Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-05-2019, 15:50   #41
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Reise med tog i Norge

Om en skal ta lokaltog på Bergensbanen så må man passe på når en reserverer billett ettersom en kan en velge mellom fritt setevalg og plassbillett, noe som er grenseløs idioti.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2019, 23:38   #42
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Lademuligheter er det vel på de fleste tog, muligens med unntak av eldre togsett på lokalstrekninger? Internett er nok ofte veldig mangelfullt, for de med simkort fra Norge eller EU er nok mobilnettet gjerne å foretrekke, men er strekker med hull der også, selv på sentrale østlandet
Fant ikke noe lading rundt setene vi satt i, men prøvde ikke med lupe eller ampere søker: Var ombord 6.5 timer og forsket og tittet litt rundet setene og vi var edru, men fant ingen ting.
Internet var ute av drift sa konduktøren og det var helgen etter 17. Mai så dem hadde ikke reparatører til å fikse det.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2019, 21:47   #43
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Reise med tog i Norge

De gamle "krengetogene" de bruker fra Oslo til Kristiansand/Stavanger/Bergen/Trondheim har bare lademuligheter i "komfort". Men forstår det slik at de gamle "puslespill-togene" har lademuligheter i samtlige avdelinger?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2019, 23:12   #44
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
De gamle "krengetogene" de bruker fra Oslo til Kristiansand/Stavanger/Bergen/Trondheim har bare lademuligheter i "komfort". Men forstår det slik at de gamle "puslespill-togene" har lademuligheter i samtlige avdelinger?
Skjønte ikke helt hve du mente med "krenge"- og "puslespilltog", men i følge en relativt uoffisiell nettside er det uttak i hele toget på både type 73, type 5 og type 7.

http://tog2.000webhostapp.com/
Martin is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2019, 23:49   #45
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
De gamle "krengetogene" de bruker fra Oslo til Kristiansand/Stavanger/Bergen/Trondheim har bare lademuligheter i "komfort". Men forstår det slik at de gamle "puslespill-togene" har lademuligheter i samtlige avdelinger?
Vi reiste i «komfort» og det var mye krenging merket jeg.
Så ikke noe lade uttak men orket ikke å kravle under setene eller å lete med lommelykt og pinsett.

Tar retur Torsdag og kanskje er det både lading og Internett på komfort klasse da..
Full rapport følger.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2019, 01:32   #46
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Reise med tog i Norge

Hør om du kan få en "uff,da" spypose om de har
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2019, 06:38   #47
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Skjønte ikke helt hve du mente med "krenge"- og "puslespilltog", men i følge en relativt uoffisiell nettside er det uttak i hele toget på både type 73, type 5 og type 7.
Ser at type 73 er "krengetoget". Ser også at ovennevnte nettside sier at type 73 har strømmuttak i hele toget på sørlandsbanen, men kun i komfort på dovrebanen... Har selv aldri funnet lademuligheter i type 73 utenom komfort på mine mange reiser på sørlandsbanen...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2019, 07:03   #48
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Reise med tog i Norge

Type 73B, som brukes på Østfoldbanen har i hvertfall lademuligheter

Og angående Type 72 som brukes på lokaltrafikk i Rogaland og Osloområdet, de har egentlig ikke lademuligheter, men det er stikkontakter spredt rundt i toget som brukes til støvsuging under renhold. Det er blant annet en i nærheten av barnevognavdelingen ved toalettet, hvis det skulle knipe med strøm
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2019, 11:34   #49
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Reise med tog i Norge

Jeg fant lade utak i går, vogn typen tror jeg var T5. Mellom setene under forkanten ar det et godt skjult uttak. Siden jeg fomlet der nede fant jeg også en skjult spake for å lene seteryggene tilbake, da ble det straks mere behagelig, men tok meg 5 timer å finne den spaken.
Internettet funket bra denne gangen, maten var sånn midt på treet og det var mange rare suse lyder fra forkanten av vogna og bak lokomotivet, trodde vi skulle gå supersonisk med de lydene, men GPS viste bare 98 mph.
Om vi tar toget igjen neste gang...?
Hmm, ikke sikkert, men om vi gjør det skal jeg velge andre seter på forhånd, denne gangen var det lite benplass fordi jeg hadde valgt «Club» seter og hele komfort klassen var full, men fremmede som rett foran oss som konkurrerte om ben plassen. My bad.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 25-05-2019 at 06:16.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2019, 06:45   #50
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Reise med tog i Norge

