Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2004, 14:04   #1
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag

Ved flygeledersentralen i Røyken får TV 2 Nettavisen opplyst at tre vakter på kveldsskiftet ikke er dekket inn. Årsaken skal være at flere av de som var oppsatt på kveldsskiftet, nå er sykmeldt.

Flygelederne på Røyen regner med forsinkelser på en til to timer i ettermiddag. I tillegg vil noen avganger blitt kansellert.

Ifølge TV 2 Nettavisens opplysninger vil kun én av de fem sektorene som Røyken normalt overvåker, gå som normalt. De fire andre vil bli slått sammen til to på grunn av mannskapsmangelen, og kapasitetsproblemene det gir er den direkte årsaken til forsinkelsene.

Ved 12.30-tida var det foreløpig bare en avgang på innenriksnettet som var innstilt på Gardermoen. Det gjelder SK 321 fra Oslo til Bergen klokka 15.10.

I tillegg var flere utenlandsflyvninger innstilt. Det gjaldt rute JK 070 til Madrid klokka 13.50 og BA 7908 til Manchester klokka 15.35.

Når det gjelder ankomster, er flyvningen fra Bergen med ankomst 17.15 (SK 322) kansellert, og det samme er SK 1375 fra Trondheim med ankomst 17.40 og SK 326 fra Bergen med ankomst 17.55.

Siv Meisingseth i SAS Braathens sier til NTB at kapasitetsbegrensningene er såpass dramatisk at selskapet ser seg nødt til å kansellere inntil halvparten av avgangene fra Gardermoen i ettermiddag.


http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article288286.ece
DY is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 14:23   #2
nutcase
ScanFlyer Blue
 
nutcase's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 90
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Ja, da vet vi hvorfor det ikke ble "sykdom" på Røyken når avinor hadde styremøtet sitt. Det var nok mere taktisk å vente til helgerushet kom. Rammer jo flere da.

Jan Roar Rød
nutcase is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 14:31   #3
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Jeg kan forstå at flygelederne ikke stiller seg like positiv til å ta overtid slik tingene er. At man blir syk bør man selvsagt tollerere, men om det blir satt i system med mange samtidig bør en begynne å vurdere overføre flere flygeledere til Røyken. Det er jo 4 år til flyttinga skal skje og landet kan IKKE ha så ustabil flytrafikk-kontroll. Det er helt uakseptablet.
DY is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 14:31   #4
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Jeg kan forstå at flygelederne ikke stiller seg like positiv til å ta overtid slik tingene er. At man blir syk bør man selvsagt tollerere, men om det blir satt i system med mange samtidig bør en begynne å vurdere overføre flere flygeledere til Røyken. Det er jo 4 år til flyttinga skal skje og landet kan IKKE ha så ustabil flytrafikk-kontroll. Det er helt uakseptablet.
DY is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 14:40   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

alternativt kan Avinor starte å overføre arbeidsoppgaver fra Røyken med en gang! Nå er jeg ikke sikker på om Avinor har gjort det rette valget, men det er vedtatt og bestemt (og det er FIRE år til), så folket i fjellet må bare skjerpe seg å gjøre jobben sin. Det er INGEN utenfor Røyken som tror noe på at dette ikke er aksjoner.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 14:46   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

..., flirte godt mange ganger da Skrede/HEggelund i forrige uke misset litt i endel radio intervjuer på hva som var "reaksjone" og hva som var "aksjoner" ....

Pussig at det var helt OK å jobbe litt overtid for 2 uker siden og ikke i dag, andre folk som jobber i "litt mer" konkuranse utsatte jobber står da på når kollegaer blir syke slik at bedriften kan service kunder "Bizzines as usualy" som vi sier.


