Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-03-2019, 15:41   #1
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
OBB 80 Evakueringen fra Viking Sky

Tenkte dette fortjente en egen tråd. Blir imponert over mannskapet ombord i disse maskinene. Det er liksom ingen grenser når det står om liv. Helikopter lå kontinuerlig over havaristen i 19 timer i strekk.

Quote:
Forsvaret: – Helt på kanten av hva helikoptrene kunne klare
https://www.tk.no/nyheter/viking-sky.../s/5-51-617934
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 16:22   #2
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Tenkte dette fortjente en egen tråd. Blir imponert over mannskapet ombord i disse maskinene. Det er liksom ingen grenser når det står om liv. Helikopter lå kontinuerlig over havaristen i 19 timer i strekk.


https://www.tk.no/nyheter/viking-sky.../s/5-51-617934
Greit at oljeindustrien har noen SAR-helikopter spredt langs kysten og på innretninger i havet som kan trå til når det røyner på. Likevel: I dimensjonering av beredskap for offshoreindustrien legger man typisk til grunn at det vil ta ca 3 minutter å redde én person fra sjøen ved bruk av SAR-helikopter. Under ellers like forutsetninger ville man da her ha behov for å bruke opp mot 70 timer for å kunne tømme skipet fullstendig for folk....
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 16:53   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,914
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Flott initiativ å opprette denne tråden. Har fulgt interessert med på aksjonen. Flott at så mange helikoptre kunne delta.
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 16:54   #4
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

De fleste helikopterne som var i bruk var vel sivile redningshelikopter ut fra hva jeg kunne se av bilder.

Skal bli godt når vi endelig får AW101 i drift, da den har betydelig bedre løftekapasitet en den stakkars Sea King'en.

I ettertid så viser det seg at mesteparten av evakueringen var unødvendig. Men jeg forstår at de startet evakuering, i tilfelle det hadde gått skikkelig ille, så er det jo greit at en del av passasjerene er i land allerede.

Men hadde dette skipet gått på grunn, tatt inn vann og kantret, så er jeg redd for at vi hadde hatt tidenes ulykke i Norge.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 17:00   #5
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,922
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
De fleste helikopterne som var i bruk var vel sivile redningshelikopter ut fra hva jeg kunne se av bilder.

Skal bli godt når vi endelig får AW101 i drift, da den har betydelig bedre løftekapasitet en den stakkars Sea King'en.

I ettertid så viser det seg at mesteparten av evakueringen var unødvendig. Men jeg forstår at de startet evakuering, i tilfelle det hadde gått skikkelig ille, så er det jo greit at en del av passasjerene er i land allerede.

Men hadde dette skipet gått på grunn, tatt inn vann og kantret, så er jeg redd for at vi hadde hatt tidenes ulykke i Norge.
Veldig viktig at de IKKE sluttet med evakueringen, motoren kunne fortsatt ¨kollapset¨ og skipet hadde da igjen kunne gått på grunn .. og videre kan en bare tenke seg.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 17:20   #6
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Veldig viktig at de IKKE sluttet med evakueringen, motoren kunne fortsatt ¨kollapset¨ og skipet hadde da igjen kunne gått på grunn .. og videre kan en bare tenke seg.
Ja, dette var en "føre var" evakuering, og ikke et "redningsoppdrag" (bortsett fra med de som var skadet).

Så å si det på flyspråket så var dette en sikkerhetslanding, og ikke en nødlanding


Jeg vil tro at hvis det virkelig var krise så kunne de nok fått opp/ut flere passasjerer raskere ved å heise fra to forskjellige steder på båten, da den er rimelig stor. Eller vil helikopterne komme i konflikt med hverandre. Jeg reagerer også på at nyhetene sier at de ble heist opp en etter en. Fra hva jeg har lært på sikkerhetskurs så vil de mest sannsynlig heise to om gangen for at det skal gå kjappere. Men de har kanskje gjort det, og media sier feil, slik som de dessverre ofte gjør.

Lurer på hvordan de valgte hvem som skulle vekk, og hvem som ble igjen, og om det var valgfritt.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 17:24   #7
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Jeg reagerer også på at nyhetene sier at de ble heist opp en etter en. Fra hva jeg har lært på sikkerhetskurs så vil de mest sannsynlig heise to om gangen for at det skal gå kjappere. Men de har kanskje gjort det, og media sier feil, slik som de dessverre ofte gjør.

Lurer på hvordan de valgte hvem som skulle vekk, og hvem som ble igjen, og om det var valgfritt.
Passasjerene har nok ikke de samme kurs og erfaringer som vi i oljen eller sjøfarten har.

Men var noen som ble sendt opp i par. Og andre måtte nok ha assistanse. vil tro mange måtte ha hjelp av redningsmann på veien opp.

De velger jo ut ifra behov. Ble nok satt krisestab ombord. Og da skal de være drillet på å prioritere. Redningsmenn har nok også god koll på akkurat det.
Noen nektet faktisk å bli med i helikopteret.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 17:33   #8
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,922
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Ja, dette var en "føre var" evakuering, og ikke et "redningsoppdrag" (bortsett fra med de som var skadet).

