Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-09-2024, 22:26   #1
Polaris
ScanFlyer Rusty

Default Førstereis med Skyteam på C-klasse, DUS-TOS

Da jeg har noen spørsmål som egentlig kan formes som en TR, tenkte jeg: skitt la gå, du kan jo lage noe.

Altså, turen gikk DUS-OSL-TOS med SAS variant Skyteam, i C-klasse. Skriver trip reporten litt punktvis.

1) Wow så sykt kjipt at de ikke inkluderer setereservasjon i en så dyr billettklasse. Og man MÅ ha setereservasjon når man flyr med barn, jeg kan ikke risikere å måtte sitte borte fra datterbarnet på 4. Flaks for SAS at Eurowings ikke har direktefly i mellomsesongen.

2) Düsseldorf har entret 2000-tallet, endelig selvbetjent innsjekk og bagdrop. Således hadde vi ingen kontakt med mennesker før security. Kul feature at baggasjedroppen spytter ut en ekstra kvittering på innlevert bag, i tillegg til den klistremerkegreia fra baggasjelappen. Ingen merking av priority bag hverken på taggen eller andre steder. Kofferten kom ca sist i Tromsø, vet ikke om det også er avskaffet? Fast track i security vet jeg ikke, fikk familiesluse og har ALDRI opplevd mye kø i security på DUS, de har 3 veldig effektive sluser hvor du ikke må ta ut noe annet enn væske.

3) Jeg luska bortover til Lufthansa biz-loungen og spurte litt keitete, får man komme inn her med SAS-C klasse?? Joda! Det var noe særgreier med gullkort, diamant osv, fikk det ikke med meg. Mulig at man ikke kommer mer inn i biz-loungen med øko-billett og gullkort? Men man kunne komme inn i senator-loungen, mulig det er med gull eller diamantkort?
Loungen er som alltid: LUFTIG, rolig, rent, litt sparsomt utrusta men allikevel det som er viktigst for meg: rene toaletter, ro fra menneskemengdene og en fin plass å vente med unga. Kjempehyggelig betjening som gav dattera tusj, fargeleggingsbok og sjokolade. Vi følte oss skikkelig velkommen og hjertelig motatt.

4) Morro med crewet ombord som vekslet mellom «velkommen ombord til denne SAS-flyvningen» / «welcome onboard to this SAS and Star Allianc…*HOST HARK* Skyteam flight» / «velkommen ombord til denne SAS og …. *lang pause* Skyteam *lang pause* flyvningen».
Lite til ingen skyteamlogoer å se gjennom hele turen.

5) Kan noen ta på seg å få SAS til å tilby noe ordentlig mat? Jeg får seriøst ALLTID den rosa gugge-boksen med hvitløkspotet, ku-baby i skiver med rødkål. Fazer-sjokolade er så bånn i bøtta, Gotlandchipsposene får jeg f*** ikke åpna uten å se ut som jeg har et handicap (kanskje har jeg?) og det er liksom nada gode alternativer. Selv godt og blandet er nå forbedra vekk med haribo. Buuuuuu.

6) Hyggelige crew som virka i godt humør over hele fjøla. Veldig positivt overraska. Var ekstra herlig at erke-nordlening Johnny ettellerannetetternavn var kaptein på flyvninga fra Düsseldorf, selvfølgelig supertilfeldig men jeg følte meg så umiddelbart HJEMME

7) Hva er greia med security i domestic transfer? Det har jeg aldri opplevd før. Hvor lenge har det vært, og hvorfor er det innført? Får man ikke ha med ei tysk flyplasscola til tromsø mer? Slutt på sniksmugling av gratis rødvin fra PLUS før du reiser videre til Molde? Idk!

8) SAS-innenrikslounge kl 14:00 på en hverdag. Wow. Det er så TRASIG at man kommer der med en 4åring og alle viktigperene breier seg ut med vesker og alt mulig. To runder gjennom hele loungen før vi satt oss på gulvet. I don’t care, dattera var sliten og ville sitte på fanget. Funker ikke med barstol og andre ukurante sittemuligheter da. Dagens heltinne: den asiatiske super-lounge-betjeninga som forbarma seg over oss, satt ei biz-dame på plass og ordna oss sofakrok. Jeg trenger 10% av hennes attityd, alas, jeg vil ikke være til bry og føler meg alltid malplassert i sånne lounge-settings.

De MÅ få mer plass der inne. Det er mørkt, dårlig luft, overparfymerte blonderte menn og damer med skinnvesker så det svir i øya :< Er biznizz-Norge sånn?

OSL føles ekstremt travel, voldsom trafikk midt på hverdagen utenfor ferier.

Alt i alt en fin tur uten problemer, alt i rute, alt føltes solid.

Ja og et siste teknisk spørsmål, holdt på å glemme det!
Hva er den rare litt skarpe rallinga under gulvet rundt rad 2-3 i A320N? Ca rundt den tiden air condition går på. Og da mener jeg ikke den stumpe bjeffinga av hydraulikken under gulvet ca på vingehøyde.

