Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-12-2012, 02:42   #1
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
OBB 19 «Den utrolige reisen»

Ja, kjære forummedlemmer .. da er det vel gått et par dager siden min siste rapport, og jeg følte det var på tide å sjekke om jeg hadde mistet evnene eller om jeg fortsatt kan gi folk en god latter og inspirasjon til å dra på tur?

Det har ikke vært noe mindre reising siden siste rapport, og jeg har vel en del turer til gode å skrive om – USA, Thailand, Midtøsten, Farnborough Airshow, Paris Airshow og masse annet .. men! I høst dro min Fetter og jeg på tur, og denne turen var ikke en typisk «svi av 15.000kr på flybilletter og dra et fjernt sted, ta masse morsomme/interessante bilder og lag rapport» som jeg har gjort mange ganger før. Nei, – siden siste rapport har jeg fullført PPL-A og blitt pilot. I september 2011 hadde jeg oppflyging på LN-BTT, en 2007 modell C172SP med G-1000 – og har siden den gang logget rundt 140 timer som fartøysjef på turer en del forskjellige steder.

Det er en del som tar sertifikat og bruker den til lokale turer når det er CAVOK og lar det bli med det, - og forstå meg rett, det er ingenting galt med det – men jeg satt meg som mål å ta en skikkelig tur, til et annet land – gjerne flere på samme tur og bevise for meg selv at jeg takler den utfordringen.

Turen jeg skal skrive om i denne tråden var ikke ment å bli den turen. Planen var at min Fetter og jeg skulle reise med småfly opp til Andenes i et familiebesøk og det var det. Men som alltid når en Skaatun er involvert, - så utvikler det seg, og med to Skaatuner i flyet gikk det selvsagt slik.
Første tillegget kom da vi lekte med tanken å fly til Nordkapp, - vi var jo allerede langt nord, så hvorfor ikke?

Vi kom oss til Andenes, vel og merke via Sola og Kjeller – Sola fordi været i Bergen ble meldt svært dårlig og vi måtte bare komme oss vekk, og Kjeller fordi jeg skulle i kontraktsmøte vedrørende salg av leiligheten min på Maura. Så greit .. det var jo bare en liten omvei på et par timer, og timeprisen er jo ikke så gale .. jeg spanderer middag i Oslo sa jeg – så greit nok, vi dro av gårde.

Legg én gikk sent på kvelden til Stavanger, og vi landet der kl. 22.50 – det ble VFR natt 22.52 og det var regnvær og skydekke på 1.200fot, men det gikk greit. Hotell i Stavanger og så videre til Kjeller, - møte med megler på Jessheim, ned igjen på Kjeller og videre til Værnes. Overnatting.

Nå skal ikke jeg fortelle hele historien her, - så jeg kjører litt samme stil som før og presenterer mange bilder (146 stk om du vil telle.. ), og legger inn litt tekst i mellom.

Det jeg allikevel vil nevne er temaet «planlegging». Å planlegge en flytur er viktig. Greit, - jeg har hatt «lappen» i halvannet år, men jeg har vært i miljøet siden jeg var liten guttunge og styrte et småfly for første gang da jeg var elleve år gammel – så jeg har plukket opp noe på veien. Det jeg ser som er problemet til mange som flyr, er at de skal planlegge en flytur i detalj, booket flyet tre uker i forveien – og når dagen kommer er det selvsagt regn, og turen blir kansellert. Turen min Fetter og jeg har tatt, var ikke planlagt i detalj på forhånd i det hele tatt. OK – la meg presisere, alt var på plass før avgang, men hadde du spurt oss 48 timer i forveien om hvor vi skulle hadde vi ikke kunnet svare deg. Det vi gjorde var å ligge en dag i forveien og lok reisen bli til dag for dag. Denne turen kunne vi aldri ha gjennomført om vi skulle tegnet strekene i kartet før vi dro fra Bergen, aldri!
Mine tips til dem som vil på tur er: book flyet for dobbelt så lenge du tror du skal på tur, se på værmeldingen dagen før og legg ruten der hvor solen skinner – la turen bli til underveis!
Vi med PPL-A flyr fordi vi liker å fly – ikke fordi vi skal fly. Husk det når du vil reise, og la opplevelsene komme av seg selv.

