Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

View Poll Results: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?
2020 Q2 1 0.53%
2020 Q3 15 8.02%
2020 Q4 29 15.51%
2021 Q1 26 13.90%
2021 Q2 35 18.72%
2021 Q3 17 9.09%
2021 Q4 13 6.95%
2022 36 19.25%
2023 eller senere 15 8.02%
Voters: 187. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2021, 14:20   #161
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Er vel heller ingen som har ett godt svar på hvor lenge man er beskyttet etter å fått vaksine?
Godt poeng, men det vet vi sikkert mer om om noen måneder. Og da vil nok dokumentasjonskrav justeres tilsvarende. Men det er vel ingenting som tyder på mindre enn seks måneder.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 12:58   #162
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
vFalske vaksinasjonsbevis blir sikkert et minst like stort problem som dagens falske koronatester. Var det 300 kr de kostet hos Ærlige Joes Bruktbil og Vaksiner?
Nå er det vel snakk om at hvem som er vaksinert kan knyttes opp mot personnummer gjennom digitale reisepass, da er det ikke bare å kjøpe falske bevis.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...synet-positivt

Last edited by Gunnar90; 08-02-2021 at 13:01. Reason: Tilleggstekst
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 15:03   #163
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Nå er det vel snakk om at hvem som er vaksinert kan knyttes opp mot personnummer gjennom digitale reisepass, da er det ikke bare å kjøpe falske bevis.
Det er vel fortsatt veldig uklart hva slags digital løsning som skal gjøre det mulig å verifisere et norsk bevis for vaksinasjon ved innreise i, for eksempel, Canada eller Thailand.

Samtidig ser vi litt blandet mottagelse for tanken om å gi reiselettelser for de som er vaksinert. Generelt virker det som landene som av avhengig av turisme ønsker det, mens det er mer skepsis ellers. Siste jeg så, var at Storbritannia ikke jobber med en slik løsning:
https://www.bbc.com/news/55970801
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 18:43   #164
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er vel fortsatt veldig uklart hva slags digital løsning som skal gjøre det mulig å verifisere et norsk bevis for vaksinasjon ved innreise i, for eksempel, Canada eller Thailand.[/url]
Her var det vel ikke snakk om et norsk bevis, men et digitalt reisepass utstedt av den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA som opplyser om innehaveren er testet eller vaksinert for corona.
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 21:23   #165
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Her var det vel ikke snakk om et norsk bevis, men et digitalt reisepass utstedt av den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA som opplyser om innehaveren er testet eller vaksinert for corona.
Ettersom IATA ikke vaksinerer noen, så må vaksinepasset utstedes av noen som har tilgang til både informasjon om vaksinestatus og tilgang til IATA sitt vaksinepass-system. For nordmenn som skal få et slik pass, så må det altså utstedes av noen med tilgang til norske helsedata. Da vil jeg si at det er et "norsk" bevis.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2021, 21:35   #166
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

At IATA skal kunne få tilgang til alle lands helsesystemer er vel ikke spesielt realistisk ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 08:05   #167
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Har dere lest artikkelen i det hele tatt? Den forklarer at dette vil skje på frivillig basis (brukeren må selv gi tilgang)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...synet-positivt
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 08:57   #168
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Har dere lest artikkelen i det hele tatt? Den forklarer at dette vil skje på frivillig basis (brukeren må selv gi tilgang)
Ja, jeg har lest artikkelen flere ganger. Jeg har også sett litt på de andre forslagene til løsninger for vaksinepass.

Hvordan skal IATA klare å bekrefte at jeg er vaksinert?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 10:25   #169
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 621
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Ja, jeg har lest artikkelen flere ganger. Jeg har også sett litt på de andre forslagene til løsninger for vaksinepass.

Hvordan skal IATA klare å bekrefte at jeg er vaksinert?
Jeg tror man kan få til dette ved at man lager en digital vaksinasjonsattest som er kryptografisk signert med en nøkkel som er i besittelse av norske myndigheter.

Man har noe tilsvarende i RFIDen på pass; opplysningene der er både kryptert og signert. Man kan ikke dekryptere informasjonen uten å kjenne en nøkkel (denne er en del av den maskinlesbare teksten nederst på passets ID-side). Informasjonen er dessuten signert med justisdepartementets digitale signatur, som det er mulig å koble seg opp mot og verifisere. (Apper som denne demonstrerer teknologien i praksis - sett telefonen i flymodus og slett appen etterpå dersom du ikke stoler på at den ikke deler informasjonen den samler inn).

Man kunne dermed ta informasjon som identifiserer vaksineringen, f.eks. dette:
  • navn
  • fødselsdato
  • unikt identifiserende nummer (fødselsnummer eller passnummer)
  • vaksinetype
  • vaksinedato

Denne informasjonen kan så komprimeres digitalt til en håndterbar mengde bytes. Deretter signeres den med norske helsemyndigheters nøkkel (slik at det kan verifiseres at den ikke er tuklet med). Så kan dataene legges i en QR-kode eller annet tilsvarende optisk maskinlesbart (billig å lage, enkelt å lese) som printes i en etikett som limes i personens pass.

For å verifisere dette kan det så lages en app som har tilgang til den offentlige nøkkelen til de helsemyndighetene man velger å stole på. Denne appen kan scanne QR-koden, sjekke at informasjonen er gyldig signert og deretter vise den for den som sjekker informasjonen.

