Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-07-2019, 13:19   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Tbilisi, Jerevan og Varna

Flere land i det tidligere Sovjetunionen har jeg alltid tenkt er spennende reisemål. Landene Georgia og Armenia ligger der. Georgia er kjent for blant annet sitt landskap - og ikke minst mat og vin. Armenia er kanskje litt mer diffust for mange, inkludert meg selv, men jeg har alltid synes at "Jerevan" høres forlokkende og passe eksotisk ut, noe som blir forsterket når man ser på bilder av byen, der den ligger ved det sagnomsuste Ararat-fjellet. Har vurdert dette området som reisemål i flere år, og endelig i år fikk jeg tatt bestemmelsen. Det ble en god del vurderinger tatt underveis, og blant annet forsøkte jeg å få inn et godt stopp i min favorittsommerby Varna på vegen.

Etter en del fram og tilbake, med kompliserende forhold som at man ikke kan fly direkte fra Jerevan til Tyrkia, og en hel rekke flyruter som stor sett indikerer at man må reise midt på natten, kom jeg opp med en god løsning med Turkish. Da ble løsningen å fly Oslo-Istanbul-Tbilisi og deretter Tbilisi-Istanbul-Varna. Samtidig var det da veldig greit å fly hjem med Norwegian siste strekket.

Tradisjonen tro deler jeg opp rapporten i tre her: Flyreisene, opphold på stedet og til slutt den viktige posten "mat og drikke på turen". God fornøyelse !

Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 18:21.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 13:28   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Avreisedagen ble det litt lett hjemmekontor før man tog toget til OSL og var på plass knappe to timer før 1745-avgangen til Istanbul. Ganske stille på Non-Schengen denne ettermiddag, så ble sittende nesten alene med en halvliter Ringnes før avreise. A320-maskinen var vel kanskje 80 prosent full denne onsdag ettermiddagen. Jeg hadde bestilt meg et et C-midtgangsete (gratis) langt bak og var heldig med ledig B-sete. Flyet var inn på rute, men vi startet vel en 20 minutter etter oppsatt tid.

Noe av det som er bra med Turkish er jo maten. Disse køfte-greiene de ofte serverer er jo nesten den ultimate flymaten. Saftig og smakfullt. Og det er en rett som passer de aller fleste, og kan nytes med både øl, vin og cola. Jeg takket ja til en flaske rødvin her. Og når vogna var på veg tilbake fikk jeg forsyne meg sikret meg et glass Ballantines whisky også. Salat og mousse virker å være standard som forrett og dessert. Moussen fikk jeg tre ulike utgaver av på turen, først sjokolade, deretter vanilje (?) og tilbake igjen en med mokkasmak. Alle gode, den siste ekstremt god!



Hadde i utgangspunktet 1 time og 10 minutter til neste fly - Istanbul-Tbilisi. Med landing nøyaktig ett minutt før tiden, var jeg relativt avslappet. Men under taksingen ble jeg mer og mer urolig - 10-15-20 minutter gikk. Det tok 35 minutter totalt fra landing til dørene ble åpnet. Til overmål var det bussgate. Visste det ville bli knapt med tid, så rushet mest mulig. Flyplassen er jo enorm og det er langt mellom gatene. Inflight-systemet til Turkish er såpass bra at jeg allerede visste gaten vi skulle ta av fra før vi landet, men det hjelper ikke så sinnsykt mye når vi ikke vet hvor vi lander... Uansett. Satte opp farten. Det var ingen kø i sikkerhetskontrollen, men en utrolig treg eldre dame som studerte boardingkortene veldig nøye, for så å bli distrahert av ungeskrik langt borte - husker ikke hva jeg sa eller gjorde, men prøvde i alle fall å påpeke at jeg ikke hadde tid til surr! Da kikket hun igjen på boardingkortet, så på klokken, for så å si det opplagte: "Du må skynde deg!". Litt svett kom jeg fram til gaten ett minutt før den skulle stenge. Nå hadde de nok holdt den åpen litt lengre, men uansett, litt på håret.

