Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2013, 11:48   #21
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Tanks, fotball og Fernet-jakt - Sommerturen 2012

Quote:
Originally Posted by L1011-500 View Post
Venter spent på fortsettelsen Kan informere om at jeg fikk fortgang i mine planer om en tur til Hviterussland, så det blir en liten tur om et par uker (Visum ordnet jeg via ambassaden i Finland )
Hvor i Hviterussland skal du? Hvis du skal til Minsk, anbefaler jeg leilighet fremfor hotell. Glimrende beliggenhet, topp standard og gode priser. Send meg en PM, så kan jeg videreformidle deg til min kontakt.

I Gomel og Brest er hotellprisene mer edruelige, men særlig i Brest er det lurt å booke i god tid (mye krigsturister).

Siste del av rapporten kan dessverre drøye litt ut i tid p.g.a. ferietid. Alle som har små barn vet godt at ferie da ikke lenger betyr ferie
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2013, 15:36   #22
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Tanks, fotball og Fernet-jakt - Sommerturen 2012

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Hvor i Hviterussland skal du? Hvis du skal til Minsk, anbefaler jeg leilighet fremfor hotell. Glimrende beliggenhet, topp standard og gode priser. Send meg en PM, så kan jeg videreformidle deg til min kontakt.

I Gomel og Brest er hotellprisene mer edruelige, men særlig i Brest er det lurt å booke i god tid (mye krigsturister).
Skal til Minsk ja, men jeg har allerede booket hotell siden jeg måtte ha det i boks for å få visum, men tusen takk for tipset uansett!

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Siste del av rapporten kan dessverre drøye litt ut i tid p.g.a. ferietid. Alle som har små barn vet godt at ferie da ikke lenger betyr ferie
Hehe, det har jeg full forståelse for
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2013, 03:59   #23
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default KBP-MSQ (Aerosvit Economy Class)

VV 485
KBP-MSQ
Vindu
Economy Class


Den siste kvelden i Kiev ble et herlig sjøslag av godt ukrainsk kaliber. God mat, øl, blankt vann som ikke smakte vann, lite søvn (eller egentlig ingen søvn), og vips – det var tid for å sette kursen mot flyplassen utenfor Kiev. På mirakuløst vis hadde vi klart å gjøre noe fornuftig kvelden i forveien – passfoto til visumsøknaden var i orden – men anskaffelsen av Euro hadde vi besluttet å utsette til vi kom på KBP (nok av minibanker og valutahaier der).

Lite trafikk så tidlig på morgenen.



Vi skulle fly ut fra den gamle terminalen.



Vi var nok i overkant tidlig ute, ettersom innsjekk til vår flyvning var ikke åpnet enda. Vi hadde imidlertid nok å gjøre og gikk i gang med ’Operasjon Euro’. Jeg fant nærmeste minibank, inn med kortet, English, pin, Euro, mange pipelyder, kort returnert. Mission failed. Tilsynelatende på grunn av manglende Euro i maskinen. ”Jaja, ingen krise”, tenkte jeg, vel vitende om at det var flere minibanker og vekslingsbyråer. Da minibank nummer to også spyttet ut kortet uten å lage den magiske seddeltellelyden, begynte uroen så smått å melde seg. Eller var det fylleangst? Alltid litt vanskelig å skille de to.

Vi måtte dermed stille oss i en ubarmhjertig lang kø hos ett av flyplassens to vekslingsbyråer. Tidsbruken per kunde var lang, men det ble omsider vår tur. Jeg tok steget frem, men bare for å se at damen bak skranken klasket en hvit papirlapp på det skuddsikre(?) glasset og forsvant inn på bakrommet. Akkurat som da innsjekk gikk åt skogen i DOK noen dager tidligere, ble jeg stående igjen som en måpende burape – dog på utsiden av vekslingsburet. Det viste seg at de nå skulle ha pause – på ubestemt tid. Folk bak meg i køen snakket om 2-3 timers pause, så her var det bare å gi opp.

