Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2019, 08:10   #561
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

I forbindelse med salg (eller utleie) av Norwegian navnet og bankrettighetene fra flyselskapet til Bank Norwegian (NOFI) vil Norwegian få betalt 150 MNOK i cash og det tilsvarende i aksjer.

Slik jeg tolker artikkelen så drypper det noe på HBK Invest også, for som med Norwegian er det mye gjeld der også

https://www.dn.no/marked/norwegian/n...ter/2-1-597076

Quote:
Til sammen utgjør vederlaget i kontanter og aksjer over 300 millioner kroner. Etter fem år vil Norwegian også få årlige lisensutbetalinger på 30 millioner kroner.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-07-2019, 09:59   #562
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Kjos og HBK invest fortsetter å bidra med aksjer til shortere i stort monn. Siden det er lite utbytte i Norwegian og aksjene trolig er kraftig belånt, så er det da en måte å skaffe inntekter på

https://www.nettavisen.no/okonomi/bj...423812765.html

Quote:
Ifølge Finansavisen har Bjørn Kjos via selskapet HBK Holding lempet ut aksjer til shortere som vil ha Norwegian-aksjen så langt ned som mulig.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 12-07-2019, 19:20   #563
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jo-jo aksjen Norwegian fortsetter dansen. Ned 12,6% i går, opp 9,8% i dag.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-08-2019, 20:51   #564
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Synes ikke det er nævnt, men Norwegian lukker 10 ruter ud af CPH fra vinterfartplanen:

https://check-in.dk/norwegian-lukker-10-ruter-fra-cph/


BAK BETALINGSMUR

Last edited by Discus; 11-08-2019 at 23:35.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2019, 20:53   #565
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by EvakCPH View Post
Synes ikke det er nævnt, men Norwegian lukker 10 ruter ud af CPH fra vinterfartplanen:

https://check-in.dk/norwegian-lukker-10-ruter-fra-cph/
Står det noe om hvilke, siden artikkelen er bak en betalingsmur?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-08-2019, 20:53   #566
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by EvakCPH View Post
Synes ikke det er nævnt, men Norwegian lukker 10 ruter ud af CPH fra vinterfartplanen:

https://check-in.dk/norwegian-lukker-10-ruter-fra-cph/
Betalingsmur, men det er kanskje planlagte sesongruter?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2019, 00:09   #567
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,922
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Betalingsmur, men det er kanskje planlagte sesongruter?
I tillegg til tidligere diskutert vinterstenging av CPH-JFK/-FLL/-LAX, kommer...

Quote:
Norwegian Air Shuttle legger ned ytterligere tre direkteruter i vinterprogrammet fra København, melder Ekstra Bladet onsdag. Det er besluttet at rutene til Dublin, Amman og Aqaba innstilles. Videre vil rutene til Aten, Catania, Chania og Larnaca settes på pause igjen, opplyser informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Ekstra Bladet.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian...avn/2-1-646919

Settes på pause, vil jeg tro at det er vinterstenging det menes.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 08:17   #568
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian selger alle aksjene sine i bank Norwegian.

Quote:
Flyselskapet Norwegian selger alle aksjene sine i Bank Norwegian-eier Norwegian Finans Holding for 2,2 milliarder kroner, ifølge en melding fra selskapet.
Det gir jo nødvendigvis en god kspitalinnsprøytning, der og da, men frågan er jo om det er som et donaldplaster på et åpent beinbrudd..

https://min.e24.no/a/4qXEGe





Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 19-08-2019 at 08:20.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 09:36   #569
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Norwegian selger alle aksjene sine i bank Norwegian.


Det gir jo nødvendigvis en god kspitalinnsprøytning, der og da, men frågan er jo om det er som et donaldplaster på et åpent beinbrudd..
Da står det dårligere til hos Norwegian enn jeg kanskje hadde trodd. Det her er jo ikke akkurat for å fikse egenkapital, som jo er mest regnskapsteknisk, men rett og slett for å få cash. Og det er jo ikke akkurat slik at disse aksjene selges på topp heller

Kanskje det beste hadde vært å selge hele longhaul biten for 1kr + gjeld, også sitte igjen med den som generer cash og ikke bare et et bunnløst sluk?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 09:55   #570
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 728
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Disse aksjene som selges for 2,218 milliarder kroner er også belånt med verdipapirlån på 1,28 milliarder kroner.

Så Norwegian vil kun få 934 millioner kroner inn i cash.


Norwegian trenger mer cash, da de har et obligasjonslån på 2,5 milliarder kroner som forfaller i desember.
haakonks is online now   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 10:56   #571
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg ser markedet reagerer med å sende aksjen opp, selv om jeg ikke helt vet om jeg er enig i det. Selv om ja, markedet har "rett"

Jeg står fortsatt for det jeg skrev over, men det er tydeligvis at det som tolkes veldig positivt her er at den nye sjefen lar kalkulatoren snakke og ikke prestisje. Så kanskje det betyr ytterligere grep som gir et prestisjenederlag, men som er økonomisk nødvendig for å redde butikken.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 11:00   #572
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,534
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det er nok en grunn til at obligasjonslånet handles til en effektiv rente på mellom 25 og 30 prosent.
__________________
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 12:56   #573
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg ser markedet reagerer med å sende aksjen opp, selv om jeg ikke helt vet om jeg er enig i det. Selv om ja, markedet har "rett"
Tja, du tar nok ikke så veldig feil. Hensyntatt premium fra salg av NOFI i forhold til bokført verdi, handles Norwegian faktisk litt ned i dag. RYA, WIZZ og EZJ har bedre performance.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 13:04   #574
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg ser markedet reagerer med å sende aksjen opp, selv om jeg ikke helt vet om jeg er enig i det. Selv om ja, markedet har "rett"