På denne strekningen hadde Turkish satt opp en A330. Vet ikke helt hvorfor, men la merke til at det var en god del frakt som ble lastet av på returen, så det har kanskje en sammenheng. Det gikk også et nytt fly samme vei senere på natten, så virker å være god kapasitet her. Det var temmelig folketomt om bord denne maskinen. Til stor fornøyelse for en del av de lokale passasjerene som brukte "halve natta" på å finne det mest mulig optimale sete rundt om... Også her var det full servering, denne gangen fikk jeg en helt grei kyllingrett, samme flaske rød og så byttet jeg ut kaffe med te.



Lørdag ettermiddag var det på tide å forlate Georgia. A320 til Istanbul, og så A319 videre. Det gikk helt fint til Istanbul. Den vanlige serveringen. Jeg fikk sett en del av Tyrkia på nordsiden, og samtidig fikk jeg med innflygningen til Istanbul, som jo alltid er litt spektakulær...



Hadde 1 time og 45 minutter på IST denne gangen, men sannelig stod det ikke "Go to gate" allerede på det første skiltet jeg så. Det viste seg å være en bussgate dette. Hadde sett for meg å kunne roe meg ned på lørdagskvelden med et par øl på flyplassen, med der nede ved bussene var det foreløpig ikke åpnet noe servering. Det var bare reklame for noe som skulle åpne. Ved gaten gikk det rundt en fyr og spurte om folk ville stå over til neste fly, 250 euro for å vente 5 timer. Av eller annen grunn ble jeg ikke spurt, men det var ikke så vanskelig å få 7-8 frivillige. Et ungt bulgarsk par med et lite barn valgte å slå til - 500 euro er jo godt over en gjennomsnittlig bulgarsk månedslønn, så forstår at det ikke var et så vanskelig valg.

Fullt fly- men at A319 skulle så veldig trang bak kunne jeg ikke helt forestille meg. Men dette er noe av det verste jeg har vært med på. Da jeg måtte løfte meg litt og trykke meg litt bak i setet for å finne naboens sikkerhetssele, fikk jeg kjeft fra de bak for å lene bak settet - noe jeg jo ikke gjorde eller hadde til hensikt.



Flytiden til Varna er såvidt over 30 minutter. Men mat må man vel ha? Ja, tre retter på alle mann!! Trodde ikke helt mine egne øyne når jeg så flyvertinnene nærmest spurte ned midtgangen når det var OK å ta av setebeltet. Her var det fort-fort, brett til alle - og hva vil du ha å drikke?! Det skal sies at de verken hadde øl eller vin å tilby her, men jeg var bare mektig imponert over at det er mulig... Liten bagett, kyllingsalat og lite kakestykke!



Det gikk fint å reise med Turkish. Det er noen år siden sist jeg brukte dem. Den gangen husker jeg en veldig irriterende sikkerhetsdemonstrasjon på skjermende. Høylytt og repeterende. Denne gangen har de laget en enda mer irriterende versjon, myntet på barn. Dette settes på full styrke og går igjen og igjen. Rene torturen. For full effekt - sett på fullt volum og gjenta tre ganger. Fine greier når man er trøtt av reising?

https://www.youtube.com/watch?v=dYkRA5xguvc


Men altså - plassen er god på de gode flyene. Maten er veldig bra. Man får vin til maten. Testet ikke mulighetene for mer drikke, bortsett fra den ene whisky. Er vel slik at jeg har kommet over den alderen der mest mulig drikke er viktig moment under reisen, dessuten skulle jeg jo videre.

Den siste strekningen med DY fra Varna er det ikke så mye å skrive om, bortsett fra at jeg ikke skjønner at det er en av få reiser som er satt opp med 3 timer og 10 minutter og varer nøyaktig 3 timer og 10 minutter, dvs i dette tilfellet 3 timer og 9 minutter i lufta. Som regel er jo det satt opp litt raust med tid, men aldri på denne strekningen. Så 25 minutters for sen avgang, betød at jeg akkurat ikke rakk Flytoget 01:30 og måtte ventet til 02:10 i stedet. Dvs, jeg hadde rukket det om jeg hadde spurtet og droppet forhåndsbestilt taxfree, men det var jo sommernatt.

Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 18:25.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 14:17   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Så til selve oppholdet. Tbilisi først. Denne byen har jeg hørt mye bra om. Etter ligg søk fant jeg ut at leilighet var det mest praktiske og det klart billigste i denne byen. Fant en på Booking.com. Leiligheten ligger fem minutters gange (opp!) fra Rustaveli-stasjonen. Den ligger i gamlebyen, også veldig nær populære Rooms-hotell og diverse restauranter.

Det var regn og tordenvær langt borte da jeg ankom byen. Sjåføren ventet på meg og satte meg av ved leiligheten, der verten selv bodde i tredje etasje. Jeg var ikke så veldig høy i hatten her - det var en liten bakgate og en bakke ned til leiligheten, og som jeg fryktet var det litt kjellerlukt der nede, men dagen var jeg meget fornøyd. Fint med egen nøkkel og helt grei nyere leilighet, rent og pent og med velfungerende WiFi - butikker, bakeri og alt mulig rett ved. Og et område som ikke er nedrent av turister. 10 netter for 2000 kroner skal man ikke klage på.




Litt av byen

Tblisi har to høydepunkter i høyden, først der man går over fredsrboa og tar en kabelbane opp. Den andre høyden er "Fløybanen", der man også finner en slags "fornøyelsespark" på toppen, samt restaurant og serveringssteder. Flott utsikt og god luft.









Dagen før var det forsøk på storming av parlamentet, om lag 15 minutters spasertur fra der jeg bodde, men akkurat den kvelden var jeg i Jerevan. Dagen etter var det varslet fredelige demonstrasjoner, så tenkte dette var verdt å få med seg. Var en spesiell stemning der, så det var litt fint å få med seg når folk kjemper for demokratiet og eget land. Som noen så har Russland mer eller mindre annektert Sør-Ossetia og Abkhasia fra Georgia, så det er ikke så rart at det er upopulært at en russer får sitte i presidentstolen i parlamentet! Slike saker har jo alltid flere enn to sider, så er vanskelig å ta stilling til, men det er klart man føler sympati med georgierne her.


Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 14:33.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 14:40   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Måtte jo litt ut av hovedstaden her, så slengte meg på en guidet tur til Kakheti. Dette er den mest kjente vinregionen i landet. Turen var med russisk guide, som snakket en del engelsk. Det var en helt greit tur, med innlagt besøk på vingård og ganske mye tråkking i byen Sighnaghi. Med 8 personer i en buss med 18 plasser var det behagelig å tilbringe 10 timer. Det var to par og ellers 4 enslige mannfolk, inkludert meg, en kineser, en iraner og russer. Jeg vært i Kina og fått påpekt at jeg veier for mye, så jeg ble ikke så overrasket over at kineseren, etter mye tråkking på en bymur, lurte på om jeg veide 100 kilo!

Turister, overalt, bilde skal de ta også:



Jeg liker å studere og gjerne menge meg med de lokale. Dette var lunsj på utflukt, så rakk ikke det, men det kunne nok blitt hyggelig her, utover kvelden.



Nydelig by, der man etter hvert satser mye på turisme. Kunne godt tenkt meg stoppe en dag eller to... Kaukasus i bakgrunnen.



Fin liten by. Det var bymur rundt hele og vi måtte gå oppover denne ganske lenge. Ble litt sliten på slutten. I gamle dager kom legen ridende på esel, og han har fått en egen statue...



Man starter med litt sprit, før vin:



Det sies at man har laget vin i dette området i 8.000 år. Da hadde man litt andre glass...



For noen var det mest spennende størrelsen på flaskene. For øvrig fikk vi smake litt av hvert, og jeg lot meg ikke akkurat imponere over halvsøt rødvin.



Mer om vin og mat kommer i siste avsnitt her. Nå skal vi snart til Armenia.

Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 16:47.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 15:04   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

En liten utfordring med denne turen var å ta seg fra Tbilisi til Jerevan og tilbake. Det er ikke mange alternativer. Fly går en gang om dagen og er dyrt. Tog går også en gang om dagen, men nattog en vei og det tar 10 timer. Vanlig offentlig transport ellers finnes ikke, men man har jo diverse utgaver av minibuser. Men 6-7 timer i en slik fristet ikke veldig. Dog tenke jeg det kunne la seg gjøre hvis jeg bare tok med to mindre ryggsekker og lot koffert stå igjen i leiligheten. Men så må man være forberedt på midtsete, lite komfort og ventetid på toppen.

Derfor ble det til at jeg begynte kvelden før avreise å sjekke alternativer. Bolt sine sjåfører skulle ha ca 700 kroner for å kjøre hele veien, men jeg stusset over at det var et tilbud i det hele tatt. Det ville jo da ta sjåføren en hel dag, og det var litt rart om det kunne tas på sparket. Fant da en tjeneste på nettet som listet opp priser og sjåfør. Så tjenesten hadde fått god skåre, og veide litt for og imot denne morgenen jeg skulle reise. Hadde knapt sovet om natta, så tenke jeg fikk unne meg egen bil her. Det ble litt under en 1000-lapp, litt i vel mye alene, men samtidig orket jeg ikke tanken på hele dagen i en liten trang buss.

Det er mulig denne transporten, tatt bilde av i Armenia, er litt mer lokal og trangere enn den jeg kunne fått, men forestilte meg noe sånt, som et skrekkeksempel....



Ved hjelp av på nett fikk jeg til at en Toyota Prius skulle hente meg 0830. Dette ville bety at jeg kom til Jerevan til passe sjekke inn tid på hotellet, Hotel Nova. Det gikk greit helt til sjåføren ringte meg opp, og så snakket han russisk. Jeg hadde oppgitt to adresser og tidspunkt, så trengte bare bekreftelse her. Kom på at mange i dette området snakker tysk, og det gikk faktisk da greit å prate såpass tysk at vi ble enige.

Jeg stakk innom lokal baker for litt bast og drikke, samt kaffe. Der med var jeg klar for 5-6 timers kjøretur i baksetet. En liten misforståelse på adressen førte til 15 minutters forsinkelse, men det gikk bra. Det gikk i enkelte ord på tysk. Sjåføren stoppet for fylling av bensin og innkjøp av vann. Han tilbød seg sågar å kjøpe øl.

Etter om lag 1,5 time på veien dukket grensestasjonen opp.



Jeg måtte her ut av bilen (uten bagasjen) mens sjåføren fikk seg selv og bilen gjennom. Det var en litt kø (kinesere overalt!!) så tenkte vel fort at det kunne gå en halvtime her. I det jeg stod i køen kom sjåføren min bort og antydet noe om "trøbbel" - javel. Fikk så hans telefon der jeg traff en dame som snakket godt tysk. Hun forklarte at det var problemer. Ja, denne sjåføren hadde dessverre ikke tilstrekkelige dokumenter. Så vidt jeg forstod hadde han bare tillatelse til å være en time i Armenia, ellers så. Åkkesom - det "fantastiske" tilbudet jeg her fikk var enten å være med tilbake til Tbilisi (1,5 time hver vei) eller å vente (minimum 3 timer) på grensa på at sjåføren skulle vende tilbake med nødvendige dokumenter. Etter litt spontan tenkning kom jeg framt til at jeg uansett ikke orket å reise tilbake. Dessuten tente jeg vel, litt ubevisst, at jeg jo ikke hadde noen garanti for at det gikk i orden med dokumenter der som han ikke kunne få på grensen!

Dette var ikke spesielt morsomt. Nå stod jeg der på grensen mellom to helt fremmede land, der få snakket engelsk. I tillegg er mobildata fryktelig dyrt, så jeg kunne heller ikke fritt bruke nettet til å orientere meg. Ble litt til at jeg nølte litt på Georgisk side av grensen, der jeg spurte et par-tre stykker som passerte i biler og småbusser om de skulle til Jerevan. Satte også opp en liten lapp med "Yerevan" på... Etter et kvarters tid kom det en fyr bort og pratet litt, og han bekreftet vel det jeg tenkte, at de var best å gå over grensen til Armenia. Han nevnte at det kunne være taxi der.