Jeg vil også poengtere at denne reiseskildringen er skrevet med en humoristisk vri. Le når du leser, og la deg bli provosert – rapporten er skrevet for å skape en følelse, - et «aha». Jeg kommer til å vise bilder mens jeg klør meg på nesen mens jeg ligger i sideslip på short final (og vær da så snill å husk at bildet har en lukkertid på 1/60 sekund), jeg kommer å vise bilder av knekte fuelrør med en humoristisk kommentar som følger (og kanskje ikke din humor?) – men la meg understreke, absolutt hele turen er gjennomført med sikkerhet som første prioritet. Det være seg i forhold til edruelighet (ja, du kommer til å se bilder av oss drikke øl kvelden før vi flyr, men det betyr ikke flatfylla), teknisk tilstand på flyet (vi var innom EASA Part 145 sertifisert flyverksted på turen) og været (vi var til enhver tid i VMC). Sikkerhet er viktig. Aldri la tidspress, eller den klassiske «jeg må» presse det til å utfordre grenser – aldri!

Samtidig er gjerne ikke bildekvaliteten på topp hele veien, - vi måtte faktisk fly flyet også. Og iPhone 4 leverer dessverre ikke optimal kvalitet (vi begge har kjøpt iPhone 5 nå, så kvaliteten blir bedre i neste rapport!). Men ta den for det det er, - vi er to ungdommer i begynnelsen av 20-årene som har det gøy, og vil dele opplevelsen med deg som leser.

Noen kjappe tall og fakta før vi setter i gang:
Rute: ENBRENZVENKJENVAENBOENANENHVENKREFROEFKEEFOUEFTPEETNESOWESKOESOHENTOENCNENLIENBR
Flytid: 35:20
Flyreg: LN-BBU
Flytype: Piper PA28-140 Cherokee

Kos deg!

Last edited by Speedbird; 23-12-2012 at 03:03.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:43   #2
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


På vei sørover mot SVG!


En liten pils for å roe nervene må jo til etter en flytur!


Hotellrommet på morningen.


Martin tar inn frisk sjøluft før frokost!


Frokost på Sola Strandhotel!


Kort tid etter vi hadde passert Lysefjorden på vei østover.


Erling passer flyet mens Martin gjør viktigere ting .. som å ta bilder!


«Flyet mitt er lastet med..» klesskift, modellfly og 60 liter 100LL…
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:43   #3
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


Scattered clouds i 7.000 fot lød meldingen, og det stemte veldig bra – så vi fløy sikk sakk mellom skyene deler av veien over, som også gir mulighet for flotte bilder!


Vi måtte jo se hovedstaden på reisen vår – så her har vi kjempeutsikt til Operaen og Rådhuset! Vi alle husker jo hendelsen om morningen 17. august 1998 og vi måtte kjempe hardt med lystene for å ikke ta et sveip mellom rådhustårnene…


På short final til Kjeller!


Vel fremme på Kjeller hadde Martin avtale å treffe en kar for salg av modellfly i 1/400 skala. Og hvilket bedre utstillingsbord kan man få enn horisontalstabilisatoren på et fly??


Lunsj på Big Horn på Jessheim!


Kort etter takeoff fra Kjeller, og vi har tatt en høyre sving og er på vei nordover.


På Lillestrøm fikk vi også bunkret energi – og Red Bull må til for å holdene pilotene skjerpet!


Litt blandende skyer på veien nordover, men vi holder oss selvsagt VFR hele veien.


Erling styrer oss vest for skyer og fjell – sikkert lurt..


