Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-12-2019, 19:51   #281
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Ikke bare-bare, men en fiffig løsning slik LT beskriver, bør være mulig?

Quote:
– Hvis alle hadde stukket hodene sine sammen for å finne en løsning, så hadde vi klart det. Vi har flyene, vi har teknikere og det eneste vi mangler er piloter. men pilotene som tidligere har flydd disse maskinene hos oss, og som nå er i Babcock, kunne vi ha leid tilbake, sier Wilhelmsen.
Hvis LT mener de har papirene i orden og pilotene som har gått over på ny type, fortsatt innehar gyldig type-rating, så bør dette være mulig.

Jeg synes det er på tide å heller se på hva man KAN gjøre, fremfor hva som er vanskelig og utfordrende. Det er greit det er mye prestisje i dette, både for Babcock og for staten, men må vi vente til det er for sent før vi gjør umiddelbare tiltak?
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 21:24   #282
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,666
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by mrsee View Post
Og nå har man artikler ute, der folk skal lese en god del mer enn bare tittel, ingress og starten av artikkelen for å forstå at det ikke er bare-bare å hoppe inn i de gamle flyene som står i Tromsø i påvente av salg: https://www.dagbladet.no/nyheter/kla...timer/71906358
Her snakker de nok rundt hverandre. Slik jeg tolker LT så ønsker de å leie piloter fra Babcock som ennå et current på B200 og operere i LT regi på oppdrag for Babcock. Babcock på sin side redegjør for kompleksiteten i å ta B200 inn i operasjon på eget selskap (AOC), noe som naturlig nok er en tidkrevende prosess.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 21:24   #283
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Synes det er litt skurrer litt av hele greia.
Staten utlyser anbud og setter krav, men det er lite «klaging» fra staten og Luftambulansetjenesten HF. Virker som det kun er opposisjonen, pasienter, pårørende og helsepersonell som er er oppi situasjonen som klager.

Hadde jeg vært Høie, så hadde jeg lagt all skyld over på Babcock og krevd de etterlever sine forpliktelser over for befolkingen.
Pr i dag så virker det som staten unnskylder Babcock, og bare sette inn Forsvaret, hvem betaler for dette?
Har Babcock gitt en fast pris eller kan prisen øke når visse faktorer inntreffer?

Nå skal det også sies at feil med 5 fly samtidig ikke kan lastes Babcock, men mye annet burde vel ha vært gjort mye bedre enn det som er status pr i dag!

Beredskapsstatus pr 08.12.19 er vedlagt.
Attached Files
File Type: pdf beredskapsstatus_ambulansefly_08.12.2019.pdf (436.0 KB, 1393 views)
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2019, 23:26   #284
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,318
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Og når det gjelder Forsvaret, så er det vel og bra at de har en Bell klar på Høybuktmoen, men man må være klar over at det ikke er en reell erstatning for ambulansefly. Det hjelper, men det har sine begrensninger, for vi snakker om noen avstander som skal betjenes...
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 00:48   #285
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 720
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Synes det er litt skurrer litt av hele greia.
Staten utlyser anbud og setter krav, men det er lite «klaging» fra staten og Luftambulansetjenesten HF. Virker som det kun er opposisjonen, pasienter, pårørende og helsepersonell som er er oppi situasjonen som klager.

Hadde jeg vært Høie, så hadde jeg lagt all skyld over på Babcock og krevd de etterlever sine forpliktelser over for befolkingen.
Pr i dag så virker det som staten unnskylder Babcock, og bare sette inn Forsvaret, hvem betaler for dette?
Kan det hende at Babcock faktisk leverer etter kontrakten (og det som måtte være av spissfindigheter og unntak), men at dette ikke tilsvarer "almuens" ønsker/forventninger? Og at det er derfor staten med flere ikke roper så høyt?

