Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-03-2018, 00:26   #1
Cloudmaster
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 394
Default CFM56 og top of decent

Et spørsmål som kanskje bare er tull - men likevel: Jeg har sittet mye på klappsete i cockpit på 737-700 med CFM56 motorer. Har da mange ganger sett og hørt at i det øyeblikket vi når Top of Decent (TD), throttler motorene ned umiddelbart og nesa peker nedover. Jeg har sittet enda flere ganger i kabinen på 737-6/7/8 (senest i dag fra SVG til OSL) og har da inntrykk av at det skjer en endring i motorlyd 30-40 sekunder før motorene throttler ned, og dermed før vi har nådd TD. Mange ganger kan jeg sitte å sløve, merke det jeg tror er en endring i lyd og så telle til 30 før turtallet reduseres og nesa settes nedover. Spørsmålet er dermed: Er det noe som skjer med motorene i forkant av TD/tydelig throttle back, eller er det bare jeg som er synsk... (eller burde ta en tur til hodelegen...)
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2018, 07:51   #2
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: CFM56 og top of decent

Nå er ikke jeg pilot, men i de fleste tilfeller bruker man vel fortsatt autopilot mode FLCH eller V/S under decent.
Disse er manuelle, det vil si det er piloten som starter den i øyeblikket han selv velger, så i disse tilfellene så er det ikke mulig det du beskriver.
Hvis VNAV mode brukes, så er det vel en *teoretisk* mulighet for at motorene vet hva som er på gang og at de justerer seg noe
på forhånd, men det er det vel vanskelig å svare på med mindre man har inngående kjennskap til software til motorene.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2018, 09:16   #3
julenissen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 83
Default Re: CFM56 og top of decent

Bra du spør! Jeg har lagt merke til det samme. "Nå går vi ned, nei vent, NÅ går vi ned" Spent på svar her fra noen som ratter 737

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
julenissen is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2018, 11:11   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: CFM56 og top of decent

Stillte spm. til en kollega som fløy mange år på 737 og han mente nei, så smart er den ikke.

Det eneste jeg kommer på er at hvis du flyr i VNAV og begynner descend litt før beregnet TOD vil descend til og begynne med være 1000 fot i minuttet fram til man kommer på beregnet profil igjen og da trekker tilbake mot tomgang.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2018, 12:06   #5
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: CFM56 og top of decent

Det er nok heller VNAV som tuller litt. Av en eller annen grunn starter VNAV rett som det er en descent litt tidlig. Jo lettere maskinen er, og jo høyere man er, jo verre bommer den ofte. Det er altså verst i en lett 600 fra FL410. Grunnen aner jeg ikke, men det er en software-snag av en eller annen type. Det arter seg ofte slik at man når T/D-punktet, og kjerra går i idle og VNAV PTH, men så er det akkurat som om den ombestemmer seg og blir liggende på level noen sekunder til, og da kommer det gjerne et gasspådrag. Så ender man ofte brått over profilen, og kjerra går litt bananas fordi man er i VNAV PTH og over profilen. Da har et lysende hode i softwareavdelingen hos Boeing funnet ut at flyet kan drite i alle overspeed protections og stupe ned for å hente inn profilen... rett i overspeed hvis man ligger langt nok over profilen. Så det lønner seg ofte å bruke Altitude Intervention, LVL CHG eller V/S i begynnelsen av descenten.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2018, 23:43   #6
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Default Re: CFM56 og top of decent

Da jeg fløy Boeing for snart 20 år siden, var det oppfattet som fornuftig å starte en rolig descent på rundt 500 fpm et par minutter før VNAV-kalkulert TOD. Dette ble gjort med VS og valgt mach-hastighet. Så satt man der i et eller to minutter og ventet på å intercepte VNAV-profilen og tilhørende tomgang i luft. Bolagets kloke hode mente at dette var mer skånsomt for motorene, da de angivelig ville få en mindre brå temperaturendring. Han om det?
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2018, 22:18   #7
Cloudmaster
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 394
Default Re: CFM56 og top of decent

Takk for svar - jeg konkluderer foreløpig med at jeg hverken er synsk eller trenger Tra-la-la drops hos hodelegen. Samtidig høres det ut som det jeg beskriver kanskje har noe med VNAV-profilen å gjøre og ikke med software som "forbereder" descent før TOD.
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2018, 10:01   #8
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: CFM56 og top of decent

Quote:
Originally Posted by Cloudmaster View Post
Takk for svar - jeg konkluderer foreløpig med at jeg hverken er synsk eller trenger Tra-la-la drops hos hodelegen. Samtidig høres det ut som det jeg beskriver kanskje har noe med VNAV-profilen å gjøre og ikke med software som "forbereder" descent før TOD.
Finnes ikke noe som forbereder, nei. Det er kun maskinen som ligger i VNAV SPD thrust mode og VNAV PTH pitch mode, og så når man top of descent, hvor den går i idle (ARM) og VNAV PTH. Det som kan gi deg litt tull med top of descent er feil eller manglende vinder, men oftest tuller flyet det til helt uten hjelp fra pilotene
semmern is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2018, 22:35   #9
matsemann
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
Default Re: CFM56 og top of decent

Ofte har ligger det også inne med en litt lavere descent speed. Man cruiser kanskje på M0.78 mens descent er beregnet med M0.76. Da vil turtallet gjerne komme tilbake mens farten reduseres i level flight, før den begynner å descende.
matsemann is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2018, 22:55   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: CFM56 og top of decent

Hvis jeg husker det, bruker jeg å forandre descend Mach til siste cruise Mach i FMC en stund før top of descend
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om CFM56-7BE (inkl. video) Discus Flyteknisk forum 0 19-01-2011 00:58
Boeing flies revised CFM56-7B Evolution nacelle on 737-900ER Dag Johnsen Flyforum 9 30-08-2009 19:47
CFM56-7B BSSW Flyteknisk forum 15 12-08-2009 09:18
737 og CFM56 Someone Flyforum 8 23-05-2007 22:46


All times are GMT +2. The time now is 19:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.