Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-06-2019, 11:48   #1
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default SQ Business til Bali, sommeren 2019

Kommer vel ikke som noen bombe at turen også i år går til Bali, men er man frelst, så er man frelst. Dessuten er det alltid kjekt å kunne reise ned og besøke våre venner, samt følge utviklingen på prosjektet vi støtter der nede, Side By Side Organic Farm. Pakker med oss et par ekstra kofferter med klær og masker til beskyttelse mot aske fra vulkanutbruddene som vi har med ned til dem også denne gangen.

Vi var som vanlig svært tidlig ute, og booket billettene allerede 24 juli i fjor. Vi har lenge drømt om å fly SQ Business, og med en gang salget åpnet fikk jeg tilgang til godt rabatterte priser som jeg slo til på. Min bedre halvdel ante ingenting om dette, og trodde vi skulle flotte oss med Premium Economy på turen. Lite ante hun om hva som ventet…..

Kom oss avgårde hjemmefra rundt 0730, minstemann lekte drosje og kjørte oss ut til Sola. Vi hadde sjekket inn på forhånd, og fikk ut bagtags på automatene, men da vi skulle levere koffertene på bagdrop ble vi bedt om å gå til betjent skranke. Leverte bagasjen der, og kom oss rekordraskt gjennom security, og fant oss et lite hjørne hvor vi slo oss ned og ventet på at boarding skulle begynne fra gate 13. Tok oss en liten matbit og et glass med noe kaldt i, samt en kaffikopp mens vi ventet. Det var en del folk på utenlandsterminalen denne morgenen, de fleste var nok på vei til å starte ferien sin, i likhet med oss.

22.06.19
SQ2661
CRJ-900
SVG-CPH
REG NR EI-FPC
Kl 0950
Sete 2C

Boarding ble startet i god tid før oppsatt avgangstid, og vel på plass i setene våre kunne vi konstatere at pushback var eksakt på rutetid, kl 0950. Tok av på RWY 18 mot sør, og etter en rimelig begivenhetsløs flytur nærmet vi oss København. Ingen matservering på denne flighten, kun tilbud om vann med el uten bobler, samt kaffi. Kom som vanlig inn fra øst, og landet på RWY 22L før vi takset bort til gate A26. Vår neste flight skulle gå fra gate C37, bortimot så langt ifra A26 det er mulig å komme. Vi kom oss etter hvert bort til C-piren og passkontrollen og etter 1,5 sek ventetid var det vår tur til å scanne passene og passere. Vi ruslet så bort til gaten og fikk tatt noen bilder av damen vi skulle fly videre med. Hadde god tid før boarding, så det ble litt oppdateringer på Facebook og litt peoplewatching mens vi ventet.

Her er flyet fra SVG parkert ved gate på Kastrup;



Og her er damen som skal ta oss videre på reisen;




22.06.19
SQ351
BOEING 777-300ER
CPH-SIN
REG NR 9V-SWG
Kl 1220
Sete 14F

Siden hun jeg deler postkasse med ikke visste noe, måtte jeg vente til boarding for PE ble ropt opp før vi gikk mot flyet. Jeg gikk inn først, og smatt rundt hjørnet for å filme hennes uttrykk da hun så setet hun var tildelt. Et rimelig stort smil bredte seg fort over ansiktet hennes. Vi fikk rigget oss til i setene våre og det gikk ikke mange sekundene før det første glasset med Charles Heidsieck champagne var på plass. Også her takset vi ut på rutetid, og rullet bort mot RWY 04R for takeoff. Kom oss opp i luften, hvor mer champagne ventet.

Her er vi godt plasserte i setene;



SQ 777-300ER har fire klasser, med 4 seter i First, 48 seter i Business, 28 seter i Premium Economy og 184 seter i Economy. Businessclass er fordelt på to kabiner, en fremre kabin med 12 seter og en bakre med 36 seter. Layouten her er 1-2-1, slik at alle har tilgang til midtgang. Setene gjøres om til helt flate senger ved at man vipper frem seteryggen og dermed får en seng i full lengde. Vi hadde valgt seter i den mindre og litt mer rolige fremre kabinen. Samtlige seter så for øvrig ut til å være opptatt på denne flighten.

Her fra den fremre kabinen med kun 12 seter. Utrolig stille og rolig der fremme.



Etter en liten stund kom personalet rundt og lurte på hva vi ville ha å drikke til maten, og da benyttet vi anledningen til å overrekke en liten gave til dem, en sjokoladehilsen med gratulasjoner mtp kåringen som verdens beste cabin crew. En etter en kom personalet og takket for gaven, og champagneglassene våre forble fulle en stund fremover. Forøvrig kjekt at de hilser på deg ved navn, og ikke bare sir el mister. Den første tiden ble brukt til å nyte øyeblikket, og til å suge til seg inntrykkene. Setene er svært romslige, og man kan velge mellom flere behagelige posisjoner å tilbringe timene i. Fikk trykket oss igjennom det som var av knapper og innstillinger, så nå er vi utlærte på denne setetypen. Man har ladestasjoner både til stikkontakt og USB, det er flere små rom til oppbevaring innebygget i setet, og sminkespeil er også innlagt.