En slik løsning gjør at den enkelte har kontroll på hvem man viser informasjonen til (det vil alltids være noen som legger det ut på insta, men du kan velge dette selv). Det krever minimalt med teknologi av den som skal verifisere informasjonen.

Disclaimer: Jeg jobber ikke med slikt, så det kan være et dette er mer komplisert enn jeg tror.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 10:45   #170
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Jeg er rimelig sikker på at om noen land ønsket å få til dette seg i mellom for å kunne utveksle reisende, så får de til det. Noe annet ville vært ekstremt merkelig.

Et universelt globalt reisepass skjønner jeg er en lengre og vesentlig mer komplisert affære. Men samtidig, om 5% jukser... har det noe å si?

Jeg er mer opptatt av det han Briten skrev, at det blir et A-lag og et B-lag. Det kan være vanskeligere å forsvare når det heller ikke er tvungen vaksinering og at en del land vil bruke laaaaaaaang tid på å få den unge delen av befolkningen vaksinert.

Jeg har skrevet om det tidligere her, eller om jeg laget en egen tråd på det.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 11:23   #171
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Noen land - sikkert mulig
Men det er vel en rekke land som på ingen måte har offentlig helsevesen med sentrale registre over vaksinering som det vi har i Norge
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 11:33   #172
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 621
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Noen land - sikkert mulig
Men det er vel en rekke land som på ingen måte har offentlig helsevesen med sentrale registre over vaksinering som det vi har i Norge
Her vil det jo være opp til det enkelte land hvem man ønsker å stole på, litt på samme måte som man har det med visum og reisedokumenter allerede. Det har vel i århundrer vært slik at reisedokumenter fra enkelte land gir deg mer "fritt leide" enn fra andre land.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 13:03   #173
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Jeg tror man kan få til dette ved at man lager en digital vaksinasjonsattest som er kryptografisk signert med en nøkkel som er i besittelse av norske myndigheter.
Noe slikt er fullt mulig å lage, og det ligner i grunnen litt på løsningen som er foreslått for "smart gult kort". Det estiske ImmunityPassport er i prøvedrift, tror jeg.

Det vil uansett kreve at norske helsemyndigheter er involvert, på et eller annet vis.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 13:15   #174
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Noe slikt er fullt mulig å lage, og det ligner i grunnen litt på løsningen som er foreslått for "smart gult kort". Det estiske ImmunityPassport er i prøvedrift, tror jeg.

Det vil uansett kreve at norske helsemyndigheter er involvert, på et eller annet vis.

Så lenge det ikke er en norsk offentlig etat som skal utvikle selve IT løsningen.....da er vi stuck her til 2030

Det sagt, SAS virker måtelig optimisme, ved at man kan dra til «Syden» i sommer ser jeg, når de nå annonserte/la ut sommerprogrammet i 2021. Uten at jeg hadde turt å bestille noe
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 16:47   #175
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det sagt, SAS virker måtelig optimisme, ved at man kan dra til «Syden» i sommer ser jeg, når de nå annonserte/la ut sommerprogrammet i 2021. Uten at jeg hadde turt å bestille noe
Jag tänker cash flow.

Det är win-win för dem för om folk får flyga så börjar det gå bättre för SAS. Är det stängt så blir det vouchers men då har SAS lånat pengar utan ränta.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 19:14   #176
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,252
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så lenge det ikke er en norsk offentlig etat som skal utvikle selve IT løsningen.....da er vi stuck her til 2030

Det sagt, SAS virker måtelig optimisme, ved at man kan dra til «Syden» i sommer ser jeg, når de nå annonserte/la ut sommerprogrammet i 2021. Uten at jeg hadde turt å bestille noe
Ikke ta raad fra politiet som utviklet vaart nye nasjonale ID-kort.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2021, 19:40   #177
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Et universelt globalt reisepass skjønner jeg er en lengre og vesentlig mer komplisert affære. Men samtidig, om 5% jukser... har det noe å si? .
Tja når de 5% reiser rundt og sprer sykdom så har man en evigvarende pandemi som vil koste helsesystemet og generelt systemene i de landene de reiser til milliarder av kroner av nye lockdowns etc... Har det jo ganske mye å si.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2021, 13:19   #178
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

(VG) : I sin anbefaling til regjeringen om reiserestriksjoner onsdag skriver Folkehelseinstituttet nå at Norge KAN vurdere et forbud mot fritidsreiser utenlands for å redusere antall som krysser grensene ytterligere, altså hakket strengere enn dagens regelverk:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/..._content=row-6
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2021, 11:14   #179
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 396
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

For de fleste er det ikke nødvendig å ta vaksinen. Så noe varig koronapass vil det nok ikke bli, å stenge noen utenfor reising pga de ikke har vaksine. Om det er tanken.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2021, 10:37   #180
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Det snakkes stadig mer positivt om vaksinepass, så det kan kanskje se ut som jeg må spise i meg skepsisen min der:
https://www.aftenposten.no/meninger/...-foer-sommeren

Nå er det riktignok en kommentarartikkel, men den oppsummerer ganske godt hva som skjer. Virker som EU er mer konkret og flere land er mer positive enn for noen uker siden.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!?? seilfly Flyforum 28 15-02-2008 01:44
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... G-COLE Flyforum 4 02-03-2006 22:28


All times are GMT +2. The time now is 22:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.