Kjøpte billet på lokal tog fra Oslo S til Gardemoen og sa jeg skulle reise med 13;47 toget: Helt greit og fikk to billetter samt kvitteringer.
Vi kom til stasjonen tidlig så jeg spurte en dame ved liten skranke ved nedgangen til sporene om vi kunne ta et tidligere tog?
Javisst sa hun, for disse billetten er ikke validere enda. (Hun skannet dem)
Javel, så da går vi bare ned til toget sa jeg?
Jada, alt var i skjønneste orden.
Vi ruslet ned til sporet og kikket bak på billetten hvor det stod den er ikke gyldig hvis den ikke er validert.
Da kom det et tog hvor det stod på dørene at man kan kun stige ombord med gyldige billetter.
Noe som ikke stemte her så jeg spurte en konduktør på perrongen hvor landet lå..?
Hun sa at hvis man gikk ombord på tog med Oransje dører så kunne det bli kraftig bot hvis det ble kontrol og biletter ikke var validert, men det var også grå dører på toget, der kunne man stige på med u-validert billett.
Ok, flott.
Etter 5 minutter kom toget vårt, men ingen grå dører, bare oransje fargete dører.
(Begynte nå å få litt hode pinne)
Så at det ikke sto noe på de oransje dørene om at kun folk med gyldige billetter kunne gå gjennom disse dørene så vi bare tråkket inn og satte oss, men håpet det ikke ble kontrol i tilfelle man hadde brutt en stor og farlig regel om å validere en billet som var kjøpt for en time siden og som muligens var ugyldig på den strekningen man kjøpte billetten for og på samme dag.
Først var det stopp på Lillestrøm og ingen kontrollør forløpig. På neste leg til OSL hvisket dog min frue, som var medskyldig, at det kom en kontrollør og at vi kanskje kunne bli kastet av toget, eller få klekkelig bot?
Da han kom til oss sa jeg nonsjalant at jeg håpet han hadde validerings maskin for billetene våre, hvis ikke måtte vi kanskje ta oppvasken?
Han bare smilte og skannet billetene så alt gakk bra.
Må dog innrømme at jeg ikke var helt på bølgelengde med systemet: Hvile tog har grå dører og hvilke tog kan man få klekkelig bot ved å gå gjennom en oransje farget dør uten validert billett?
Det er vel enkelt nok for folk som tar toget hver dag, men for oss andre burde det følge med bruksanvisning.
(Vi tok toget dagen før fra Trondheim til Oslo, men kjøpte billett 1 måned i forveien og fikk sete nummer og boarding kort på PDF og utskrevet så det var enkelt og greit, men lokal toget til flyplassen var skumle greier, feil dørfarge og ikke gyldige billetter, det kunne lett bli kasjotten på uvitne turister, huttetu.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2019, 10:12   #51
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Kjøpte billet på lokal tog fra Oslo S til Gardemoen og sa jeg skulle reise med 13;47 toget: Helt greit og fikk to billetter samt kvitteringer.
Vi kom til stasjonen tidlig så jeg spurte en dame ved liten skranke ved nedgangen til sporene om vi kunne ta et tidligere tog?
Javisst sa hun, for disse billetten er ikke validere enda. (Hun skannet dem)
Javel, så da går vi bare ned til toget sa jeg?
Jada, alt var i skjønneste orden.
Vi ruslet ned til sporet og kikket bak på billetten hvor det stod den er ikke gyldig hvis den ikke er validert.
Da kom det et tog hvor det stod på dørene at man kan kun stige ombord med gyldige billetter.
Noe som ikke stemte her så jeg spurte en konduktør på perrongen hvor landet lå..?
Hun sa at hvis man gikk ombord på tog med Oransje dører så kunne det bli kraftig bot hvis det ble kontrol og biletter ikke var validert, men det var også grå dører på toget, der kunne man stige på med u-validert billett.
Ok, flott.
Etter 5 minutter kom toget vårt, men ingen grå dører, bare oransje fargete dører.
(Begynte nå å få litt hode pinne)
Så at det ikke sto noe på de oransje dørene om at kun folk med gyldige billetter kunne gå gjennom disse dørene så vi bare tråkket inn og satte oss, men håpet det ikke ble kontrol i tilfelle man hadde brutt en stor og farlig regel om å validere en billet som var kjøpt for en time siden og som muligens var ugyldig på den strekningen man kjøpte billetten for og på samme dag.
Først var det stopp på Lillestrøm og ingen kontrollør forløpig. På neste leg til OSL hvisket dog min frue, som var medskyldig, at det kom en kontrollør og at vi kanskje kunne bli kastet av toget, eller få klekkelig bot?
Da han kom til oss sa jeg nonsjalant at jeg håpet han hadde validerings maskin for billetene våre, hvis ikke måtte vi kanskje ta oppvasken?
Han bare smilte og skannet billetene så alt gakk bra.
Må dog innrømme at jeg ikke var helt på bølgelengde med systemet: Hvile tog har grå dører og hvilke tog kan man få klekkelig bot ved å gå gjennom en oransje farget dør uten validert billett?
Det er vel enkelt nok for folk som tar toget hver dag, men for oss andre burde det følge med bruksanvisning.
(Vi tok toget dagen før fra Trondheim til Oslo, men kjøpte billett 1 måned i forveien og fikk sete nummer og boarding kort på PDF og utskrevet så det var enkelt og greit, men lokal toget til flyplassen var skumle greier, feil dørfarge og ikke gyldige billetter, det kunne lett bli kasjotten på uvitne turister, huttetu.
Når du reiser med lokaltog til Gardermoen fra Oslo booker man ikke billetter med et spesifikt tog. Man kjøper da en enkelbillett for 4 soner i Ruters takstregulativ. Som regel blir starttidspunktet satt til en gang. Denne enkeltbilletten er gyldig i 2 timer fra starttidspunkt om jeg ikke husker helt feil. Man kan således da hoppe på et hvilket som helst lokaltog opp dit ja også regionstogene til Lillehamer kan man også benytte.