Siste mulighet var vekslingsbyrå nummer to, men der rakk vi ikke å komme frem til skranken engang før de meddelte at de hadde tekniske problemer. De regnet med å være i drift igjen etter lunsj, eller omtrent tre timer etter at vi hadde landet i Minsk.

…hvis vi i det hele tatt fikk bli med flyet.

De hviterussiske visumreglene er herlig finurlige. De endres både titt og ofte, men norske borgere hadde på avreisetidspunktet i teorien krav på visum ved ankomst, ettersom vi ikke har noen hviterussisk ambassade/konsulat i Norge. Dette koster imidlertid ekstra, samt at det må betales i kontanter. Hvilket vi ikke hadde.

Da innsjekkingen åpnet, var det ingen problemer med å få boardingkort. Visum var de ikke nevneverdig interessert i, så det begynte å se lyst ut. Det gjorde heller ingenting at ruten ble flydd av DAT, og ikke med en eller annen eks-sovjetisk flytype.



De har jeg fordommer mot, berettiget eller ei.



Dårlig med plass til mine sommerbrune bein.



SAS Plus?



Noen ganger sier et bilde mer enn tusen ord.



Droppet måltidet, men takket ja til et glass vann. Alkoholen fikk vente til etter at vi var ferdig med immigrasjonen.

Kjedelig flyvær.



Smått utrolig at vi kom oss helskinnet frem, med tanke på at flyet mistet to rotorblad underveis.



Vel fremme i Minsk var det tid for den etter hvert mye omtalte immigrasjonen. På MSQ har de, hvis jeg ikke husker feil, to immigrasjonsluker, men det var kun én som var åpen. Det ble derfor litt venting før det ble min tur. Jeg gav passet mitt til karen bak skranken, men sa ingenting. Jeg gikk for ’hjelpeløs turist’.-strategien.

Immigrasjonsoffiseren bladde litt i passet mitt, kikket nærmere på mine tidligere hviterussiske visum, men fant (selvsagt) ingen som var gyldig. Fortsatte deretter å bla i noen papirer, men fant ingenting. Til slutt så han opp på meg og spurte om jeg hadde visum? Jeg sa at vi ikke hadde det, men at vi ønsket ’visa on arrival’. Han spurte så om vi hadde invitasjon, noe vi heller ikke hadde. ”Please go sit down”, sa immigrasjonsoffiseren og lukket luken.

”Jaja, vi er i hvert fall ikke sendt i retur”, tenkte jeg. Vi ble sittende i et kvarters tid før det kom en dame fra flyplassens eget reisebyrå. Hun hadde åpenbart opplevd lignende turister før, for nå gikk det unna. Papirer ble fylt ut og signert, ja, alt var klappet og klart.

”That will be 240 Euros” (husker ikke det eksakte beløpet, men var noe i de baner), sa hun.

”Well”, sa jeg. ”One more thing, you see, we don’t really have any Euros….”

Etter litt oppgitt øyehimling gikk hun bort til immigrasjonskameraten vår, som leverte dagens mest oppgitte sukkelyd. Han tok en telefon og ba oss vente. Etter et par minutter kom det to kvinner fra flyplassens tollkontor. Jeg ble bedt om å slå følge med de til flyplassens vekslingskontor, men de måtte eskortere meg ettersom det lå på den andre siden av tollen.

”I need 240 Euros, please”, sa jeg og ga Visakortet mitt til den hviterussiske solstrålen bak skranken. Etter en ny runde med papirer og signaturer fikk jeg en enorm bunke med sedler tilbake. Konstaterte raskt at jeg hadde fått hviterussiske rubler, men jeg tenkte som så at hun jo måtte skjønne tegningen her, og at dette sikkert var en grei løsning for immigrasjonskontoret. Ansiktsuttrykket til immigrasjonsoffiseren da jeg kom tilbake med rublene var ubetalelig – for å si det mildt - og jeg skjønte raskt at rublene ikke var noen suksess. Jeg prøvde å forklare at det ikke var jeg som hadde gjort noe feil, men det ble på ny ringt etter de to kvinnene fra tollkontoret – som nok en gang fulgte meg ned til valutahaien.

