Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2019, 03:08   #41
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Gi en tilbakemelding på om dette ble fulgt opp da, eller om det er tomme trusler.
Det er nok ikke tomme trusler, vi strammer opp. Vi kjører håndbagasjekontroll ved Gate på flere og flere avganger med en (ambisiøs) målsetting om å ha kontroll på oppimot alle avganger innen mars 2019; dette fikk vi en intern informasjon på for litt siden. Noen stasjoner er allerede oppe i tilnærmet 100%, eksempelvis CPH. Passasjerer som har for stor, for tung eller for mye bagasje, evt spesialbagasje det ikke er bestilt plass til (f.eks gitar) må fremover betale for å sjekke dette inn og det sendes sammen med øvrig innsjekket bagasje i lasterommet. Dersom passasjeren motsetter seg og/eller nekter å betale så blir passasjeren nektet ombordstigning (for non-compliance med bagasjereglene) og billetten kanselleres.

Mitt inntrykk er at de aller fleste av passasjerene våre er flinke, viser hensyn og forholder seg til regelverket; det er gjerne visse passasjertyper som synder og enkelte destinasjoner som går igjen som skaper litt hodebry og utfordringer for oss under boarding.

Selv har jeg kun med trillekoffert inn i kabinen når jeg er på jobb og/eller flyr passivt. Ellers sjekker jeg alltid inn bagasjen min når jeg reiser privat (spesielt når kone og barn er med). Håndbagasje legger jeg alltid under setet foran meg.

Jeg er ikke så viktigper at jeg har store problemer med å vente et kvarters tid ved bagasjebåndet...!

Last edited by Kabinsjef@DY; 08-01-2019 at 03:11.
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 04:02   #42
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Høres ut som at jeg kommer til å fortsatt stå med 3 dy så langt i livet en stund til.

Forstår at de strammer inn med antall kolli samt størrelse på bagasjen, men dette vektstyret med 8 kg er for dumt. Hadde ikke hylla holdt ville aldri BA tillat 23 kg. Synes ett kolli på 14 kg hadde vært fair.

Hilsen en som gjerne haddebetalt for å lovlig kunne ta med bagasjen sin inn i kabinen.

Last edited by Chriscross; 08-01-2019 at 04:05.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 05:05   #43
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Vektbegrensningene har ikke så mye med hvor mye bagasjehyllene er konstruert for å holde (selvom det er et viktig poeng). Hva i all verden skal folk med 23kg håndbagasje!? Uansett, det går mere på fuelburn; Altså jo mere vekt jo mere drivstoff må man fylle på tankene og det utgjør ekstra kostnader for flyselskapene. Det er nettopp dette passasjerene dekker når de betaler for overvekt, og nå når de blir tatt med for stor/tung/mye håndbagasje.
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 05:22   #44
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Hva i all verden skal folk med 23kg håndbagasje!
Hadde 18 i trillekofferten sist jeg reiste hjem .. Gjetost, noen bøker, sjokolade .. Det baller fort på seg.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 06:34   #45
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Håndbagasjediskusjon

I går satt jeg sammen med to karer på et fly som sa at Ryanair er de eneste som hadde løst det med håndbaggasje på en god måte. Tenkte i mitt stille sinn at de må ha vært her inne og lest
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 08:37   #46
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Håndbagasjediskusjon

[QUOTE=Kabinsjef@DY;1154917Hva i all verden skal folk med 23kg håndbagasje!? [/QUOTE]

Akkurat det samme som med 23 kg innsjekket bagasje
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 08:51   #47
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Akkurat det samme som med 23 kg innsjekket bagasje
Bare litt raskere

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 10:10   #48
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Gi en tilbakemelding på om dette ble fulgt opp da, eller om det er tomme trusler.
Ble ikke fulgt opp. Var mange med mye stæsj. Men så var det også bare 20-30% fullt. Så det hadde jo vært å skape litt meningsløst sinne hos passasjerene.

Selv hadde jeg timet maks så jeg fikk sekken min nedi kofferten når jeg tok ut boka mi.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 10:27   #49
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Sjekka inn 2 bag på tur hjem fra juleferie:
1) Pga innsjekka baggasje kunne jeg ikke hoppe på et tidligere fly som ville gjort at jeg kom meg fram i tide.
2) Pga insjekka baggasje og forsinkelse så rakk ikke baggasjen fram og jeg må nå vente 2 dager på å få tannbørsten min hjem. Meh.

Imma gonna håndbaggasje the shit outta 2019.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 10:43   #50
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Høres ut som at jeg kommer til å fortsatt stå med 3 dy så langt i livet en stund til.

