Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2008, 12:11   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
SAS "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

I løpet av sommeren skal jeg prøve å skrive ned rapporten vår (DC-8-63 og min) mor skrev hjem til Nordstrands Blad i 1958/59. Som flyvertinne fikk hun oppleve mye og heldigvis har vi noe nedskrevet...

Her kommer første del:

"Da ruteflyet fra Geneve tidlig om morgenen 1. januar kretset over Teheran for å starte innflyvningen til Persias hovedstad var kl. 1/2 4 norsk tid og fra luften så den ut som byer flest. Kanskje litt ferre lys og reklame enn man er vant med fra europa. Det var i soloppgangen og byen lå der i et svakt rosa skjær med de mektige fjell i bakgrunnen med høyder opptil 6500m. Med den egenartete arkitektur som preger østens byer følte jeg meg plutselig langt fra Norge. Kl. var 6 om morgenen lokal tid og etter å ha fløyet hele natten, følte ingen av besetningen seg opplagte til å feste inntrykk, likevel satt vi som ikke hadde vært der før med et forholdsvis våkent blikk.

Vel innsatllert i huset som SAS leier, var det bare å gå på hodet i seng for å få noen timers søvn før vi begynte sight-seeingen for alvor.

Vanligvis bor vi alltid på hotell på utestasjon, men meget på grunn av de mindre bra hygeniske forhold og delvis redslen for dysenteri hadde løsningen i Teheran blitt å leie en enebolig med kokk og stuepike som fast inventar. Kokken fortjener faktisk en liten omtale for seg. Han var en liten tettbygd kar på 1,40 m. høy og minnet om våre norske samer i utseende. Hans navn var såpass besværlig å huske og uttale at han ble med en gang døpt til Same-Jakki og dette navn lød han fra første stund. Han var til daglig iført stor hvit kokkelue og forkle. Det å være kokk i et privat hus regnes for å være ualminnelig fin stilling i Teheran. Så jeg regner det ikke for usannsynelig at han gikk til og fra huset iført dette utstyret for å vise seg frem.

Etter 5 timers velfortjent søvn ble vi hentet i bil av en persisk general, som det kanskje finnes 300 av. Han hadde vært passasjer med oss fra Geneve og tilbød seg allerede på et tidlig tidspunkt ombord å vise oss det han mente vi skulle se."

Fortsettelse følger...
EB is online now   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 12:42   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Same-Jakki .. LOL .. gleder meg!!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2008, 08:20   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Her kommer fortsettelsen...

"Fra bilen fikk vi rikelig anledning til å betrakte gatelivet, hvilket ikke i noe henseende minner om vår gode Karl Johan. Kvinnene går tett tilsløret iført store sorte sjal. De virker svært sjenerte og unnseelige etter våre forhold. Det eneste man ser er to mørke spørrende øyne under sjalet.

Bilkjøringen virket helt molboisk. Jeg fikk inntrykk av at enhver bilkjører satt bak rattet med den innstillingen: Enten smeller det eller så smeller det ikke. Det samme satt vi også og ventet på. Et nokså vanlig syn var folk som kom ridende på esler midt i byen.

For å gi et eksempel hvor uhygeniske forholdene var, kan jeg ikke unnlate å fortelle hva som er dagligdags og helt godtatt av byens befolkning. Mellom fortauet og gaten var det sementert en dyp renne. Vel 1/2 m bred og tilsvarende byp. I denne rennen rant det vann noe så usannsynelig skittent at vår egen Akerselv måtte virke tindrende klar i sammenligning. Her satt folk på huk og gjorde det utroligste. En pusset tenner, litt lenger ned ble familiens tøy vasket, neste husstand vasket kanskje opp middagsoppvasken. Så var det par bikkjer innimellom, men nedenfor kunne man også se mannfolk bruke rennen som toalett. Så ble det repetering, neste mann pusset tenner og sånn fortsatte det. Vannet var antagelig så gjennomsyret av bakterier at de drepte hverandrei tur og orden. Det var neppe levelig for basiller.

Det mest imponerende byggverket var nok shahens palass som lå midt i byen omgitt av høye murer. Bare porten var et syn med voldsomme dimensjoner og kunstnerisk utsmykning. Desverre bød det seg ingen anledning til å betrakte det på nærmere hold."