Jeg står fortsatt for det jeg skrev over, men det er tydeligvis at det som tolkes veldig positivt her er at den nye sjefen lar kalkulatoren snakke og ikke prestisje. Så kanskje det betyr ytterligere grep som gir et prestisjenederlag, men som er økonomisk nødvendig for å redde butikken.
Det er jo en kjent sak at det er mange småsparere i Norwegian (skjønt, kanskje færre nå etterhvert), hvilket vel tilsier at fagkunnskapen både på økonomi og flyfart er nokså lav. Hvordan markedet priser Norwegian tar jeg med en klype salt, på samme måte som du gjør.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 13:15   #575
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Hvordan markedet priser Norwegian tar jeg med en klype salt
Småsparere har ingen kraft til å flytte kursen i noen retning. Det ville en større aktør utnyttet i samme sekund.

Last edited by TripleAction; 19-08-2019 at 13:18.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 13:23   #576
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Småsparere har ingen kraft til å flytte kursen i noen retning. Det ville en større aktør utnyttet i samme sekund.
Det tror jeg ikke du har noe belegg for å påstå, men send meg gjerne en link på forskning e.l. hvor dette er fundert. Men utover dette, jeg tror ikke de større aktørene aner hvordan Norwegian skal prises heller. Det er ikke så mye overtak å utnytte.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 13:26   #577
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Men utover dette, jeg tror ikke de større aktørene aner hvordan Norwegian skal prises heller. Det er ikke så mye overtak å utnytte.
Ref Pareto som har hatt skyhøye mål non-stop de siste årene, uten å noen gang være i nærheten.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 13:48   #578
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Det tror jeg ikke du har noe belegg for å påstå, men send meg gjerne en link på forskning e.l. hvor dette er fundert. Men utover dette, jeg tror ikke de større aktørene aner hvordan Norwegian skal prises heller. Det er ikke så mye overtak å utnytte.
Er du morsom? Markedet møtes alltid i den til enhver tid riktige prisen. Hvis en småsparer (eller alle sammen) vil gi bort aksjene sine til en pris lavere enn det markedet tilbyr, får de solgt umiddelbart. Det samme skjer om de vil kjøpe til overpris. Hvis dette ikke er riktig pris, vil det justere seg i løpet av neste sekund eller neste handel.

Men hva er riktig pris? Alle større aktører har sine regnestykker, estimater, algoritmer og løpende informasjon. Det er hvordan de handler som setter kursen, ikke hva en haug med gamblere gjør. Når en bank, analytiker eller forståsegpåer sier at kursen vil gå opp eller ned fordi ditt eller datt, er det bare en gjetning frem i tid, og har således ingenting med hva price action er.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 14:00   #579
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Er du morsom? Markedet møtes alltid i den til enhver tid riktige prisen. Hvis en småsparer (eller alle sammen) vil gi bort aksjene sine til en pris lavere enn det markedet tilbyr, får de solgt umiddelbart. Det samme skjer om de vil kjøpe til overpris. Hvis dette ikke er riktig pris, vil det justere seg i løpet av neste sekund eller neste handel.

Men hva er riktig pris? Alle større aktører har sine regnestykker, estimater, algoritmer og løpende informasjon. Det er hvordan de handler som setter kursen, ikke hva en haug med gamblere gjør. Når en bank, analytiker eller forståsegpåer sier at kursen vil gå opp eller ned fordi ditt eller datt, er det bare en gjetning frem i tid, og har således ingenting med hva price action er.
Alt dette er åpenbart og kjent. Det er jo derfor Someone skynder seg å legge til at "markedet alltid har rett" og setter det i anførselstegn.

Men det berører i liten grad hva som er korrekt prissetting av Norwegian. Enten snakker vi forbi hverandre eller så vil du bare krangle.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2019, 14:36   #580
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Men det berører i liten grad hva som er korrekt prissetting av Norwegian.
Den korrekte prisen til enhver tid er markedsprisen. Det tar tid å forstå, men sånn er det bare.

Markedet er summen av alle kjøp og salg til enhver tid. I Norwegian omsettes det på en god dag ca. 5% av aksjene i selskapet. Selv om det er mange småsparere i Norwegian, utgjør det lite av den totale daglige omsetningen. De sitter på aksjer, men handler kanskje bare en gang i løpet av en måned. Profesjonelle aktører handler hver dag og hele tiden.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG med resultatvarsel Someone Flyforum 0 26-09-2019 09:21
Resultatvarsel fra Lufthansa Someone Flyforum 2 24-06-2019 21:28
TUIfly med resultatvarsel darkcho Flyforum 1 29-03-2019 09:44
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon sail4fun Flyforum 34 26-11-2009 22:28
Ny emisjon i Norwegian?? CK Flyforum 20 21-11-2004 23:07


All times are GMT +2. The time now is 08:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.