Forstår at de strammer inn med antall kolli samt størrelse på bagasjen, men dette vektstyret med 8 kg er for dumt. Hadde ikke hylla holdt ville aldri BA tillat 23 kg. Synes ett kolli på 14 kg hadde vært fair.

Hilsen en som gjerne haddebetalt for å lovlig kunne ta med bagasjen sin inn i kabinen.
SAS har også 8 kg, men har til gode å se at noen har blitt stoppet selv om det tilsynelatende ser ut som om de ikke er innenfor reglene. Hverken på kg eller størrelse. For min del hilser jeg kontrollen som DY innfører velkommen, og håper SAS snart følger etter.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Bare litt raskere

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Har man så dårlig tid her i verden?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 11:08   #51
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Håndbagasjediskusjon

De mumlet noe om barnefrie flygninger osv. for en tid tilbake - kanskje de skulle innføre egne flygninger for de som ønsker litt komfor og ikke Ryanair-følelsen Gjerne også en egen fast track for de som faktisk er litt "faste".

Denne "diskusjonen" er vel som alle andre internett-diskusjoner så her vil de som er for kun oppleve det ene, og de som er mot kun oppleve det andre. Jeg er (bank i bordet) meget glad jeg slipper å bli utsatt for alle disse kjipe situasjonene hvor kofferter forsvinner, går i stykker osv - ting går liksom stort sett min vei.

Det jeg vil oppleve mindre av er å se rølegger-rumpene til alle disse "effektive" som står og på kjappe 2-3 minutter og stapper kofferten sin der det ikke er plass, men der er heldigvis ikke noen av oss.

På siste turen nå i julen reiste vi fem personer med en mellomlanding og hadde totalt 1 stk liten femibag og 1 stk totalt overpriset fransk dameveske med ombord, og alt ble lagt under setet. (Som tildigere nevnt ventet alle de fem gedigne insjekkede kolliene og ventet på oss på båndet båder på DXB og IST.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 11:20   #52
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
SAS har også 8 kg, men har til gode å se at noen har blitt stoppet selv om det tilsynelatende ser ut som om de ikke er innenfor reglene.
På Heathrow har handling agent til SAS tatt helt av på dette nå, veier og sjekker inn bagasje (gebyrfritt) i gate, sikkert noe med at det er mye shopping og Go Light billetter på London.

Men det artigste er så se på EBG/EBD i PLUS som blir fratatt kabinkoffert på 9 kg i gate, han ene karen i dress hadde rimelig grei meltdown sist.
view is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 14:08   #53
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
De mumlet noe om barnefrie flygninger osv. for en tid tilbake - kanskje de skulle innføre egne flygninger for de som ønsker litt komfor og ikke Ryanair-følelsen Gjerne også en egen fast track for de som faktisk er litt "faste".

Denne "diskusjonen" er vel som alle andre internett-diskusjoner så her vil de som er for kun oppleve det ene, og de som er mot kun oppleve det andre. Jeg er (bank i bordet) meget glad jeg slipper å bli utsatt for alle disse kjipe situasjonene hvor kofferter forsvinner, går i stykker osv - ting går liksom stort sett min vei.

Det jeg vil oppleve mindre av er å se rølegger-rumpene til alle disse "effektive" som står og på kjappe 2-3 minutter og stapper kofferten sin der det ikke er plass, men der er heldigvis ikke noen av oss.

På siste turen nå i julen reiste vi fem personer med en mellomlanding og hadde totalt 1 stk liten femibag og 1 stk totalt overpriset fransk dameveske med ombord, og alt ble lagt under setet. (Som tildigere nevnt ventet alle de fem gedigne insjekkede kolliene og ventet på oss på båndet båder på DXB og IST.
For å få litt andre inntrykk i livet enn bare fake-glansen av Dubai, 30 grader, og sol - så kan du jo prøve deg på ett år med pendling rundt om i Nord-Norge Fra Juni-Juni, slik at du ikke går glipp av noe av den hyggelige stemninga nordpå med lavtrykk og snøbyger, inntulla i hyggelige orkanbyger. Hvor det ikke finnes noen Uber, eller flytog hvert 5 minutt.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 14:52   #54
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
For å få litt andre inntrykk i livet enn bare fake-glansen av Dubai, 30 grader, og sol - så kan du jo prøve deg på ett år med pendling rundt om i Nord-Norge Fra Juni-Juni, slik at du ikke går glipp av noe av den hyggelige stemninga nordpå med lavtrykk og snøbyger, inntulla i hyggelige orkanbyger. Hvor det ikke finnes noen Uber, eller flytog hvert 5 minutt.
Nei takk, det vil jeg helst unngå. Mulig det er større behov for carry-on i de tilfellene. De som plager meg med carryon er som nevnt på helt andre ruter, og spesielt irriterer de med på longhaul flighter via typiske transitflyplasser, og tildels noen innenriksflighter (type OSL-SVG/BGO) hvor jeg tipper mange kunne overlevd å putte kofferten sin i buken på flyet.