Jeg har ikke lest eventuelle dokumenter i saken, men det kan jo hende at det er noen %-kriterium på levering som faktisk er innenfor hvis man ser f.eks. over 4 uker eller noe?
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 02:01   #286
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,000
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Mads Gilbert løper til media og klager.
Det er ikke noe nytt.
Han er en kverulant av klasse. Han og min tidligere sjef (nevner ikke navn, men de som vet, humrer nok) hadde flere clashes som de begge nok hadde stor glede av. Ikke så mye tilhørende publikum.
Røde Mads er en god lege, men får nok holde seg til det.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært nødt til å trekke for gardinen i cockpit og be dem i kabinen om å holde kjeft så vi i cockpit kan konsentrere oss om jobben, å føre flyet fra A til B på en sikker og komfortabel måte.
Hasvik, Mehavn ,Honningsvåg og Sørkjosen med circling i krevende vær ligger i erinderingens tåke.
Men med en liten prat på bakken, og kanskje en kaffe i tårnet, så er vi alle gode kollegaer igjen.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 10:16   #287
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Kan det hende at Babcock faktisk leverer etter kontrakten (og det som måtte være av spissfindigheter og unntak), men at dette ikke tilsvarer "almuens" ønsker/forventninger? Og at det er derfor staten med flere ikke roper så høyt?
Jeg forventer også at staten som profesjonell aktør håndterer kontraktsforholdet direkte med Babcock, og ikke gjennom media.

Ja, offentleglova gir rett til innsyn, men det finnes unntak - og slik bør det være. F.eks. for at staten skal kunne være en profesjonell innkjøper.
havard is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 10:37   #288
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 551
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Her snakker de nok rundt hverandre. Slik jeg tolker LT så ønsker de å leie piloter fra Babcock som ennå et current på B200 og operere i LT regi på oppdrag for Babcock. Babcock på sin side redegjør for kompleksiteten i å ta B200 inn i operasjon på eget selskap (AOC), noe som naturlig nok er en tidkrevende prosess.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Jepp. Ratingen gjelder vel for et år av gangen og det er under 6mnd siden LT fløy sist, så det burde være mulig å få noen B200 på vingene rimelig straks.

Forøvrig er det også greit å huske at Babcock er betydelig dyrere enn forrige kontrakt (100 millioner dyrere) så det forventes kanskje bedre tjeneste, ikke dårligere. Bakvakt-ordning og drift av jetfly er kostnadsdriveren.

Åtte uønskede hendelser på søndag: https://www.dagensmedisin.no/artikle...-ambulansefly/

Sent fra min HD1913 via Tapatalk
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 13:02   #289
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 551
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Fra VG idag:

Pilotene rapporterer om problemer med flere av systemene til B20-flyene:

Antikollisjonssystemet med bakken fungerer ikke som det skal. Det sender ut falske beskjeder

TCAS-systemet, som kommuniserer med andre fly i lufta, gir ikke kommandoer om å klatre opp/synke ned

Pilotenes standbysystem viser feil, for eksempel at flyet svinger når det flyr rett frem

Surging, altså motorbortfall på en av motorene oppstår under innflyging i lav høyde

Det fremgår også av bekymringsmeldingen at flere feil inntreffer på samme flyging, og at sentrale tekniske tjenester ikke i tilstrekkelig grad klarer å utføre feilsøking.



Sent fra min HD1913 via Tapatalk
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 13:17   #290
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Har andre operatører samme problemer?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 15:13   #291
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,318
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Nå som Helse Nord har satt krisestab, så kan det vel ikke være tvil om at dette er ille. Ref. opphausing for politisk mynt, kverulater o.l. tidligere i tråden.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 15:40   #292
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Mads Gilbert løper til media og klager.
Det er ikke noe nytt.
Han er en kverulant av klasse. Han og min tidligere sjef (nevner ikke navn, men de som vet, humrer nok) hadde flere clashes som de begge nok hadde stor glede av. Ikke så mye tilhørende publikum.
Røde Mads er en god lege, men får nok holde seg til det.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært nødt til å trekke for gardinen i cockpit og be dem i kabinen om å holde kjeft så vi i cockpit kan konsentrere oss om jobben, å føre flyet fra A til B på en sikker og komfortabel måte.
Hasvik, Mehavn ,Honningsvåg og Sørkjosen med circling i krevende vær ligger i erinderingens tåke.
Men med en liten prat på bakken, og kanskje en kaffe i tårnet, så er vi alle gode kollegaer igjen.

Bare fordi han er medlem i Rødt så skal han ikke få uttale seg?