Så da var det bare å rusle over elva, sperret med piggtrådgjerder og det hele. Det var for så vidt en fin dag, ikke for varmt, men fin sol og i det hele tatt ganske eksotisk å gå over der. Grensemannen på den andre siden var veldig hyggelig, jeg nevnte "trøbbel med sjåfør" og så var det bare om se seg om i Armenia! Lite å se, og jeg var litt motløs, men ruslet litt forbi selve grensestasjonen og på enden der var det en parkeringsplass og et par halvgamle menn som lurte litt. Tok ikke mer enn et par sekunder før en av dem kom bort til meg og spurte: "Taxi?". Ja, gjerne, Jerevan? Ingen problem -70 dollar! Tenkte at jeg ikke hadde så mye annet valg, så jo litt an fyren, en liten original dette, med et litt spesielt blikk og oppsyn, men så ikke veldig skummel ut. Han fant fram sin Golf og han begynte å mase om at jeg skulle veksle penger. "Bankautomat" sa jeg flere ganger, så ble det løsningen og han fikk pengene sine.

Han kjørte et lite stykke - røykte og fant fram datteren sin i mobilen, og brukte henne som tolk på vegen. Jeg ba henne si at han var en flink sjåfør. Så stoppet han og sa han skulle røyke. Stakk ikke på et lite kontor med folie på glasset - synes det stod "poker" der, så tenkte han nå skulle spille bort pengene. Hehe. Så dukket det opp en yngre mann med skjegg. Det var han som skulle kjøre meg til Jerevan, de vekslet noen penger seg imellom og så bar det til Jerevan med ny sjåfør. Heller ikke han snakket mye engelsk, så det ble en ganske taust tur, men turen gikk raskt, vi rakk et stopp ved Sevan-sjøen også.

PS - jeg fikk sagt fra til første sjåfør at han måtte dra tilbake. "Zurück" forstod han greit. Så her kom altså skoletysken til sin nytte. Samtidig hadde jeg litt dårlig samvittighet for fyren, så sendte melding om at jeg kunne betale litt. Imidlertid fikk jeg rett etterpå melding fra sjefen i selskapet som organiserte opplegget - han spurte først hva som skjedde, og da jeg forklarte dette beklaget han veldig og sa at det var deres feil at de sendte en sjåfør uten nødvendige papirer i orden. Jeg skulle absolutt ikke betale noe. Veldig greit, da.

Her er transporten min. Det greie var at jeg fikk samme transport tilbake, og da 70 US dollar hele veien. Så dette var helt greit. Mener det er gass disse bilene går på...



Det er hundrevis av forbikjøringer på veien - og ofte med samtale på telefonen også. Faren til sjåføren ringe vel hvert fall tre ganger underveis. De liker å prate. Og røyke!



Lite stopp ved Sevan-sjøen:


Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 18:29.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 15:22   #6
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Takk for en svært god rapport hittil! Du skriver usedvanlig godt, og jeg setter pris på at du tar oss med til eksotiske destinasjoner! Hilsen en som må nøye seg med all inclusive på Kreta i sommer
havard is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 15:31   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Jerevan hadde jeg ikke så store forventninger til. Men Jerevan var ikke noe dårligere enn Tbilisi ut fra mine ønsker for en fin ferie. I Tblisi følte jeg at det var litt skille mellom "turiststeder" og vanlige innbyggere. I Jerevans fine og kompakte sentrum var det mye mer folkeliv - og til langt utpå kvelden. Hadde tre hovedmål i Jerevan, se Ararat-fjellet. Besøke monumentet og muset over folkemordet på armenerene. Og kjøpe Ararat-"konjakk".

Ararat ligger et stykke unna og på formiddagen lå det stort sett i skyer. Men jeg umaket meg opp et hundretalls trappetrinn andre ettermiddag, for å få dette synet. Ikke perfekt, men man ser jo hvordan det kan være i klarvær...



Det var den ikke ukjente kaskaden jeg klatret halvt opp i...