Når man booker Oslo S Trondheim er saken en annen, da booker man et spesifikt tog med en spesifikk plass. Dette pga plassresverasjon er obligatorisk på de togene.

For å sammenligne da når du ankommer LHR og skal ta tbanen til sentrum kjøper man billett for alle 6 soner siden LHR ligger i sone 6. Men man booker ikke en spesifikk tbane.

Men dette kan også forvirre andre steder i landet hvor NSB eh Vy ikke har takstsamarbeid med det fylkeskommunale kollektivselskapet. Lokaltoget fra Værnes til Trondheim er et eksempel og lokaltog i Bergensområdet (men her har de vel fått til et takstsamarbeid med Skyss)

Last edited by Hypern; 25-05-2019 at 10:15.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2019, 11:35   #52
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Man kjøper da en enkelbillett for 4 soner i Ruters takstregulativ. Som regel blir starttidspunktet satt til en gang.

Generelt: Starter med en gang om det er en EnTur-billett, for reise med Vy tidligere NSB solgt av EnTur-automat/skranke for Ruter-reise fra en BaneNord-stasjon, men ikke om det er billett kjøpt av Ruter på en Ruter-automat, de må valideres for å startes.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2019, 11:36   #53
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Generelt: Starter med en gang om det er en EnTur-billett (dvs. Vy tidligere NSB solgt av EnTur for Ruter-reise fra en BaneNord-stasjon), men ikke om det er billett kjøpt av Ruter på en Ruter-automat, de må valideres for å startes.
Jernbanereformen er til å få fnatt av men det er en annen diskusjon...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2019, 02:16   #54
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Jernbanereformen er til å få fnatt av men det er en annen diskusjon...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Reform?

Det er som deregulation?
Mange små NSB?
Som når Aeroflot ble mange Babyflot?
Det gikk fint og flott, men grå dører og oransje dører med forskjellig billett, hvis ikke får man fet bot...?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 26-05-2019 at 03:31.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2019, 02:38   #55
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Det gikk fint og flott, men grå dører og oransje dører med forskjellig billett, hvis ikke før man fet bot...?
Det er mange tiår siden det ble innført ubetjente vogner på tog i Norge hvor man måtte ha gyldig billett. Det har altså ingenting å gjøre med endring av endring av jernbaneselskaper.

Og det er ikke bare en kryptisk fargekode på dørene, det er også en rekke oppslag inni og utenpå togene om at man må ha gyldig billett om man bruker en av de ubetjente vognene.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2019, 03:19   #56
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Reise med tog i Norge

Det er ikke alltid helt klart for en som er i Oslo annenhvert skuddår, hva som er gyldig billett eller ikke ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2019, 03:29   #57
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det er mange tiår siden det ble innført ubetjente vogner på tog i Norge hvor man måtte ha gyldig billett. Det har altså ingenting å gjøre med endring av endring av jernbaneselskaper.

