Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-03-2018, 00:22   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default booking.com - erfaringer og alt annet

Booking.com er jo et sted mange her kanskje bruker og det samme gjør jeg. Men jeg har nok opplevd at noen av overnattingsstedene de promoterer nok ikke eksisterer? I forbindelse med sommerens fotball VM skal jeg nå en tur til Volgograd. Et hostell - alt av hoteller var fulle, men hosteller klarer jeg fint å ligge på. Med cash only, dvs man kunne ikke legge inn kredittkortinfo på akkurat den bookingen. Fikk så bekreftelse på vanlig måte - men jeg fikk det ikke til å stemme at et overnattingssted skulle ligge midt i et lagerområde utenfor byen (les hvorfor skal det finnes et overnattingssted i Oslo på Alnabru for å dra en sammenligning).

Heldigvis hadde Booking.com oppgitt et telefonnummer så tenkte jeg kanskje skulle prøve å ringe til Volgograd da. Nope - nummeret eksisterer ikke, blir bare brutt uten at det ringer i det hele tatt. Fant så et annet hostell hvor det var ledig, samme greia, men der ringer det ihvertfall i den andre enden, jeg bare testet så jeg la på før noen evt svarte. Men dette er steder som ikke står oppført på Tripadvisor eller andre sider så begynner å lure på om Booking.com tar inn steder som ikke eksisterer. Er såpass gæli at jeg vurderer å trikse litt slik at jeg bor forskjellige steder under oppholdet - for jeg har funnet ut at mange har ledige rom deler av de fem dagene jeg skal være der. Noen som har opplevd lignende?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 00:33   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
(les hvorfor skal det finnes et overnattingssted i Oslo på Alnabru for å dra en sammenligning).
Du har da både et Radisson og et Park Inn på Alnabru?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 01:30   #3
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Ikke se bort ifra at noen planlegger å sette opp telt der når fotballhordene kommer.

Har hørt om fiktive hoteller i andre land med stjålne bilder lagt ut på bookingsider og så trekker de penger fra kredittkortene de får tilgang til og forsvinner før turistsesong og turister kommer. Hotels.com har nektet å hjelpe reisende utsatt for dette så gjør ekstra research når du booker et nytt hotell.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 09:40   #4
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Har du vurdert air bnb?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 13:38   #5
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Har du vurdert air bnb?


Poenget her var vel ikke manglende overnattingssteder, men falske steder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 14:03   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Poenget her var vel ikke manglende overnattingssteder, men falske steder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mye er jo selvsagt utsolgt for lengst så derfor jeg har kommet borti det. Men ser ut til at jeg kan trikse det ved å veksle på overnattingssteder, ikke alt er fullt *hele* tiden. Iallefall fått et hotell første natta av vestlig kjede til en fornuftig pris. I og med at flytiden til Volgograd er ugunstlig så er jeg glad akkurat det var ledig første natt. Sikret overnattinga med kredittkort som man vanligvis gjør.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 14:36   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ikke se bort ifra at noen planlegger å sette opp telt der når fotballhordene kommer.

Har hørt om fiktive hoteller i andre land med stjålne bilder lagt ut på bookingsider og så trekker de penger fra kredittkortene de får tilgang til og forsvinner før turistsesong og turister kommer. Hotels.com har nektet å hjelpe reisende utsatt for dette så gjør ekstra research når du booker et nytt hotell.
Hvilke bookingsider ? Mener du at det ligger fiktive Hoteller paa Hotels.com ? Det hoeres meget merkelig ut ! Har opp igjennom aarene benyttet baade Hotels.com og Booking.com svaert mye og sitter igjen med inntrykk av at Hotels.com gjoer bedre Research av Hotellene de tilbyr enn Booking.com, i Vordingborg fant vi ikke hoteller via Hotels.com og bestillte via Booking.com - et hotell som viste seg aa vaere i svaert daarlig forfatning, et bad som ikke kunne brukes. I loepet av natten hoerte vi en Norsk Familie som forlot hotellet (vaart rom hadde "utsikt" til parkerings plassen) kommentarene gikk hoeylydt paa hvor skittent og daarlig det var.

Min erfaring er at en skal lese noeye reglene for avbestilling, regler som kan vaere satt av Hotellene selv, men foerste natten er som regel "tapt" ved avbestiiling. Synes selv at Hotels.com tar ansvar og rydder opp naar noe "gaar galt" vi hadde bestillt det samme hotellet vi hadde bodd paa tidligere i Roma, et lite Butikk Hotell i Trastevere og et doegn etter vi hadde bestillt og betalt, kom det beskjed om at hotellet var fullt, men de hadde flyttet oss til nabo hotellet - 200 meter unna, et langt dyrere Hotell helt uten kostnad for oss.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 19-03-2018 at 15:01.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 15:38   #8
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Har hørt om saker hvor de er fake hoteller som har solgt opphold gjennom hotels.com og hotels.com nektet å hjelpe.

Har selv opplevd at et "strandhotell" gå flere km unna det kartet til booking.com viste. Jeg sendte dem en link med Google Streetview slik at de enkelt kunne se hvor hotellet faktisk lå. De nektet å oppdatere kartet og sa de måtte stole informasjonen fra hotellet.