Så å si det på flyspråket så var dette en sikkerhetslanding, og ikke en nødlanding
Nei, har noen offisielle uttalt at det kun var føre var?

Å potensielt ha 1300 personer ombord på et skip som kanskje kan gå på grunn, og gud vet hvilken stilling skipet da kunne ha fått, ville nok ingen med ansvar ønsket å stå til ansvar for.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 17:47   #9
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Nei, har noen offisielle uttalt at det kun var føre var?

Å potensielt ha 1300 personer ombord på et skip som kanskje kan gå på grunn, og gud vet hvilken stilling skipet da kunne ha fått, ville nok ingen med ansvar ønsket å stå til ansvar for.
Jeg tror du godt forstår hva jeg mener!

De evakuerer for å minske antall passasjerer som er ombord i tilfelle ting blir verre. Det er det jeg mener er at de bruker "føre var" prinsippet. Akkurat slik som de gjør det på installasjonene i Nordsjøen hvis det er fare for at ting skal eskalere.

I dette tilfellet ble heldigvis ikke verre, og mange er nok glad for at de slapp den helikopterturen.

Tror en del av passasjerene har fått seg en traumatisk opplevelse hengende i en vaier under et helikopter i dårlig vær.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 18:34   #10
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,922
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Jeg tror du godt forstår hva jeg mener!

De evakuerer for å minske antall passasjerer som er ombord i tilfelle ting blir verre. Det er det jeg mener er at de bruker "føre var" prinsippet. Akkurat slik som de gjør det på installasjonene i Nordsjøen hvis det er fare for at ting skal eskalere.

I dette tilfellet ble heldigvis ikke verre, og mange er nok glad for at de slapp den helikopterturen.

Tror en del av passasjerene har fått seg en traumatisk opplevelse hengende i en vaier under et helikopter i dårlig vær.
Skal ikke lage noen stor diskusjon, reagerte bare på at du ønsket å kalle det ¨føre var¨, mens det er reine alvoret - en redningsaksjon, tross at, de hadde ¨hell og lykke¨ med seg som gjorde at det ikke trengte å redde alle ut før de kom seg til kai.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 19:54   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

<mod>
charterfly fra Molde --> https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=148342
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2019, 23:00   #12
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Hjelmkamera fra redningsmann.

https://youtu.be/emXMftApdEY
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2019, 02:35   #13
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Så dette er sivile helikopter operert av militæret?
Er litt usikker her, er vant til enten-eller, men dette er begge deler, sivilt eid (men staten) og drevet av militæret? (Også staten)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2019, 05:29   #14
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 719
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Det var vel 6 heli totalt:
- 2 stk SeaKing fra 330 på Ørland
- 1stk CHC S92(?) fra Florø som er på kontrakt for 330 der (erstatning for SeaKing)
- 3 stk CHC heli fra hhv Heidrun, Statfjord (begge plattformer) og Sola (stasjonert på flyplass). De 3 sistnevnte opererer på kontrakt for Equinor.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2019, 06:19   #15
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,922
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Det var vel 6 heli totalt:
- 2 stk SeaKing fra 330 på Ørland
- 1stk CHC S92(?) fra Florø som er på kontrakt for 330 der (erstatning for SeaKing)
- 3 stk CHC heli fra hhv Heidrun, Statfjord (begge plattformer) og Sola (stasjonert på flyplass). De 3 sistnevnte opererer på kontrakt for Equinor.
Kan iallfall finne:
Sikorsky S-92A; LN-OQR, -OQQ, -OQS
Eurocopter AS332L Super Puma; LN-OAW, -OPX

LN-OMH og LN-OPX er to AS332L() som har base i Florø på oppdrag for Staten og er der isteden for SeaKing til SARKing kommer.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2019, 12:28   #16
Rosalie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2018
Posts: 128
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Intervju med kapteinen på helikopteret som ble omrutet fra Heidrun:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1
__________________
Er ikke dyslektisk. Skrivefeil skyldes iPad og klumpete fingre...
Rosalie is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2019, 17:24   #17
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Evakueringen fra Viking Sky

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Så dette er sivile helikopter operert av militæret?
Er litt usikker her, er vant til enten-eller, men dette er begge deler, sivilt eid (men staten) og drevet av militæret? (Også staten)
Sivile helikoptre opperert av sivile. Og forsvaret operere smakingen på veien av justisdepartementet.
storg is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Viking Sky - Molde transfer Tertit54 Småprat 13 25-03-2019 17:36
Viking och Viking Hellas konk eggs Flyforum 29 20-12-2011 17:38
M-travel (Sky Airlines) fra Rygge til Antalya i vinter Glenn Flyforum 1 01-11-2011 14:36
Sky Airlines i solnedgang fra Værnes laurenz Bilder & foto 4 25-04-2011 12:22


All times are GMT +2. The time now is 11:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.