Matserveringen begynte, og først var det en runde med satay av lam og kylling, akkompagnert av en nydelig peanutsaus. Så en tallerken med røkelaks og tilbehør før hovedretten. Min kone hadde valgt kylling, jeg hadde valgt en Thai curry beef. Begge deler smakte fortreffelig, og vi fikk anbefalt et par forskjellige rødviner til maten. Til dessert fikk vi valget mellom en vanilje/karamellkake og iskrem av passionfruit. Selvsagt tok vi da hver sin, og fikk smake på hverandres. Når da trallene med ost, kjeks og frukt kom rundt var vi så mette at vi måtte takk nei. Men et par kopper kaffi fikk vi da slengt innpå.

Først satayen, så retten med røkelaks;





De siste dagene har SQ 351 fulgt en nordlig rute, gjennom Russland og så østover helt til den var på høyde med Singapore før den gikk sørover igjen. Var litt spent på hvilken rute vi skulle ta, men kort tid etter avgang pekte nesen mot nordøst, og det ble den nordlige ruten på oss. Etter at mat og kaffiservering ble avsluttet ble kabinlysene ble dimmet ned. Jeg fant frem laptopen for å oppdatere denne TR, og benyttet anledingen til å lade et par dibedutter som begynte lengte etter strøm. Setet ble gjort om til seng, men etter en time uten så mye å duppe av valgte jeg å rett opp seteryggen og snurre film nr 2 fra det rikholdige underholdningssystemet Kris World. For tiden har man 300 filmer og 701 tv-programmer å velge mellom. Skjermen på business class er 18 tommer og HD kvalitet, så laptopen min bleknet i forhold til den. Man styrer skjermen og underholdningssystemet fra en håndholdt kontroll med touchscreen.

Her er ruten vi tok nedover;



Når det gjenstod ca 2,5 timer av turen hadde vi kommet til grensen mellom Laos og Thailand, og i 34000 fots høyde var det tid for litt morgenstell og morgenkaffe. Etterfulgt av en bedre frokost bestående av fruktfat, cornflakes og en kyllingrett med nudler for min del. 80 minutter før landing ble bordet ryddet, og kabinen begynte så smått å klargjøres. Karen som var inflight manager på denne flighten kom til oss og takket for gaven til besetningen, og øsnket oss en riktig god tur videre. Vi landet inn fra øst, på RWY 20R og takset så bort til E-gatene på T2.


Del 2 følger
__________________
Grab your tickets and your suitcase,

Last edited by staale; 24-06-2019 at 14:28.
staale is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2019, 11:50   #2
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Del 2

Changi er en helt fantastisk flyplass å mellomlande på, med utallige attraksjoner for de reisende. I april åpnet det nyeste tilskuddet til opplevelsen på, nemlig Jewel. Dette bygget ligger i området mellom terminalene 1-3 og er linket ved hjelp av gangbroer med rullebånd. Skytrain mellom T2 og T3 passerer også igjennom Jewel. På innsiden finner man verdens høyeste innendørs fossefall, og store grøntområder i det som er Singapores største hage med air-condition. Dessverre er Jewel landside, og de anbefaler at man har ca 5 timer til disp om man ønsker å få med seg det Jewel har å by på. Vi hadde ikke så god tid, og ville også utforske andre deler av Changi, så vi tok bare Skytrain igjennom Jewel. To ganger faktisk, siden vi landet på T2 og skulle videre fra T2 ble det en t/r reise med toget. Litt typisk oss så var vannet i fossen avstengt denne morgenen, så det fikk vi ikke se. I tillegg har vi nå fått beskjed om at flyet videre er 2 timer forsinket. Da er det vel bare en ting å gjøre, så vi ruslet bort til Singapore Airlines sin lounge i T2 og slappet av der frem til det var tid for å gå til neste fly. Vi stakk også innom solsikkehagen på taket og fikk tatt noen bilder, men der ute var så varmt at vi fort rømte inn i terminalen igjen.

Her er Jewel sett fra Skytrain



Fra solsikkehagen i T2



Ikke bare solsikker som fenger der oppe…..



Fra Silver Kris Lounge





En drøy time før avgang ruslet vi bortover mot gate E28. På Changi har de security ved gate, så det kan være lurt å være ute i god tid her. Vi hadde også preboarding, slik at alle er klar til å gå om bord når dørene åpner. Men siden vi jo satt foran i flyet fikk vi gå inn først.

Her damen som tar oss ned til Bali;



23.06.19
SQ942
BOEING 787-10
SIN-DPS
REG NR 9V-SCJ(ny i april 2019)
Kl 1100
Sete 12A

Denne flytypen brukes regionalt i Asia, og har to kabinklasser, Business og Economy. Her finner man 36 seter i Business og 301 seter i Economy. Også her er layouten i Business 1-2-1 med seter som legges ned til helt flate senger. Setene her har elektrisk styring i motsetning til for eksempel 777-300ER. Den midterste raden er satt opp med to og to rader med hhv «couple-seats» og «divorce seats», der to og to enten sitter tett sammen med konsollene ut mot midtgang, eller spredt, med begge konsollene mellom hverandre. Etter å ha sittet ved siden av hverandre i 12 timer på flyet til Singapore valgte vi her to vindusseter. Dette er en dagflygning, og da tenkte jeg det var greit å kunne se ut vinduet underveis for å få med utsikten på turen.