Min irritasjon går ikke utover de som MÅ ha med bagasjen ombord fordi det er hemmelige dokumenter, organer eller lignende - eller som av andre grunner ikke kan sjekke inn bagasjen. Jeg irriterer meg over alle de som tar med masse ræl ombord når de KAN sjekke den inn og eneste arguemetet er "spare 5 minutter på OSL"
(I korte trekk - mer eller mindre ingen på dette forumet)
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 15:04   #55
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by view View Post
På Heathrow har handling agent til SAS tatt helt av på dette nå, veier og sjekker inn bagasje (gebyrfritt) i gate, sikkert noe med at det er mye shopping og Go Light billetter på London.

Men det artigste er så se på EBG/EBD i PLUS som blir fratatt kabinkoffert på 9 kg i gate, han ene karen i dress hadde rimelig grei meltdown sist.
And rightly so. Jeg forstår ikke at BA tillater 23 kg. Har flere ganger måtte hjelpe folk med å lempe tung last opp i hattehyllen, og ikke for å snakke om hvor gale det kan gå om 23 kg detter ned på noen som sitter under. Min erfaring med SAS begrenser seg i stor grad til OSL og BGO, og der har jeg aldri opplevd noe lignende.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 16:15   #56
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post

Min irritasjon går ikke utover de som MÅ ha med bagasjen ombord fordi det er hemmelige dokumenter, organer eller lignende - eller som av andre grunner ikke kan sjekke inn bagasjen. Jeg irriterer meg over alle de som tar med masse ræl ombord når de KAN sjekke den inn og eneste arguemetet er "spare 5 minutter på OSL"
(I korte trekk - mer eller mindre ingen på dette forumet)
Dessverre er forskjellen som regel 20 minutter, ikke 5. Jeg skjønner de som unngår innsjekket bagasje inn til osl, selv har jeg dessverre sjelden muligheten til å reise kun med håndbagasje. Hadde det vært snakk om 5-10 minuttter hadde jeg gladelig sjekket inn bagasjen.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 16:18   #57
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
And rightly so. Jeg forstår ikke at BA tillater 23 kg. Har flere ganger måtte hjelpe folk med å lempe tung last opp i hattehyllen, og ikke for å snakke om hvor gale det kan gå om 23 kg detter ned på noen som sitter under. Min erfaring med SAS begrenser seg i stor grad til OSL og BGO, og der har jeg aldri opplevd noe lignende.
Ba sier vil at håndbagasjen kan være så tung at du selv kan løfte den opp i hyllen. Inntil 23 kg. Klarer du ikke det har du mer enn tillat bagasje
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2019, 00:30   #58
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker"

Nok en sak om at tax free inkluderes i tillatt vekt på håndbagasje. Hvor lang tid før Avinor og deres utenlandske kollegaer opplever tapt salg og sørger for at selskapene endrer praksis? Hvis man har med seg litt håndbagasje fra før skal det ikke mange glassflaskene til før man er over grensa.

https://www.aftenposten.no/norge/i/j...koste-deg-dyrt
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2019, 01:20   #59
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker"

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Nok en sak om at tax free inkluderes i tillatt vekt på håndbagasje. Hvor lang tid før Avinor og deres utenlandske kollegaer opplever tapt salg og sørger for at selskapene endrer praksis?
Avinor tjener fett på tax-free ved ankomst så de balanserer nok greit.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2019, 01:24   #60
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker"

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Nok en sak om at tax free inkluderes i tillatt vekt på håndbagasje. Hvor lang tid før Avinor og deres utenlandske kollegaer opplever tapt salg og sørger for at selskapene endrer praksis? Hvis man har med seg litt håndbagasje fra før skal det ikke mange glassflaskene til før man er over grensa.

https://www.aftenposten.no/norge/i/j...koste-deg-dyrt
En digresjon så klart, men leste saken og tenkte at hvem søren har bare med seg 8kg håndbagasje som er regelen til SAS? Det er jo latterlig lite om man skal en uke på ferie. Men om jeg leste saken rett og de betalte 1500 for å beholde en flaske Jaegermeister, så tror jeg kanskje de feiler en IQ test.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.