Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2010, 11:07   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko

Rapport oppdateres underveis.
Nytt land og nytt selskap, me like! Jeg skulle til Casablanca i forbindelse med jobben. Jeg ble først booket t/r fra New York med Royal Air Maroc, men returen ble kansellert en god stund i forveien, og jeg fløy derfor tilbake via Paris CDG med Air France. Dette var mitt første bekjentskap med Royal Air Maroc, og inntrykket ble sånn litt under midt på treet.

Strekning: NYC-CMN (Casablanca)
Selskap: Royal Air Maroc
Dato: 22. januar 2010
Flytype: 767-300
Klasse: Economy
Flytid: 7:20

Jeg drog sammen med et par kolleger én dag tidligere enn nødvendig for å kunne se litt mer av Marokko en Casablanca. Vi ankom JFK terminal 1 ca. halvannen time før flyavgang, litt sent, men det var lite kø i check-in, og i sikkerhetskontrollen, slik at vi hadde greit med tid før vi gikk om bord. Flyet var ca. 70 % fullt og vi satte oss spredt så vi kunne få litt bedre plass å kunne sove på. Ombordstigning skjedde på tid, og vi ble blidt hilst velkommen av Royal Air Marocs mannskap, som i likhet med Air France vil se stubben av boardingpasset idet man går ombord. Interiøret var ok men preget av å ha vært i tjeneste en godstund; setene var gråblå, men gule vegger. Det var trang plass til bena, og knyttnevetesten ble ikke bestått. Jeg hadde heldigvis et midtgangsete med ett ledig sete ved siden av meg, så det var ikke så ille. Jeg sovnet fort og fikk ikke med meg take off, dette skyldtes nok at jeg hadde hatt en uke med lite søvn. Jeg våknet da matserveringen begynte. Matbrettet bestod av en liten salat, rundstykke, hovedrett var enten kylling eller fisk med grønnsaker og ris. Jeg valgte kylling da jeg ville drikke rødvin til for å bli litt søvnigere. Til hovedretten hadde man også en potetsalat. En kake til dessert som jeg ikke spiste, ble også servert. Dette smakte ganske så bra, men Royal Air Maroc er gnien på drikke og brød og kom ikke rundt med tilbud om påfyll av noen av delene. Kaffe og te ble servert etterpå. Dog var det mulig å hente seg noe å drikke i galley. Etter måltidet ble en film snurret i gang på storskjermen, da det er ikke skjermer i hver seterygg hos Royal Air Maroc. Jeg forsøkte deretter å sove, og sov litt av og på frem til jeg ble vekket av nest servering, som var en slags frokost bestående av yoghurt, en kald croissant og en muffins. Ikke spesielt spennende. Kaffe, te pluss kalde drinker ble servert til. Ankomst Casablanca skjedde på tidtabell og vi ble busset inn til terminalen kjapt og greit. Passkontroll skjedde uten problemer. Royal Air Maroc er helt på det jevne men flyene kunne trenge litt oppgradering. Mannskapet var stort sett serviceinnstilt og

Det var et par dager til jobbmøtene skulle begynne, og kursen ble deretter satt mot Marrakech med tog. Marrokanske tog holder en helt fin standard, på linje med EC tog i Europa, bortsett fra toalettene som manglet lys, noe som gjør det riktig spennende å gå på do om når det er blitt mørkt ute. Reisen foregikk i første klasse, da tillegget i pris fra den normalt smekkfulle 2. klasse ikke var avskrekkende. I tillegg er man garantert sete, slik at det var mulig å få sove litt etter flyreisen. Marrakech er en veldig spennende by, typisk arabisk med yrende og bråkete folkeliv. Folk der er vant til turister, men på vinteren er det ikke så mange og turistene blander seg fint de lokale. Pågående men vennlige selgere i basarene snakker til deg på fransk som de aller fleste i Marokko kan, eller knotete engelsk om man ikke behersker fransk. Marrakech har mange flotte moskéer og andre fine bygninger som bør sees. Det er bare å hoppe på Norwegians direkterute!
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2010, 11:08   #2
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko

Reservert for:

Strekning: CMN-CDG
Selskap: Air France
Dato: 31. januar 2010
Flytype: A-321
Klasse: Economy (voyageur)
Flytid: 3:00
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2010, 11:08   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko

Reservert for:
Strekning: CDG-NYC
Selskap: Air France
Dato: 31. januar 2010
Flytype: 777-200
Klasse: Economy (voyageur)
Flytid: 8:00
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2010, 17:52   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko

Spennende - venter på oppdateringen. Et par bilder fra turen over eller Marokko hadde vært toppers.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2010, 18:30   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko

Takk, jeg skal fikse et par bilder fra Marrakech og Casablanca, men fra turen hit har jeg ingen. Jeg skal prøve på vei tilbake.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2010, 19:39   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko

Topp rapport ... Noe nytt.

