Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-02-2018, 01:16   #1
magnusant
EBG
 
Join Date: Dec 2015
Location: Copenhagen
Posts: 93
SAS Er Eurobonus et loyalitetsprogram? (splittet)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Haha, SAS gir jo selv kun 250 poeng til køben i Go. Her kan man mangedoble opptjeningen.
Ja, og på min reise til det jyske her for noen uker siden, fikk jeg 4 000 poeng for leiebil (ca. 1 300 kroner), 1 200 poeng for hotell (ca. 2 100 kroner) og 930 points for SAS flygningen t/r (ca. 3 700 kroner)...

Det bekrefter bare det jeg har sagt de siste to årene - SAS Eurobonus er ikke lengre et lojalitetsprogram.
magnusant is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 14:24   #2
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by magnusant View Post
Det bekrefter bare det jeg har sagt de siste to årene - SAS Eurobonus er ikke lengre et lojalitetsprogram.
Hvordan i alle dager mener du at det bekrefter at EuroBonus ikke er et lojalitetsprogram?
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 14:35   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,172
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Hvordan i alle dager mener du at det bekrefter at EuroBonus ikke er et lojalitetsprogram?
Han mener nok at det ikke skaper samme lojalitet når du får mer poeng på grønnsaker osv.

Apropos Trum så «savner» jeg sunnhetsbonusen på Meny som gjør at jeg får vel halvparten så mye Trumf nå som før.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 16:50   #4
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Han mener nok at det ikke skaper samme lojalitet når du får mer poeng på grønnsaker osv.
Det er jo noe av det som gjør det til et bra lojalitetsprogram. At programmet greier å knytte deg til programmet og SAS/Widerøe gjennom noe så dagligdags som å gå på butikken og handle bananer, er jo ingenting annet enn genialt.

Påstanden at man får flere poeng av å kjøpe grønnsaker enn å fly er jo forøvrig feil, uten at det har fryktelig mye å si.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 20:12   #5
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 339
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Påstanden at man får flere poeng av å kjøpe grønnsaker enn å fly er jo forøvrig feil, uten at det har fryktelig mye å si.
Jeg har i skrivende stund ca. 90.000 poeng på min Eurobonus-konto. Av disse er 600 opptjent på flyreiser.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 21:08   #6
McSteen
Newcomer
 
Join Date: Feb 2017
Location: Trondheim
Posts: 25
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Påstanden at man får flere poeng av å kjøpe grønnsaker enn å fly er jo forøvrig feil, uten at det har fryktelig mye å si.
Oslo-Trondheim i GO for 599.- gir 250 poeng.
Samme beløp i grønnsaker på KIWI for gir 1235 poeng.
__________________
Next Up:
OKT: TRD-MAN (DY) LHR-BGO-TRD(WF)
McSteen is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 21:55   #7
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by McSteen View Post
Oslo-Trondheim i GO for 599.- gir 250 poeng.
Samme beløp i grønnsaker på KIWI for gir 1235 poeng.
Oslo - New York til 1100 kroner gir 3750 poeng. Samme sum i grønnsaker gir langt mindre.

Men hva er egentlig poenget ditt? Ingen kjøper grønnsaker for tusenvis av kroner, i motsetning til flybilletter.

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Jeg har i skrivende stund ca. 90.000 poeng på min Eurobonus-konto. Av disse er 600 opptjent på flyreiser.
Og jeg har like over 800.000 poeng på konto hvor jeg anslår ca 150.000 er fra reiser med SAS og Widerøe. Når jeg er så knyttet til EuroBonus gjennom kjøp i hverdagen, skaper det lojalitet.

Last edited by Field in sight; 11-02-2018 at 21:59.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 22:33   #8
McSteen
Newcomer
 
Join Date: Feb 2017
Location: Trondheim
Posts: 25
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Men hva er egentlig poenget ditt? Ingen kjøper grønnsaker for tusenvis av kroner, i motsetning til flybilletter.
Poenget var å vise at man, i motsetning til hva du hevdet, kan få mer poeng av å kjøpe grønnsaker enn å fly.
Og jeg mener det må være greit å kunne gi beskjed om det i en tråd som faktisk omhandler EB-poeng med Trumf.
__________________
Next Up:
OKT: TRD-MAN (DY) LHR-BGO-TRD(WF)
McSteen is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 22:55   #9
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by McSteen View Post
Poenget var å vise at man, i motsetning til hva du hevdet, kan få mer poeng av å kjøpe grønnsaker enn å fly.
Og jeg mener det må være greit å kunne gi beskjed om det i en tråd som faktisk omhandler EB-poeng med Trumf.
Ikke legg ord i min munn, jeg har aldri hevdet at man ikke kan det.