Nå presiserte jeg klart og tydelig at jeg måtte ha Euro, noe jeg fikk, men ikke uten at jeg tapte litt i dårligere vekslingskurs. Planlagt svindel? Med 240 Euro i hånd, signerte papirer, passfoto og et harem av kvinner fra diverse offentlige etater ved min side, fikk vi omsider stempel i passet og anledning til å entre landet. Vel og merke etter at vi hadde betalt en obligatorisk helseforsikring tilsvarende to Euro.

På veien ut spurte jeg reisebyråkonsuleten om vi var de mest hjelpeløse turistene hun hadde møtt på.

"No, the Italians are much worse"

Hvordan er det mulig...?


Fortsettelse følger...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	KBPMSQBil1.jpg
Views:	1259
Size:	33.5 KB
ID:	35409   Click image for larger version

Name:	KBPMSQBleikebein.jpg
Views:	1251
Size:	46.8 KB
ID:	35410   Click image for larger version

Name:	KBPMSQFly1.jpg
Views:	1251
Size:	53.4 KB
ID:	35411   Click image for larger version

Name:	KBPMSQFly2.jpg
Views:	1249
Size:	45.4 KB
ID:	35412   Click image for larger version

Name:	KBPMSQFlyplass.jpg
Views:	1240
Size:	50.6 KB
ID:	35413  

Click image for larger version

Name:	KBPMSQMat1.jpg
Views:	687
Size:	44.3 KB
ID:	35414   Click image for larger version

Name:	KBPMSQMat2.jpg
Views:	685
Size:	44.1 KB
ID:	35415   Click image for larger version

Name:	KBPMSQpropell.jpg
Views:	683
Size:	38.1 KB
ID:	35416   Click image for larger version

Name:	KBPMSQvaer.jpg
Views:	685
Size:	51.2 KB
ID:	35417  
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2013, 14:47   #24
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Tanks, fotball og Fernet-jakt - Sommerturen 2012

Strengt tatt er vel ikke An148 en eks-sovjetisk type. Konstruksjonen startet en stund etter Sovjetunionens oppløsning.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 02:02   #25
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Tanks, fotball og Fernet-jakt - Sommerturen 2012

Veldig morro lesning! Ellers er jeg glad jeg ordnet visum før jeg reiste. For øvrig ble jeg positvit overrasket av Minsk! Tror faktisk jeg likte Minsk bedre enn Kiev. (Dog kan det ha noe med årstiden og været å gjøre)
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2013, 02:16   #26
thoves
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 150
Default Re: Tanks, fotball og Fernet-jakt - Sommerturen 2012

Æsj.. Jeg som gledet meg til å lese om Minsk her nå.... :/
thoves is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2015, 01:47   #27
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Minsk

MINSK

Etter å ha kjempet oss forbi de byråkratiske hindringene til den hviterussiske immigrasjonen, møtte vi en ny utfordring; hvor var det blitt av sjåføren vår? Den vennlige minskovitten, som alltid fikser transport og leilighet når jeg er i Minsk, var ikke å se. Hadde han gått lei av å vente? Det viste seg imidlertid at vi ikke var de eneste som trøblet med statsapparatet denne formiddagen – han var selv blitt stoppet av trafikkpolitiet – og var beordret til flyplassens minibank for å ta ut cash til boten.

Om det hadde knepet økonomisk, er jeg sikker på at hans BMW 5-serie kunne ristet av seg denne…



Med mindre man har et voldsomt behov for å kaste penger ut av vinduet, anbefales det å leie leilighet fremfor å bo på hotell i Minsk. For en 40-50 Euro per natt får man en helt kurant kåk med velfungerende bad, toalett, kjøkken, kabel-tv og WiFi. Legger man på noen Euro til, har man plutselig boblebad i kåken også, så her er det lett å være storkar.