Etter å ha kommet om bord spant jeg avgårde for å ta et par bilder, men så var det på plass for å utforske også dette setet. Og nye glass med champagne kom på bordet….. Setet er merkbart trangere enn på 777’n vi nettopp hadde vært på. Albuene tar nesten borti sidene på setet når du sitter normalt oppreist. Luxusproblem altså …og mer enn komfortabelt nok på disse reginonale rutene. Her er setet som sagt elektrisk, og du kan kjøre det ned til en helt flat seng med et enkelt tastetrykk. Skjermen her er også 18 tommer, men med touch, så du slipper strengt tatt knote noe særlig med håndkontrollen. Bordet er skjult under skjermen, og trekkes enkelt ut. Akkurat nå sittter jeg og skriver med laptopen på bordet, og det går veldig greit. Ladestasjoner også her, og et lite rom til oppbevaring følger også med.

Vi takset ut fra gate kl 1100 og satte kursen mot RWY 02L hvor vi tok av fra etter å ha passert noen 787/777/380’er osv. Her en av dem;



Setet mitt, 12A



Fra businesskabinen



Fra økonomikabinen



Satte kursen sørover, og etter en liten stund kom maten på bordet. Jeg hadde bestilt kalvefilet gjennom Book The Cook, og også denne retten traff de godt med. Siden denne turen er ganske kort ble all maten servert samtidig på et brett, fruktsalat og kake til dessert. Vann og rødvin i glasset, avsluttet med en god kopp kaffe. Etter maten skrudde jeg TV’n over til kartfunksjonen og fulgte halvveis med der mens jeg halveis duppet av. Da vi nærmet oss et Bali innhyllet i skyer kunne vi så vidt skimte toppen av Mt Batur, og litt lenger borte Mt Agung. Vi passerte strendene på vestkysten og kom inn på RWY 09. Takset ganske kjapt inn til vår gate, og med sete 12 og 14 var vi kjapt ute av flyet og på vei mot immigrasjonen. Det var nesten ikke kø der overhodet, så det tok oss kun et par minutter å komme igjennom. Bagasjen kom også tidlig denne gangen, ikke som sist da vi ventet en time på siste koffert. Nå i dag var den jo også merket med priority skal sies. Fikk stablet flyttelasset oppå tralla, og satte kursen mot tollen. Vi var ganske nervøse, for 2 av koffertene vi hadde med inneholdt som nevnt klær vi skulle gi bort, og det er vel strengt tatt forbudt å ta med slikt inn til Bali. Men vi ble høflig vinket videre og kom oss ut i ankomsthalen der vi fikk tatt ut noen millioner i kontanter. Jeg tok ut 10 mill IDR, og betalte 6000,- NOK til sammen. På Changi skulle de ha 7100,-NOK for samme beløp i IDR….. Møtte så sjåføren fra Marlin Lembongan Cruise og ble kjørt til stranda i Sanur. Satte igjen de to ekstra koffertene der og kom oss på hurtigbåten ut til Nusa Lembongan. Båten over tar ca 30 min, og vi har brukt Marlin begge gangene, virker være et trygt og godt valg. Vel fremme vadet vi i land, og så bar det opp til Bali Nusa Villa hvor vi skulle bo de neste dagene.

Her noen bilder fra Sanur, der båten går ifra, landgang på Mushroom Beach, og fra der vi bor nå;







Det å fly business med SQ innfridde alle våre forventninger og vel så det. Skal jeg trekke frem noen høydepunkter må det være setet på 777’en og servicen man møter fra alle og enhver om bord. Som nevnt ble SQ kåret til verdens beste cabin crew i Skytrax-kåringen for 2019. Nå er det sikkert delte meningen om den da, men uansett, vel fortjent i våre øyne.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,

Last edited by staale; 24-06-2019 at 14:30.
staale is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2019, 19:12   #3
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Takk for at du deler SQ har stått på ønskelisten lenge!
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2019, 22:22   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Takk for rapporten hittil. Ser frem til resten

Dette er vel første rapport med 787-10 her inne?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2019, 23:11   #5
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Takk for fin rapport. Kjenner det er ALT for lenge siden jeg har vært på langtur nå.....
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2019, 00:11   #6
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapporten hittil. Ser frem til resten

Dette er vel første rapport med 787-10 her inne?
Hyggelig å bidra 😀 Men, "resten" ? Hadde ikke planer om å skrive mer denne gang.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2019, 10:03   #7
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Hyggelig å bidra 😀 Men, "resten" ? Hadde ikke planer om å skrive mer denne gang.
Alle husker den fantastiske rapporten du skrev sist, hvor selv den mest innbitte Bali-fornekteren fikk lyst å dra dit Selvfølgelig vil vi ha mer
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2019, 11:09   #8
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Herlig rapport Staale.. Gir svært stort øsnke om en ny tur til Bali..