Solen skinner gjennom skydekket på veien oppover, - det var broken i ca. 1000 fot over oss det meste av veien.
På vei innover til Værnes ble vi spurt av flygelederen om hvor lenge vi hadde tenkt å stå der .. Martin svarte at planen var å finne oss et hotell, og så ta en god middag før vi skulle fortsette dagen etter. Flygelederen svarte så «så kjekt!» og klarerte oss direkte til finalen, - veldig trivelig kar i tårnet!


Utsikt fra flyplasshotellet på Værnes!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:44   #4
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


På flyplassen dagen derpå og venter på Lufthavnvakten som skulle kjøre oss til flyet. Neste legg var til Bodø for refueling på vei til Andenes. Der skulle vi også treffe Pappaen til Martin som også var på vei til Andenes i forbindelse med et familiebesøk. For øvrig valgte han mystisk nok å fly Widerøe i stedet for å sitte på med oss oppover...?


Martin svinger bortover mot Torghatten for noen bilder.


Det ble et par 360*er rundt Torghatten også. Fjellet ligger noe sør for flyplassen, og er dessverre best kjent etter ulykken med LN-WFN, 6. mai 1988 hvor 36 mennesker mistet livet da flyet var på innflyging til Brønnøysund Lufthavn.

http://www.youtube.com/watch?v=43hJf...ature=youtu.be

Touch and og i Brønnøysund – må jo nedom og hilse på!


Planen ble jo etter hvert til å få en touch and og på Sandessjøen også, men de holdt på å male rullebanen – og til tross for iherdige forsøk på å love å ikke treffe noen av de som jobbet der, så fikk vi ikke lande.. *snufs*


Short final til Bodø!


Lunsj i Bodø, hvor vi traff Pappaen til Martin som hadde mellomlanding med WF der på veien oppover!


Her måtte vi nesten sende ut nødmelding! Martin klarte å miste (hvordan gjør man det??) yoghurt lokket opp i vinduet!


Martin nyter en in-flight snack!


For å få se litt mer natur, samt unngå en del fareområdet øst for flyplassen – gikk vi vestsiden rundt Andøy.


Storgata på Andenes – selve downtown!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:46   #5
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


Sirkler vest for flyplassen for å ta litt bilder og vise oss frem for familien!


På short final til Andenes Lufthavn!

Vi ble to dager på Andenes for å få tid til å besøke familien og se på naturen/områdene rundt.
Under følger litt bilder fra en sightseeingtur rundt på Andøy, på Bleik og litt rundtom.


Erling koser seg baki bilen! (Martin var sjåfør og bildet er tatt av Pappaen til Martin)


Fiskevær som dette er sjelden i disse dager!


Jeg tror denne fisken sliter litt…?


Martin er jo kjent for å nyte lokal kultur – og da måtte vi selvsagt en tur innom Nøss Atelier også!


Erling synes det var utrolig kjekt å se på ruinene!


Martin kom over et helt fantastisk tre!!


Fantastisk natur i nord, - og på samme steinen stod Martin i 2008 og ble tatt bilde av også!


Martin på terrassen til Bestefar i solnedgangen – flott å bo nær havet på denne måten!


Erling har en evne til å komme med et humoristisk utsagn fra tid til annen – og her ser vi Martin som bokstavelig ROFL!


Erling knyttet tillitsbånd til denne koselige katten..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:47   #6
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


..og det måtte selvsagt dokumenteres!


Martin før avgang fra Andenes Lufthavn.
Så blir det et opphold i fotograferingen – vet egentlig ikke hvorfor, men vi var vel opptatt med å synge med på Spotify som var koblet inn på intercommen og drikke Red Bull?

Dermed går vi rett til etter vi har landet i Honningsvåg:


I Honningsvåg fikk vi kjempetrivelig mottagelse av Avinor/Lufthavnvakten – og fikk låne hver vår sykkel for en tur inn til downtown Honningsvåg! Veldig hyggelig gjort av dem!


Martin skyter med Nikonen i det Erling sykler forbi han!


Martin med sykkelen nede på kaien! Legg merke til de teite folka som driver og tar bilde av hverandre nede på flytebryggen – hvem gjør vel sånt??