Hva tar man seg til i Minsk? For å være helt ærlig, er det ikke så veldig stor wow-faktor på severdighetene i byen – men det er forholdsvis flatt og fint, og sånn sett perfekt for byvandring. Man trenger dog ikke stort mer enn en god dag for å ha sett det meste, samt besøke diverse museer. I løpet av de siste årene har de imidlertid tatt innover seg at mange turister ikke snakker russisk, så oversettelser på flere språk er gjort tilgjengelig. I tillegg har de åpnet et helt nytt og moderne WW2-museum, som er vel verdt et besøk.

Rent og pent er det



En park i sentrum som er et populært rekreasjonsområde på sommerstid



For de som frykter utenlansk mat. McDonalds til høyre og TGI Friday's til venstre



Hvis man er der tidlig i juli, får man med seg nasjonaldagen. Litt sånn god gammeldags Sovejtunionen-feeling med militærparader (m/tanks bl.a.)



Det artigste med Minsk er likevel utelivet. De har alt – og utelivet er i konstant endring. Prisnivået varierer alt ettersom hva slags fancyhetsnivå du legger deg på, men jeg personlig foretrekker de litt bortgjemte bulene som frekventeres av ”normale” folk, og ikke de poshe nattklubbene der tjukke mafiabosser sitter med 18 Miss Universe i hver arm.

En slager i så måte er baren T-34, som ligger ganske så midt i sentrum. Da vi var på besøk der, opererte de med 'Happy Hour' kl. 17:30, 20:30, 23:30 og 02:30. Vi slo til med fire av fire, men jeg kan dessverre ikke fortelle så veldig mye om opplevelsene fra den kvelden. Annet enn at de ikke hadde Fernet, selvsagt.

T-34



Baren fikk naturligvis sitt navn fra den berømte T-34 tanksen, som står på sokkel like utenfor. Tanks på sokkel. Det er så deilig.



Det var for øvrig klare regler for hva som var akseptabel oppførsel på latrinen.



Jeg ble godt kjent med denne karen. Jeg kalte han "Sleske Gus".



Neste stopp: "Stalin Line"



Fortsettelse følger...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	MSQMcD.jpg
Views:	411
Size:	66.8 KB
ID:	38218   Click image for larger version

Name:	MSQPark.jpg
Views:	409
Size:	55.3 KB
ID:	38219   Click image for larger version

Name:	MSQPoliti.jpg
Views:	414
Size:	39.7 KB
ID:	38220   Click image for larger version

Name:	MSQPropaganda.jpg
Views:	408
Size:	31.7 KB
ID:	38221   Click image for larger version

Name:	MSQRent.jpg
Views:	413
Size:	51.9 KB
ID:	38222  

Click image for larger version

Name:	MSQT34Bar.jpg
Views:	409
Size:	67.5 KB
ID:	38223   Click image for larger version

Name:	MSQSleskeGus.jpg
Views:	411
Size:	59.2 KB
ID:	38224   Click image for larger version

Name:	MSQT34Latrine.jpg
Views:	410
Size:	62.7 KB
ID:	38225   Click image for larger version

Name:	MSQT34.jpg
Views:	410
Size:	40.7 KB
ID:	38226   Click image for larger version

Name:	MSQStalin.jpg
Views:	413
Size:	73.0 KB
ID:	38227  

ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2015, 03:08   #28
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Stalin Line

STALIN LINE

Det ble et par late dager med lange lunsjer, tidlige ’Happy Hour’-drinker og sene kvelder før det var tid for et av turens store høydepunkt; et besøk til ’Stalin Line’ http://en.wikipedia.org/wiki/Stalin_Line.

Etter å ha invitert med ut et par av våre lokale venner på fotball og øl noen dager i forveien – og brukt tre hviterussiske månedslønner på Guinness til en av de – beordret vedkommende sin søster til å stille opp og være vår privatsjåfør for dagen. Dagsturen ble utsatt med ett døgn grunnet en noe seig bakrus, men det skulle vise seg å være et sjakktrekk av de sjeldne.