Denne herlige æya har vært er nfavoritt jevnilg siden 1997 og det er ikke ut som det gjør noe å fly komfortabelt ned heller

Ta en babi guling for meg
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2019, 13:18   #9
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Oki, siden du/dere spør så fint, så skal jeg følge opp med resten av turen, og selvsagt ta en Babi Guling for caravellen :-)
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2019, 11:46   #10
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Tusen takk for stødig rapportering!
Jeg har virkelig lyst på en tur med SQ, men de må nok bytte allianse, skal det bli en langtur i C på meg.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2019, 15:34   #11
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,843
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Nydelig rapport så langt! Bali er hærligt.
At den nye intra-asiatiske Biz til SQ er litt trang over albuene/skuldrene, det kan jeg skrive under på. Undret meg også over den store fremstikkeren som ødelegger litt av utsikten på vindussetene.
Gode ferie
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2019, 15:49   #12
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Quote:
Originally Posted by Ruby View Post
Nydelig rapport så langt! Bali er hærligt.
At den nye intra-asiatiske Biz til SQ er litt trang over albuene/skuldrene, det kan jeg skrive under på. Undret meg også over den store fremstikkeren som ødelegger litt av utsikten på vindussetene.
Gode ferie
Enig der , der jeg satt den tok den utstikkeren "halve" vinduet, og sitter du motsatt er du en halvmeter ifra vinduet. Skal prøve få tatt bilder av dette på hjemturen.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2019, 16:21   #13
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Stedet vi skulle bo på ligger bare 100 el 800 meter oppi gata fra stranden(kommer litt an på hvem du spør…) så vi kunne strengt tatt spasert opp. Men med 40 kg bagasje og to trøtte kropper var det greit å benytte seg av transporten som var inkludert i båtbilletten. Her ute finnes det ikke personbiler, kun slike pickup-trucker med benker på lasteplanet, mopeder, sykler og noen golfbuggies som ser ut til å være for uteleie. Pickup (passende beskrivelse) brukes til å frakte folk fra stranden til bostedet og tilbake, og frem og tilbake på øya.

Vi fikk sjekket inn og rigget oss til på rommet, samt pakket ut det mest nødvendige. Vi hadde booket massasje på forhånd, så vi ruslet bor til nærmeste spa sånn ved 18-tiden. Hadde hver vår times deep tissue massage, og det var bare helt yummi. Avsluttet med en happy ending i form av en kopp med nydelig ingefær og sitrongress-te før vi ble skysset ned til Mushroom Bay hvor vi spiste middag akkompagnert av lyden av bølgene som slo mot stranden . Vi hadde nå vært på farten i godt over et døgn, så trøttheten kom sigende, og vi tørnet inn for natta.

Våknet neste morgen til et nydelig sommervær, og munter fuglesang fra trærne og buskene utenfor rommet. Frokost er inkludert i romprisen, og man fikk valget mellom English el American. Vi kjørte American som da bestod av et glass juice, egg og toast, samt en kopp kaffi. Rett over gata her ligger et supermarked som også driver med mopedleie, så vi gikk bort dit og leide oss en scooter. 70 000 IDR for en dag, «no questions asked». Vi kjørte så bortover til Yellow Bridge, broen som forbinder Nusa Lembongan med Nusa Ceningan. Denne broen er kun få år gammel, ettersom den forrige broen kollapset idet en prosesjon gikk over den, noe som førte til at mange døde.

Her er Yellow Bridge



Her er vi over på Nusa Ceningan



Vi hadde ikke med noe kart, da NC er på størrelse med et middels norsk veikryss, så vi kjørte så langt mot sørøst vi kom, og endte opp på Mahana Point. Der coolet vi med hver vår milkshake mens vi beundret dønningene som kom innover, og forbarmet oss over et par av surferne som så ut til å bomme på hver eneste bølge. Kudos til restauranten her, de hadde nemlig kvittet seg med plastsugerør og brukte nå kun sugerør i metall. Kan som en kuriositet nevne at de nå ser ut til å samle inn det meste av plastflasker her ute. Disse sendes så inn til Bali for resirkulering. Ett skritt i riktig retning der altså. Selv har vi foreløpig ikke kjøpt en eneste vannflaske, ei heller tatt imot en eneste plastpose. Vi har med egne flasker, fyller på steder vi finner ved hjelp av apper som «refill Bali», og har med egne handlenett som vi bruker når vi shopper. Anbefaler alle å gjøre det samme. Det er totalt gjennomførbart!

Etter å ha krysset broen på vei tilbake svingte vi til høyre i stedet for venstre og endte opp ytterst i mangroveskogen. Der slo vi oss ned for en runde med iskrem og kaffi, og la igjen lovnader om å komme tilbake om to dager for en tur i mangroveskogen.



Snudde scooteren tilbake til der vi bor, og fikk dusjet og skiftet litt klær før vi kjørte ned til Sandy Bay Beach Club for ettermiddagsdrink og middag. Tripadvisor skulle ha det til at dette var «the place to be» for å se en flott solnedgang, så vi hadde booket bord helt i strandkanten. Ble derfor litt skuffet nå solen gikk ned bak en halvøy en halvtime før den duppet under horisonten. Rett og slett litt lite solnedgang å se derfra.