Lønsj-time!


Som vanlig med Martins flaks, så var nesehjulet på sykkelen punktert da vi kom ut etter lunsjen også … så da ble det å finne taxisentralen, få seg TO! taxier for å få begge syklene ut igjen til flyplassen. Lufthavnvakten på Honningsvåg tok det hele med latter og var svært hjelpsomme og vi kom oss videre på kort tid. Må igjen si tusen takk til Avinor på Honningsvåg for kjempegod service! Det er gøy å komme på besøk med småfly når man blir så godt mottatt!

Etter takeoff måtte vi selvsagt ut til Nordkapp og ta en titt ..


Nordkapp-platået, - litt uheldig med været, men søren og! Vi har vært der i hvert fall!


Må ta bilde med iPhonen så vi får det på Facebook med en gang også!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:47   #7
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


Martin tar presise manøvrer rundt Nordkapp!


Knivskjelodden som er Norges nordligste punkt, - ikke Nordkapp som mange tror (det er for turistene!).


Martin legger inn neste steg på padden.


Right base and turning final for full stop!


Lander i Kirkenes!


Follow me inn til parkering!


En rålekker sak som også var på besøk i Kirkenes … jeg vil ha en sånn!!


Brannbilen som skulle redde oss hvis Martin hadde rotet til landingen!


Flott utsikt fra promenaden på hotellet!


Erling er nøye med å få i seg nok vann etter kanskje noen enheter med vanndrivende væske kvelden før – fin hatt, kjære Fetter!


Frokost på hotellet i Kirkenes – viktig med sunn og næringsrik mat før man skal fly!


Utsikt østover til Russland, og vi måtte jobbe hardt med oss selv for å ikke «ta en Mathias Rust»!


Lurer på hvorfor det kalles Tusen sjøers land?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:48   #8
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


Erling har stålkontroll på flyet på vei sørover i Finland!


VFR innflygingskart til Rovaniemi – utrolig greit å ha alt tilgjengelig på padden! (og selvsagt en papir-kopi lett tilgjengelig!)


Turning final, Lima Bravo Uniform!


Final approach til Rovaniemi!


Trygt på bakken i Rovaniemi og taxer inn til parkering, lunsj og fueling.


Under preflight inspection i Rovaniemi oppdaget vi at noe ikke var som det skulle. Etter å ha diskutert i halvannen time kom vi frem til at dette røret ikke skulle være knekket. Da ble jo spørsmålet om vi skulle fly med dette, - vi var jo øltørste, men burde jo ikke jekke pilsen før vi hadde hatt dagens siste flygning .. men samtidig er det jo litt kjedelig med en bensinlekasje i motoren, - det kan fort sette en demper på flygingen. Dermed måtte vi i dialog med en flytekniker og fikk foretatt en reparasjon av problemet og kunne trygt fly videre til Kemi.


Trygt fremme i Kemi etter en bra tur fra Rovaniemi.


Erling mente Martin overdrev planleggingen .. så han var så tilbød seg å ta over rollen – og laget dette (EASA-godkjente?) kartet!


Frokost hos et lokalt pizzeria i Kemi!


Erling fikk ikke bare prøve seg som pilot underveis, - som alltid når man er på tur med Martin så skjer det uforutsette hendelser, og en oljelekkasje på ene returrøret fra en sylinder var ikke noe unntak. Vi fikk også assistanse fra det lokale verkstedet som hjalp til med verktøy og litt forskjellig, og vi fikk gjort en reparasjon på motoren. Planen når vi dro ut til flyplassen var egentlig å gå direkte til Helsinki (se det nøyaktige kartet over!), men vi ville ikke fly et så langt strekk uten å være sikker på motorens tilstand (vi er jo voksne mennesker!). Ene alternativet var da å ta en lokal testflight (vi hadde utført en omfattende lekkasjesjekk på bakken allerede, men det er jo greit å være sikker), men vi landet i stedet på å ta en kort 45 minutters flight til Oulu for å se over motoren på nytt der.
Dessverre har vi ikke noen bilder fra den leggen (vi var opptatt med å sitte å fortelle vitser for å distrahere oss fra tanken om at motoren kunne eksplodere), - så neste bilde er vi allerede på vei videre fra Oulu igjen.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:48   #9
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


På holding point på vei ut til rullebanen – og da kom sannelig en Norwegian B737 inn!


