Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-08-2018, 16:38   #661
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Rettigheter ved nektet boarding pga visum

Quote:
Originally Posted by Klgn View Post
Jeg lurer på om noen kan hjelpe vedr rettigheter når flyselskapet avviser deg pga at de mener du mangler papirene til å slippe inn på ankomststedet. Det gjelder en flygning fra Istanbul til Minsk hvor Turkish Airlines nektet ombordstigning pga manglende visum til Hviterussland. Dette til tross for at det ble fremvist et stemplet dokument fra visummyndighetene i Minsk om at de hadde mottatt dokumenter nødvendig for å utstede visum ved ankomst.

Løsningen her ble å kjøpe ny billett med Ukraine Airlines og reisen ble gjennomført uten problemer og visum ble utstedt ved ankomst Minsk som forventet, så det er jo ganske solid dokumentasjon på at Turkish Airlines tok feil.

Har man noen rettigheter når flyselskapet nekter ombordstigning i et slikt tilfelle? Er det noen som vet hvordan man kan gå frem?
Det er et interessant spoersmaal. Jeg ville klaget til Turkish Airlines og bedt om at ekstra kostader ble refundert. Kan jeg spoerre hva slags besoek dette var og var visum noedvendig i utgangspunktet? Personer fra de EU/EOES og flere kan naa oppholde seg 30 dager (inntil nylig 5 dager) uten visum saa lenge man ankommer Hviterussland via Minsk flyplass (andre genser krever visum). Jeg gjorde dette selv denne helgen og de bad om aa se forsikringsbevis for medisinske utgfifter ellers ingen komplikasjoner hverken ved inn eller utreise.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline  
Old 27-08-2018, 17:25   #662
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

A propos forsinkelser. SAS imponerer ikke veldig her om dette stemmer:

https://www.dagsavisen.no/nyemeninge...-sas-1.1192917

De kan jo proeve reiseforsikring, men usikker paa hva de vanlige dekker i slike tilfeller.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline  
Old 07-09-2018, 22:18   #663
Martinio
Newcomer
 
Join Date: Sep 2018
Posts: 1
Default Re: Finne ut hvilke flytype, flightnummer osv for gamle reiser

Hei jeg velger å bumpe denne tråden istedenfor for å starte en ny.
Det har sånn at moren min å ektemannen hennes var på en fly tur i sommer bestilt av Norwegian. Flyet var hele 8 timer og 35min forsinket. Når jeg snakket med dem på flyreisen fortalte jeg om de ulike rettighetene dem har ved forsinket fly med mat å at dem kan søke om erstatning på opptill 500 euro når det er så forsinket.
Etter mye fram og tilbake med Norwwgian er dem så frekke å mener flyet kun var 7 timer og 59min forsinket!??
Så dem vil kun kompansere med 250 euro.
Er det noen nettsider som jeg kan finne fram flight info fra i sommer med forsinkelse osv å sende dem. For dette ønsker vi å klage på fordi Norwegian kan ikke holde på sånn med kunder.
Håper noen kan svare på dette forumet. Tusen takk
Martinio is offline  
Old 08-09-2018, 00:42   #664
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Finne ut hvilke flytype, flightnummer osv for gamle reiser

Norwegian har tradisjonelt alltid vært vanskelige på første forsøk, de er billige av mange forskjellige grunner og kundeservice er definitivt en av dem.

Har du dato og flightnummer eller hvor de fløy er det sikkert noen her som finner fort ut av det.

Husk også at "ankomstid" alltid skal regnes når flyet er parkert og døren åpnes, IKKE som landingstiden på rullebanen! På store flyplasser kan det være minst 10-20 minutter av og til, så ha dette i bakhodet også.
KnutW is offline  
Old 08-09-2018, 10:24   #665
Bolle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Amsterdam/Riga
Posts: 108
Default Re: Finne ut hvilke flytype, flightnummer osv for gamle reiser

Quote:
Originally Posted by Martinio View Post
Etter mye fram og tilbake med Norwwgian er dem så frekke å mener flyet kun var 7 timer og 59min forsinket!??
Så vidt jeg vet er det ikke noe grense med 8 timer, så usikker på hva de prøver seg på her
Bolle is offline  
Old 08-09-2018, 16:11   #666
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Finne ut hvilke flytype, flightnummer osv for gamle reiser

Quote:
Originally Posted by Martinio View Post
Flyet var hele 8 timer og 35min forsinket. Når jeg snakket med dem på flyreisen fortalte jeg om de ulike rettighetene dem har ved forsinket fly med mat å at dem kan søke om erstatning på opptill 500 euro når det er så forsinket.
Etter mye fram og tilbake med Norwwgian er dem så frekke å mener flyet kun var 7 timer og 59min forsinket!??