Har vært i Marrakech et par ganger for lenge siden.. Først Sterling Caravelle fra CPH og sist 1982 med RAM som opererte 727-200 over fjellet ( ca. 15 min ) til Marrakech . Grei rask transport...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2010, 20:01   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko

Flott med så eksotiske reports! Marokko er et av mine favorittland, noe som bl.a. manfisterer seg i et teppe i stua kjøpt der nede.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2010, 04:27   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko

Jeg må visst poste dette lenger ned en planlagt, da de reserverte postene ikke kan endres lenger, litt dumt.

2. flyvning:

Strekning: CMN-CDG
Selskap: Air France
Dato: 31. januar 2010
Flytype: A-320
Klasse: Economy (tempo)
Flytid: 3:00

Etter en uke med jobbing i Casablanca tok jeg og kollegene en maxitaxi fra hotellet til Muhammed V-flyplassen, en halvtimes tur fra sentrum. Bagasjen ble scannet ved inngangen til terminalen før vi fikk fortsette til check-in. Check –in gikk relativt tregt, men vi kom da frem til slutt, og fikk sjekket igjennom bagasjen til New York. Byråkratiske kontroller med sjekk av pass, boardingpass og håndbagasje flere ganger, før vi var gjennom alt sammen og kunne gå om bord. Air France hadde endret på flytypen fra tidtabellen, og satt inn en A-320 istedenfor enn A-321. Det ble derfor ikke ny flytype med Air France, selv om jeg har fløyen A-321 før. (snufs) Flyet var nesten fullt, men jeg fikk et ledig sete ved siden av meg og en kollega på andre siden av midtgangen.
Avgang mot Paris på tid. Maten ble servert raskt og greit med et vennlig smil fra mannskapet. Vi fikk biter av kalkun med poteter i safran og en liten salat til. Det smakte ganske bra og var en passende tidlig lunch. Vanlig drikke med og uten alkohol ble servert til, kaffe og te kom etter måltidet. Noen passasjerer i nærheten skulle ha en flaske vin ekstra, det koster nå 3,50 €. Jeg vet ikke om dette er nytt hos AF, men slik var det i alle fall. Ankomst skjedde litt før tid til Terminal 2E, ikke 2 F som oppgitt på billetten. Dette var helt i orden for vår del, da neste fly også gikk fra denne terminalen.

3. flyvning:

Strekning: CDG-NYC
Selskap: Air France
Dato: 31. januar 2010
Flytype: 777-200
Klasse: Economy (voyageur)
Flytid: 8:00

Terminal 2 E er stor terminal med en ekstra pir bygget etter at den første delen ble innviet. Det går tog mellom de to pirene og vi måtte ta dette da det neste fly gikk fra den andre. Sikkerthetskontrollen gikk greit da det ikke var så mange folk der. Vi hadde litt tid før neste fly og fikk handlet litt. Butikkene i Terminal 2 E er helt ok, men ikke det helt store. Neste fly gikk også på tid. Det var en del ledige seter her og der, men jeg vil tippe det flyet var ca. 70 % fullt. Jeg fikk et ledig sete ved siden av meg, og takker for det, da det ellers kan bli skikkelig trangt, selv om knyttnevetest ble bestått. Avgang skjedde på tid og det som skulle bli en rolig tur over Atlanterhavet begynte. Jeg hadde bestemt meg for å være våken for å tilpasse meg New York tid, og brukte tiden til å se fire filmer fra Air Frances rikholdige meny av filmer som er on demand. Menyer og små komfortkit ble delt ut. Air Frances første måltid på lange flyvninger er stort sett bra. Jeg liker også at man får ekte champagne som aperitiff. Det var valg mellom kylling og pasta, og valget falt på pasta. Flyvertinnen merket at min mat ikke var særlig varm, og tilbød seg å varme den opp. En hyggelig gest. Det smakte igjen ganske bra. Det ble også servert yoghurt, en liten salat, ost og en sjokoladekake til. Jeg tok en rødvin og vann som drikke. Alt i alt riktig bra. Lite skjedde før neste måltid, bortsett fra et par turer til galley for å hente litt å drikke. Måltid nr. 2 er igjen hos Air France ganske kjipt. Denne gang var det en slags sandwich, med ost og en drikkeyoghurt. Juice ble servert til. Kaffe og te ble vi selvsagt også tilbudt. Landing i New York skjedde litt før tid, og bagasjen kom raskt på båndet. Air France leverte bra på denne turen, og jeg skal om alt går etter planen snart prøve deres A-380, jeg gleder meg.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air France med CDG-Teheran og JFK fra Orly Someone Flyforum 16 04-02-2022 09:59
Delta kutter JFK-CPH og JFK-ARN haavig Flyforum 15 30-05-2011 22:47
JFK-KEF-OSL // VDB-KEF-JFK med Icelandair og DOT LT jb1 TripReports 6 23-04-2011 13:11
A380 CDG-JFK GFL TripReports 10 09-02-2010 00:23
Helgetur tur-retur SVG-JFK Aleksander Maaland Reiseforum 3 05-11-2009 18:45


All times are GMT +2. The time now is 12:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.