Takeoff fra Oulu og vi ser DY taxer inn til parkering.


På vei fra Oulu til Tampere, - her på vei til Silli, et navigasjonspunkt vi valgte for å holde oss klar av kontrollert luftrom.

Vel fremme i Tampere ble det å komme seg i orden på hotellet, - og så var det ut å spise. Måltidet ble bestemt til å foregå i Näsinneula tower som er det høyeste tårnet i Norden med en høyde på 168 meter – mens restauranten ligger på 124 meters høyde.


Stilig display av heisen trasé!


I heisen var det bilde av et fly – og da var jo vi frelst! Her MÅTTE jo ALT være FANTASTISK!!


Flott solnedgang å nyte måltidet til!


Et mellommåltid av noe slag .. men det var også nydelig!


Hovedretten – nydelig mørt kjøtt .. faktisk noe av det beste ganen vår har opplevd!


Erling sin dessert!


Martin sin dessert!


Martin ser spent ned på siste retten for i kveld – og det ble en bra avslutning på et nydelig måltid!


Underlig kunst (?) over sengen…
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:49   #10
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


Utsikt mot Näsinneula tower på morgenkvisten!

Dagen etter ble det opp for frokost – som er rikelig dokumentert under!
På flyplassen ble det litt å gjøre – for det hadde dryppet enda mer olje utav motorrommet, så vi måtte inn på et lokalt verksted å få fatt på olje og forsøke å sette en stopper for lekkasjen. Dessverre ble det ikke tatt noen bilder i farten – så vi går rett fra frokost til in flight!


Erling virker ikke helt fornøyd med forretten…?


..fortsatt skeptisk…?


Og der var hovedretten på plass også!


Dessert til frokosten! Kult med restaurantens navn i sjokolade!


På vei fra Tampere til Tallin fløy vi litt vest for Helsinki (som var der vi egentlig hadde tenkt å dra til, hadde det ikke vært for teknisk stopp i Kemi og Oulu).


Da forlater vi Finland og setter nesen mot Estland!


På vei over fjorden!


Tallin by!


Utsikt fra hotellrommet i Tallin, på Swissotel: http://www.swissotel.com/hotels/tallinn/
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:50   #11
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


Erling benyttet anledningen til en practical joke på Martin!
Erling og Martin var på ferie i Thailand i vinter (ja, - det kommer en TR fra den turen også etter hvert! ) og der serverer de latterlig lite ris til rettene … ene gangen var Martin rimelig sulten og ville ikke gå på en smell (INGENTING annet i verden er verre enn å fortsatt være sulten når fatet er tomt!) – så han gikk rett på sak og bestilte likegodt «seven bowls of rice» - på sin elegante Bergenserengelsk .. betjeningen ble lettere sjokkert, men de tok utfordringen og Martin ble mett. I ettertid har for øvrig «seven bowls of rice» blitt en intern spøk – og Erling lar ikke muligheten til å sette i stand en practical joke gå fra seg!
Da vi var fremme på hotellet avtale vi at vi skulle treffes en times tid etter vi hadde kommet frem, og Martin møtte presis opp på døren til Erling, - som åpner opp (og virker lettere stresset..), men ber Martin om å gå tilbake til rommet sitt, og det ble en liten diskusjon om at Martin heller kunne komme inn og vente på hans rom .. Erling skar for øvrig igjennom og ba med streng stemme Martin gå tilbake til rommet sitt, og slik ble det. Inne på rommet sitt venter Martin noe irritert på Erling, og da det banker på døren går han hurtig bort til døren og river den noe brått opp og ser strengt på han som står utenfor … for øvrig var det ikke Erling, men i stedet en kar fra romservice som skulle levere mat … ja, du gjettet rett – «seven bowls of rice» …….