Last edited by Polaris; 26-09-2024 at 22:34.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2024, 22:36   #2
Polaris
ScanFlyer Rusty

Default Re: Førstereis med Skyteam på C-klasse, DUS-TOS

Ekstra deilig å lande til en slik utsikt!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_2346.jpg
Views:	749
Size:	75.0 KB
ID:	55155  
Old 27-09-2024, 01:22   #3
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Takk for turen, godt å høre at djævelskapen funker ok av og til.
Kommentarer og observasjoner:

1: Sikkert en eller annen økonomdjevel som startet tullballet, og så følger saueflokken etter. Noe ordentlig herk!

2: I følge flyprat.no funker pri-koffert/bagasje sjelden som det skal. Aner ikke, jeg reiser nesten kun med håndbagasje. Rapporter fra slekt og venner tyder på at det lønner seg.

3: Lounge er meget variabelt og ofte sterkt oppskrytt. Bonuspoeng og status aner jeg ingenting om.

4: Prøv å bytte navn på et av barna dine og se hva som skjer når du snakker med folk om familien. Det tar lang tid før det sitter.

5: Ytterst tvilsomt. Menyen bestemmes tilsynelatende av økonomer og sosialarbeidere, ikke kokker.

6: Enig, Nordlendinger er et herlig folk!

7: Jeeez, har de begynt med dette faenskapet på OSL også? Må være verdens mest dustete greie. Jobs to the people? Men det passer jo ikke helt inn i Norge. En eller annen myndighet med trebokstavsforkortelse som har fått en raptus?

8: Ref pkt 3.

9. Hmmm. Kompressor som starter? Noe med lastelukene? Mye rare lyder på A320, ikke bare hyd-systemet.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2024, 09:38   #4
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
1) Wow så sykt kjipt at de ikke inkluderer setereservasjon i en så dyr billettklasse. Og man MÅ ha setereservasjon når man flyr med barn, jeg kan ikke risikere å måtte sitte borte fra datterbarnet på 4. Flaks for SAS at Eurowings ikke har direktefly i mellomsesongen.
Jeg har reist med barn på fly mange, mange ganger. Ofte uten setereservasjon. Jeg har aldri opplevd at vi har blitt spredd i kabinen hvis vi reiser på samme booking. Vel, aldri er feil, én gang i 2016 med United SFO-EWR ble vi spredd litt, men det ordnet seg naturlig da velvillige passasjerer oppdaget det og roterte rundt så det ble mer fornuftig fordeling mellom oss 5.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2024, 10:57   #5
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Hva er den rare litt skarpe rallinga under gulvet rundt rad 2-3 i A320N? Ca rundt den tiden air condition går på. Og da mener jeg ikke den stumpe bjeffinga av hydraulikken under gulvet ca på vingehøyde.
Hvis det kun sto på i 10 sekunder, fra eller til, vil jeg gjette på at de lukket den fremre bagasjeluken. Den kan ofte knirke og en hører hydraulikkoljen flytte seg rundt i rørene.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2024, 20:50   #6
Polaris
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Hvis det kun sto på i 10 sekunder, fra eller til, vil jeg gjette på at de lukket den fremre bagasjeluken. Den kan ofte knirke og en hører hydraulikkoljen flytte seg rundt i rørene.
Ooooo det passer veldig godt med timinga, takk for løsninga! De knirker mer enn artroseknærne mine, wow!
Old 28-09-2024, 01:01   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 28-09-2024 at 01:05.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2024, 08:35   #8
Polaris
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Er dette mengden stjerner du vil gi trip reporten min, eller en sensur av fyllepost fra natten? *oppned-smiley* :-)
Old 28-09-2024, 08:41   #9
Polaris
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Larsabal View Post
Jeg har reist med barn på fly mange, mange ganger. Ofte uten setereservasjon. Jeg har aldri opplevd at vi har blitt spredd i kabinen hvis vi reiser på samme booking. Vel, aldri er feil, én gang i 2016 med United SFO-EWR ble vi spredd litt, men det ordnet seg naturlig da velvillige passasjerer oppdaget det og roterte rundt så det ble mer fornuftig fordeling mellom oss 5.
Du har nok rett i det, men på den andre siden: det gir liksom ikke den roen man vil ha for ei reise. Du har det i bakhodet: æsj, kanskje må jeg ta den kampen. Stå i det stresset. Stå litt keitete og vente etter boarding for å leke stolleken, med en datter i en alder som er sånn «mamma, hvorfor? Mamma er det noe galt? Mamma? Er alt i orden?». Ei sånn reise vil man føle at alt er i orden, at man har alle rettighetene sine og at man ikke er avhengig av sånne fine superdamer som hun i loungen som hjalp oss. Derfor kjøper vi også PLUS: for å ha korte køer, ro, komfortabel reise. Det er hele poenget for min del. Dermed blir det til at man punger ut nesten 1000kr for 8 sitteplasser på en tur/retur…
Old 28-09-2024, 12:08   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Quote:
Er dette mengden stjerner du vil gi trip reporten min, eller en sensur av fyllepost fra natten? *oppned-smiley* :-)
Begge deler.