Spiller det noen rolle om det er 8:35t eller 7:59t? Avhengig av avstand så er jo grensene 2, 3 eller 4 timer.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 09-09-2018, 01:07   #667
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Min mors samboer skulle idag fly OSL-TRD-BNN med Norwegian (kl 11.40) og Widerøe på gjennomgående billett kjøpt på wf.no

Kl 8.58 kommer det melding om at flyet til Trondheim var innstilt. Han kontakter Norwegian i første omgang på telefon de tilbyr refusjon av billetten OSL-TRD eller ny reise til TRD dagen etter, og at de ikke kan hjelpe ham med TRD-BNN. Når han kontaktet Widerøe kan de ikke hjelpe ham og henviser til Norwegian. Det ender med at de hjelper ham med ny billett (som han må betale for) OSL-BOO med SAS BOO-SSJ-TRD (med flybytte på SSJ) og fikk bruke sin opprinnelige billett TRD-BNN.

Norwegian må da være den man skal kreve dekket kostnaden av ny billett fra.
Han måtte reise fra OSL 55 min tidligere enn planlagt, og har vel også krav på €125 i standardkompensasjon fra Norwegian? (mot €250 dersom det hadde vært 6 min tidligere)
__________________
WF789 is offline  
Old 09-09-2018, 01:44   #668
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvem snakket han med hos WF? Dette er en 701-billett (WF) som DY ikke har lov til å røre. Og hvertfall ikke refundere. Prosedyren på disse billettene er at de skal bookes om til neste tilgjengelige DY/WF-kombinasjon, eventuelt refunderes fullt ut.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline  
Old 09-09-2018, 02:01   #669
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Usikker på hvem han snakket med. Skal høre i morgen om han vet. Alle Norwegians fly var fulle, antar de hadde booket om "rene" DY-passasjerer umiddelbart.
__________________
WF789 is offline  
Old 20-09-2018, 11:43   #670
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Case:

125 eller 250? Ev nada?

12t før: KRS-OSL-ARN
Mld om 50min forsinkelse, mister connection.
Ringte SAS: Enten booke om direkte, eller på flypassen. Samme flight som går videre OSL-ARN uansett. Pga få seter tilgjengelig valgte å rebooke.
Så skade på OSL-ARN, ble ytterligere forsinket.

Altså, rebooking.
Orginal ankomst 08:50
Faktisk 10:55

Mener at pga rebookingen skal de betale enten 125 el 250 selv om det bare var i overkant av 2t. Kjør debatt.
Insomnia4u is offline  
Old 27-09-2018, 18:12   #671
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Lufthansa OSL-MUC LH2455 kansellert i dag.

Så et par spørsmål og litt syting..

- Hvorfor er den kansellert, de på Lufthansa forklarer ikke hvorfor?

Det merkelige er måten LH behandlet oss på - vi er åtte gutter, booket i business og de fleste har EBD eller EBG. Det var null forståelse og noen ble booket på et tidligere fly, noen fikk ikke nye billetter før på lørdag - forslaget til undertegnede var at jeg skulle stå opp 0400 i morgen for å ta 0740 flyet som er uaktuelt og vi ble enige om å kansellere da hele billetten.(Den får jeg igjen alt for)


Lufthansa mente at det var ingen andre opsjoner (selv om det var svææært mange alternativer på momondo osv, med Star Alliance med SAS, LH, Swiss, LOT) men de nektet.


Hva er poenget med allianse, diamantkort og til dels business-billetter da?

- Så spørsmål nummer to (som jeg vanligvis ikke liker sjargongen av) Hva har jeg "krav" på? Hotellet var forhåndsbetalt og et par andre events i Munchen.


SC
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 27-09-2018 at 18:33.
SudCaravelle is offline  
Old 27-09-2018, 21:12   #672
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: OSL-MUC LH2455 kansellert i dag.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Så et par spørsmål og litt syting..

- Hvorfor er den kansellert, de på Lufthansa forklarer ikke hvorfor?