Trivelig og livlig i sentrum om kvelden



Monumentet over folkemordet ligger på en flott høyde over byen.



Muset er rystende - spesielt bilder av tortur av barn var ille å se. Samtidig er jo det interessant at Nansen har fått egen monter her. Det finnes også en statue av ham et annet sted i byen, en del utenfor sentrum. Med på et av bildene er en annen "berømt" nordmann, hvis etternavn begynner på Q.



Så var det bare å stikke innom det lokale supermarkedet og kjøpe litt brennevin av lokal art. Dette skal visstnok være favoritten til Churchill, men så nå at det er litt omstridt det produsenten påstår, at Stalin sendte 40 flasker til jul hvert år til ham. Men litt artig å ha i barskapet. Smaker bra!



Ettersom jeg la inn litt fleksibilitet i reisen, ble det en ekstra natt i Jerevan, med totalt tre overnattinger og to hele dager. Det var veldig hyggelig bare og utesteder, så det ble veldig seint den første dagen. Så siste hele dag ble litt redusert. Det er slikt som skjer. Angrer litt, men det var i alle fall den eneste gangen denne ferien at jeg var tilbake på hotellet først etter kl 0300.

Skulle jeg valg på nytt hadde jeg nok valgt 50-50 Tbilisi-Jerevan, eller kanskje 60-40, nå la jeg opp til bare en svipptur til Jerevan, men så vet man det til neste gang. Først og fremst folke- og utelivet og stemningen i Jerevan som trakk opp, men også folket virket et hakk hyggeligere og enda mer åpne for turister. Og det var nesten ikke vestlige turister i Jerevan, sammenlignet med Tbilisi. Dog kan dette være litt påvirket av at jeg hadde store forventninger til Georgia, mindre til Armenia.. Uansett - begge hovedsteder og land er veldig fine reisemål!

Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 15:43.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 15:49   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,896
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Artig artig .... morsomt med uvanlige reisemål som dette!

Tar gjerne et par bilder til av hun med vinflasken
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 15:49   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Så var det på tide på dra hjem - til Varna. Det er ikke så mye å si. Her trives jeg som vanlig. Og det er klart bedre og mer avslappende å besøke byen i juni enn i august. I august er byen full av turister, ikke minst bulgarske turister. Jeg var også svært heldig med været - bare en regnskur en ettermiddag, mens Yr og andre varslet regn nesten alle dager..

Jeg byttet ut det gode gamle Hotel Odessos med Graffit i år. Det er vel 30 år yngre og regnes vel som byens beste. Fint rom, bedre seng og enormt badekar. At de hadde en hel flaske Champagne stående i minibaren tyder på et litt annet klientell. God frokost. Og byens beste (etter min mening) restaurant i hotellet, så var det et greit valg.

Nydelig søndag formiddag...Føles godt å bli ønsket velkommen tilbake, eller sågar "velkommen hjem".



Hotel Odessos ligger jo flott til, men hard seng trekker ned. Dog, savner litt utsikten om morgenen og klangen av nøkkelknippene. Sånne små ting...



Det er ikke noe å lure på, bare å gå rett inn:



Bestille seg en kaffe og ferskpresset juice først. Kiril har åpnet det lille galleriet sitt i bakgrunnen, og er i godt i gang med dagens diskusjoner...



Dels til ære for meg ble det satt i stand en samling av Varnas topp intellektuelle som har med seg hjemmelaget mat av alt slag. Jeg hadde med konjakk fra Georgia, som ble satt stor pris på.



Innimellom slagene kan man se på stranden og sjøen...



Eller himmelen i sør...



Eller man kan gå i baren og bestille en øl til en 15 kroner, eller en GT med ymse gin, f.eks. Botanist.



Er Slavena på jobb vet hun som regel hva jeg vil ha også - hun har vel servert meg hvert sommer de siste 10 år snart.... til tross for at gjesten framstår noe ubarbert...



Ganske vemodig - siste kveld i Varna for denne gang. Godt bord på Happy, med fin utsikt til gåtata. Alltid like fint.