/Geir
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 14:48   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Enig - vi kan ikke ha slike ustabile tilstander på noe så viktig i samfunnet som luftfarten. Tror flygelederne skal være forsiktig med å tøye strikken for langt. Selvsagt kan flygeledere bliu syke som andre følk, men de må jo være naive om de tror andre virkelig ikke tror dette er aksjoner.
DY is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:00   #8
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Og så var det umulig å komme inn på internettsidene til Avinor og OSL. Og skulle en være heldig så står dte sikkert all trafikk går somnormalt...og ingen info på engelsk.
DY is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:03   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Kanskje det er på tide for Randi og "ta en Reagan"? Tidlig på 80-tallet (husker ikke helt detaljene) fikk jo omtrent hele flygelederstaben sparken etter aksjoner
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:11   #10
pjacklam
ScanFlyer Blue
 
pjacklam's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Asker, Norway
Posts: 86
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Quote:
Originally posted by DY

Enig - vi kan ikke ha slike ustabile tilstander på noe så viktig i samfunnet som luftfarten. Tror flygelederne skal være forsiktig med å tøye strikken for langt. Selvsagt kan flygeledere bliu syke som andre følk, men de må jo være naive om de tror andre virkelig ikke tror dette er aksjoner.
Som i enhver annen bedrift: Det er ledelsens ansvar å ha nok personell.
pjacklam is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:12   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

jo, men de ansatte har også (om ikke annet enn et moralsk) ansvar for å holde hjulene i gang når det skjærer seg.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:17   #12
pjacklam
ScanFlyer Blue
 
pjacklam's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Asker, Norway
Posts: 86
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Quote:
Originally posted by CK

Kanskje det er på tide for Randi og "ta en Reagan"? Tidlig på 80-tallet (husker ikke helt detaljene) fikk jo omtrent hele flygelederstaben sparken etter aksjoner
For det første var dette aksjoner som var erklært ulovlig. Ingen har erklært de norske flygeledernes handlinger for å være ulovlige aksjoner.

For det andre var man veldig heldig med at det ikke skjedde en ulykke i tiden like etterpå, da det var en prekær mangel på flygeledere, for da hadde mange hatt blod på hendene, inkludert Ronald Reagan selv.

For det tredje risikerer man et kaos uten like i Norge dersom flygelederne blir sparket. Så vidt jeg vet er det allerede flygeledermangel i Europa og om man skulle finne noen vil det likevel ta lang tid før alle har den nødvendige opplæring og autorisasjon.
pjacklam is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:18   #13
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Jeg synes Randi F. har vært flink jeg. Alt avisene skriver om er flygeledere, flygelederes aksjoner, sykdom og gudene vet hva annet flygeleder måtte gjøre?

Jeg sier det samme som ejg sa i forrige runde, hvorfor har omtrent ingen stillt spørsmålet til Randi F. om hva F. hun tenker med når den daglige driften er så fullstendig avhengig av overtidsvilje fra en gruppe ansatte de med viten og vilje har gitt seg fire å på å forklare de vil ha som uvenner?
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:22   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

pjacklam; du har rett.
Det er ingen god løsning - man blir bare litt frustrert... "gutta i Røyken" burde kanskje tenke på de enorme konsekvensene det har for en hel bransje i krise at de holder på som de gjør. Jeg er redd de enorme tapene SK/BU, DY, WF og resten har hatt - og vil få - på grunn av "reaksjonene" fra flygelederne, vil bety nye nedskjæringer og tap av arbeidsplasser i flyselskapene.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:24   #15
pjacklam
ScanFlyer Blue
 
pjacklam's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Asker, Norway
Posts: 86
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Quote:
Originally posted by CK

jo, men de ansatte har også (om ikke annet enn et moralsk) ansvar for å holde hjulene i gang når det skjærer seg.
Jeg tror folk yter det de makter, både operative og tekniske. Hva moral angår er ikke største problemet flygelederne, tror jeg, men heller at Avinor råtner ovenfra og nedover. Ledelsens halvsannheter, vridning av fakta og manglende respekt og forståelse for ansatte og den jobben de gjør, har preget bedriften i alt for lang tid.
pjacklam is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:26   #16
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Det er tre flygeledere som er sykmeldt, og så blir det kaos i norsk lufttrafikk. Hvem er det sin skyld? Flygelederne som til stadighet må jobbe overtid, eller Avinor som bare vil spare og spare? ...

Nå er det høst, influensa er på vei, så vi kan nok vente oss flere syke flygeledere fremover. Det er jo også lov for flygelederne og faktisk være ordentlig syke, selv om mediene og bedreviterne sikkert mener noe annet.