Mer følger i slutten av uken...
EB is online now   Reply With Quote
Old 16-07-2008, 03:08   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

God lesning! Følger spent med på fortsettelsen...
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2008, 10:46   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Morsomt !
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2008, 14:38   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Dette blir en liten sommerføljetong! Veldig bra!!
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 19:10   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Kjempeartig! Dette må man følge med på! Skal tro om Same Jakki kjørte i gang noe finnbiff??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 20:13   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Skal forsoeke aa bidra jeg ogsaa, det finens en del bilder fra mor sine 10 aar som flyvertinne (1957-1967) som jeg skal faa skannet inn naar jeg for tak i dem (mens jeg er i Norge i August)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2008, 17:58   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Del 3:

"I utkanten av byen opp mot fjellene gjorde vi en pause for å ta en kopp te. Straks bilen stoppet, ble vi hver og en omringet av små, svarte og fillete gutter som ville bli kvitt alt fra tyggegummi til skolisser. Samtidig som de rakk fram varene for å prøve og friste oss, lirket de av seg en lekse i en rivende fart. Etter dette første virkelige møte med landets språk, ble det omdøpt til Micky-mus språk. Samnorsken ville virket som musikk, hvis vi hadde hatt sjanse til å høre noe. Apropos musikk, hørte man aldri noen plystre, men derimot nynnes det persisk folkemusikk. Den virker svært monoton og klagende, så en grønlandshund kunne faktisk gjort det like godt."

Mer kommer i morgen...
EB is online now   Reply With Quote
Old 18-07-2008, 21:15   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Morsom lesning. Persia har aldri vaert det samme siden "revolusjonen" i 1978/1979. Vi har mange gode venner fra Persia som bor i USA og jeg har sett mange bilder bla. fra perioden mordi her skriver om.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2008, 01:01   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Utrolig interessant lesning! Og det ut fra flere perspektiver - først legger man merke til den mer formelle tonen som vi yngre opplever som litt "formelt", men det mest spesielle (fra mitt perspektiv) er dog det eventyret det måtte være å besøke dette landet på 50-tallet. Skulle man betalt selv for en slik resie måtte man nok være mer enn "velhavende".

En annen ting man kan misunne den tids globetrottere var at folk var genuint interessert i å høre om reisen - i mange sammenhenger betraktes jo nå (i vår bortskjemte tidsalder) en beretning om turen som en plage for dem som hører på...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2008, 08:52   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Her kommer del 4:

" Fra restauranten hadde vi fantastisk utsikt ned mot byen som ligger på ca. 1200 m.o.h. og har et innbyggertall på 2,4 mill. Straks man kommer utenfor tettbebyggelsen aner man ørkensand og stepper. Landskapet virket tørt, tempraturen ca. + 4 grader. Likevel var det bitende kaldt på grunn av den kalde vinden fra fjellene som hadde evig sne og raket majestetisk opp mot nord. Fotografi-apparatene ble flittig brukt, og alle prøvde og få med seg mest mulig. Vår persiske guide supplerte hele tiden våre inntrykk med faktiske opplysninger, men det var sikkert anstrengende for ham å snakke engelsk. Fransk ligger bedre til rette for perserne. Likevel syntes vi han behersket språket relativt godt sammenlignet med andre vi traff. Det ble ofte svært stakato og vanlig setningsbygning ble gjerne: Me don`t like, me don`t feel well o.s.v.

Etter flere timers bilkjøring tok vi turen hjem til "Same-Jakki" og middagen, og aftenen tilbrakte vi på en natt-klubb midt i byen, riktig ekslusiv sådan fikk vi vite. Den var meget pen med europeisk interiør og en masse brokete farger. Eksklusiviteten dalte litt i våre øyne etter å ha inspisert toalettet. Rommet hadde et stort hull i gulvet og for ikke å miste balansen, var det festet et håndtak på veggen. Svært praktisk het det, men vi skandinaver var nok mer fortrolig med forholdene hjemme likevel."

Nå er vi litt under halvveis i rapporten - mer følger i løpet av helgen...
EB is online now   Reply With Quote
Old 19-07-2008, 14:43   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Takk EB, gleder oss til forts.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2008, 00:26   #14
Chaos Controller
ScanFlyer Blue
 
Chaos Controller's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 310
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Her kommer fortsettelsen...

