Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2017, 23:00   #101
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Norske pass har vel også kun to felt:

Etternavn/Surname
Fornavn/Given names
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2017, 23:11   #102
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
FORNAVN/ETTERNAVN er det eneste som skal stå når bestiller flybillett. Slutt å skriv inn mellomnavn.
Nesten riktig. Skriv det som det står i maskinlinjen i passet, så blir det aldri noe problem.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2018, 17:21   #103
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Trøbbel om Å blir til A og ikke AA?

Noen som har fått trøbbel (eller gitt noen trøbbel om jobber i gate) for at å ble til a, ø ble til o og ikke aa og oe på billetter andre steder i verden enn i Norden?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2018, 23:14   #104
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Noen som har fått trøbbel (eller gitt noen trøbbel om jobber i gate) for at å ble til a, ø ble til o og ikke aa og oe på billetter andre steder i verden enn i Norden?
Det vil ikke kunne sjekkes automatisk av passkanner, men har aldri hørt at det skulle være noe problem hvis sjekket av menneske.

Fun fact er at green card utstedt til nordmenn med f.eks. Ø i navnet ofte vil bli utstedt med O, og sånn sett avvike fra passet. Vet ikke om det er gjennomgående, men har sett det flere ganger.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2018, 11:36   #105
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Husk at ditt navn blir endret til a-z i den maskinlesbare linjen på passet. Enkelte flyselskaper vil også konvertere navnet selv om bookingdialogen du ser viser ÆØÅ. Dette fordi bakenforliggende systemer ikke håndterer annet enn a-z.

Generelt er det smartest å skrive navnet akkurat som det skrives på den maskinlesbare linjen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2018, 18:30   #106
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Datamaskiner vil ofte reagere på avviket mellom hva den finner på passets maskinlesbare del og navnet i bookingen. Men har pr. dags dato aldri opplevd at passasjerer har blitt nektet dersom forskjellen mellom det maskinlesbare og bookingen er åpenbar med tanke på evt. spesielle bokstaver/tegn som er spesielle for et land/område. Det blir bare litt småirriterende med alle advarslene om "mismatch" som enkelte systemer kan finne på å levere.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2018, 21:48   #107
Panasony
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 2
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Ser ingen andre innlegg om akkurat vårt tilfelle, så da prøver jeg meg med følgende problemstilling:

Billetten til min medreisende har blitt feil, og viser: FornavnMellomavn/Etternavn istedenfor MellomavnEtternavn/Fornavn slik det burde. Reisen går tur/retur Gardermoen-Krakow.

Bør dette bli noe problem? Norwegian får ikke endret billetten til tross for at de er Flex-billetter, da disse er bestilt med Supersaver reisebyrå, som visstnok har sperret flyselskapets mulighet for endringer. Reisebyrået skal ha nesten 3000 for endringen.

Er det verdt sjansen på at dette går fint - iallfall på Gardermoen?

Det kan nevnes at min medreisende har et arabisk navn, hvor det ikke er åpenbart hvilke navn som er fornavn og etternavn (og mellomnavn).
Panasony is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2018, 21:55   #108
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,246
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Ganske sikker på at dette går helt greit. Jeg har t.o.m reist til USA med rot med navnet på billetten. Det gikk også greit. Så kick back, relax og kos deg på tur!

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2018, 00:35   #109
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Så lenge navnet i seg selv er korrekt er det sjelden noe som helst problem. Forøvrig også en god påminnelse om at billig ikke er billigst.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2018, 01:35   #110
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nesten riktig. Skriv det som det står i maskinlinjen i passet, så blir det aldri noe problem.
Nei, dårlig deal. Bruk kun fornavn og etternavn ved bestilling av flyreiser, det holder.
Jeg har tre andre navn, reiser mye internasjonalt og har aldri nevnt noen av dem til flyselskapet.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2018, 10:19   #111
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Jeg har fem navn og er ikke like tøff i maska som Edvard her, så jeg skriver inn alle navnene når jeg skal på langtur.

De kommer jo gjerne ut i en randomisert rekkefølge i andre enden og gjerne ikke plass til alle navna, men stort sett så er det en kommentar om det var mange navn, før man blir ønsket velkommen.

Når jeg for eksempel reiser innad i Europa, så er det bare tre navn jeg skriver og der kommer rekkefølgen litt feil med ujevne mellomrom.

