Flyprat


Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-04-2017, 15:10   #1
Mariushb
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
Smil Mottak og sending fra Røyken

Hei,

Jeg sitter for øyeblikket med et Raspberry Pi-prosjekt hvor jeg prøver å ta inn radiosignaler fra de forskjellige Røyken-frekvensene rundt omkring på Østlandet. Det er i midlertidig store forskjeller på styrke og dekningen av signalene, og jeg forstår det som at Røyken velger forskjellige antenner ut i fra hvilken bane som er i bruk.

Jeg ser i midlertidig at det befinner seg en antenne på toppen av Røyken kontrollsentral. Er det slik at alle frekvensene sendes direkte ut til alle antennene rundt omkring på Østlandet fra denne hovedantennen? I såfall så vil det jo være best å plassere mottakeren nær denne hovedantennen...?

Takker for alle innspill!

God påske!
Mariushb is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2017, 13:18   #2
THA954
Newcomer
 
Join Date: May 2012
Posts: 24
Default Re: Mottak og sending fra Røyken

Dette hørtes veldig interesangt ut du, tenk om vi fikk streamet ut de forskjellige sektorfrekvensene innen OSLO AOR ut på hver sin separate stream, DET hadde vært noe det ! Jeg kan sitte å lytte på TWR, GND og APP i Bangkok - Thailand, men ikke følge med på det som skjer i vårt eget luftrom, kun SECTOR 2 / 126.625 kan høres fra bakken her jeg bor i Groruddalen / Oslo og noen ganger SECTOR 3 / 125.050 - dette fra min egen Alinco scanner.

Jeg tror flygelederen velger sender ut i fra hvor flyet befinner seg hen i luftrommet, har lyttet på fly i over 40 år nå, og opplevd å kunne høre flygelederen snakke med et fly på en bestemt frekvens, men så kommer et annet fly inn på samme frekvens, men da hører jeg ikke flygelederen. Om du lytter på stream fra Sverige, er dette fenomenet veldig typisk.
THA954 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2017, 15:27   #3
Mariushb
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
Default Re: Mottak og sending fra Røyken

Jeg bruker i dag RTL-SDR-mottakere. Med riktig programvare kan man streame opptil 8 frekvenser ut på nett samtidig. Hver av mottakerne koster ca. $25.

Spørsmålet er som sagt bare hvordan signalene sendes fra Røyken og til de forskjellige senderne rundt omkring på Østlandet. Med dagens teknologi, så kan det jo godt være at dette gjøres over fibernettet. Det hadde i såfall vært svært interessant å finne ut av dette.
Mariushb is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2017, 15:26   #4
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Mottak og sending fra Røyken

Quote:
Originally Posted by Mariushb View Post
Er det slik at alle frekvensene sendes direkte ut til alle antennene rundt omkring på Østlandet fra denne hovedantennen? I såfall så vil det jo være best å plassere mottakeren nær denne hovedantennen...?
Kjenner ikke til hvordan det er i dette tilfellet, men det vanlige for mobil og TV-/radiosendere er at distribusjon av signalene ut til de enkelte senderne går på fiber eller punkt-til-punkt radiolink (som opererer på høye "ikke-avlyttbare" frekvenser).
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2017, 15:29   #5
Mariushb
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
Default Re: Mottak og sending fra Røyken

Det kan stemme at dette sendes over radiolink på svært høye frekvenser. Dette er i midlertidig ikke et problem i seg selv. Hva legger du i at frekvensene ikke er avlyttbare? Mener du kryptert?
Mariushb is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2017, 15:36   #6
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Mottak og sending fra Røyken

Quote:
Originally Posted by Mariushb View Post
Det kan stemme at dette sendes over radiolink på svært høye frekvenser. Dette er i midlertidig ikke et problem i seg selv. Hva legger du i at frekvensene ikke er avlyttbare? Mener du kryptert?
At det er veldig retningsbestemte signaler, gjerne på så høy frekvens som 20-50 GHz, og gjerne digitalt og/eller kryptert. Selv om det skulle være åpent så vil det være vanskelig eller umulig å fange opp signalet på bakken.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2017, 21:51   #7
Mariushb
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
Default Re: Mottak og sending fra Røyken

Er det noen som har en oversikt over hvor mange sendere Røyken kontrollsentral benytter, og hvor disse er lokalisert?
Mariushb is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2017, 13:33   #8
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Mottak og sending fra Røyken

Per dags dato bruker Røyken ca. 15 sendere/"radiosites", strategisk plassert rundt om på østlandet. Jeg må nesten forhøre meg med de som vet mest om sånt, før man eventuelt kan fortelle hvor de ligger (usikker på om det er allmenn info).

Vi kan benytte oss av flere sendere/mottakere samtidig (coupling av frekvenser), utifra hvilke/hvor mange sektorer hver enkelt flygeleder til enhver tid opererer. Senderen med "best styrke" oppmot siste flyet som brukte frekvensen velges da automatisk. Det er derfor man ikke nødvendigvis hører flygeleder når man monitorerer en bestemt frekvens
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2017, 23:25   #9
Mariushb
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
Default Re: Mottak og sending fra Røyken

Takk for utfyllende svar! Jeg har forståelse for at dette kanskje ikke er informasjon for allmennheten.

For min del så er det egentlig mest interessant å kunne lytte på tower og approach øst og vest.
Jeg merker ofte at det ikke er mer enn et tasteklikk som skal til for at flygeleder går fra å være krystallklar til å forsvinne helt på radioen. Mottakeren står i dag på en topp like sør for Lillestrøm med fri sikt i alle retninger (mot Haukåsen, Gardermoen og Tryvann).
Mariushb is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bedre mottak på scanner med annen antenne? flappflapp Register- og ATC-Forum 3 15-03-2013 21:00
Atlantic Airways mottak av sin første A319 på Vagar Airport Trdfly Bilder & foto 10 03-04-2012 22:39
Norwegian forsøker på tv-sending direkte fra fly Twin Otter Småprat 3 25-01-2012 23:55
Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag DY Flyforum 37 09-10-2004 11:21


All times are GMT +2. The time now is 02:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.