Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2016, 11:38   #21
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
*sitter sykt stille i båten og gruer meg fælt til flyttelasset mitt (ja, bokstavelig talt) senere i måneden*
OT

Nå aner ikke jeg hvor du skal flytte, men om vi antar at det er innenriks i kongeriket Norge, så kan du komme langt med "selvpakkede" esker og posten.

Har sendt mye rart til meg selv i posten.

Om du bestiller på nett, så kan du sende inntil 35 kilo, 120x60x60 cm for 360 kroner.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 11:50   #22
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
OT

Nå aner ikke jeg hvor du skal flytte, men om vi antar at det er innenriks i kongeriket Norge, så kan du komme langt med "selvpakkede" esker og posten.

Har sendt mye rart til meg selv i posten.

Om du bestiller på nett, så kan du sende inntil 35 kilo, 120x60x60 cm for 360 kroner.
Ja, er klar over det. Det er helst iMacen min som skaper utfordringer og jeg vet ikke helt hvor lurt det er å sende den i posten. Den gikk som håndbagasje opp hit til Bodø, men det var i september måned, og ikke rett før julestria.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 12:10   #23
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Ja, er klar over det. Det er helst iMacen min som skaper utfordringer og jeg vet ikke helt hvor lurt det er å sende den i posten. Den gikk som håndbagasje opp hit til Bodø, men det var i september måned, og ikke rett før julestria.
Hmm, litt som de evinnelige gitarene til gitarkameratene!

For å være djevelens advokat, så får du kjøpe et sete til eplet ditt! Jeg tror jeg hadde blitt litt putt om jeg ikke fikk plass til stæsjet mitt, for at du skulle dra med den en iMac, som helt klart er utafor håndbagasjemålene...

Særlig ikke i juletida, da det generelt er fullt overalt..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2016, 11:36   #24
magnusant
EBG
 
Join Date: Dec 2015
Location: Copenhagen
Posts: 93
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

+1 til Fnate fra meg.

Ser iblant den praksisen (går tidlig ombord hvis jeg har med meg mer enn PC-veska), med at noen lemper kofferten sin opp over rad 5 og jogger rolig bakover til rad 15. Det er jo akkurat en sånn praksis som skaper kaos.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er jo faktisk ekstremt uhøflig mot dem som sitter der foran... som så må gå bakover i flyet for å få satt fra seg bags. Og deretter brøyte seg fremover igjen til setet. Og det samme ved landing.

Smekk på rompa fra Fnate
magnusant is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2016, 15:52   #25
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Det som provoserer meg mest er at erfarne reisende ikke ser ut til å tenke igjennom hva de lemper opp i hyllene. Så senest dette i går på en ettermiddagstur ut fra OSL. Plenty av businessnisser og mye flashy bagtags, også noen kjente politikere som sikkert reiste for mine skattepenger (de burde brukt sykkel). Men det ble stappet jakker, bæreposer og håndvesker til de store gullmedaljer opp i hyllene i hele plus-seksjonen på 8-9 rader. Toppet seg vel med en som mente at boblejakka trengte å ligge flatt og ha en hylle for seg selv, tilfeldigvis samme karen som viftet fryktelig med et gullkort i gaten. Det er tydelig at mengden reising ikke korrelerer med evnen til å ta hensyn til andre reisende...
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2016, 21:35   #26
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Kom over denne artikkelen på Aftenposten.no i dag:
http://www.aftenposten.no/reise/Matt...ekt-9470b.html

Sånn som jeg ser det er det vel et større behov for å begrense antall kolli folk har med ombord enn det er for å hindre at den tillatte kabinkofferten ikke veier en kilo eller tre for mye (selv om jeg forstår at vekt også betyr noe og at regler er regler). Det er jo helt utrolig hvor mye enkelte synes er innafor å drasse med seg ombord og om alle passasjerene har med seg to-tre ekstra kolli i tillegg til kabinkoffert og veske blir det fort fullt i hyllene.

Må innrømme at kabinkofferten min stort sett alltid er noen kilo tyngre enn tillatt vekt siden jeg pleier å ha laptop og kamerautstyr (speilrefleks med div objektiver) med meg på tur og ingen av delene har jeg spesielt lyst til å sende i innsjekket bagasje. Men jeg sørger for å holde meg innafor på antall kolli (koffert og veske) og pleier å sørge for å ha litt ledig plass i kofferten om jeg vet jeg skal handle med noe fra taxfreen så jeg får pakket det ned før jeg går ombord (noe som gjør at den blir enda litt tyngre...).
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2016, 22:23   #27
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Quote:
Originally Posted by Millemor View Post
(...) Men jeg sørger for å holde meg innafor på antall kolli (koffert og veske) og pleier å sørge for å ha litt ledig plass i kofferten om jeg vet jeg skal handle med noe fra taxfreen så jeg får pakket det ned før jeg går ombord (noe som gjør at den blir enda litt tyngre...).
Akkurat det er jo et ganske viktig poeng da. Jeg er for tyngre kofferter, om det betyr at man slipper taxfreeposer rullende rundt i kabinen og hattehyllene!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 14:12   #28
bgo-flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 278
Default Re: W!ZZ med håndbagasjegebyr(!)

Har noen noensinne opplevd å få veid håndbagasjen hos SK?
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 14:21   #29
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: W!ZZ med håndbagasjegebyr(!)