Så det hadde ikke bekymret meg et sekund.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2018, 17:57   #112
Panasony
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 2
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by Panasony View Post
Ser ingen andre innlegg om akkurat vårt tilfelle, så da prøver jeg meg med følgende problemstilling:

Billetten til min medreisende har blitt feil, og viser: FornavnMellomavn/Etternavn istedenfor MellomavnEtternavn/Fornavn slik det burde. Reisen går tur/retur Gardermoen-Krakow.

Bør dette bli noe problem? Norwegian får ikke endret billetten til tross for at de er Flex-billetter, da disse er bestilt med Supersaver reisebyrå, som visstnok har sperret flyselskapets mulighet for endringer. Reisebyrået skal ha nesten 3000 for endringen.

Er det verdt sjansen på at dette går fint - iallfall på Gardermoen?

Det kan nevnes at min medreisende har et arabisk navn, hvor det ikke er åpenbart hvilke navn som er fornavn og etternavn (og mellomnavn).
Det medførte ingen problemer at navnene var stokket om på.

Takk for tilbakemeldinger!
Panasony is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 09:57   #113
obay
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 53
Default Mellomnavn i feil felt på flybillett

Ser jeg har booket reisefølget med firstname=XXX og lastname=YYY ZZZ mens det i passet står firstname=XXX YYY og lastname=ZZZ.
Dette er en CT-tur med LH First tur/retur HND med avreise om ca 1 mnd.

1) Er det ingen sjangs å få endret dette med CT telefonen? Virker som at det ikke er mulig å gjøre navneendringer på ikke-sas metall.
2) Får man reis uansett med en slik "feil"? Eller risikerer man å bli stoppet ved security på OSL/FRA?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
obay is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 11:01   #114
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Mellomnavn i feil felt på flybillett

Har ingenting å si. Har gjort samme feil mange ganger, rekkefølgen aldri vært noe problem. Heller stavefeil som kan by på trøbbel.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 11:44   #115
B736
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Location: Oslo
Posts: 90
Default Re: Mellomnavn i feil felt på flybillett

Hei,

Det har som Kanon sier.. ingenting å si. Så lenge navnene som er der er rikige går det greit. Du kan også ha opp til 3 bokstaver feil i bookingen.
B736 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 11:51   #116
obay
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 53
Default Re: Mellomnavn i feil felt på flybillett

Phew! Da ser det ut som nattesøvnen kommer tilbake! Takker

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
obay is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 15:04   #117
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Har blitt lettere irritert over den feilen, men aldri nektet noen å reisepå grunn av den. Irritasjonen stammer fra feilmelding i Altea hvor man blir bedt om å bekrefte at ZZZ, XXX YYY og YYY ZZZ, XXX er samme person når man legger inn passinfo maskinelt, samt at søk etter navn krever litt ekstra arbeid da systemene ikke klarer å finne AAA BBB dersom man søker BBB...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 16:01   #118
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

En anenn ting er at bonussystemene ikke liker det når navn ikke matcher 100% navnet i profilen. Da feiler det. Mye unødvendig etterregistrering pga dette.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 19:41   #119
obay
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 53
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
En anenn ting er at bonussystemene ikke liker det når navn ikke matcher 100% navnet i profilen. Da feiler det. Mye unødvendig etterregistrering pga dette.
Det er bonustur i denne sammeheng så heldigvis ikke noe issue med det. Så lenge vi får reist

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
obay is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2018, 10:08   #120
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Mine barn har to etternavn, og det ene er i passet registrert som mellomnavn. Jeg har ved to tilfeller registrert dem som kun etternavn: En USDM-reise og en CT.

KRS-ansatte ble i begge tilfeller helt hysterisk og nektet og sjekke oss inn. Etter mye om og men fikk jeg dem til å ringe Supervisor i OSL og så sjekke inn første leg. Så måtte vi ta ut bagasje og gå til sjekk-in, men først til billettkontoret for å godkjenne billettene.

Han som satt der lo godt og sa at dette aldri var noe problem. Selv hadde han fire navn som som regel ble feil. Han spurte også hva som var greien med de ansatte i KRS. De er generelt helt elendig på kundeservice i andre tilfeller selv med diamantkort.

Det må altså tas en manuell endring. På KRS nekter de konsekvent å ta ansvar. Så det kan være at en får en utfordring på mindre stasjoner.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Visum/pass - hovedtråd (del 2) hifiman Reiseforum 649 15-12-2023 18:12
Navn på billett O-A-G Reiseforum 2 04-01-2011 16:54
Angående navn i pass vs navn i flybillett. serengeti Reiseforum 7 07-05-2010 17:20
Navn på flybillett jfr navn i pass foffen Reiseforum 8 23-10-2009 12:46


All times are GMT +2. The time now is 11:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.