Last edited by AirbusTrond; 08-07-2019 at 09:00.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 16:11   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Så var siste kapittel mat og drikke. Noe av det viktigste på tur. Men ikke bare mat og drikke i seg selv. Jeg er glad i god mat, men det som hører med rund - kulturen, historien, råvarene og tradisjonene, dette er vel så viktig for meg.

Georgia er kjent for sin gode mat. Reise man til andre land i tidligere Sovjetunionen finner man ofte georgiske restauranter. Det er ikke uten grunn. Og vinen fra Georgia er meget godt kjent. Spesielt den vinen som er den tradisjonelle, som blir laget i krukker i bakken, er berømt. Dessverre er denne vinen temmelig dyr i Norge. Men i Georgia blir det rimelig for en nordmann. Første kvelden var litt underlig - jeg fikk nesten ikke lov til å bestille en vin som kostet 200 norske kroner - nei, den flasken til litt under 100 kroner passet best, mente servitøren! Jeg måtte gi meg. Men angret - vinen jeg først så ut, var langt bedre, viste en senere smaking.

Vi starter i Tbilisi med et utvalg av småting til brød. Brød som er meget godt. Og den herlige vinen.



En annen restaurant, samme type vin - begynte neste å gå over bare til disse vinene etter hvert i Georgia.



Det er vanskelig å få smakt på alt, men denne tradisjonelle suppen med lam og urter var artig å prøve. God. Fett kjøtt.



Dette tror jeg skal være en litt forfinet og modernisert utgave av det som skulle være Stalins favorittrett. Kylling i en saus av valnøtter. Denne varianten var litt bitter, men spennende. Smakte litt bedre enn det ser ut...



Dette er også georgisk, disse "dumplings" er fylt med lammekjøtt. Veldig gode og billige. Har spist slike i Ukraina også, men har først nå lært meg hvordan man skal spise dem - bite av en bit, suge ut kraften og så spise resten. "Tuppen" skal ikke spises!



En av Tbilisis beste restauranter, Keto & Kote lå to minutter unna leiligheten. Selv en mandag var det trangt om plassen, men jeg fikk et bord ute, tross fare for regn. Det begynte å regne i det jeg ba om regningen (sic).



Ser ikke spektakulært ut, men nydelig salat, fantastisk brød og nydelig grillet svinekjøtt med den spesielle plommesausen. Veldig bra. En valnøttkake til dessert, sammen med en liten brandy og sigar.



Denne retten er meget enkel. Man steker biter av kylling. Så baker i ovnen. Deretter tilsetter man til slutt melk som er kokt godt opp med hvitløk, tilsetter gjerne litt chili, så baker man litt til. Det er en fin-fin og saftig rett, som ikke gjør seg så godt på bilder, men den skal jeg prøve å lage selv.



Enda en god rett - her en litt artig sak der de har blandet ost i potetmosen. Akkurat som jeg fikk det på en restaurant i Paris...



En dag jeg ikke var så sulten passer det med litt vaktler...



Khachapuri! Det kan man ikke la være å spise. Her oppe i høyden. Sammen med et glass pærebrus og hvitvin. Det smaker veldig godt - men man bør helst være litt sulten. Oppi der ligger masse smeltet ost, og så må man selvsagt supplere med litt ekstra smør og egg. Den første halvdelen av seansen er klart best - sprøtt brød og smeltet ost, smør og mye egg. Resten blir litt soggy.



Pærebrusen - eller egentlig soda blandet med det som skal være ekte aroma fra pærer er populært, men spesialiteten med estragon-brus er mer spesiell. Og smaker akkurat så vondt som man tror det smaker. Her fra flyplassen...


Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 16:30.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 16:32   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Også i Armenia fant jeg et par bar spisesteder, men der var det også langt mer tilbud fra de lokale. En hamburgersjappe med høy amerikansk musikk virket ekstremt populær blant de unge.

I alle fall er det meste av storfekjøttet fra de to landende meget frittgående...



I Varna spiser man også bra. Og ikke minst veldig billig. Klassisk fiskelunsj.



