|
02-10-2024, 19:09 | #21 | |
ScanFlyer Blue
|
Re: Reiste gjennom Europa – ingen sjekket vår id
Quote:
Jeg tenker hvis dette ikke var så viktig så kunne man tillatt alle igjennom sikkerhetskontrollen (ihvertfall i innenriksterminalen). I tillegg kunne man ha droppet at billettene/ boardingpassene var personlige men upersonlige slik som det er på bussen/ toget. Når det er sagt så er den en missmatch på håndhevingen av IDen sjeldent sjekkes ved boarding i gaten. Dette får meg igjen stiller spørsmålet på vitsen av deler av sikkerhetskontrollen og kravene som følger den. En signifikant del av sikkerheten er jo også å kontrollere (bakgrunnssjekke) personen og ikke bare hva han/hun har med/ på seg. Slutt note: Jeg er absolutt for streng sikkerhetskontroll på fly, men da må den føles rettferdig og begrunnet logisk med en rød trå fra start til slutt, uten slike loopholes det er idag. Last edited by magtje; 02-10-2024 at 19:14. |
|
02-10-2024, 20:04 | #22 | |
Upgrade me....
|
Re: Reiste gjennom Europa – ingen sjekket vår id.
Quote:
Anyhow.. Tipper reaksjonene her hjemme hadde blitt guffne også om det bodde 175 000 udokumenterte i landet. (Som ville være ca samme forholdstall) Det bor ca 18000 udokumenterte her. |
|
02-10-2024, 20:12 | #23 | |
ScanFlyer Blue
|
Quote:
Passene fra disse landene er versifiserte av hjemlandene deres og innebærer da kryssjekking i landenes databaser (inkl borgerregistere, kriminalitets registrene og fingerprint). Det er ikke tilfelle for flyktningene som får fly med "versifiserte" reisedokumenter fra CBP/ Homeland Security hvor man tar flyktningenes ord for rett/ sant. Flere av disse får fly på midlertidige papirer mens deres identitet og immigrasjons status blir sjekket. Anbefaler deg å se denne høringen (linket nedenfor) fra 40.min hvor dette blir tema fra de 2 neste senatorene. I tillegg ville jeg ha lest meg opp på hvordan man får "verfisiert" identitet som flyktning igjennom CBP One-appen. Noe TSA administratoren også nevner indirekte under denne høringen. Og før du skriker Trump, Ted Cruz eller partisk anti-Biden, var dette også en ordning som eksisterte under Trump, men har blitt mye mer vanlig de siste par årene pga grensesituasjonen i sør og med bruken av den nye CBP One appen. De første kongesshøringene som berørte denne ordningen har jeg funnet fra 2019 (dvs under Trump). https://youtu.be/oQcV-Mrri68?si=N87rxrXfS77iM9Jg. (Se fra 40. Min) I tillegg så kommer det også frem nå senere at flyktningene får bypass TSA på flyplassene i sørstatene. https://youtu.be/wwdlhf4mdVw?si=ea9jhaepTB_yVBrT Jeg ville tror at du som borger i USA og regelmessig bruker av TSA finner dette som uakseptabelt og urettferdig all den tid du selv må møte strenge krav (som blir enda strengere neste år) ang gyldig billed ID for å fly. Last edited by magtje; 02-10-2024 at 20:22. |
|
02-10-2024, 22:13 | #24 | ||||
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
Om vi nå forsøker å holde oss til Schengen som var poenget med tråden...
Quote:
Quote:
Om vi holder oss til Norge/EU/EØS så er jeg litt usikker på om slik sånn eksisterer faktisk. Hvor har du det fra? Quote:
Quote:
Sikkerhetskontrollen på flyplasser har vel sjelden vært veldig logisk, som så mange andre restriksjoner rundt oss. Deal with it, you just have to live with it.