Men maten var jo god da! Og stemningen upåklagelig, med utelysene tent etter hvert som mørket seg på. Satte kursen hjemover for å få en god natt søvn før neste dags opplegg. Yeah right liksom….. Et eller annet var galt med fløyen vi hadde rom i, og noe maskineri gikk og durte og bråkte natten gjennom. Selv sovnet jeg kl 0630, noe som ikke er kult når alarmen står på 0700. Stod opp, fikk nok en runde med American breakfast før vi ydmykt ba om å få bytte rom senere på dagen.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2019, 16:23   #14
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Kl 0800 ble vi hentet av sjåføren fra The Lembongan Traveller. Vi hadde nemlig booket oss inn på en dagstur med snorkling og sightseeing på Nusa Penida litt lenger uti fjorden her. Vi ble kjørt ned til Yellow Bridge hvor vi ventet på en annen pickup med gjester.

Herfra går båtene over til Nusa Penida;



Når alle var opptalt og gjort rede for bar det om bord i båten med kurs for havna på Nusa Penida. Der ble vi møtt av en kar med skiltet «Corneliussen 2 pax» skrevet på, og ble bedt om å vente oppe ved en kontor på at resten av gjestene kom. Når alle gjestene var opptalt og gjort rede for ble det utdelt svømmeføtter og masker, før vi igjen ble satt på vent. Som dere sikkert forstår ble det en del venting her. Vi fikk en kort briefing om hvor vi skulle snorkle, og så ble vi fordelt på 3 båter som satte kursen sørover. Første stopp var Manta Bay hvor man kan få oppleve å svømme med gigantiske mantaer(rokker?) Men like før vi kom frem slakket vår båt av på farten, kaptein Nemo kauket noe til de to andre båtene og la kursen mot land. Det var for mye bølger til at det var forsvarlig å snorkle i Manta Bay ble vi fortalt. Litt bummer at de to andre båtene da fortsatte og ikke vi…. Men ok, lite å gjøre med det, så vi endte opp med å snorkle på 4 andre plasser i stedet, med litt varierende innhold. Fikk se litt småfisk, litt korallrev, en skilpadde og Giant Travelly før turen gikk inn til land.

Her på vei tilbake til båten etter en av snorkelturene;



Og her ligger jeg og dupper som en hvithval :



Der måtte vi vente en liten stund på vår guide som skulle ta oss videre. Først innom en liten sjappe for en kjapp lunsj, så ut for å utforske Nusa Penidas vestkyst. Turen her tok oss først til Angel Billabong, et tidevannsbasseng nesten som et infinity pool. Sjøen var ganske heftig her, så vi kunne ikke gå ned i vannet. Nylig druknet en turist her, og etter å ha sett hvordan bølgene slår inn er det lett å forstå at man kan bli dratt ut i havet. Fikk kikket oss litt rundt og tatt de obligatoriske bildene.



Så videre til Broken Beach, et sted der havet har gravd et hull i fjellet slik at det er blitt en fin liten formasjon. Massevis av turister her, og nye runder med bilder ble tatt.



Til sist skulle vi til Kelingking Beach. Her er en slags halvøy formet som et T-rex hode hovedattraksjonen, samt en aldeles nydelig strand langt der nede. Det ER mulig å klatre ned til stranden, men en dose fjellgeitgener og to doser ureddhet er nødvendig. Stien er svært bratt og kronglete, sikringen er noen bambuspinner til rekkverk, og du møter folk du må passere på vei opp el ned. Vi nøyde oss med en liten tur ned de første 10-15 metrene, tok noen bilder og så spant vi opp igjen.



Alle disse stedene var vel verdt et besøk, og vi angrer ikke ett sekund på at vi tok turen. Men herrejemini for noen «veier» som førte til disse tre stedene….. Tror ikke det er mulig å beskrive hvor ille det var, men jeg tipper at nyrestein og gallestein glatt hadde blitt ristet ut underveis. Har du spist softis før du kjører hit er du garantert å spy. Og har du noen skjellett- eller muskelplager kan du ta deg f@@n på at det er ristet løs før du er kommet frem. Dette er de tre største attraksjonene på øya, og jeg fatter ikke at de ikke lager en kjørbar vei dit.

Kunne du tenke deg å kjøre bil her ?



Nok om d-d-d-d-d-d-e-e-e-e-t-t-t-t-t, retur til samme strand hvor kapteinen fra sist ventet på oss. Og naturlig nok så ble det litt venting på oss også. Da så kapteinen ville kaste loss gikk vi forbi et par som han ropte til. Det uheldige paret hadde akkurat bestilt mat, og måtte bare løpe bort og betale for maten, uten å få den, før det var om bord i båten. Vel om bord tok kapteinen en vareopptelling og fant nok ut at noen manglet, for han begynte å spørre etter en Fredrik. Ingen Fredrik meldte seg, og båten tok av sted mot Nusa Lembongan. (Uten Fredrik, som kanskje sitter og venter ennå?)