Og det andre du skriver om er å henge ut en person uten at det har noe med saken å gjøre.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 16:41   #293
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 145
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Har andre operatører samme problemer?

Hørt at Salmar hadd en lignende episode for noen uker siden på sin B250

Litt overrasket at alle går etter Babcock. Om staten tår over neste uke kunne dem hadd akkurat det samme problem med sin B250.
Dette her er splinter nye fly så feilen ligger hos produsenten og ikke fordi Babcock har
gjort noen feil.

Den gamle B200 som LT flyger produseres ikke lengre. B250 er oppfølger, så også dem kan få på en hvis tidspunkt får det samme problemer.




Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK
The Pilot is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 22:04   #294
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 783
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Mads Gilbert løper til media og klager.
Det er ikke noe nytt.
Han er en kverulant av klasse. Han og min tidligere sjef (nevner ikke navn, men de som vet, humrer nok) hadde flere clashes som de begge nok hadde stor glede av. Ikke så mye tilhørende publikum.
Røde Mads er en god lege, men får nok holde seg til det.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært nødt til å trekke for gardinen i cockpit og be dem i kabinen om å holde kjeft så vi i cockpit kan konsentrere oss om jobben, å føre flyet fra A til B på en sikker og komfortabel måte.
Hasvik, Mehavn ,Honningsvåg og Sørkjosen med circling i krevende vær ligger i erinderingens tåke.
Men med en liten prat på bakken, og kanskje en kaffe i tårnet, så er vi alle gode kollegaer igjen.

Gilbert er en bra kar, som har gjort mye riktig i oppbygging av akutttjenesten i Nord Norge.
Mye utenlandstjeneste i krig og dævelskap, som det står respekt av.

At han er mørkerød, er vel lov i Norge?

Men han er god på å peke på ting som ikke funker i HelseNorge, og det er ikke alltid populært hos alle. Særlig hos de som ikke gjør jobben sin. Han er fagmann som ikke tar dritt fra noen. Vi har godt av noen Gilberter av og til !

Noen kommer til å miste jobben her, om det blir en politiker eller en i flyselskapet er ikke godt å si.
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 22:37   #295
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,466
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post

Noen kommer til å miste jobben her, om det blir en politiker eller en i flyselskapet er ikke godt å si.
En person har, om ikke mistet jobben sin, så i hvert fall måttet "gå over i en ny stilling".
https://www.nrk.no/troms/babcock-sje...ing-1.14815077
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2019, 22:43   #296
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Det er hele anbudsprosessen som lukter råttent - ikke Babcock. Det virker som om enkelte har glemt at Lufttransport i sin tid vant en anbudsprosess, og at det også var oppstartsproblemer den gang.

Det jeg stiller meg kritisk til er forutsetningene satt i anbudet. Det virker på meg som om at de som har produsert anbudet ikke har benyttet seg godt nok av operativ kompetanse. Ambulanseflyvning er tidskritisk, da går det ikke an å ha et navigasjonssystem som bruker 10-20 minutter etter oppstart for å kalibrere seg før hver enkelt flyvning. Det holder enkelt og greit ikke mål. Når det i tillegg er problemer med TCAS, falske alarmer fra GPWS og flere tilfeller med motorbortfall begynner dette å bli skummelt.

Når det kommer til problemene som var i sommer virker det rimelig åpenbart at det bevist ikke var lagt til grunn en forutsetning om virksomhetsoverdragelse fra statens side. Det med det mål å spare på lønninger og vilkår til ansatte.

Tankegangen til Rødt om at alt skal drives av staten er en urealistisk utopi - jeg har fortsatt til gode å se noe annet middel en konkurranse som gir incentiv nok til å gi akseptabel effektivitet. Men når det gjøres er det viktig at vilkårene og rammene som legges til grunn er gode, benytter kompetanse både fra kontor og det operative og slik sikrer at samfunnskritisk tjeneste drives trygt og med solid regularitet. Det har ikke skjedd i denne prosessen.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 01:23   #297
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,000
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Bare fordi han er medlem i Rødt så skal han ikke få uttale seg?