Jeg svarte på SudCaravelle sin kommentar om at man får mer poeng fra å kjøpe grønnsaker enn flybilletter hos SAS. Noe som ikke stemmer, da det er mange billetter man får mer poeng av enn å kjøpe grønnsaker.

Du er forøvrig fortsatt velkommen til å presentere ditt poeng? Denne gang helst uten å vri på hva andre skriver...
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 23:48   #10
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,238
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Dagens opptjeningssystem gir liten lojalitet til flyselskapet SAS, men det gir selvfølgelig lojalitet til EuroBonusordningen.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2018, 23:57   #11
McSteen
Newcomer
 
Join Date: Feb 2017
Location: Trondheim
Posts: 25
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Ikke legg ord i min munn, jeg har aldri hevdet at man ikke kan det.

Jeg svarte på SudCaravelle sin kommentar om at man får mer poeng fra å kjøpe grønnsaker enn flybilletter hos SAS. Noe som ikke stemmer, da det er mange billetter man får mer poeng av enn å kjøpe grønnsaker.

Du er forøvrig fortsatt velkommen til å presentere ditt poeng? Denne gang helst uten å vri på hva andre skriver...
Da må jeg ha misforstått ditt innlegg angående grønnsaker og poeng. Beklager dette.
__________________
Next Up:
OKT: TRD-MAN (DY) LHR-BGO-TRD(WF)
McSteen is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2018, 00:40   #12
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Dagens opptjeningssystem gir liten lojalitet til flyselskapet SAS, men det gir selvfølgelig lojalitet til EuroBonusordningen.
Er du virkelig uenig i at lojalitet til EuroBonus resulterer i lojalitet til SAS?
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2018, 08:41   #13
cforoe
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Location: Østre Toten
Posts: 39
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Er du virkelig uenig i at lojalitet til EuroBonus resulterer i lojalitet til SAS?
Jeg ble litt engasjert i denne tråden nå, da jeg føler at begge har litt rett. Her er mine tanker om temaet som en ivrig poengsamler i Eurobonus med det primære mål å fly Business/First hos SAS eller Star Alliance.

- Poengopptjeningen hos SAS i eco i Norge og Europa er etter min mening så lav at jeg lar andre kriterier telle mer ved bestilling av billetter (pris/avgangstid/mm). Min lojalitet til SAS her er derfor ikke så stor fordi jeg føler at jeg ikke går glipp av så mange poeng ved å velge Norwegian eller noen andre.
- Når det gjelder SAS på IC-ruter er jeg veldig lojal, bl.a. pga poengopptjeningen.
- Når det kommer til dagligvarer etc. Så er jeg en "Trumf-slave", nettopp for å tjene mest mulig Eurobonus som binder meg totalt sett til Eurobonus som lojalitetsprogram.

Eurobonus som lojalitetsprogram inklusive hele økosystemet med Trumf binder kundene til EB og SAS, men i ulike grader. For meg er det ikke noe stort tap å velge Norwegian i Norge/Europa, men det ville være krise om frua i huset sa at vi skulle handle på Rema fremfor Kiwi.

Poenget mitt er at Eurobonus virker forskjellig på forskjellige folk. For min del virker det nok bra for SAS totalt sett, men på korte ruter i Eco har det ikke sterk nok "tiltrekningskraft". Kanskje ikke fordi det isolert sett er lite poeng å tjene, men det er så lett å tjene tilsvarende EB-poeng på andre måter i hverdagen.

Dette var kun noen raske tanker fra meg. Kan ikke garantere at det oppleves rasjonelt for alle, men for meg gjør det det :-)

Last edited by cforoe; 12-02-2018 at 09:18.
cforoe is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2018, 09:55   #14
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud

Quote:
Originally Posted by cforoe View Post
Jeg ble litt engasjert i denne tråden nå, da jeg føler at begge har litt rett. Her er mine tanker om temaet som en ivrig poengsamler i Eurobonus med det primære mål å fly Business/First hos SAS eller Star Alliance.

-Poengopptjeningen hos SAS i eco i Norge og Europa er etter min mening så lav at jeg lar andre kriterier telle mer ved bestilling av billetter (pris/avgangstid/mm). Min lojalitet til SAS her er derfor ikke så stor fordi jeg føler at jeg ikke går glipp av så mange poeng ved å velge Norwegian eller noen andre.
-Når det gjelder SAS på IC-ruter er jeg veldig lojal, bl.a. pga poengopptjeningen.
-Når det kommer til dagligvarer etc. Så er jeg en "Trumf-slave", nettopp for å tjene mest mulig Eurobonus som binder meg totalt sett til Eurobonus som lojalitetsprogram.