Og det er ikke bare en kryptisk fargekode på dørene, det er også en rekke oppslag inni og utenpå togene om at man må ha gyldig billett om man bruker en av de ubetjente vognene.
Du verden: En rekke oppslag inni og utenpå vognene om billett og ubetjente vogner?
Selv har jeg ingen aning om at noen vogner er betjent eller ubetjent, fin info, men litt sent ute.

Som turist og som første reis på lokal tog kunne jeg lett ha gått ombord på feil vogn via feil dør.
Skulle vel ha forsket bedre før jeg tok sjansen på å kjøpe tog billett på Oslo S, eller spørre guru robertaas før man tar sjansen på å reise neste gang.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2019, 04:47   #58
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Reise med tog i Norge

Lurer på hvor mye man sparer ved å redusere antall konduktører ombord, i forhold til hvor mye man må bruke på ulik markering, billettsystemer, vektere for periodisk kontrol, kundeveiledning for de som ikke har master i VyNSB Busser AS, osv osv.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2019, 10:07   #59
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Skulle vel ha forsket bedre før jeg tok sjansen på å kjøpe tog billett på Oslo S, eller spørre guru robertaas før man tar sjansen på å reise neste gang.
Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er ikke alltid helt klart for en som er i Oslo annenhvert skuddår, hva som er gyldig billett eller ikke ...
Om du sitter i vogn uten konduktør er det merket godt, både på dører og oppslagg innvendig, så muligheten for å oppdage det er tilstede. Der står det at man bør bevege seg til en annen vogn om man trenger billett. Og når det gjelder bøter og andre straffereaksjoner så er min opplevelse at konduktørene er MEGET smidige og hjelpsomme.

Dessuten er det ytterst få billetter som ikke er gyldige nå lenger. For turister så er det er vel kun om du kjøper billett på t-banestasjonen uten å bruke den, og så går over til jernbanen du kommer i en slik situasjon. Ellers er det jo som resten av Europa (og verden) må - kjøp billett før du går på toget og du er innafor.

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Lurer på hvor mye man sparer ved å redusere antall konduktører ombord, i forhold til hvor mye man må bruke på ulik markering, billettsystemer, vektere for periodisk kontrol, kundeveiledning for de som ikke har master i VyNSB Busser AS, osv osv.
Nå har jo systemet vært der lenge før man begynte å endre ting og det er nok MYE som spares. Tidligere trengtes det 2-3 konduktører pr togsett i rushen for å rekke over alt, nå er det normalt en pr. togsett. Og at man må drive mye veiledning tror jeg ikke, det er jo normalt å kjøpe billett før man går på toget alle steder så ifht turisme burde det være null stress.

Det eneste som er idiotisk er fargemarkeringen på dørene som er forskjellig på L-tog og R-tog og betyr det motsatte (som RTP påviste)

Regiontogene har fremdeles høyere bemanning, dette er jo kun lokaltogene som har redusert det. Jeg synes hvertfall det er fornuftig siden 80-90% har billett, og det er enkelt å kjøpt billett. Selv konduktørene på de vestilge T-baner har jo forsvunnet
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 26-05-2019 at 10:13.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2019, 12:48   #60
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Reise med tog i Norge

Quote:
. det er jo normalt å kjøpe billett før man går på toget alle steder så ifht turisme burde det være null stress.
Det burde være null stress ja, men det jeg ikke visste var at billetten må valideres før man går på toget, hvis ikke er den ugyldig. (Du kjøper en tog billett, går ombord på toget innen en time og får kraftig bot for billetten din er ugyldig. )

Skjønner det nå etter litt voksen opplæring, men visste det ikke på Oslo S i forgårs da jeg skulle til å gå ombord.

Kanskje kommer denne tråden til nytte da hvis en annen pilegrim leser dette, får en aha opplevelse og slipper bot og fengsel..

(Skulle kanskje ha tatt flytoget isteden for Vy, sikkert enklere system der i gården..)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Russland (reise med tog osv) Hypern Reiseforum 7 13-03-2014 11:12
Om reise og pris med tog/buss til OSL (splittet) Hypern Småprat 2 10-10-2011 02:06
Standby reise Norge-Thailand Farmer TripReports 5 04-11-2006 18:23


All times are GMT +2. The time now is 10:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.