Siden rommet vårt var bortimot ubeboelig sist natt hadde vi som nevnt spurt om å få lov å bytte, noe som ble fikset i det vi kom tilbake. Så nå har vi et rom i den nye fløyen i stedet, og vi er faktisk de aller første gjestene som bor her. Litt kjipt at toalettet da lakk som en sil da vi trakk i snoren første gangen. Men det skal de fikse i morgen. Vi brukte litt tid på å pakke og å pakke ut og fikk oppdatert oss litt på SoMe og HayDay før vi satte kursen mot hovedgata her for noe middag. Sjekket ut et par steder og menyer men endte opp på The Palm Grove Villas. Koselig restuarant med et bra utvalg på menyen. Vi kjørte full pupp, med brus, øl og vin som drikke. Ribs og biff til hovedrett. Pannekaker med iskrem til dessert. Avsluttet med et par kopper kaffi. Og slapp unna med 800 000 IDR (ca 480NOK) totalt. Ikke direkte avskrekkende liksom…… Slepte oss så tilbake til stedet vi bor for en forhåpentligvis god natts søvn.

Her er min porsjon med pork ribs:



Neste morgen opprant, og vi startet dagen med noen late timer ved bassenget. Litt utypisk oss egentlig, men vi må vel lære oss den kunsten vi også. Jeg er rimelig rastløs i kroppen, men med den nyeste skiva til The Boss, Western Stars på ørene, så klarte jeg et par timer før nok var nok. Spant over gata og leide oss scooter igjen. Først gikk turen tilbake til Yellow Bridge, hadde filmet at vi kjørte over, med GoPro festet på scooteren, men det ristet så fælt at det var ubrukelig. Så nå festet jeg kameraet på hodet, og prøvde igjen. På veien tilbake over broen måtte vi bærte og tute litt, for et par modellwannabees blokket veien mens de poserte for bilder. Kjørte så ut til mangroveskogen igjen, for vi hadde jo lovet å komme tilbake for en liten båttur der. Fikk parkert scooteren, forhandlet oss frem til en ok pris, og så var det en halvtimes tur gjennom skogen. Utrolig fin opplevelse, veldig stille der inne, og vi tok oss i å hviske til hverandre underveis.

Her utsikten fra Mangi Mangi



Og her fra mangroveskogen;



Når vi først var der oppe så stakk vi innom stedet der vi hadde is og kaffi sist, og kjørte en runde med milkshake og kaffi denne gangen. Vi tok så turen over til Ceningan igjen og ut til Mahana Point. Vi så at bildene derfra ikke var kommet frem, så vi tok et par nye før vi stakk tilbake til herberget vårt der vi slappet av og fikk vasket av litt veistøv og sand.

Her fra Mahana Point:




Litt over kl 17 var det ut på tur igjen, denne gang bort mot Devil’s Tear for å se solnedgangen. Som nevnt var den ikke all verden fra Sandy Bay, men her har du panoramautsikt ut over havet. I det fjerne ser man den sørlige delen av Bali, og vi så blant annet statuen sør for flyplassen, og ett av de store hotellene på Sanur. Her ute slår enorme bølger inn mot land, og man bør være forsiktig. Vi har hørt at folk er tatt av bølgene her tidligere, og når du ser hvordan de slår inn over alnd skjønner du at du må bruke vett her ute. Fikk tatt en timelapse og en del bilder, men som vanlig når The Corneliussens jakter solnedganger så er det mye skyer….Møtte ellers en ung gutt fra Nederland der ute, han hadde backpacket i Australia i 7,5 mnd, og var nå på Bali og naboøyene. Turen startet han med en gruppe, men etter hvert dro gruppa hjem og han videre. Vi utvekslet litt tips og råd, og ønsket hverandre god tur videre. Wenche og jeg snakket sammen etterpå, og var enige om at vi skulle ønske at vi hadde gjort noe slikt når vi var unge. Det virker helt utrolig artig å backpacke rundt i verden slik. Men ok, vi har jo fine turer nå også, og føler av og til at vi backpacker selv, bare med koffert i stedet. Før det ble altfor mørkt satte vi kursen tilbake mot Mushroom bay for middag, og uttak av noen kontanter i minibanken slik at vi kunne betale for herberget og morgendagens transport opp til Sidemen hvor neste kapittel skal skrives.

Her et par bilder fra området ved Devil’s Tear





To be continued
__________________
Grab your tickets and your suitcase,

Last edited by staale; 27-06-2019 at 05:40.
staale is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2019, 16:52   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Fett!
Litt lavere risiko i Hakabekken, så morgenvasken finner nok sted der i morgen også.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2019, 21:45   #16
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Herlig rapport. Det blir gammel business på oss sin-dps. Vi reiser nedover om 2 uker, tenkte å sende deg en pm for gode tips. for 1 dagstur og 2 halvdagsturer fra Nusa Dusa (Jada, vet ND ikke er ideelt utgangspunkt for turer) og Seminyak med barn på 6 og 8 år.

Last edited by Chriscross; 27-06-2019 at 05:10.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2019, 00:56   #17
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for rapporten hittil. Ser frem til resten

Dette er vel første rapport med 787-10 her inne?
Nuvel! Hvis du vil ha en mer utførlig rapport fra Singapores B787-10 så kan du jo lese denne:

https://finalcall.travel/no/test-sin...usiness-class/

__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2019, 13:55   #18
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Dette ser herlig ut!


