Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2012, 02:05   #1021
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Ypperlig avlevert egentlig, den "kaviaren" ... DY er idag blitt til (1) en kraftig, selvstendig, moden, vellykket pode ?; (2) et forvokst men litt vilt fosterbarn som fremdeles trenger verg ?; eller (3) en farlig glupsk ung Gjök ivrig engasjert med ä kaste ut andre egg av redet ?
(POLL ? ... som kan behandles i sammenheng med den andre pollen om SAS' naermere fremtid).

Imidlertid la oss vaere enige om at - i ettertanke - politikerene fortjener ros for sitt gode utspill til Björn Kjos i april 2002 ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2012, 06:22   #1022
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Jeg må si at jeg var helt enig i beslutningen om å forby bonuspoeng i fem år mens konkurransen ble etablert. Jeg reiste mye innenriks i den tida, og den dagen SAS kjøpte Braathens så skjedde det noe drastisk med prisnivået på billettene. Dette ble straks endret da Norwegian kom på banen. Siden den gang har Kjos benyttet tida bra, og han har vært en meget dyktig forretningsmann som har bygd opp et flyselskap etter en annen modell enn SAS, og han har bevist at det går an for et selskap å konkurrere på andre kvaliteter enn fullservice med bonus. Det ser vi på det svenske innenriksmarkedet, det skandinaviske markedet og det europeiske, Norwegian konkurrerer fint med SAS.
SAS sine konkurrenter i eget segment, fullservice med bonus, har en fordel fremfor SAS nå i det at det også kan tilby bonusprogrammets fordel også i eget innenriksmarked, noe SAS ikke kan gjøre i sitt største innenriksmarked. For alle norske kunder av fullservice-selskaper, med bonus, så er det enklere å velge bort SAS til fordel for BA f.eks., siden SAS sitt bonusprogram ikke gjelder innenriks. En engelskmann ville neppe gjøre det. Sånn sett mener jeg at Regjerningen svekker SAS sin konkurranseevne mot likedane selskaper i Europa. Jeg tviler kanskje på om Regjeringen klarer å fjerne bonus i hele Europa da... Det kan jo også hende at Regjerningen mener at SAS ikke trenger noe særlig drahjelp i konkurransesituasjonen som den er nå, slik Kjos fikk i sin tid, og egentlig får i dag også.
Merk at jeg nå ikke snakket om noen faglige vurderinger, de ble jo glatt satt til side av Regjeringen, jeg snakket om de politiske vurderingene.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2012, 10:06   #1023
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Bonuspoeng innenlands

For reisende fra f.eks. Tromsö til Oslo til London, stär konkurransen (ipso facto Bonus-forbudet innenlands i Norge) äpen pä strekningen Oslo-London, noe som förer til at en viss andel av trafikken velger overgang til f.eks. BA. Valget ville priorisere til en större grad SAS hvis SAS allerede fra Tromsö (som det gjöres videre fra Oslo til London) kunne by pä sine eftertraktede Bonuspoeng. Konsekvensen av en fortsatt (dog pr. idag foreldet ?) foster-avtale (nöytralisering av konkurranse-bildet innenlands DY-SAS seg imellom) er derved at konkurranse-evnen svekkes for SAS utenlands. M.a.o. skal norske regional-politikere vaere oppmerksomme pä at de tar ansvar for medvirkning i dagens sakte kvelning av foster-moren til DY, noe som har fört brukere her pä forumet til ä ta opp til POLL spörsmälet (kanskje litt uheldig formulert) : Skal SAS (laes) gä Konkurs ?

Last edited by Frequent Traveller; 05-11-2012 at 10:15.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 16:39   #1024
ole99
:-)
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Hvordan kan Stortinget, Regjeringen, Høyre & FRP (.....) forvente at den norske stats aksjeandel i SAS skal kunne selges til en god pris på nullkommaniks når SAS sin konkurranseevne er svekket som følge av Eurobonusforbudet?..... -.-

Antar at Lufthansa Group eller andre interesserte kjøpere har muligheten til å legge press på Stortinget / regjeringen for å åpne for Eurobonus på norsk innenriks hvis de ønsker å kjøpe aksjene til de Skandinaviske / Norske staten(e). Er 24,000,000 passasjerer som reiser innenriks i Norge hvert år, mener jeg å ha lest et sted her inne..