Medbrakt mat på Cubo. Alt meget godt - inkludert noen ruller som ikke var på bildet. Ruller med blant annet innmat av gris. Dog - tar et forbehold på den tunfisklignende fisken der. Den var bare lett saltet og smakte veldig fett. Som urøkt røkt makrell...



Det har kommet noen nye fine serveringssteder nede ved Varna havn, bra blekksprut!



Og aldri en tur til Varna uten en tur på Red Canape med gåselever, andebryst med pasta fylt med blant annet trøfler, og en herlig varm dessert med fersken. En hel flaske rødvin av god kvalitet til dette. Totalsummen ble 400 kroner...





God frokost på hotellet, men stort sett likte jeg bedre å kjøpe en banitsa på vei ned til Cubo og få fersk juice og kaffe der. Banitsa er en slags børek fylt med type fetaost. Meget godt. Og alltid rykende varmt. Fett nok.


Last edited by AirbusTrond; 07-07-2019 at 16:45.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 16:51   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Da tror jeg det meste var med her. Dette var en veldig fint tur, og jeg synes det var akkurat passe med opplevelser, kombinert med avslapping. Ingen store utfordringer, bortsett fra det å komme seg til Jerevan den dagen. Folk var imøtekommende og hyggelig alle steder. Som nevnt så overrasket Jerevan positivt. Tbilisi innfridde, selv om jeg ikke fant helt ut av hvor kunne "sitte ned med en øl og se på folk", noe som jeg synes er essensielt på en ferie. Skulle gjerne hatt en mer spesifisert vintur i Georgia, og sett litt mer av fjellene. I Armenia skulle jeg hatt en dag til utflukt. Helt ideelt, men alt i alt var jeg enig med meg selv om at det har vært en fin ferie og da gjenstår det bare å takke den som har planlagt turen.

Og takk til alle som leser!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 16:54   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Quote:
Originally Posted by havard View Post
Takk for en svært god rapport hittil! Du skriver usedvanlig godt, og jeg setter pris på at du tar oss med til eksotiske destinasjoner! Hilsen en som må nøye seg med all inclusive på Kreta i sommer
Takk-takk! Alt til sin tid.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 16:56   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Artig artig .... morsomt med uvanlige reisemål som dette!

Tar gjerne et par bilder til av hun med vinflasken
Har jo vært minst en her tidligere på samme område, som var veldig inspirerende. Hun med vinflasken var dessverre med i et annet reisefølge enn mitt. Men veldig hyggelig russisk sammen med en annen jente. Blir vel færre russere i Georgia etter at Putin strammer til. Trist.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 22:06   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,533
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Takk for eksotisk rapport, fra litt utenom hovedløypa
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2019, 23:34   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,423
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Alltid hyggelig å være med deg på tur her inne!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2019, 09:45   #17
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,678
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Takk for hyggelig rapport! Kjekt med ting som er litt utenom det vanlige.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2019, 10:40   #18
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,219
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Spennende. Det tidligere Sovjetunionen er spennende og variert, og det blir stadig enklere aa reise da flere land dropper visum for de fleste europeere.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2019, 12:27   #19
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Takk for herlig rapport. Guttungen var i Georgia i fjor, og trekket bla i fjellene der, han var også meget fornøyd med landet.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2019, 13:27   #20
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,267
Default Re: Tbilisi, Jerevan og Varna

Takk for rapport av høy klasse som vanlig Irriterende at jeg ikke har fått somlet meg til noen av disse eks-sovjet statene enda... Med unntak av en tur til Tasjkent for lenge lenge siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bulgaria Air starter Varna-Stockholm-København-Varna Trdfly Flyforum 3 06-02-2015 21:49
God morgen fra Tbilisi! L1011-500 Flyforum 6 09-02-2014 17:00
Kort rapport om helgetur til Tbilisi med Air Baltic robertaas TripReports 21 25-11-2012 12:27
God søndag morgen fra Tbilisi robertaas Flyforum 12 04-11-2012 16:14
Armavia med Jerevan-LAX (med A340-500) LN-MOW Flyforum 16 26-06-2008 16:50


All times are GMT +2. The time now is 07:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.