Takk for at du deler
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2019, 15:41   #19
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Torsdag morgen, og klokka ringer som vanlig 0700. Når jeg har fri hjemme er det min bedre halvdel som utålmodig begynner å pirke i meg sånn i 0930-1000 tiden, og lurer på når jeg vil stå opp. På ferie er jeg helt motsatt, opp tidligst mulig for å få mest mulig ut av dagen. Hjemme er det jo lyst til midnatt, her er det mørkt før 2000. Fikk spist frokost, pakket resten av koffertene våre, og så ble det litt bading, litt soling og litt lesing før vi gjorde klar til å bli hentet av Marlin-gjengen. De skulle komme 1100, men da de ikke var kommet til 1110, og båten skulle gå 1130 ble det rett og slett bare å grabbe bagasjen og labbe nedover mot «havnen». Satte ifra oss bagasjen, ventet til den var vel om bord og så var det tid for oss passasjerer til å gå om bord. Båten var smekkfull, og selv om det var bortimot vindstille var det til dels heftige havdønninger vi fikk oppleve. Turen over tok ca 30 min, og vi kom inn ved Grand Inna, hotellet vi så da vi var ute på Devil’s Tear for å se solen gå ned. Vår båt var utstyrt med 4 x 250 HK påhengsmotorer, og den gule på bildet har vel 7 av sorten...

Her fra «boarding» ved Mushroom Beach, NL



Og «havnen» i Sanur:



På stranden ventet sjåføren vår, nok en gang med navneskilt «Corneliussen, 2 pax». Fikk med oss bagasjen fra båten og kjørte så bort til Marlins kontor for å hente de to siste. Så var 2 personer, 4 svære kofferter, en liten koffert , en ryggsekk og en sjåfør på vei mot Sidemen. Vi har aldri bodd i Sidemen tidligere, men vår venn Nyoman bor her. Nyoman møtte vi første gangen i 2015, og så igjen i 2017. Vi brukte ham som guide på begge turene opp til Mt Agung, og vi besøkte ham og familien sist vi var her. Og da vi var på besøk ble vi rett og slett litt forelsket i landskapet her. Rismarker, åser og elver på alle kanter, grønt og frodig, og veldig veldig stille og rolig. Så nå skal vi bo her i fem dager.



Kom frem til Cepik Villa og fikk oss en velkomstdrink og litt lunsj før vi ble vist til rommet vårt, rice terrace suite nr 103. Bagasjen var for lengst plassert på dertil egnet sted. Et nydelig rom, med balkong og utsikt rett mot rismarkene hvor de lokale bøndene var i gang med innhøsting av risen. Jeg var ikke sen om å legge turen ned til dem, og ble med på en liten økt. Lærte hvordan de skar ned risplantene, banket av riskornene, samlet riskornene og så tok restene med til kyrne som spiste det. Fikk låne hatten til hun ene til beskyttelse mot solen, og ble tilsnakket på muntert vis da det hang noen riskorn igjen på den ene bunten jeg hadde banket av. Tror de satte pris på at jeg kom og var med dem en stund, det var bare smil og glede å spore i ansiktene deres da jeg tok farvel i alle fall. Når de i løpet av morgendagen er ferdige med innhøstingen venter de et par dager før de svir av restene av risplantene. Så planter de ut forskjellige typer grønnsaker som de dyrker frem. Og når disse er høstet inn, en ny runde med ris, og så repeat. Og alt uten kunstige kjemikalier el kunstgjødsel .

Utsikten fra rommet,



Damene jeg var med å hjelpe;



Nyyyydelige (grønn)farge



Etter dagens lille arbeidsøkt bar det opp til rommet for en dusj og litt chillaxing. Fant så ut at det var på tide å komme oss ut for litt middagsmat, og tuslet ut av rommet. Like overfor rommet vårt ligger hotellets massasjeplass, og der satt to unge damer og vinket til oss. Vi spurte om de var ledige nå, og jada, det var de. Så vi gikk inn , tok av oss skoene og skulle til å få vasket føttene. Da kom et annet par gående og lurte på om ikke de hadde time kl 18. Damene kikket litt forundret på oss og spurte om vi hadde reservert. Æh, nei, vi lurte jo bare på om de var ledige, så etter litt lått å løye byttet vi med de som faktisk hadde reservert og gikk for å spise. På forhånd hadde Warung Ida pekt seg ut som en plass det var greit å spise, så vi gikk dit. Det ligger en del andre restauranter i området, og hotellet har også en som ser veldig grei ut. Så mat og drikke skal vi få nok av. Og massasje er booket til i morgen 😊

Vår venn Nyoman kom som avtalt og hentet oss kl 08, han har nylig tatt lappen og var stolt som en hane da vi kjørte oppover mot huset hans. Sammen med kone og barn bor han i Sangkan Gunung landsbyen like utenfor Sidemen. Ellers i landbyen er det 203 familier med litt over 700 personer til sammen. Eller i alle fall nesten, for det er litt over 700 personer over 17 år, men de under har de ikke oversikt over….. Vi ble møtt av Nyomans familie og fikk overlevert det vi hadde med oss nedover. Det falt i god smak, ungene var raske med å prøve noen nye klær, og Nyoman testet maskene. Han var veldig fornøyd, for disse var av en bedre type enn de maskene de hadde fra før.



