Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2013, 13:08   #1
P-51 Mustang
Newcomer
 
Join Date: Jan 2012
Location: Sørum
Posts: 11
Default Transfervisum i Kina?

I mars skal jeg reise til fillipinene reise fra gardermoen via amsterdam mellomlanding i Beijing. To timers stopp der før til Manila, på retur reisen fra Manila skal jeg lande i Guangzhou 4 timer før flyr til Amsterdam. Da kommer spørsmålet trenger jeg visum før jeg reiser eller fikser du det på flyplassen i Kina?
P-51 Mustang is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2013, 14:47   #2
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Oslo manila oslo

Hvis det er visum til Kina du mener så er det visumfri transfer i opptil 24 timer på de større flyplassene der hvis du har billett videre (bortsett fra Shanghai som har 48 hvis det ikke er endret med de nye reglene).

Veldig bra informasjon om emnet her: http://www.flyertalk.com/forum/16200886-post3.html

Last edited by Mjolnir; 20-01-2013 at 14:53.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2013, 17:42   #3
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,807
Default Re: Oslo manila oslo

Du behøver ikke visum for at mellemlande i Guangzhou.
I øvrigt er transfer-visa nu 72t i PVG, og 48t i PEK. Men jeg er ikke sikker på at disse regler gælder norske statsborgere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_po...ublic_of_China
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2013, 18:45   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Oslo manila oslo

For nordmenn så der det kun 24 t på flyplassen som er offisielt.

For 72 timer visum-fri transit så kan man lese om det her:
For PEK :
http://www.bjta.gov.cn/xwzx/xwyl/355341.htm
For PVG :
http://www.meet-in-shanghai.net/visa.php#xview05
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2015, 00:59   #5
Nortacus
Newcomer
 
Join Date: Apr 2013
Location: Melhus
Posts: 43
Default Re: Transfervisum i Kina?

Bestilte tur til Beijing med SAS når de hadde svært bra tilbud sist måned. Jeg skal videre fra Beijing til Hong Kong flere timer etter ankomst i Beijing. Kan man da forlate flyplassen og ta seg en tur til sentrum av Beijing med 24 timer visum-fri transit ? Ut fra det jeg leser fra posten ovenfor virker det som om det er kun innen 24 timer innenfor flyplassområdet.
Nortacus is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2015, 02:04   #6
melind
Monkey Traveller
 
Join Date: Jun 2013
Location: Ørlandet
Posts: 135
Default Re: Transfervisum i Kina?

Quote:
Originally Posted by Nortacus View Post
Bestilte tur til Beijing med SAS når de hadde svært bra tilbud sist måned. Jeg skal videre fra Beijing til Hong Kong flere timer etter ankomst i Beijing. Kan man da forlate flyplassen og ta seg en tur til sentrum av Beijing med 24 timer visum-fri transit ? Ut fra det jeg leser fra posten ovenfor virker det som om det er kun innen 24 timer innenfor flyplassområdet.
Ja du kan forlate flyplassen i Kina i inntil 24 timer dersom du har transfer innen ett døgn.

Har selv gjort det flere ganger det siste året i både Beijing og shanghai da har jeg dratt videre neste dag til hhv Hong Kong og Seoul
melind is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2015, 11:01   #7
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Transfervisum i Kina?

Fra TIMATIC ang. transfer via Kina med Norsk pass:
Quote:
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward airline tickets for a max. transit time of 24 hours.
Transit incl. multiple stops within China (People's Rep.), with a total transit time of max. 24 hours, is permitted.

- Not applicable at Fuzhou (FOC) and Yanji (YNJ).

- All transiting passengers are subject to a check by immigration. Passengers in transit must hold passports or passport replacing documents that are accepted for entry into China (People's Rep.). For more details on document requirements, please enter China (People's Rep.) as a destination.
- Not applicable at Beijing (PEK) if staying in the international transit area.

- Leaving the transit area is allowed.
http://www.staralliance.com/en/servi...a-and-health/#
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2015, 00:58   #8
Nortacus
Newcomer
 
Join Date: Apr 2013
Location: Melhus
Posts: 43
Default Re: Transfervisum i Kina?

Kjempeflott ! Da blir løsningen å bestille flybilletter med Air China fra Beijing til Hong Kong dagen etter ankomst i Beijing innen 24 timers avreise. Så kan jeg både bo på hotell en dag i Beijing å få med meg reise med store fly mellom storbyene i Asia.
Nortacus is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2015, 13:44   #9
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,680
Default Re: Transfervisum i Kina?

Er det noen som har forsøkt å ha transfer på separate billetter på Pek/pvg uten visum? Vurderer å ha en billett hkg-pvg og en bonusreise med sas pvg-cph. Vil de i det hele tatt slippe meg ombord i hkg om jeg viser frem billett videre fra pvg?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2015, 14:01   #10
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Transfervisum i Kina?

Såfremt ikke reglene har endret seg den siste måneden bør det gå bra, ref. min forrige post (3 poster tilbake fra denne)... Skal dóg dobbeltsjekke dette når jeg kommer på jobb senere i dag...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2015, 01:46   #11
Kjersti
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2014
Location: Maura
Posts: 51
Default Re: Transfervisum i Kina?

Dette står på ambassadens nettsider:

(4)Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa.

http://www.chinese-embassy.no/eng/lsfwss/qz/t931125.htm

Norske borgere uten visum har altså ikke lov til å forlate flyplassen under mellomlanding. Mulig det lar seg gjøre likevel, men det er tydeligvis ikke meningen.
Kjersti is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2015, 06:37   #12
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Transfervisum i Kina?