Last edited by ole99; 19-11-2012 at 16:43.
ole99 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 19:38   #1025
Everest
ScanFlyer Silver
 
Everest's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 611
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Sånn sett mener jeg at Regjerningen svekker SAS sin konkurranseevne mot likedane selskaper i Europa.
Helt enig!

Jeg mener også at den idiotiske fortollingen som skjer med forbindelse innenriks på OSL er totalt meningsløs, og gjør at jeg heller velger CPH på veien til TRD. Utrolig at de ikke ser det større bildet her.
Everest is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2012, 22:31   #1026
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Hvordan kan Stortinget, Regjeringen, Høyre & FRP (.....) forvente at den norske stats aksjeandel i SAS skal kunne selges til en god pris på nullkommaniks når SAS sin konkurranseevne er svekket som følge av Eurobonusforbudet?..... -.-
SAS tjener såvidt jeg vet gode penger i Norge uavhengig av bonusforbud eller ikke så det er nok
ikke ett argument.

Men det som kan åpne for bonus slik jeg ser det er hvis WF nå blir solgt til en uavhengig aktør.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 19:50   #1027
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Jeg registrerer at SAS nå er på offensiven og ser de har hengt opp et svært reklamebanner over inngangen til innlandspiren på OSL der det står at med SAS så er ALLTID Eurobonuspoeng inkludert (i tillegg til bagasje, fritt setevalg etc.). Dette er vel å ta seieren noe på forskudd, og på grensen til falsk markedsføring vil jeg påstå!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 19:57   #1028
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Jeg registrerer at SAS nå er på offensiven og ser de har hengt opp et svært reklamebanner over inngangen til innlandspiren på OSL der det står at med SAS så er ALLTID Eurobonuspoeng inkludert (i tillegg til bagasje, fritt setevalg etc.). Dette er vel å ta seieren noe på forskudd, og på grensen til falsk markedsføring vil jeg påstå!
Ingen liten skrift med "kun utenlands"?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 20:11   #1029
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Først så tar eier å skjermer deler av SAS produkter på det Norske innenlands markedet, så oppfører de se totalt schizofren i forhold til eierskapet og så voldtar de samtlige ansatte med noe som nok går inn i historiebøkene som worst case når det gjelder forhandlinger.

Håper de avslutter dette med å finne en industriell eier som har litt andre visjoner med et flygeselskap.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 20:15   #1030
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Ingen liten skrift med "kun utenlands"?
Nei. Ingen stjerne eller liten skrift.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 20:50   #1031
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Først så tar eier å skjermer deler av SAS produkter på det Norske innenlands markedet, så oppfører de se totalt schizofren i forhold til eierskapet og så voldtar de samtlige ansatte med noe som nok går inn i historiebøkene som worst case når det gjelder forhandlinger.

Håper de avslutter dette med å finne en industriell eier som har litt andre visjoner med et flygeselskap.
Litt vel ensidig formidlet, kanskje...? Staten klarer tydelig å ha flere hatter på her, hvor den ene sørger for konkurransen i markedet og den andre forvalter sitt eierskap i blant annet SAS (og en rekke andre foretak). Staten eier jo også store andeler i Telenor, men har opp gjennom tidende likefullt pålagt Telenor en rekke begrensninger, fordi man har andre målsettinger med politikken i tillegg til å tjene penger på investeringene. Det samme gjelder sikkert andre selskaper staten er eier i. Det hadde vel vært bortimot skandaløst om man behandlet et selskap man selv eier anderledes enn et selskap man ikke har eierinteresser i.

Staten oppfører seg vel nokså åpent og direkte i forhold til sine intensjoner, og det er salg, og en industriell eier vil jo ikke komme noe lenger med bonussaken enn en statlig eier.