Eurobonus som lojalitetsprogram inklusive hele økosystemet med Trumf binder kundene til EB og SAS, men i ulike grader. For meg er det ikke noe stort tap å velge Norwegian i Norge/Europa, men det ville være krise om frua i huset sa at vi skulle handle på Rema fremfor Kiwi.

Poenget mitt er at Eurobonus virker forskjellig på forskjellige folk. For min del virker det nok bra for SAS totalt sett, men på korte ruter i Eco har det ikke sterk nok "tiltrekningskraft". Kanskje ikke fordi det isolert sett er lite poeng å tjene, men det er så lett å tjene tilsvarende EB-poeng på andre måter i hverdagen.

Dette var kun noen raske tanker fra meg. Kan ikke garantere at det oppleves rasjonelt for alle, men for meg gjør det det :-)
Tiltredes!

Nå er ikke jeg en EB sanker slik som deg, men hanker inn bra med Cashpoints iløpet av et år, bare ved å være litt selektiv i bruksmønsteret mitt.
Effekten er mye det samme, jeg flyr stort sett det som passer best etter mitt behov, men kortbruken tilpasses.
Her i heimen gir kolonial.no et bra tilskudd til beholdningen av cashpoints.

Nuvel, beklager avsporingen, men jeg er veldig enig i at veien til bra med på poeng på kontoen er mangefasettert.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2018, 23:24   #15
magnusant
EBG
 
Join Date: Dec 2015
Location: Copenhagen
Posts: 93
Default Re: Er Eurobonus et loyalitetsprogram? (splittet)

Hoisann. Her ble det kanskje mere diskusjon enn jeg hadde forestilt meg.
Men poenget mitt er klart trukket frem og debattert og forsvart av andre - jeg ser få grunner til å velge SK som gir 250 poeng mot DY, selv om jeg kan la enkelte andre innkjøpsvalg styres av å samle opp poeng mot en tur i biz/F.

Altså er det eurobonus-konseptet som et bonusprogram som er smått forlokkende, ikke lojaliteten mot SAS. Så er spørsmålet hva eurobonus-poeng gir i inntjening for SAS når de er kjøpt av partnere. Tjener de like mye på at jeg bor på hotell som betaler for 500/600 poeng i forhold til at jeg velger å fly med konkurrenten intrascandinavisk?
magnusant is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2018, 01:19   #16
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Re: Er Eurobonus et loyalitetsprogram? (splittet)

Selv er jeg lojal til eurobonussystemet, men ikke til SAS. Jeg har 100 000 EB poeng, men ikke ett eneste poeng kommer fra flyreiser.
Som nevnt ovenfor så hadde det vært krise og byttet fra Kiwi til Rema eller fra Shell til Esso.
Jeg betaler også alle utgifter med mastercard som gir EB poeng. Poeng fra flyreiser kommer jeg aldri til og kreditere ett program som gir så dårlig uttelling som Eurobonus gjør.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2018, 18:38   #17
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Er Eurobonus et loyalitetsprogram? (splittet)

Jeg tjener laaangt mere på Trumf enn EB gjennom året, men har helt sluttet å ta det ut i EB-pong. Å ta det ut i penger lønner seg mere.

EB bruker jeg primært for å oppnå EBG-status. Det er bare IC-reiser og Pluss som gjelder om man skal oppnå status. Å velge SAS i Økonomi i Norge og Europa er som allerede nevnt bortkastet både om man ønsker tjene poeng eller oppnå status. Gratis setevalg er det neste SAS har igjen som en grunn til å bruke dem over andre i Alliansen når noen med status flyr innen Europa.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Opptjening og mileagerun med Aegan (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden) Molinari Reiseforum 105 25-09-2014 00:11
SK Madrid mileage runs tips og tricks (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden) petter380 Reiseforum 35 08-03-2014 13:20
OneWorld loyalitetsprogram? Tosze Reiseforum 14 26-07-2012 12:14
SAS og IT sammenbrudd ifm Eurobonus jubileum (splittet) kimpe Småprat 44 21-01-2012 18:40
Eurobonus-poeng når man bestiller reise med Eurobonus-poeng? chaglen Reiseforum 2 20-07-2011 17:00


All times are GMT +2. The time now is 07:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.