Quote:
Originally Posted by Kjersti View Post
Dette står på ambassadens nettsider:

(4)Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa.

http://www.chinese-embassy.no/eng/lsfwss/qz/t931125.htm

Norske borgere uten visum har altså ikke lov til å forlate flyplassen under mellomlanding. Mulig det lar seg gjøre likevel, men det er tydeligvis ikke meningen.
En del av informasjonen på ambassadens hjemmeside er ganske utdatert. 24 timers visa stemples i passet gratis dersom mellomlandingen er under 24 timer (Kalkulert fra oppsatt ankomost og avgangtid). Det gjelder også norske pass.

Andre land får 72 timer i de største byene (Beijing, Chengdu, Chongqing, Dalian, Guangzhou, Shanghai, Shenyang, Kunming og Xian), men det får man ikke med norsk pass.

Man kan også ha internasjonal - domestic - internasjonal transfer i kina, så lenge den er under 24 timer og man reiser ut av Kina til et annet land en man ankom fra.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 10:17   #13
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Transfervisum i Kina?

Jeg ble nektet transfer uten visum ved ni timers mellomlanding i Beijing/PEK. Planen var å dra en tur innom byen før neste flight, men det fikk jeg ikke lov til.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 14:31   #14
United1K
Up in the air ✈
 
United1K's Avatar
 
Join Date: Apr 2014
Location: Stavanger/Sola
Posts: 192
Default Re: Transfervisum i Kina?

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Jeg ble nektet transfer uten visum ved ni timers mellomlanding i Beijing/PEK. Planen var å dra en tur innom byen før neste flight, men det fikk jeg ikke lov til.
Du verden! I Shanghai hadde jeg både 12 timer og 6 timer uten problemer.
Neste måned skal jeg via PEK på vei til HKG. Transit tid er 2 timer 25 min. Blir spennende å se hva de forteller meg!
__________________


United1K is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 15:05   #15
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Transfervisum i Kina?

Det blir vel intl->intl og bør gå greit? Det er det jeg har, som kanskje gjorde at jeg ikke hadde god nok grunn til å forlate internasjonalt transfer-område. Jeg fikk ingen forklaring, vedkommende snakket Ikke engelsk.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 15:33   #16
United1K
Up in the air ✈
 
United1K's Avatar
 
Join Date: Apr 2014
Location: Stavanger/Sola
Posts: 192
Default Re: Transfervisum i Kina?

Ja jeg var spinn nervøs i Shanghai, men bare viste billetten og de sa det var ok. Jeg måtte måtte hente bagasjen og sjekke inn på nytt igjen. Håper så klart at alt går bra med min connection, men forstår overhode ikke hvorfor de gjorde dette med deg.
Hva skjedde med deg etterpå?
__________________


United1K is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 15:47   #17
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Transfervisum i Kina?

Jeg reiser IST-PEK-MEL og har bagasje sjekket inn hele veien, så det var ikke større problem enn at jeg gikk til internasjonalt avgangsområde.

Det jeg ikke fikk lov til var å forlate flyplassen (for å ta en tur inn til byen), men ikke noe problem utenom det.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2015, 22:50   #18
SAS_flyer
ScanFlyer Blue
 
SAS_flyer's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
Default Re: Transfervisum i Kina?

I Kina er det bare på PEK bagasje sjekkes igjennom. På de andre flyplassene må en selv hente bagasje og sjekke inn på ny om ikke det er endret nylig.

Før fisken visum til noen av storbyene, men Norge og Kina har diplomatisk feide, nå får en kun transitvisa for å være på flyplassen slik jeg beskrev over. Dette er slik jeg nå har erfart og forstått reglene. I PEK er ikke slikt visa nødvendig pga den beskrevne gjennomgående innsjekk.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2015, 10:58   #19
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Transfervisum i Kina?

TIMATIC har i alle fall ikke endret seg siden sist, så i utgangspunktet skal det være tillatt å forlate transferområdet. Men det er mulig at nevnte diplomatiske feide gjør slikt vanskelig for norske statsborgere med tanke på gjennomgående innsjekk via PEK, hvor grensekontrollørene muligens vil være restriktive med å slippe folk ut av transfer-området. Men fremdeles skal "Transfer Without Visa" (TWOV) være tilgjengelig for norske statsborgere så lenge man har bekreftet billett videre ut fra Kina innen 24 timer etter ankomst...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2016, 15:52   #20
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Transfervisum i Kina?

Er det nokon som har nokre nylige erfaringar på dette området?

Planlegg sjølv ein CPH-PVG-MNL/CPH-PEK-MNL tur, med lang layover i Shanghai/Beijing.
Så er ganske nysgjerrig på om det er mogleg å forlate flyplassen fram til neste flight?

TIMATIC seier framleis "- Leaving the transit area is allowed."

I tillegg står det "- This does not apply at Beijing (PEK) if staying in the
international transit area." utan at heilt kan sjå kva "this" er i dette tilfellet? (det står ovanfor "- Leaving the transit area is allowed.")
sexten is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Valuta i Kina gustavf Reiseforum 6 24-03-2009 23:04
Kina B777ER TripReports 26 22-10-2008 16:05
Flyplasser i Kina Shadow Flyforum 2 02-03-2008 11:05
Flyproduktion I Kina sk931 Flyforum 5 05-03-2007 18:14
Flyulykke i Kina Rusl Flyforum 3 22-11-2004 02:40


All times are GMT +2. The time now is 07:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.