Last edited by TOS; 21-11-2012 at 21:13.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 13:24   #1032
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 306
Widerøe Re: Bonuspoeng innenlands

Dette står kanskje omtalt på en av de 52 sidene i denne tråden, men da det tar litt lang tid å lete igjennom alt så spør jeg heller:

Jeg fløy Oslo-Bodø-Lofoten-Bodø-Oslo i forrige uke. Har fått poeng og legs for Oslo-Bodø-Oslo delen av turen, men ingenting for Lofot-delen som dere sikkert forstår var med WF.
Vil poeng/segments komme her og eller gjelder ikke EB på så korte turer?
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 13:26   #1033
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Dette står kanskje omtalt på en av de 52 sidene i denne tråden, men da det tar litt lang tid å lete igjennom alt så spør jeg heller:

Jeg fløy Oslo-Bodø-Lofoten-Bodø-Oslo i forrige uke. Har fått poeng og legs for Oslo-Bodø-Oslo delen av turen, men ingenting for Lofot-delen som dere sikkert forstår var med WF.
Vil poeng/segments komme her og eller gjelder ikke EB på så korte turer?
Hvis det er en anbudsrute får du ikke poeng.

Edit: Hvis du lurer på hvilke WF-ruter som gir poeng kan du snuse innom denne siden: http://www.wideroe.no/flybilletter/e.../wideroe-ruter
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 14:18   #1034
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Dette står kanskje omtalt på en av de 52 sidene i denne tråden, men da det tar litt lang tid å lete igjennom alt så spør jeg heller:

Jeg fløy Oslo-Bodø-Lofoten-Bodø-Oslo i forrige uke. Har fått poeng og legs for Oslo-Bodø-Oslo delen av turen, men ingenting for Lofot-delen som dere sikkert forstår var med WF.
Vil poeng/segments komme her og eller gjelder ikke EB på så korte turer?
Dette er en anbudsrute, og gir ikke poeng, som nevnt over her.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 14:42   #1035
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 306
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Dette er en anbudsrute, og gir ikke poeng, som nevnt over her.
Aha ja! Da lærte jeg noe nytt i dag og. Takker!
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2014, 22:20   #1036
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Er der flere destinasjoner tilgjengelig hvis man delbetaler med poeng? Noen destinasjoner som flys av Widerøe kan jo ikke bestilles hvis man kun betaler med poeng. Er disse tilgjengelige hvis man delbetaler?
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2014, 22:52   #1037
Flight Cancelled
Bonusjeger
 
Flight Cancelled's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
Default Re: Bonuspoeng innenlands

Quote:
Originally Posted by Skipskatta View Post
Er der flere destinasjoner tilgjengelig hvis man delbetaler med poeng?
Jeg antar at du mener beste tilgjenglighet-billetter her. Er sikkert flere, men av hva jeg kan komme på er SVG-IAH og IAH-SVG tilgjengelig med denne typen billetter, men ikke med vanlige bonusbilletter.

Quote:
Noen destinasjoner som flys av Widerøe kan jo ikke bestilles hvis man kun betaler med poeng. Er disse tilgjengelige hvis man delbetaler?
Tenker du på anbudsrutene? Så vidt meg bekjent, nei. Alt med bonusprogrammer er vel fyfy på de rutene.
__________________

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2014, 23:58   #1038
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Re: Bonuspoeng innenlands

OK, takk for info!
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kina innenlands? Roxman Reiseforum 10 29-08-2010 15:06
BA EC poeng på AY innenlands Chriscross Reiseforum 1 27-04-2010 23:13
EB på innenlands S. Holberg Reiseforum 2 11-02-2010 21:37
DK innenlands sukram Flyforum 7 03-06-2008 11:23
-Ikke aktuelt med gjeninnføring av bonuspoeng innenlands jb1 Flyforum 5 07-07-2006 17:54


All times are GMT +2. The time now is 13:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.