"
Bilkjøringen virket helt molboisk. Jeg fikk inntrykk av at enhver bilkjører satt bak rattet med den innstillingen: Enten smeller det eller så smeller det ikke.
Enkelte ting forandrer seg altsaa ikke...
__________________
Chaos Controller is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2008, 09:43   #15
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Så er det klart for en kopp kaffe og del 5:

"Vi hadde et lite press over øynene om kvelden første dagen. Delvis på grunn av lite søvn, mest kanskje på grunn av alle inntrykkene. Men dette var bare begynnelsen, for neste dag sto det det noe annet på programmet. SAS hadde arrangert med sjåføren som kjører oss til og fra flyplassen, og han møtte opp etterlunsj for å kjøre oss ut til de berømte teppevaskeriene. Det var en smilende svarthåret perser ved navn Achmed og etter å ha vært ansatt i SAS i teheran i 12 år, hadde han plukket opp endel svenske ord. Det virket litt pussig for oss da han plutselig sa; Hei gamle kalosj, fina fisken.

Denne gangen kjørte vi vi en helt annen rute gjennom byen og passerte slummen. At folk kan eksistere under de forholdene er utrolig. Under de gamle bymurene bodde folk. Det var små runde åpninger i murene og foran her var det opphengt gamle tepper, sekker, aviser o.l. Achmed forklarte oss at innenfor var det bare et tomt rom med ildsted midt på gulvet og her levde familien sammen med høner og hva de ellers måtte ha av husdyr.

Pikene gifter seg i en alder av 13 - 14 år. Det gjelder å få giftet de bort tidligst mulig, for da blir det en munn mindre å mette for forsørgeren. Det sjokkerende var å høre at 90% av ungdommen var analfabeter."

Skal se om jeg rekker en del til i morgen - før det blir et opphold på en ukes tid. Heng med..
EB is online now   Reply With Quote
Old 21-07-2008, 12:18   #16
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Her går historien videre... og det er klart at jeg nok har arvet min mors interesse for persiske tepper. Heldigvis har jeg et av teppene hun kjøpte i 1959 her hjemme i min stue - sammen med "nyere" tepper jeg selv har kjøpt i Dubai. Her kommer del 6:

"Teppevaskeriene ligger ca. 20 min. kjøring ut av byen. Desverre gikk vi glipp av å se vaskingen for de feiret søndag dernede. Muhammedanere helligholder fredagen, men vi fikk likevel et ganske godt inntrykk. Teppene som allerede hadde gjennomgått prosessen, lå til tørk på fjellskråningen. Jeg tror ikke jeg tar hardt i, når jeg sier at der lå det tepper for millioner av kroner. I alle farger, mønstre og størrelser. De minste som av perserne selv benyttes som bønnematter ca. 1,20 x 1,40 m. De aller største 4 x 5 m. Et middels stort teppe kostet ca. 50 dollar, tilsvarende her hjemme 2 - 3000 kroner. Men det er gjort meget med de før de sendes ut på markedet. De skal vaskes, tørkes og blekes av solen. Vaskingen foregår i et kildevann med lunken tempratur som rant ut av fjellet. Det vi fikk se av vasking var teppevaskernes private filler. Når det var gjort tok de beina, de skulle også være rene i og med at det var søndag. Små smilende karer i søndagsskrud, nemlig pysjamas - som villig lot seg fotografere. Da de ble belønnet med sigaretter, hadde begeistringen ingen grenser. Jeg skulle gjerne tilbrakt timer derute for å få studert alle de forskjellige teppemotiver, men vi hadde, rettere sagt Achmed hadde flere poster på programmet."

Neste innlegg kommer om en ukes tid - nå venter ferie uten pc og internett.
EB is online now   Reply With Quote
Old 27-07-2008, 16:14   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Da er jeg klar med del 7:

"Neste post var beskuelsen av endel moskeer på nært hold. Den største hadde en kuppel dekket av gull. Bare til den var det gått med 1700kg. Det er også brukt endel mosaikk, og alle har motiver i de mest praktfullefarger. Vi fikk ikke lov til å gå inn p.g.a. vår religion. Men derimot betalte vi en beskjeden sum for å komme inn i den gamle shahens gravplass. Det var en høy bygning, forholdsvis liten diameter.