Undertegnede hadde alt besøkt ’Stalin Line’ ved en tidligere anledning, men jeg hadde fremdeles til gode å få kjøre rundt med en tanks. Dette kostet på papiret ca 2000 norske kroner, noe jeg hadde takket nei til da, men denne gang var prisen en litt annen. ”Bring two bottles of Whisky”, var beskjeden fra en av våre guider, som utrolig nok kjente noen som kjente noen som hadde ansvaret for tanksaktivitetene ved ’Stalin Line’-museet. Den lokale sjappen på hjørnet hadde noen vestlige årgangswhiskyer til behagelige priser – gudene må vite om det var ekte saker – men vi antok at det ikke spilte så stor rolle.

Vi ankom ’Stalin Line’ i nydelig sommervær til lyden av jagerfly som fløy lavt over oss, skuddsalver, skranglende larveføtter – ja, rett og slett lyden av 1940-tallet. Det viste seg at det denne dagen var en stor militærparade med bl.a. en rekonstruksjon av ’Operasjon Bagration’ – snakk om lykketreff.

I påvente av at dette skulle starte, svidde vi av nok en hviterussisk månedslønn, denne gang på skuddsalver med diverse våpengodbiter bl.a. Ak47, før vi fant vår plass på tribunen.



Er så lei kjip AG3



Rekonstruksjonen var fiffig den. Ikke ofte man ser hakekorset vaie fritt i det tidligere Sovjetunionen.



De bruker gammelt Wehrmacht-utstyr også



Men Wehrmacht hadde lite å stille opp med når T-34 kom i hopetall



Broderlig forbrødring mellom kamphanene i etterkant



Etter en flott oppvisning, var det endelig tid for tankskjøring. Det store spørsmålet nå var om jeg skulle få kjøre en T-34. For en lykke det ville vært.

T-34 in action



”Dessverre” måtte jeg ta til takke med denne.



Jeg hadde på forhånd sett for meg at vi skulle sitte sammenklemt inne i tanksen, men heldigvis gjelder ikke HMS-reglene i Hviterussland. Sitte på toppen av en tanks uten sikring mens den durer opp og ned i ulent terreng? Ingen problem – bare hold deg fast. Tanksen hadde naturligvis ingen håndtak eller lignende, så her var det bare å gripe tak i det man kunne, bl.a. kanonen.

Kjipt å falle av og bli kjørt over…



Det ble min kamerat som trakk det korteste strået mht. HMS, så han måtte holde seg fast i kanonen. Jeg delegerte umiddelbart filmejobben til han med begrunnelsen at han ”hadde best utsikt”. Så mens han hadde en arm rundt kanonen og en arm i filmemodus satte tanksen av sted. Den totale varigheten på turen var ca. 15 minutter – alt ”off road” eller i beste fall gjørmete skogsvei med mye humper. En fin opplevelse, ingen dødsfall, men jeg var likevel litt skuffet over manglende T-34 kjøring.

Til orientering: T-34 ble unnagjort i september 2014. Innertier!

For å roe adrenalinet en smule føltes det helt naturlig med en sånn en. Liker steder hvor våpen og alkohol kan kombineres.



Deretter tuslet vi bare rundt i solskinnet og kikket på gamle våpen fra den Kalde Krigens dager; fly, helikoptre, tanks, missiler, ja, hele sulamitten.






Stalin Line er et område som helt klart må besøkes om man har interesse for historie. Undersøk gjerne på forhånd om de har lignende ”forestillinger” som det vi ble vitne til, men selv uten det er det moro. Tankskjøring er et must – enten man må betale med brennevin eller penger. Forlang dog T-34, det er mitt klare råd.

Etter nesten to uker på farten, var det dessverre tid for å si farvel til det behagelige liv i Øst-Europa, og vende nesen hjemover. Det er rart hvor lett man kobler seg av fra hverdagslivets utfordringer på slike turer, samtidig som kroppen kommer med små hint om at man ikke er 18 år gammel lenger når man på dag 12 fremdeles har Cola til frokost.