Martin koser seg med risen sin…….


Martin hygger seg med noe godt i glasset og første forrett!


En underlig forrett nummer to..


Hovedretten – utrolig mørt og nydelig kjøtt!


Erling valgte kjeks og ost som siste måltid!


En nydelig dessert!


Martin med en nydelig flaske vin, - eller??

Her må vi fortelle en artig sak … hverken Erling eller Martin er akkurat vinkjennere, så når vi satt oss ned på denne restauranten stod denne flotte flasken ved siden av bordet. Den unge slanke servitøren kommer bort, Martin skrur på sjarmen og sier elegant at vi ønsker å kjøpe denne (og peker da på flasken..) vinen (som vi trodde var husets vin….) … hun forstod ikke helt hva vi egentlig mente, og spurte høflig om vi virkelig ville kjøpe dén flasken … Martin svarer igjen høflig og på ordentlig Bergensengelsk at, «yes, we would like to enjoy this nice bottle of wine to our meal».. Så rødmer hun litt og sier dempet «I’m sorry, Sir – but that is vinegar – not wine … are you still sure you want to enjoy that to your meal?» … For å gjøre historien kort – vi gikk I stedet for en annen vin som hun anbefalte oss…


Bilde av vinflasken vi endte opp med, og eddiken vi egentlig ville kjøpe…


Erling med forretten og en riktig nydelig vin i glasset!

Last edited by Speedbird; 23-12-2012 at 03:11.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:50   #12
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


Med super utsikt fra hotellet var det liten grunn til å forlate hotellet for kveldsmat – så da bestilte vi like godt romservice med fire hovedretter og masse annet godt!


Godbiter inne i trallen også! Nydelig kyllingbryster….


Ostekake må man ha, og denne var riktig så nydelig!

Morningen etter satte vi kursen mot flyplassen og var riktig spent på hva handling kostnadene ville bli .. vi hadde ingen idé, så de kunne servert oss en regning på 5.000kr og vi ville betalt på stedet … denne biten hadde vi ikke tenkt på før vi landet i Tallin, men vil helt klart være med i tankene neste gang vi lander på en større internasjonal flyplass. Handlingen bestod av marshalling, parkering (de dyttet flyet på plass og chockset det), transport til tollen – henting (og bypass av security), transport ut til flyet, bestilling av fuel og en omfattende briefing. Kostnaden ble allikevel ikke så gale, og hele gildet kom på ca. 1.100kr! Da går det jo helt fint ann, og det var god service også.

Dagens tur går til Munkfors Airfield, som er en kort gresstripe i nærheten av Karlstad, Sverige. Der skulle vi besøke søsteren til Erling, altså min kusine, og hennes familie. Det er et langt hopp, så vi la inn en fuelstop i Västerås på veien. En fantastisk trivelig og spennende flyplass som jeg vil anbefale alle å besøke.


Det stod en god del business maskiner på flyplassen .. Erling og Martin lovet seg selv at en av de neste turene måtte gjøres i noe i denne størrelsesorden!


Team Russ sine L39er stod parkert på flyplassen .. jeg vil være med en tur!!


Skikkelig proff briefing (denne var på ni sider..), men jeg tror strengt tatt ikke vi ville fått bruk for vindene i 18.000fot..?


Ikke ofte man ser en PA28 med TO! landingslys?


En finsk registrert Aztec på apron. Var i rimelig sliten stand og til og med Martin hadde vært litt skeptisk til å tatt den i luften.


Men se hva som står på denne siden av Aztecen!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:51   #13
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


Mens vi stod på runup dukket denne kameraten opp også, - charter, kanskje?


Da forlater vi Estland etter to flotte dager, - og sannelig stod det ikke noe tøft russisk materiell på flyplassen også – TU-134 er ikke feil!