Quote:
Originally Posted by Larsabal View Post
Slettet kommentaren min i går straks jeg hadde postet, siden det var sent på kvelden og jeg hadde drukket litt vin. Men nå er jeg komfortabel med å skrive det. Det virker som du synes det er ok å reise med barn uten å betale for setevalg ettersom det "alltid ordner seg ig om ikke så flytter noen andre pax seg".

Om jeg forstår deg rett synes jeg det er helt utrolig arrogant og noe av det, om ikke det, mest irriterende jeg opplever på fly. Jeg er veldig glad i barn og sutrer ikke over barn som gråter eller løper litt opp og ned. Men foreldre som ikke gidder booke seg seter slik at jeg må flytte meg fra setet jeg faktisk har booket driver meg opp etter veggene når det skjer.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2024, 15:04   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Begge deler.

Slettet kommentaren min i går straks jeg hadde postet, siden det var sent på kvelden og jeg hadde drukket litt vin. Men nå er jeg komfortabel med å skrive det. Det virker som du synes det er ok å reise med barn uten å betale for setevalg ettersom det "alltid ordner seg ig om ikke så flytter noen andre pax seg".

Om jeg forstår deg rett synes jeg det er helt utrolig arrogant og noe av det, om ikke det, mest irriterende jeg opplever på fly. Jeg er veldig glad i barn og sutrer ikke over barn som gråter eller løper litt opp og ned. Men foreldre som ikke gidder booke seg seter slik at jeg må flytte meg fra setet jeg faktisk har booket driver meg opp etter veggene når det skjer.
https://www.facebook.com/share/v/NRy...ibextid=UalRPS

Upcoming: OSL-AMS-OSL, OSL-CDG-AUH-CDG-OSL, OSL-FRA-DXB-ZRH-OSL, OSL-CPH-BKK-CPH-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2024, 17:30   #12
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Takk for rapport. Synes det er bra du bestiller seter på forhånd. Samtidig har f.eks United et system på plass for at familier med barn får sitte sammen selv på basic-billettene og det synes jeg alle flyselsksper burde ha, evt nekte familier med barn å kjøpe billetter uten setereservasjon.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2024, 08:27   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Førstereis med Skyteam på C-klasse, DUS-TOS

Quote:
Begge deler.

Her mener jeg du halvveis «retter baker for smed» eller hva det nå heter.

Selvsagt skal passasjerer som har betalt for et spesifikt sete slippe å flytte seg, og hadde selv sagt nei, med mindre det er snakk om et bedre sete. @fluxie har jo en glimrende historie der. Så ansvaret hviler faktisk på flyselskapet her.

Samtidig mener jeg det er unødvendig av flyselskap å splitte opp familier med småbarn. Men vil man ikke betale får man heller ta til takke med rad 33A-D og boardinggruppe 15 eller noe sånt.

Ellers «liker» jo selv flyselskapene i blant flytte deg rundt etter du har valgt sete. Det skjedde den eneste gangen jeg måtte stokke om manuelt på hvor vi satt. Så måtte skremme bort en dame med en 10mnd så hun fikk flytte seg 2 rader men fortsatt midtgang

Ellers har vel selv Ryanair en løsning hvor det holder kjøpe 1 sete også havner opptil 4 barn på setene ved siden av. En slags grei mellomting.

Eller husker jeg som 13 åring vi skulle til London og vi med vilje hadde splittet oss, så både brodern og jeg skulle få vindussete og vi plutselig ble «tvangssamlet». Var ikke god stemning da vi så måtte sitte ved siden av hverandre

Last edited by Someone; 29-09-2024 at 08:29.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2024, 15:45   #14
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Quote:
Det virker som du synes det er ok å reise med barn uten å betale for setevalg ettersom det "alltid ordner seg ig om ikke så flytter noen andre pax seg".

Wow, du er jammen flink til å dra konklusjoner på vegne av andre – og som følge av det uttrykke deg basert på egne fobier. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd du het Karen.

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg forventer noe som helst av andre passasjerer. Jeg beskrev at min erfaring med å reise med barn var at man "aldri" ble plassert ulike steder i kabinen så lenge man man er på samme booking.

I tillegg nevnte jeg det ene unntaket hvor jeg har opplevd det, og hvis du leser det én gang til vil du se at det var medpassasjerer som oppdaget det og tilbød å flytte om.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 21:25   #15
SBT
ScanFlyer Silver

,Alt søraførr er bare dritt - Alt noraførr er topp, - er det ikke det denne rapporten uttrykkker ?
SBT is online now   Reply With Quote
Old 06-10-2024, 21:49   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
,Alt søraførr er bare dritt - Alt noraførr er topp, - er det ikke det denne rapporten uttrykkker ?
Nei...... jeg er sørafor og oppfatter det ikke slik

Old 07-10-2024, 20:01   #17
Polaris
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Mener du fordi jeg følte meg hjemme når kapteinen på Düsseldorf-Oslo var en kaptein fra det som hørtes ut som Besterålen? Vet ikke helt hvor du ellers skulle fått det inntrykket fra? Lovordene var om loungen sør-sørafor - i Düsseldorf. Ikke i Tromsø
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules