Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-05-2015, 02:40   #21
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Men SAS tar ikke betalt for det.
Det gjør de da, med mindre du har gull- eller diamantkort - eller du ønsker å forhåndsreservere de bakerste eller midtre setene på interkontinentale turer.
blazius is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 08:28   #22
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
Det er Norwegian, sånt må man bare leve med, men du får refundert om du klager. Hvis du er heldig.
Hadde dere betalt ekstra for disse setene hos SAS?
Rland is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 09:15   #23
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

SAS har i alle fall klare regler for hvordan slikt håndteres

http://www.sas.no/upload/Global/Trav...eseat-2014.pdf
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 09:22   #24
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Seter ved innsjekking - Norwegian longhaul

Hei,

Reiser til BKK med Norwegian neste uke. Reiser denne ruta ofte både med TG og Norwegian, men denne gangen skal jeg reise på budsjett uten noen tilkjøp. Er det noen som vet om man kan velge seter på automatene på Gardermoen når man sjekker inn slik man kan på de korte rutene med Norwegian?

Kunne jeg da i teorien dratt opp til Gardermoen 24 timer før for å velge seter på automatene?
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 09:45   #25
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Hadde dere betalt ekstra for disse setene hos SAS?
Det var ikke jeg som bestilte, så jeg vet ikke. Men uansett så synes jeg det er dårlig, i hvertfall med tanke med at det er barn med i reisefølget. Det er heller ikke noe gull eller diamantkort her i familien.
LN-HFH is online now   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 10:00   #26
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Quote:
Originally Posted by Snowman OSL View Post
Du er jo ikke garantert setene selv om du forhåndsbestiller de, men du får vel penga tilbake om du sender inn en klage

Etter at Norwegian har trukket fra ekspedisjonsgebyret sitt, så får man vel igjen sånn cirka ingenting. For noen år tilbake hadde jeg kjøpt seter på MUC-OSL for 50 kr. stykket tror jeg det var, men da praktiserte de plutselig free seating. Sendte klage og fikk refusjon - minus 50 kroner pr. sete i gebyr, altså i alt kr. 0. Clever.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 10:02   #27
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Det var ikke jeg som bestilte, så jeg vet ikke. Men uansett så synes jeg det er dårlig, i hvertfall med tanke med at det er barn med i reisefølget. Det er heller ikke noe gull eller diamantkort her i familien.
Hvis man skulle hatt seter på rad 2 hos SAS, så måtte man ha betalt for det ja, i alle fall i form av Plus i stedet for Go.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 10:08   #28
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Quote:
Originally Posted by Sundet81 View Post
Hvis man skulle hatt seter på rad 2 hos SAS, så måtte man ha betalt for det ja, i alle fall i form av Plus i stedet for Go.
Var ikke plus, men det var 2 vindu-rader bak hverandre i eco. Jeg har nå også fått vite at vi ikke betalte for setereservasjonen.
LN-HFH is online now   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 10:17   #29
Journal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Ålesund
Posts: 128
Default Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Quote:
Originally Posted by Sundet81 View Post
Etter at Norwegian har trukket fra ekspedisjonsgebyret sitt, så får man vel igjen sånn cirka ingenting. For noen år tilbake hadde jeg kjøpt seter på MUC-OSL for 50 kr. stykket tror jeg det var, men da praktiserte de plutselig free seating. Sendte klage og fikk refusjon - minus 50 kroner pr. sete i gebyr, altså i alt kr. 0. Clever.
Hva faen? Omtrent det verste jeg har hørt.
Journal is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 11:37   #30
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Seter ved innsjekking - Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Hei,

Reiser til BKK med Norwegian neste uke. Reiser denne ruta ofte både med TG og Norwegian, men denne gangen skal jeg reise på budsjett uten noen tilkjøp. Er det noen som vet om man kan velge seter på automatene på Gardermoen når man sjekker inn slik man kan på de korte rutene med Norwegian?

Kunne jeg da i teorien dratt opp til Gardermoen 24 timer før for å velge seter på automatene?
Ser nå at evt endringer i seteønsker må sendes minst to dager før hvis man har bestilt mat, noe jeg har. Betyr det at man i prinsippet får tildelt seter allerede to dager før hvis man ikke har reservert. Noen som vet hvordan logikken deres funker? Vi er to voksne og et lite barn, kan vi risikere å havne spredt?
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 16:21   #31
tango
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 74
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Jeg resererverer alltid sete hos Norwegian (20-30 reiser per år), og har bare hatt problemer én gang. Da sendte jeg en mail, og fikk svar tilbake:

Quote:
På vegne av Norwegian beklager jeg at dere ikke fikk tildelt de setene som dere hadde forhåndsreservert. Man har muligheten for å forhåndsbestille seter med oss, og dette er en ekstraservice man betaler for å få.

I våre vilkår står det:

”I spesielle tilfeller kan det hende at Norwegian må endre den reisendes sete selv om dette er reservert på forhånd.”

Eksempler på dette kan være en kansellering av avgangen hvor man blir overført til et nytt fly, eller ved flybytte rett før avgang.

Vi vil selvsagt refundere setegebyret du har betalt, og pengene vil tilbakeføres til kredittkortet som ble benyttet ved bestilling i løpet av rimelig tid.
tango is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 17:20   #32
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: Seter ved innsjekking - Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post

Kunne jeg da i teorien dratt opp til Gardermoen 24 timer før for å velge seter på automatene?
Vet ikke om du kan på IC,men om du kan,så kan du bruke insjeknings automatene på OSLO-S (ved flytoget),hvist du er i Oslo. Her kan du iallefall printe/booke seter, GRATIS.på alle rader (fra rad 6 på B787), 24 timer før avgang på "vanlige" Norwegian flygninger.

Last edited by MCO-WDW; 15-05-2015 at 17:27.
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 20:04   #33
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Quote:
Originally Posted by tango View Post
Jeg resererverer alltid sete hos Norwegian (20-30 reiser per år), og har bare hatt problemer én gang. Da sendte jeg en mail, og fikk svar tilbake:
I dette tilfellet var det en planlagt avgang med et standard 737-800 Greta Garbo

Ser egentlig ingen grunn til at de plasserte oss på rad 17 da vi hadde reservert og betalt for rad 2.
Det var først etter at jeg var på vei bort fra skranken og personen der var i gang med å sjekke inn neste passasjer at jeg kikket på boarding passene og så at det sto 17

I det minste burde han som sjekket oss inn informert om at vi var flyttet.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2015, 20:47   #34
tango
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 74
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Det er ikke meningen å si at Norwegian har gjort noe riktig i tilfellet ditt, for det synes jeg vel ikke.

Tråden har stilt spørsmål rundt hvilken rett Norwegian har til å gjøre endringer, og eposten refererer til Norwegians vilkår. Videre har det vært stilt spørsmål rundt refusjonsmuligheter, og da er jo dette ett eksempel på hvordan dette har vært praktisert ved et annet tilfelle.

I tillegg synes jeg eposten viser et annet bilde av klagehåndteringen enn det som tegnes av andre innlegg. Jeg opplevde at Norwegian uten videre beklaget det som skjedde og refunderte alle pengene, og når feilen først var gjort kunne jeg ikke ønske så mye mer.
tango is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2015, 09:56   #35
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Quote:
Originally Posted by tango View Post

I tillegg synes jeg eposten viser et annet bilde av klagehåndteringen enn det som tegnes av andre innlegg. Jeg opplevde at Norwegian uten videre beklaget det som skjedde og refunderte alle pengene, og når feilen først var gjort kunne jeg ikke ønske så mye mer.
Norwegian beklaget og hva ikke overfor meg også, men dette er jo bare en standardfrase de bruker ved alle svar av denne type. Sakens kjerne var at gebyret for prosessering av refusjon for betalte seter var det samme som hva setene kostet å reservere, slik at jeg fikk tilbake kr. 0,-. Dette sto også i vilkårene. Om det er det samme i dag vet jeg ikke, men det vil jeg tro ettersom det for eksempel er et ikke ubetydelig gebyr ved f.eks. refusjon av skatter og avgifter ved ikke-benyttede billetter/kansellering etc. Så i mine øyne hjelper det svært lite å beklage og legge seg flate og bebude refusjon når refusjonen i praksis går opp i opp med gebyret Norwegian tar seg betalt for å kompensere sin egen feil.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2015, 11:18   #36
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Skal reise TRD-OSL-BKK med Norwegian. Billettene er ikke gjennomgående. Kan jeg da sjekke inn OSL-BKK leget fra automat på TRD? Ingen bagasje.
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2015, 21:49   #37
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Skal reise TRD-OSL-BKK med Norwegian. Billettene er ikke gjennomgående. Kan jeg da sjekke inn OSL-BKK leget fra automat på TRD? Ingen bagasje.

Neppe. Jeg var i KKN for 2 uker siden og ville sjekke inn OSL-BGO men det gikk ikke (separat billett). Du må nok satse på å sjekke inn online, evt. Oslo
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2015, 12:57   #38
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Quote:
Originally Posted by tango View Post
Det er ikke meningen å si at Norwegian har gjort noe riktig i tilfellet ditt, for det synes jeg vel ikke.

Tråden har stilt spørsmål rundt hvilken rett Norwegian har til å gjøre endringer, og eposten refererer til Norwegians vilkår. Videre har det vært stilt spørsmål rundt refusjonsmuligheter, og da er jo dette ett eksempel på hvordan dette har vært praktisert ved et annet tilfelle.

I tillegg synes jeg eposten viser et annet bilde av klagehåndteringen enn det som tegnes av andre innlegg. Jeg opplevde at Norwegian uten videre beklaget det som skjedde og refunderte alle pengene, og når feilen først var gjort kunne jeg ikke ønske så mye mer.
Jeg sendte en klage til Norwegian - ikke fordi at jeg tenger pengene, men fordi jeg er opptatt av at den som tar seg ekstra betalt for en tjeneste, også skal levere denne.
Her er svaret jeg fikk fra Norwegian. Hvorvidt de trekker fra et gebyt for å håndtere klagen vet jeg ikke før jeg eventuelt sjekker Diners kontoen.

Det som er rart er at de flyttet oss uten å gjøre oppmerksom på at vi var tildelt nye seter da vi sjekket inn. Det var heller ingen ting uplanlagt ved flygingen.

****************

Hei ,
Takk for at du kontaktet Norwegian.

På vegne av Norwegian beklager jeg at dere ikke fikk tildelt de setene som dere hadde forhåndsreservert. Man har muligheten for å forhåndsbestille seter med oss, og dette er en ekstraservice man betaler for å få.

I spesielle tilfeller kan det hende at Norwegian må endre den reisendes sete, selv om dette er reservert på forhånd. Dette fremkommer også i våre vilkår. Eksempler på dette kan være en kansellering av avgangen hvor man blir overført til et nytt fly, eller ved flybytte rett før avgang.

Vi vil selvsagt refundere setegebyret du har betalt, og pengene vil tilbakeføres til kredittkortet som ble benyttet ved bestilling i løpet av rimelig tid.

Norwegian beklager nok en gang denne uleiligheten, men håper allikevel at vi vil få muligheten til å ønske dere velkommen ombord på en av våre flyvninger ved en senere anledning.






Med vennlig hilsen / Kind regards
Linn
Rland is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 11:11   #39
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Jeg skal reise KRS-OSL-FUE med DY i januar, på to forskjellige bookinger. Er det noen som vet om det er mulig å få bagasjen tagget helt fram, eller må den hentes ut og leveres på nytt i OSL?
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2016, 21:03   #40
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Bagasjeregler/billettype Norwegain

Skal fly med Norwegian bestilt via Apollo til Gran Canaria i påsken og det går ikke frem av billett eller noe annet hvor mye bagasje jeg kan sjekke inn. På hjemmesiden til Norwegian at LowFare ikke inkluderer bagasje, mens LowFare+ inkluderer 20 kg. Har billettklasse Economy O, noen som vet om det er LowFare eller LowFare+?
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....) K3nn7 Reiseforum 357 05-03-2024 19:03
Gjennomgående bagasje/innsjekk - regler m.v. (Hovedtråd) A346 Reiseforum 80 26-07-2019 20:56
Tidlig innsjekk av bagasje Vede Flyforum 33 21-06-2015 21:35
Om innsjekk og videresendt bagasje Qatar Airways Bizflyer Reiseforum 7 12-04-2013 00:03
Sas - regler for innsjekk av bagasje. Fnate Reiseforum 10 30-09-2009 09:38


All times are GMT +2. The time now is 19:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.