02-10-2024, 23:16 | #25 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
|
|
03-10-2024, 02:11 | #26 |
Flyklapper
|
Nofly-list finnes vel fortsatt kun i USA. Flere land ønsker seg dette, men sliter med implementeringen. Det er ikke så lite komplisert, med alle de flyselskapene og deres forskjellige systemer. Lenge siden jeg har jobbet med slikt, og mye foregår utenfor dagslyset.
Enkelte flyselskaper har egne løsninger til eget bruk. Viktig å vite også at disse listene ikke deles på tvers av land eller selskaper. Det ville brutt det meste av personvernregler. Polaris: Det har vært et par episoder hvor folk har tatt med seg elskere/elskerinner på partnerens navn, havnet i ulykker og fått presten på (feil) døra .. Igjen, det er personkontrollen som er obligatorisk. ID-kontroll er en separat sak. |
03-10-2024, 05:28 | #27 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
Quote:
Selv omgås vi dem lokalt daglig og vi tenker ikke engang over det, de jobber på de lokale vingårdene, på bondegårdene og selv i hagen vår. Ikke svart arbeide, men vi betaler Lokal Skatt og disse betaler skatt med Social Security. Quote:
- Førerkort (som kan brukes hos TSA !!) - Bankkonto - Huslån - Bil lån. Svigermor solgte sitt hus, helt legalt til en udokumentert immigrant, han har sitt eget entreprenør firma med forsikringer, han tok opp lån. Ja han har vært her lenge og er rimelig etablert. I den andre enden er er ekteparet som vi har ansatt til å vaske huset og holde hagen i orden, de er i fra Guatemala og har ikke vært her veldig lenge, men vi betaler dem med lokale skatter via Zelle (USA Vipps versjon) ja fra Bank til Bank. Selv tok jeg første amerikanske fører kort i 1990 i Denver og typisk USA - en halvtime etter jeg bestod førerprøven satt jeg i en Lincoln Continental leiebil på mot Vail Dette var 6 år før jeg flyttet til USA, jeg bodde i Norge og jobbet i SAS I et land litt lenger Nord for oss var det et behov for arbeidskraft, nærmere bestemt 750.000 ! Så de åpnet opp immigrasjon for 1 Million !! De siste 3 årene har min kone jobbet for Boeing med å kurse nyansatte immigranter fra Brasil, Ukraina og India, alle med utdannelse Boeing ikke finner her i USA. Vi har blitt meget gode venner de 5 fra Ukraina som nå jobber med 777X og slik vil Boeing endelig få maskinen klar PS rent Politisk - vi har 2 hunder som begge er i god form, ingen udokumenterte har forsøkt grille dem !!
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 03-10-2024 at 05:38. |
||
03-10-2024, 10:02 | #28 |
ScanFlyer Blue
|
Nå er det forskjell mellom de udokumenterte flyktningene som får fly (på rutefly) opp fra grensen basert på deres ord (oppgitte ID) mens de venter på at deres ID blir verifisert og asylgrunnlag behandlet og man ikke vet noe om (om de er dem de hevder og om de utgjør en sikkerhetstrussel som f.eks kriminell/ terrorister). Det er det saken handler om ang USA.