Ut fra Estland måtte vi gå VFR on top, og vi måtte høyt også – man ser jo jordkrumningen på dette bildet!


Litt under en time til vi er på neste waypoint og tilbake over land. Det ser ikke sålangt ut på kartet, men i et småfly føles det søren med langt ut….


Angry Birds!


Erling skrekkslagen alene fremme på flight deck! Hvor søren har kapteinen tatt veien??


..men Martin var ikke sålangt unna – han hadde som vanlig bare klatret bak og tatt på seg rollen som flyvert! Red Bull, anyone?


Her kommer vi innover Sverige etter å ha sittet en god stund over sjø. Det er jo egentlig ikke noe annerledes å fly over sjø enn land, men det gir allikevel en annen magefølelse .. frister lite med et bad i grunnen.


På vei inn til Västerås passerte vi denne flyplassen (?) – dette er et lite stykke sør for Stockholm, og kanskje noen av medlemmene vet hva dette er?


På plass i Västerås ble det også tid for en tur innom flymuseet, og vi kom også i prat med en hyggelig kar som nettopp hadde vært på kosetur med en Vampire. Inne stod også noen norske kjenninger, blant annet en riktig så flott Invader!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:51   #14
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


Mye lekkert å se utenfor flymuseet også, - her har vi jo to klassikere!


Og det stod også en C172SP med sprekk i eksosanlegget sitt! Dakar liten…

Etter en groundstop hvor vi fylte over 60l 100LL fra jerrykanner over på flyet og en hyggelig titt på museet, ble det på tide å komme seg av gårde for Munkfors flyplass. Munkfors er en relativt kort gresstripe på ca. 650 meter, og siden Västerås også har en gresstripe – på 800 meter, ble det takeoff fra asfaltbanen – og deretter en stop and og på gressbanen for å friske opp de kunnskapene. Alt i alt må vi si at Västerås virkelig er en flyplass som er verdt å besøke, - mye å se og mulighet for å både fly på gress og asfalt.


På vei fra Västerås til ESKO og sikter på solnedgangen!

Så forsvinner bildene litt igjen og av en eller annen merkverdig grunn, så har vi ingen bilder av BBUen på Munkfors eller Hagfors flyplass! På Hagfors var vi til og med oppe i tårnet … Dette beklager vi, og må vel gi at en av årsakene var at vi var her for familie-besøk. I hvert fall kan vi fortelle litt fra denne turen, og vi kan begynne med at vi hadde en flott innflyging og landing på Munkfors Airfield. En kjempekoselig stripe, hvor vi også kom i kontakt med en av de lokale som åpnet hangarporten inn til en fast stasjonert C172N (tror jeg..), og også en Piper TriPacer som var under ombygning. I tillegg var det noen mikrofly, så det var mye spennende å se og en lang hyggelig prat med den lokale flygeren.
For øvrig hadde vi behov for fuel (jerrykannene ble fylt på i Västerås), så første legg måtte gå til Hagfors for fueling. En artig sak her, er at min kusine sin mann aldri hadde flydd før – hverken smått eller stort. Siden neste legg var en kort 15 minutter flight, som kunne kjøres på 35 min med bil – ble det til at han fikk sin første flytur noen gang med Martin i BBUen. Han fikk forsøke å fly selv, og fikk sett lokalsamfunnet fra luften (vi måtte jo forsøke å bruke like lang tid som bilen uansett.. ). For han ble det en kjempeopplevelse, og det er alltid både gøy og givende å kunne introdusere noen til flyging.
For å gå litt videre, så fløy vi opp til Hagfors og fikk bunkret 100LL der og satte etter kort tid nesen videre mot Torp.


Tårnet på Hagfors flyplass. Vi ble kjent med en av de som jobbet der, og fikk en flott omvisning i hangarer og i tårnet - virkelig morro!


BBUen under takeoff fra Hagfors!


På vei fra ESOH til ENTO gikk ruten nesten rett over Rakkestad flyplass.