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:27   #17
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Quote:
Originally posted by CK
jo, men de ansatte har også (om ikke annet enn et moralsk) ansvar for å holde hjulene i gang når det skjærer seg.
Et evt. moralsk ansvar bør gjelde for både arbeidsgiver og arbeidstaker i såfall. Skal flygelederne ha et moralsk ansvar for å holde hjulene i gang i denne situasjonen, så bør vel ledelsen ha et moralsk ansvar for arbeidstakere som rammes av nedskjæringer eller store endringer i arbeidssituasjonen. Jeg sier ikke at ledelsen ikke har dette ansvaret, for det vet jeg ingen ting om, men det er viktig å ha det i minne når man diskuterer.
Ellers er det visst tre av et mannskap på ni som er sykmeldt/har for mye overtid ifølge det jeg har hørt. Vi får håpe de seks på jobb får flyene inn og ut uten for store forsinkelser.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:33   #18
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 937
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Forsinkeleser er det en del av nå:
Snitt er på ca 1 time til/fra OSL, men estimater senere ligger på 1 1/2 time.
SK/BU har ca 8 tur/retur(16 flights kansellert) og det hjelper litt .......
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:36   #19
pjacklam
ScanFlyer Blue
 
pjacklam's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Asker, Norway
Posts: 86
Default Replying to Topic 'H

Quote:
Originally posted by CK

pjacklam; du har rett.
Det er ingen god løsning - man blir bare litt frustrert... "gutta i Røyken" burde kanskje tenke på de enorme konsekvensene det har for en hel bransje i krise at de holder på som de gjør. Jeg er redd de enorme tapene SK/BU, DY, WF og resten har hatt - og vil få - på grunn av "reaksjonene" fra flygelederne, vil bety nye nedskjæringer og tap av arbeidsplasser i flyselskapene.
Jeg var tilstede da flygelederne og det tekniske personellet fikk beskjeden om at ledelsens instilling var Sola. Det var nokså kaotisk. Mange orket ikke jobbe, som alle vet.

Men: Du skulle sett den genuine bekymringen for flybransjen som var tilstedet i forsamlingen. Spesielt var mange bekymret for Norwegian. Så vidt jeg forsto har Norwegian minst å gå på (korriger meg om jeg tar feil her) og man var redd for at et par dager på bakken ville ødelegge Norwegian. Og det var helt samstemt at man ikke kunne la det skje. Ingen ville noen måte være "medskyldig" i at Norwegian gikk overende!

Jeg tror virkelig flygelederne tenker mer på flybransjen enn du aner. Men når man har en ledelse som jobber mot en i tilstrekkelig lang tid kommer det før eller siden en dag da man ikke orker å yte 110% (100% + overtid) for arbeidsgiveren.

Edit: Flyglederne selv vet også at deres fremtid avhenger helt av flybransjens fremtid. Som tjenesteyter er man helt avhengig av noen å yte tjenester til. Jo bedre flybransjen gjør det, jo bedre for flygelederne.
pjacklam is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2004, 15:54   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag'

Quote:
Originally posted by CK


pjacklam; du har rett.
Det er ingen god løsning - man blir bare litt frustrert... "gutta i Røyken" burde kanskje tenke på de enorme konsekvensene det har for en hel bransje i krise at de holder på som de gjør. Jeg er redd de enorme tapene SK/BU, DY, WF og resten har hatt - og vil få - på grunn av "reaksjonene" fra flygelederne, vil bety nye nedskjæringer og tap av arbeidsplasser i flyselskapene.

.... og mindre trafikk betyr behov for færre flygelederer ......
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Normal drift ved OSL AirbusTrond Småprat 30 24-07-2011 22:50
Variert fra en flott ettermiddag ved 01R/01L findus Bilder & foto 10 07-11-2010 22:39
Noen fra forumet ved 01R på OSL i ettermiddag CFM Bilder & foto 7 01-09-2010 22:25
Fortsatt drift ved Braathensverkstedet på Sola? sail4fun Flyforum 2 17-08-2006 18:00


All times are GMT +2. The time now is 13:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.