Etter en liten stund gikk vi en tur opp til tempelet som ligger på en høyde i landsbyen, ca 700moh. På veien opp plukket vi plastsøppel, og på den korte turen klarte vi å fylle en hel sekk med plastkopper og plastglass som lå henslengt i naturen. Trist som faen som en viss Ari vel sa…… Oppe på toppen nøt vi utsikten, og fikk med oss at dette tempelet hadde 11 etasjer med tak, altså så hellig som det kan bli her nede. Tempelet ble stort sett brukt 1 gang i året, og da for en 7-dager lang seremoni. Nå drev de litt reparasjonsarbeid der oppe, og på vei ned møtte vi noen av damene som bar sementen fra veien og opp til toppet. Ingen sak for dem å bære disse sekkene på hodet.





Måtte innom Klungkung for å ta ut penger, da Sidemens 2 minibanker var ute av drift, så tilbake til hotellet der vi bor for å parkere bilen. Derfra bar det ut på en to-timers tur i rismarkene, der vi krysset elver og fikk se alt det forskjellige de dyrker i området. Her var ris, søtpoteter, chili, mais, peanøtter og en hel masse andre greier jeg ikke husker navnet på. Noen har klisterhjerne, jeg har teflonhjerne. Nyoman tegner og forklarer kontant, og igjen skulle jeg ønske at vi hadde båndopptager slik at vi fikk med oss alt. En av tingene vi ble fortalt ilø turen var at Mt Agung alltid er mot nord, uansett hvor på Bali du befinner deg. Vi var litt usikre på om vi forstod dette riktig, så under lunsjen tok vi en praktisk demonstrasjon, med flasker og brikker. Og joda, Nyoman bekreftet at slik var det. Det vil si at hvis du er nedenfor Agung på kartet, så er oppover nord. Og er du til høyre for Agung på kartet, ja så er nord til venstre. Og om du da skulle befinne deg ovenfor Agung på kartet så er faktisk nedover nord. Forvirret?? Vi også 😊 Men dette gjaldt visst bare Bali, og for eksempel ikke på Java. Der er det kompasset som gjelder. Ilø turen vår, som for øvrig var ca 7 km og 11 000 skritt fikk vi noen fine glimt av Agung, mot nord må vite. Her en del bilder fra turen vår;









Vi passerte også en landsby der de var i gang med å forberede området hvor selve seremonien for en større kremasjon i agust skulle avholdes. Seremonien er her, så går de i prosesjon til kirkegården hvor den døde kremeres.



På veien tilbake til hotellet stoppet vi for lunsj, hvor Nyoman kunne fortelle at han slet litt med å se menyen skikkelig, for han hadde mistet brillene, og ikke hadde råd til nye. Fikk da bestilt oss både mat og drikke og nøt en bedre lunsj sammen. På vei tilbake fikk vi reservert en scooter for et par dager, for da er planen at vi to skal utforske litt på egenhånd, og kanskje få besøkt gården og hilst på Ketut. Da vi tok farvel med Nyoman betalte vi ham de 200 000 IDR han pleier ta betalt for en tur i rismarkene, og så ga vi ham penger til nye briller, og ellers en bunke sedler til å hjelpe ham med å forsørge familen.

Inn på hotellet, 30 min slæpp off, så var det endelig vår tur til å kunne nyte en time med balinesisk massasje før det var ut på jakt etter mer mat og drikke. I morgen skal vi som sagt ut på langtur, og da trengs masse energi. Vi gikk opp mot Joglo D’uma som var kveldens utpekte restaurant, og på veien møtte vi en nusselig liten slange som krøp over veien. Restauranten kunne sklte med babi Guling, og dum som jeg var bestilte jeg det. Her smakte det overhodet ikke godt, og når de til alt overmål var tomme for Bintang så var jo den middagen relativt mislykket. Da var stjernehimmelen på vei hjem hundre ganger bedre, her er ganske mørkt på bakken, og da kommer stjernene utrolig klart frem, og det var ikke få ganger jeg holdt på å snuble. Tilbake på hotellet tørnet vi inn og gjorde klar til morgendagens økt.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2019, 00:14   #20
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SQ Business til Bali, sommeren 2019

Hvordan gjorde dere det med visum? Fikk dere det ved ankomst? Betalte dere 35 USD/pers i cash? Kan en bruke andre valutaer enn USD og indonesiske penger? Store planer om å bruke minst mulig tid i immigrasjonskø.om to uker
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sommeren 2019 beste trip report - avstemming Someone TripReports 6 26-01-2020 11:31
Billetter til Singapore og Bali 2012 staale Reiseforum 39 06-09-2012 19:48
Billetter til Bali afb Reiseforum 10 17-01-2011 09:36
KLM tilbake til Bali OSLansatt Flyforum 0 03-10-2009 15:37
Billetter til Bali ! Tertit54 Reiseforum 11 11-09-2009 20:14


All times are GMT +2. The time now is 01:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.