Og det andre du skriver om er å henge ut en person uten at det har noe med saken å gjøre.
Jeg henger ikke ut noen. Bare skiver det jeg har iaktatt.
Klart han kan uttale seg, men da må han tåle å bli motsagt. Det er desverre noe han liker dårlig. Sånn er det bare.

Så er det dette med Rødt da. Det lyser i gjennom at dette har å gjøre med agenda. I dag var det Gilbert, Kommunelegen i Berlevåg( som er Rødt politiker) og Moxnes bl.a som fyrer opp under frykten.
Og Støre som vil at Høye må gjøre noe med et fly som "drar til siden".
Det er jo blitt gjort noe med. Fabrikken har satt flyene på bakken og holder på med problemløsing.

Og Støre da, i Dax18 i kveld, som flakket med blikket da han ble minnet på av programlederen at ved forrige tildeling av ambulanse kontrakten tok det 1 år før ting var på stell.
Da var det han som var helseminister hvis jeg forstod det riktig.

Snakk om å møte seg selv i døren.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 08:54   #298
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Etter min mening en bra kronikk i Aftenposten idag.

https://www.aftenposten.no/meninger/...ck-joacim-lund
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 14:51   #299
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Jeg henger ikke ut noen. Bare skiver det jeg har iaktatt.
Klart han kan uttale seg, men da må han tåle å bli motsagt. Det er desverre noe han liker dårlig. Sånn er det bare.

Så er det dette med Rødt da. Det lyser i gjennom at dette har å gjøre med agenda. I dag var det Gilbert, Kommunelegen i Berlevåg( som er Rødt politiker) og Moxnes bl.a som fyrer opp under frykten.
Og Støre som vil at Høye må gjøre noe med et fly som "drar til siden".
Det er jo blitt gjort noe med. Fabrikken har satt flyene på bakken og holder på med problemløsing.

Og Støre da, i Dax18 i kveld, som flakket med blikket da han ble minnet på av programlederen at ved forrige tildeling av ambulanse kontrakten tok det 1 år før ting var på stell.
Da var det han som var helseminister hvis jeg forstod det riktig.

Snakk om å møte seg selv i døren.

Gilbert er listefyll i Berlevaag Rødt. Hvis det er sånn at man ikke kan uttale seg uten å bli angrepet for politisk tillhørighet har vi et stort problem. Jeg klarte ikke å se noe i ditt innlegg om å bli motsagt utenom personangrep i form av politisk tilhørighet og i form av å være kverulant. Det er ikke å motsi noen as far as I`m concerned.



Og ref Støre er jeg enig.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2019, 15:29   #300
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,000
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Gilbert er listefyll i Berlevaag Rødt. Hvis det er sånn at man ikke kan uttale seg uten å bli angrepet for politisk tillhørighet har vi et stort problem. Jeg klarte ikke å se noe i ditt innlegg om å bli motsagt utenom personangrep i form av politisk tilhørighet og i form av å være kverulant. Det er ikke å motsi noen as far as I`m concerned.

Og ref Støre er jeg enig.
Pussig at man ikke kan kritisere noen angående partitilhørlighet når aktuelle parti er i mot private virksomheter i helsevesenet , og har beholdt sine kommunistiske dogmer, bl.annet at privat virksomhet er en vederstyggelighet.

Kommunelegen i Berlevåg, Lossius, er Rødt politiker.
Hun får rase ut i media om at det tok 3,5 timer og få transport for en pasient. Hvilket ikke er så ille, tatt i betraktning våre nordligste fylkers beskaffenhet. Jeg er rimelig sikker på at AMK sentralen vet å sjonglere med de ressursene de har tilgjenglig. Av og til skyldes heller ikke ventetid mangel på fly, men også mange samtidige oppdrag.

Tilbake til tråden.
Nå ser det ut som Lufttransport og Babcock er i dialog for å løse problemene, så får vi håpe på en snarlig løsning.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bodø - Evenes ut på nytt anbud Radiv Flyforum 35 02-10-2020 23:40
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 19:12
Oslo - Røros. Nytt anbud Twin Otter Flyforum 38 21-01-2014 02:20
Nytt anbud for Finnmark og Nord-Troms er ute TCAS Flyforum 50 27-02-2010 10:58


All times are GMT +2. The time now is 09:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.