Ikke min feil at de ikke hadde Fernet i Minsk heller...


Fortsettelse følger...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0199 1.jpg
Views:	398
Size:	84.6 KB
ID:	38228   Click image for larger version

Name:	IMG_0232.jpg
Views:	399
Size:	80.2 KB
ID:	38229   Click image for larger version

Name:	IMG_0620.jpg
Views:	394
Size:	43.6 KB
ID:	38230   Click image for larger version

Name:	IMG_0643.jpg
Views:	395
Size:	40.7 KB
ID:	38231   Click image for larger version

Name:	IMG_0646.jpg
Views:	396
Size:	40.5 KB
ID:	38232  

Click image for larger version

Name:	IMG_0658.jpg
Views:	393
Size:	62.9 KB
ID:	38233   Click image for larger version

Name:	IMG_0667.jpg
Views:	391
Size:	62.4 KB
ID:	38234   Click image for larger version

Name:	IMG_0675.jpg
Views:	395
Size:	49.5 KB
ID:	38235   Click image for larger version

Name:	IMG_0704.jpg
Views:	393
Size:	66.0 KB
ID:	38238   Click image for larger version

Name:	IMG_0707.jpg
Views:	396
Size:	72.6 KB
ID:	38239  

Click image for larger version

Name:	IMG_0708.jpg
Views:	394
Size:	31.8 KB
ID:	38240   Click image for larger version

Name:	IMG_0710.jpg
Views:	393
Size:	53.2 KB
ID:	38241  

Last edited by ILS2; 08-02-2015 at 03:24.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2015, 03:16   #29
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Tanks, fotball og Fernet-jakt - Sommerturen 2012

wow! Fett !!!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2015, 03:42   #30
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Tanks, fotball og Fernet-jakt - Sommerturen 2012

Spesielt med tanke på at Donetsk i dag er en krigsone.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2015, 14:41   #31
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default MSQ-FRA-OSL

LH 1487
MSQ-FRA
Vindu - Nødutgang
Economy Class


Det var en morgen med blandede følelser. Nyrene og leveren var i feststemning – nå var det deres tur til å få ferie – mens for resten av kroppen var det ubønnhørlig slutt på det søte liv. Den siste kvelden hadde vært forholdsvis avslappende, slik at det var ingen blåmandag å måtte pakke kofferten, sjekke ut av leiligheten og komme seg til flyplassen.

I hvert fall ikke inntil hus- og transporthaien vår på egen initiativ hadde funnet ut at vi ikke trengte mer enn 30 minutter på oss på MSQ. Pulsen steg raskt. Jeg måtte hjem, men vi var nå offisielt i tidsnød. Sjåføren leverte dog maksimalt mht. fartsovertredelse, så vi ankom flyplassen akkurat tidsnok til å få sjekket inn. Takk og pris for online innsjekk og Star Gold – det spørs om det hadde gått uten.

MSQ



Flyplassen i Minsk en slags hybrid av Tegel og Newark, men effektiv nok når man har funnet ut av det. Både du og bagasjen din må gjennom en sikkerhetskontroll før man får sjekke inn, deretter venter passkontrollen og så er man ”fri”. En liten lounge har de også (gratis WiFi, kalde/varmer drikker og noe småsnacks), men vi rakk bare innom for å raske med oss en frokostcola hver. Den siste på en stund.

Fordomsfull som jeg er, foretrakk jeg denne...



...fremfor denne



Nødutgang og frokostcola



What to do in case of emergency



Bye-bye, Minsk



Flyturen var klassisk Lufthansa-kvalitet. Fikk noe å spise – en varm pizzabit som smakte marginalt bedre enn utseendet skulle tilsi – og drikke fikk vi også. Det ble en Warsteiner på meg, selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt å drikke denne dagen. Kan ikke kutte alkoholen tvert. Da blir det angst og svettetokter. Deretter slo Jon Blund seg ned på mitt sete, og han reiste seg ikke før vi landet i Frankfurt.