Vekt er vel i grunnen ikke den vanligste formen for kontroll. Men for de av oss som er vant med å sjekke håndbagasje, så får vi etterhvert et omentrentlig øyemål for hva som er OK, og hva som bør sjekkes nærmere. Noe er jo også opplagt for stort.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 22:50   #30
vegardg
ScanFlyer Blue
 
vegardg's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 256
Default Re: W!ZZ med håndbagasjegebyr(!)

Quote:
Originally Posted by bgo-flyer View Post
Har noen noensinne opplevd å få veid håndbagasjen hos SK?
De veide håndbagasjen til alle i prio-køa ved boardring fra LHR da jeg fløy LHR-OSL i mai. Selv om min Rimowa var innenfor målene, men 2-3 kg for tung, var den "for stor" og måtte sendes i buken. Smått provoserende at de bare sjekka oss i prio-køa, mens de i Go med et par-3 taxfreeposer i tillegg til langt større koffert enn meg slapp kontroll. Men det er vel sånn man skal ta vare på en EBD som flyr Plus.
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 23:05   #31
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: W!ZZ med håndbagasjegebyr(!)

Quote:
Originally Posted by vegardg View Post
De veide håndbagasjen til alle i prio-køa ved boardring fra LHR da jeg fløy LHR-OSL i mai. Selv om min Rimowa var innenfor målene, men 2-3 kg for tung, var den "for stor" og måtte sendes i buken. Smått provoserende at de bare sjekka oss i prio-køa, mens de i Go med et par-3 taxfreeposer i tillegg til langt større koffert enn meg slapp kontroll. Men det er vel sånn man skal ta vare på en EBD som flyr Plus.
Kjipt, men reglene er vel de samme uansett hvilket sete du sitter på. Stikkprøver er stikkprøver og det skal treffe tilfeldig!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 23:45   #32
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Synes det er merkelig at SAS ikke har differensiert vektgrense for ulike klasser. Til og med Norwegian har det....

Og jeg vil heller at man jevnlig slår ned på grove overtramp enn at man av og til har kontroller der det minste avvik blir slått ned på.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 23:52   #33
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Tullete å slå ned på en trillekoffert som er 2 kg over. Siden SAS Plus har 2 x håndbagasje på 8 kg hver + pc bag/veske, så kunne man vel brukt litt fornuft her.
view is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 00:25   #34
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Quote:
Originally Posted by view View Post
Tullete å slå ned på en trillekoffert som er 2 kg over. Siden SAS Plus har 2 x håndbagasje på 8 kg hver + pc bag/veske, så kunne man vel brukt litt fornuft her.
SAS Plus i Europa er det kun 1 * 8 kg i håndbagasje. 2 pieces gjelder kun på Businnes Class som kun er på long haul.

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 00:45   #35
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Jeg blandet med Plus longhaul ja, som har har 2 x 8 kg, men uansett tøysete oppførsel.
view is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 00:49   #36
vegardg
ScanFlyer Blue
 
vegardg's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 256
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
2 pieces gjelder kun på Businnes Class som kun er på long haul.

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/
Kommer dette kun de som reiser fra OSL, ARN eller CPH tilgode, eller kan vi som har tilknytning fra f.eks. TRD også nyte godt av dette?
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 00:52   #37
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Når du reiser til eller fra USA eller Asia med SAS Business eller SAS Plus, kan du ta med to stk. håndbagasje om bord (maks 8 kg, 55 x 40 x 23 cm hver). Dette gjelder også ved mellomlandinger.

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 01:03   #38
vegardg
ScanFlyer Blue
 
vegardg's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 256
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Når du reiser til eller fra USA eller Asia med SAS Business eller SAS Plus, kan du ta med to stk. håndbagasje om bord (maks 8 kg, 55 x 40 x 23 cm hver). Dette gjelder også ved mellomlandinger.

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/
Takk. Høyner med en litt vanskeligere kombinasjon. Hva om man flyr SIN-LHR (SQ) og LHR-OSL (SK). Da er det bagasjereglene til SQ som gjelder hele veien, eller? SQ tillater 2x7 kg i business, men de bruker selvsagt fornuft og synes at 1x11 kg isteden er innafor. Slik jeg forstår det kunne jeg hatt med 2x7 kg hos SAS, men der ble jeg avvist med 1X11kg pga at bagasjen var "for stor" - noe den ikke var. Ja, jeg kunne fordelt bagsjen min i to trillekofferter, men jeg ser ikke helt at det gir mer mening å oppta to plasser i hattehylla når jeg kan klare meg med en. Men det er mye jeg ikke forstår.
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 11:03   #39
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

De fleste bryter vel vekt/størrelse. Men hvordan skal man sjekke slike ting effektivt? Alle må veies og sjekkes på mål ved å putte den ned i en kasse.

Hvordan sjekker Rayanir? Blir de veid?

En gang jeg flydde fra wien med austrian måtte alle veie den etter sikkerhetskontrollen, men selv om de var 2-5kg OVER skjedde ingenting. Vekterne ble usikkre på hva de skulle gjøre...så det bare ble sluppet videre.
mann78 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair med betaling for håndbagasje Someone Småprat 7 24-08-2018 20:33
Hvor streng er RYR med 10 kg håndbagasje? anders320 Reiseforum 5 30-01-2013 14:33
Damer klarer seg så klart ikke bare med håndbagasje! Jonek Reiseforum 14 16-06-2012 11:31
SAS sine CRJ-900 og håndbagasje. Whatever Reiseforum 8 10-11-2010 14:58
SAS IC og håndbagasje Martin Flyforum 4 04-12-2007 17:51


All times are GMT +2. The time now is 04:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.