Midt i bygningen var det bygget galleri med gitter, og nede en 5 - 6 meter sto en sort marmorsarkofag. På gulvene lå kostbare persisike tepper og på en vegg et kollosalt stort vevet teppe av profeten Muhammed holdt i to farger, grått og blått. Veggene og taklamper i hvit marmor. Fire isjer illustrerte de fire verdenshjørner. Moskeene er persernes stolthet. Men for oss som også hadde sett fattigdommen og elendigheten som hersket, kunne ikke gjøre oss helt fortrolig med forholdene. Hadde det ikke vært bedre og brukt litt av moskeenes rikdommer og verdier på andre måter. Den innfødte ville aldri tenke slik, for ham er alt som berører religionen hellig. Han er på sin side fornøyd likevel.

Dagsfortjenesten er minimal. Mange er tilknyttet oljeindustrien, stor prosent teppe-industrien og en enda større prosent som lever av tilfeldige jobber. Et ikke uvant gatebildevar å møte et stort møbel, gjerne dobbeltsenger med en rettvinklet perser under. Noen levde av hjemmeindustri som begrenset seg blikkenslagerarbeider, petroleumskanner o.l. Da forandret bildet seg til en spaserende stabel av blikkskammel med to svarte fillete bein under, og opp av blikkhavet steg en monoton klagesang. Jeg så aldri noen som klarte å bli kvitt noe heller. Det hendte at vi ble stoppet av disse gateselgerne, men da snakket vi norsk, enkelt og greit. Setningen kom som følger: Kjære deg kamerat, du forstår vel at vi ikke har bruk for blikk-kanner. Så kom det en strøm av ord fra "Micky-musmannen", og til det svarte vi. Godt nytt år og gikk. Både vi og selgeren var blitt en opplevelse rikere den dagen. I hvertfall han, for norsk høres nok sjelden dernede."

Skal se om jeg rekker en ny del i morgen - hvis ikke fortsetter historien tirsdag-onsdag...
EB is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 09:00   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Her kommer del 8 og siste del av rapporten fra 1958-59:

"Det er godt det er natt imellom, slik at inntrykkene til en hvis grad kunne fordøyes og drøvtygges til neste morgen.Tredje og siste hele dagen hernede i Teheran var avsatt til et besøk i basarene. her selges alt fra appelsiner, persiske tepper og pannekaker til diamanter og sølv- og gullsmykker. Sistnevnte ting er meget billig, og øynene til en stakkars nordmann gikk trillende rundt. Vi ville ha alt for en beskjeden pengesum. I det ene øyeblikket kunne vi ikke unnvære en ting, i det neste var det noe helt annet vi tapte våre hjerter til. etter flere timers rumstering og prutting var alle fornøyde. man skal prutte, hvis ikke regner vedkommende selger at det er noe galt med kjøperen. Men det er svært gunstige og orginale kjøp. Gullet holder 18 karat og sølvet er stemplet 900. Stanken nesten uutholdelig. En herlig blanding av skitt og hvitløk.

Resten av dagen gikk med til utveksling av inntrykk og meninger om Persias hovedstad og befolkning. Neste dag skulle vi tross alt på vingene igjen, og da det var natt-flyvning, trengte vi endel søvn på forhånd.

hjemturen gikk via Bagdad og Damaskus til Roma, og da vi landet der tidlig om morgenen, var det som å komme hjem igjen.

-------

Berit Bråten"

Det var det tilbakeblikket - håper du har gledet deg over en litt annerledes triprapport her på scanair.no
EB is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 12:21   #19
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Fantastisk rapport og utrolig spennde og sitte lese dette. Takk skal du ha!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 14:25   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: "En historisk" rapport fra Teheran, Iran 1958-59

Mange takk - det var nok litt mer eksklusivt å jobbe som crew for en del år siden, ja.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" EB Flyforum 51 24-12-2015 13:11
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 10:42
"En historisk" rapport fra Tokio - september 1962 EB TripReports 26 09-03-2010 18:27
Fra "Fly smart" til "Mr. Bissniss" EB Flyforum 65 25-04-2008 23:47


All times are GMT +2. The time now is 11:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.