Det ble et kjapt loungebesøk for litt påfyll av mat og drikke før vi beveget oss mot våre respektive gater. Jeg til OSL, min medreisende til SVG. Begge lå praktisk nok like ved hverandre. Vi takket for turen, konkluderte at den hadde vært vellykket og følte begge at vi nå fortjente to ukers ferie for å komme til hektene igjen.


LH 862
FRA-OSL
7F
Economy Class


På turen til Oslo måtte jeg klare meg uten nødutgang, men til gjengjeld fikk jeg oppleve et øyeblikks Star Gold-magi da et mannlig medlem I kabinbesetningen – helt ut av det blå – kom bort og tiltalte meg med navn og spurte om jeg ønsket noe mer å drikke (dette var etter at serveringsrunden var unnagjort). Jeg ble helt satt ut. Vi SAS-kunder er jo ikke vant til slikt, men jeg takket ja til påfyll av vann.

Trangere om plassen her



Men elevert setelomme gjør livet litt lysere



Mat og drikke 1



Mat og drikke 2



Mat og drikke 3



Utover det forløp flyturen helt uten nevneverdige hendelser. Landet på rute, bagasjen kom midt i møljen og jeg rasket med meg en flaske Fernet Branca fra taxfree før det ble transport hjem til dagliglivets forpliktelser. Beinhard omstilling.

Konklusjoner:
- Fernet Branca må medbringes til Øst-Europa
- Andrea Pirlo var helt enorm i Euro 2012
- Tanks er gøy
- Cola til frokost fungerer i en tidsbegrenset periode
- Donetsk har aldri vært og blir aldri en feriedestinasjon
- Kiev og Minsk er begge verdt et besøk


Takk for følget!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	MSQFlyplass.jpg
Views:	340
Size:	49.8 KB
ID:	38242   Click image for larger version

Name:	IMG_2083.jpg
Views:	337
Size:	41.6 KB
ID:	38243   Click image for larger version

Name:	IMG_2084.jpg
Views:	338
Size:	42.2 KB
ID:	38244   Click image for larger version

Name:	IMG_2085.jpg
Views:	336
Size:	26.3 KB
ID:	38245   Click image for larger version

Name:	IMG_2086.jpg
Views:	339
Size:	51.3 KB
ID:	38246  

Click image for larger version

Name:	IMG_2087.jpg
Views:	334
Size:	46.7 KB
ID:	38247   Click image for larger version

Name:	IMG_2088.jpg
Views:	334
Size:	30.3 KB
ID:	38248   Click image for larger version

Name:	IMG_2089.jpg
Views:	334
Size:	44.4 KB
ID:	38249   Click image for larger version

Name:	IMG_2090.jpg
Views:	335
Size:	46.3 KB
ID:	38250   Click image for larger version

Name:	IMG_2091.jpg
Views:	336
Size:	31.8 KB
ID:	38251  

Click image for larger version

Name:	IMG_2092.jpg
Views:	335
Size:	26.5 KB
ID:	38252   Click image for larger version

Name:	IMG_2093.jpg
Views:	334
Size:	37.9 KB
ID:	38253   Click image for larger version

Name:	IMG_2094.jpg
Views:	335
Size:	34.5 KB
ID:	38254   Click image for larger version

Name:	IMG_2095.jpg
Views:	334
Size:	42.4 KB
ID:	38255  
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2015, 05:04   #32
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Tanks, fotball og Fernet-jakt - Sommerturen 2012

Vannvittig!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2015, 07:36   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Tanks, fotball og Fernet-jakt - Sommerturen 2012

Herlig, endelig ble den fullført!
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fanhansa - Fotball VM '14 _ EM '16 Someone Småprat 11 14-11-2022 10:50
Fornebu / Fotball VM Olebno Flyforum 1 26-06-2006 20:40


All times are GMT +2. The time now is 12:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.