Vs: De opprinnelige udokumenterte som har vært lenge i USA og som har fått IDen deres (delvis) versifisert og har en registrert historikk i USA på å være lovlydig og integrert. Til slutt politisk: Det er INGEN utover J.D Vance og et par til som tror på katte og hunde historien, men dette satte en genuin fokus på problemene disse flyktningene påfører lokalsamfunn nå i hele USA (tilsvarende i Europa) ift bolig, skoler, sykehus osv... Og problemet er ikke flyktningene i seg selv men mengden på kort tid, spesielt i småbyer slik som i Springfield, Ohio. Last edited by magtje; 03-10-2024 at 11:01. |
03-10-2024, 10:18 | #29 |
ScanFlyer Blue
|
Ang ID sjekk i Schengen og hva tråden egentlig handlet om:
Som det ble nevnt ovenfor så "sjekker" flyselskapene IDen til folk (også innenfor Schengen) for å forsikre seg om at dem har riktig og gyldig reisedokumenter (som inkl gyldig ID), noe som flyselskaper faktisk kan bli straffet for om de flyr folk uten gyldig ID og reisedokumenter også innen Schengen. Stadig flere land krever nå passasjerinfo og API for alle inkl flygninger inn til deres land inkl Norge. Problemet som disse reisende fra SVG og noen av oss påpeker er at dette faktisk IKKE skjer på mange av flyplassene/ flyselskaper. Under dette systemet kan jo alle oppgi falske navn og opplysninger i flybookingen og API, men ingen sjekker dette fysisk før man går ombord. Flyselskapene kan da faktisk ha en terrorist eller annen kriminell som kan sette flyet i fare, samt at de kan fly personer som vil bli nektet adgang på destinasjonen og dermed må returneres på deres bekostning. Selv om man i teorien kan reise fritt uten pass og fysisk ID-kontroll i Schengen, må alle ha gyldig reise ID og mye av denne sjekken foregår idag via bakkanaler inkl via API og utveksling av data mellom flyselskaper og myndigheter. Idag virker det ut til at mye av dette er basert på tillit som en dag kan ende katastrofalt, noe som er underlig med tanke på hvorfor disse tiltakene faktisk ble igangsatt. Nemmelig i sikkerhets navn. |
04-10-2024, 04:43 | #30 | |
Finn Erik Edvardsen
|
Quote:
Men noen ganger er det informasjon vi ikke kan dele, det betyr ikke at det vi vet er feil, men at det er av mange grunner noe vi ikke kan poste her inne foer det er offentlig. I høst har jeg flere ganger sittet på min egen terrasse her på Bainbridge og hatt gleden av dyp innsikt i 777x. Selv jobber jeg i et litt stort firma (70.000 ansatte) og her i USA har vi kunder, jeg jobber naa med en av disse som har .gov og kort sagt det du skriver her er absolutt ikke paa noen maate noeytralt og det staar for et meget skjevt politisk synspunkt. Paa en maate virker det paa meg som du ikke bor her i USA, jeg bor her og bodd her de siste 25 aarene, du skriver fra et standpunkt som tildels ikke FOX News staar inne for, hva vet du av egen erfaring ??? Jeg beskrev fra egen erfaring fra en fyr som bor i USA, hvor i USA bor du ? Naar IT «Shit hit the Fan» (Vi er et Tech Firm) og en kunde som Amazon AWS (en av mine kunder) har kritiske systemer offline (ja jeg har sittet 28 timer for at AWS skal komme opp igjen) er «Anikken» ikke hennes virkelige navn, en resurs jeg ikke kan klare meg uten, Anikken er hele alfabetet JD Vance, Trump og TED Crux hater (LBTGQ) med mere, nok til at mitt firma betalte 100% av hennes kostnader til aa flytte fra Texas til en ikke navngitt Delstat. Who the fukc cares about hennes legning, selv med rosa hår, ring i nesa, kan hun fikse ting som gjør at Discus her inne kan gjøre sin jobb i Norge. Naar du bor her i USA og kan lytte aa se paa litt mere nyansert nyheter enn det du beskriver her, er virkeligheten betydelig anderledes - immigranter som jeg har forsoekt aa fortelle deg er langt langtlangt ned paa listen av de ting jeg og min familie (inkludert en Politimann i Portland Oregon) bekymrer oss for, hvite unge frustrerte menn med maskin gevær er langt mere en fare (og de beviser at du tar feil om immigranter altfor ofte !!) Bli med i baksetet i min svogers Police Explorer (sorry det er skikkelig ukomfortabelt) og du vil ha et komplett nytt mere realistisk bilde av hva som virkelig skjer her i USA
04-10-2024, 07:53 | #31 |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
Moderator
Da sporer vi tilbake til tråden emne, som jo er linket til Europa og fly /moderator |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|