Samtidig har jeg også opplevd at booking.com har fått meg oppgradert til presidentsuiten på et hotell i Cairns da rommet mitt ikke hadde boblebad slik det skulle ifølge beskrivelsen.

Man må huske at et hotell ikke er listet på hotels.com ikke nødvendigvis betyr at det er dårlig. Hotels.com tar så mye av avansen at det er flere som unngår å bli listet der. En periode brukte hotels.com likevel å liste hotellet, men å vise at det var fullbooket hele tiden. Det ble visst endel bråk av denne praksisen som hotellene mistet gjester på.

Sist helg hadde jeg via hotels.com booket et hotell som hadde et oppslag ved inngangen om at innskjekking måtte foretas via et annet hotell. Der sa de at jeg hadde blitt oppgradert til et rom på det hotellet og da jeg sjekket var det nesten dobbelt så dyrt. Der hvor jeg hadde booket holdt de på med arbeider som hadde tatt lengere tid enn beregnet. Er usikker på om det var hotellet eller hotels.com som betalte for oppgraderingen min.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 17:54   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Jeg dobbeltsjekker alltid med Tripadvisor om jeg kommer over hotell jeg ikke kjenner fra før på hotels.com eller booking.com.

Finnes hotellet på Tripadvisor og omtale samsvarer sånn noenlunde med det som står på de ande bookingsidene, så kjennes det betryggende.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is online now   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 19:12   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har hørt om saker hvor de er fake hoteller som har solgt opphold gjennom hotels.com og hotels.com nektet å hjelpe.

Man må huske at et hotell ikke er listet på hotels.com ikke nødvendigvis betyr at det er dårlig. Hotels.com tar så mye av avansen at det er flere som unngår å bli listet der. En periode brukte hotels.com likevel å liste hotellet, men å vise at det var fullbooket hele tiden. Det ble visst endel bråk av denne praksisen som hotellene mistet gjester på.
"Har hørt om saker" er en veldig tynn dokumentasjon av en veldig alvorlig anklage ! For at Hotels.com skal ta betalt paa vegne av et Hotell eller selge et Hotell gjennom sine Sider (Expedia.com, Trivago.com, Hotels.com med flere) ligger det et avtaleverk. Hotellene faar heller ikke betalt foer kunden har sjekket inn ! Saa selve "Business Case" ( aa svindle !) faller jo igjennom med et slikt avtaleverk. At det kan finnes "fake" Hotels.com sider er en annen reel mulighet og det er vel ikke underlig at Hotels.com ikke vil vedkjenne seg ansvar for dette.

Jeg har en kollega som har 4 leiligheter paa Waikiki som leies ut gjennom et annet Expedia selskap: vrbo.com og det er et grundig avtaleverk som man maa igjennom foer man kan liste leiligheten - og for hoteller er det betydlig mere.

Naar det gjelder kommisjon, som har vaert svaert hoey til Hotels.com (ofte over 20%) er dette naa i de aller fleste tilfeller endret slik at det vi som kjoeper Hotell netter via Hotels.com (og andre) som betaler mesteparten av kommisjonen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 01:06   #11
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
"Har hørt om saker" er en veldig tynn dokumentasjon av en veldig alvorlig anklage ! For at Hotels.com skal ta betalt paa vegne av et Hotell eller selge et Hotell gjennom sine Sider (Expedia.com, Trivago.com, Hotels.com med flere) ligger det et avtaleverk. Hotellene faar heller ikke betalt foer kunden har sjekket inn ! Saa selve "Business Case" ( aa svindle !) faller jo igjennom med et slikt avtaleverk. At det kan finnes "fake" Hotels.com sider er en annen reel mulighet og det er vel ikke underlig at Hotels.com ikke vil vedkjenne seg ansvar for dette.
I den siste saken jeg leste om ble "hotellet" sendt kredittkortinfo med bookingen. Kortet som ikke skulle belastes før oppholdet ble så belastet 2 ganger for totalbeløpet straks etter at bookingen var gjort. Da hotels.com ikke hadde belastet kortet mente de at de ikke hadde noe ansvar for svindelen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 15:03   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Rare greier. Igjennom booking.com kan man sende epost til overnattingsstedet. Dette blir da en langtekststreng@booking.com adresse. De svarte meg faktisk.... Hmm men det gir ingen mening fra Google Maps da det i følge Google Maps ligger midt i noe som ligner et fabrikkområde. Nå brukte jeg også Google Street view og mine antydninger ble bekreftet...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 16:13   #13
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Rare greier. Igjennom booking.com kan man sende epost til overnattingsstedet. Dette blir da en langtekststreng@booking.com adresse. De svarte meg faktisk.... Hmm men det gir ingen mening fra Google Maps da det i følge Google Maps ligger midt i noe som ligner et fabrikkområde. Nå brukte jeg også Google Street view og mine antydninger ble bekreftet...
Mitt tips er at brakke/campingvogn/telt enda ikke er på plass.

Husk at det er en begrenset periode hvor mange (for dem) rike og naive europeere skal reise til en fattig russisk by. Det kommer til å være et skikkelig "feeding frenzy" med politi, mafia og andre svindlere som skal tjene godt på denne muligheten.

Google Streetview har reddet meg fra mange bommerter når jeg har vært i tvil.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 19:22   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
I den siste saken jeg leste om ble "hotellet" sendt kredittkortinfo med bookingen. Kortet som ikke skulle belastes før oppholdet ble så belastet 2 ganger for totalbeløpet straks etter at bookingen var gjort. Da hotels.com ikke hadde belastet kortet mente de at de ikke hadde noe ansvar for svindelen.
Dette hoeres fortsatt meget merkelig ut, naar jeg raskt ser paa de siste bestillingene vi har gjort gjennom Hotels.com er prosedyrene anderledes enn hva du har lest. Vi bestillte og garanterte for foerste natten (men betalte ikke hele oppholdet) gjennom Hotels.com:
- Garanti Beloepet (1 Natt) ble trukket av Expedia (Hotels.com)
- Ved ankommst hotellet, hadde de ikke adgang til vaart Kredittkort Nummer, kun en Garanti fra Hotels.com.

Vaar bekreftelse fra Hotels.com inneholdt en kvittering paa hva vi hadde betalt. Det er ogsaa svaert vanlig at Foerste natten blir belastet ogsaa naar man bestiller direkte hos hotellet.

Du legger frem en side av saken og det er mye manglende informasjon.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 19:25   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Rare greier. Igjennom booking.com kan man sende epost til overnattingsstedet. Dette blir da en langtekststreng@booking.com adresse. De svarte meg faktisk.... Hmm men det gir ingen mening fra Google Maps da det i følge Google Maps ligger midt i noe som ligner et fabrikkområde. Nå brukte jeg også Google Street view og mine antydninger ble bekreftet...
Jeg bruker ogsaa Google Maps og Streetview mye paa samme maate, men jeg ser ogsaa at Hoteller er plassert feil endel ganger (har opplevde dette endel i Italia). Det er ogsaa viktig aa huske at Google Streetview langt i fra er "Live" bildene kan vaere opptil noen aar gamle, f.eks har baade svigermor og vaart hus feil farge i Streetview - saa et hotell kan ha blitt bygget og innviet uten at Streetview er oppdatert.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 19:46   #16
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Falske Booking.com overnattingssteder?

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Dette hoeres fortsatt meget merkelig ut, naar jeg raskt ser paa de siste bestillingene vi har gjort gjennom Hotels.com er prosedyrene anderledes enn hva du har lest. Vi bestillte og garanterte for foerste natten (men betalte ikke hele oppholdet) gjennom Hotels.com:
- Garanti Beloepet (1 Natt) ble trukket av Expedia (Hotels.com)
- Ved ankommst hotellet, hadde de ikke adgang til vaart Kredittkort Nummer, kun en Garanti fra Hotels.com.
Jeg har fått mange forskjellige varianter ved bestilling gjennom hotels.com:
-noen ganger spør hotellet om de skal belaste kortet som allerede ligger inne
-noen ganger ber de om å få se at jeg har kortet de har liggende inne
-noen ganger virker det som om de ikke har aksess til kortinfo
-andre ganger igjen har hotels.com allerede trukket hele summen
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2018, 20:13   #17
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Tripadvisor/booking.com feil

På Tripadvisor kan man nå finne tilbud på opp til over 90% avslag med booking.com. Klikker man på linken kommer kun vanlige priser opp. Noen som vet hva som skjer? Har booking.com store problemer og har blitt helt desperate?


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	booking2.jpg
Views:	497
Size:	195.2 KB
ID:	45289  
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2018, 20:54   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Tripadvisor/booking.com feil

Antagelig en bug. 'Tilbudsprisene' er trolig USD eller Euro.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2018, 23:31   #19
Murre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Gjøvik
Posts: 130
Default Tripadvisor/booking.com feil

Opplevd liknende på TripAdvisor mange ganger. Har sluttet å gå videre fra deres sider. Sjekker kun omtaler der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Murre is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2018, 00:18   #20
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Tripadvisor/booking.com feil

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Sjekker kun omtaler der.
Anbefaler en stor klype salt.


Skal du bruke tripadvisor må du ha lært å plukke ut:
-falske anmeldelser, positive som negative. Det er faktisk en stor industri

-anmeldelser hvor man gjennom bilder og beskrivelse skjønner at de anmelder feil hotell

-idioter som klager over alt grunnet en filleting som gjerne ikke var hotellets feil
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Erfaringer med booking av TK peterfox Småprat 10 17-03-2014 21:58
Når alt annet feiler og du ikke finner California ... LN-MOW Småprat 3 26-07-2013 11:50
Alt for seint for påskequiz Fellowship Flyforum 10 20-04-2006 11:16
Rike nordmenn gjør november alt annet enn trist og lei for SAS Braathens sail4fun Flyforum 0 07-12-2004 13:33


All times are GMT +2. The time now is 10:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.