Her har vi også sviktet med bilder, og noe av årsaken var litt problemer med å få kontakt med ATC etter avgang fra Hagfors for å få aktivisert flygeplanen. Deretter når vi kom til Torp skulle Erling se på en motorsykkel han hadde funnet på finn.no – og når det kjøpet var i boks måtte vi komme oss videre på turen.

Her er det egentlig veldig synd, - for vi hadde også en T&G på Gullknapp på veien til Kristiansand som vi ikke fikk bilder av, - og rapporten går derfor rett videre til etter lunsj på Kjevik og Martin fyller drivstoff.


Flyet trenger drivstoffpåfylling i blant også – og på Kjevik fylte vi opp til maks kapasitet for å ha en god margin hjem til Bergen (maks volum er 187l).


Etter litt passerte vi Lindesnes Fyr – og vi hadde da fått med oss både Norges nordligste og sørligste punkt. Dog i en litt rar rekkefølge siden vi tross alt startet i sør.. (planen var faktisk å fly ned til Lindesnes på dag 1, men siden været var litt ruskent og vi måtte til Oslo bestemte vi oss for å ta det på retur i stedet)


Martin klør seg på nesen på short final til Lista.

Last edited by Speedbird; 25-12-2012 at 23:21. Reason: La til TO! nye bilder! :-)
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 02:52   #15
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: «Den utrolige reisen»


En liten fotosjut må jo til også – spesielt nå som vi både hadde fått med oss Nordkapp og Lindesnes!


LN-BBU, Piper PA28-140, C/N: 28-21094 - og en virkelig kjekk turmaskin!


Erling er på vei om bord i flyet for å finne frem nødvendige papirer for siste leggen.


Flott solnedgang på vei oppover, - en flott siste legg på turen vår!


Vi nærmer oss Flesland som vi forlot over en uke tidligere, og TMAen er dukket opp på iPaden!


På final approach til rullebane 35 på Flesland, - etter 35 timer i luften var turen snart ferdig..


Men turen var ikke over selv om vi var trygt på bakken, - det må jo vaskes ordentlig før det leveres tilbake til eieren!


Martin gjorde seg viktig og «måtte» føre loggboken mens Erling vasket undersiden av flyet..


..men det ble jo fort oppdaget at Martin bare satt og surfet på Facebook på telefonen sin..


Som en siste godbit vil jeg presentere et bilde jeg tok av samme flyet med GoPro kameraet mitt montert på venstre vinge, - nei, det er ikke tatt på denne turen – men det kunne gjerne vært det. For noen solnedganger vi har fått med oss..

Takk for følget!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 03:15   #16
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: «Den utrolige reisen»

Fabelaktig! Følte jeg satt i 2A med Red Bull-en. Flotte bilder også. Takk for turen!
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 04:22   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: «Den utrolige reisen»

Hæhæ .. tøft. Kongen av Tripreports er tilbake.

Vil imidlertid anbefale at du komprimerer bildene litt mer .. selv med min raske linje blir det noen svarte hull med så mange bilder. Ser bildene er 250-300kb, og det er 2-3 ganger mer enn de behøver å være til forumbruk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 10:46   #18
joamykle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
Default Re: «Den utrolige reisen»

Flott GA rapport Martin, veldig artig å se denne bildeserien fra hjemlige strøk
joamykle is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 11:27   #19
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: «Den utrolige reisen»

Fantastisk lesning!

Hadde for øvrig ingen problemer med hverken bilder eller båndbredde på min iPad.

Last edited by Robbiedeluxe; 23-12-2012 at 11:40.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2012, 11:38   #20
rkvalvaa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
Default Re: «Den utrolige reisen»

Fantastisk rapport og flott humor! :-)
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Utrolige reiseruter imm Småprat 35 17-06-2011 12:19
Den lange reisen Norwing TripReports 35 04-01-2011 21:50
Du så den ikke før du hørte den. Og da var den vekk, Desk pilot Flyforum 1 19-12-2007 17:11


All times are GMT +2. The time now is 23:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.