Det merkelige er måten LH behandlet oss på - vi er åtte gutter, booket i business og de fleste har EBD eller EBG. Det var null forståelse og noen ble booket på et tidligere fly, noen fikk ikke nye billetter før på lørdag - forslaget til undertegnede var at jeg skulle stå opp 0400 i morgen for å ta 0740 flyet som er uaktuelt og vi ble enige om å kansellere da hele billetten.(Den får jeg igjen alt for)


Lufthansa mente at det var ingen andre opsjoner (selv om det var svææært mange alternativer på momondo osv, med Star Alliance med SAS, LH, Swiss, LOT) men de nektet.


Hva er poenget med allianse, diamantkort og til dels business-billetter da?

- Så spørsmål nummer to (som jeg vanligvis ikke liker sjargongen av) Hva har jeg "krav" på? Hotellet var forhåndsbetalt og et par andre events i Munchen.


SC
Det er jo lett å være enig i at dette var klønete av Lufthansa og svært dårlig «service». Et par spørsmål og noen observasjoner fra en gammel billett trykker!

- Var billettene kjøpt gjennom Lufthansa (burde ikke bety noe, men jeg har opplevd gjentatt ganger at det har betydning).
- Var alle billettene kjøpt via samme kanal, eller var det forskjellige reisebyråer etc. inne i bilde ? Det kan forklare forskjellsbehandlingen ved noen fikk tidligere fly og noen fikk lørdag. Fremdeles ikke god service.

En observasjon er at Diamantkort har ingen betydning utover Gold Star Alliance Status - Diamant er en SAS Status og stiller i samme kategori innen Star som Gold (har selv erfart dette med 1K og Platinum Status hos United som “kun” gav Gold hos andre Star Alliance selskaper).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline  
Old 27-09-2018, 22:44   #673
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: OSL-MUC LH2455 kansellert i dag.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er jo lett å være enig i at dette var klønete av Lufthansa og svært dårlig «service». Et par spørsmål og noen observasjoner fra en gammel billett trykker!

- Var billettene kjøpt gjennom Lufthansa (burde ikke bety noe, men jeg har opplevd gjentatt ganger at det har betydning).
- Var alle billettene kjøpt via samme kanal, eller var det forskjellige reisebyråer etc. inne i bilde ? Det kan forklare forskjellsbehandlingen ved noen fikk tidligere fly og noen fikk lørdag. Fremdeles ikke god service.

En observasjon er at Diamantkort har ingen betydning utover Gold Star Alliance Status - Diamant er en SAS Status og stiller i samme kategori innen Star som Gold (har selv erfart dette med 1K og Platinum Status hos United som “kun” gav Gold hos andre Star Alliance selskaper).
Hei Sir - fine observasjoner.

Det var forskjellige kilder hvor reisene ble booket fra. De som booket via SAS fikk faktisk best service. Jeg booket direkte fra Lufthansa. At vi ikle ble behandlet som en gruppe er svært forståelig.

Jeg er fult klar over at EBD er EBG og det er kun det som gjelder for Star selskaper utenom SK. Poenget var litt at ingen av disse punktene hjelper noe, ref Norwegian billettene til en tredjedel av prisen (der de flyr)

Det var mange ledige Star billetter tilgjengelig som noen av oss ikke fikk og de nektet på LH at de fantes (viser seg at de som kom med på noen av disse føightene filmet halvfulle fly).

Men - hva kan man få igjen av utlegg til hotell og (alt for dyre) oktober-telt osv?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 28-09-2018, 16:46   #674
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: OSL-MUC LH2455 kansellert i dag.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Så et par spørsmål og litt syting..




- Så spørsmål nummer to (som jeg vanligvis ikke liker sjargongen av) Hva har jeg "krav" på? Hotellet var forhåndsbetalt og et par andre events i Munchen.


SC
Hei igjen / noen som vet? Og hvor mye mas er det å få dette dekket?

Mvh
SC
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 28-09-2018, 17:30   #675
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Er det ikke bare prøve å claime mest mulig?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 29-09-2018, 19:24   #676
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er det ikke bare prøve å claime mest mulig?
Takker - det er jo litt det jeg lurer på, hva er det? Er det en fast euro-sum? Prebooket hotell? Tort og svie? Hvordan gjør man det? Jeg har null erfaring med disse greiene og som nevnt så er jeg i utgangspunktet litt avslepen til at man skal skvise flyselskapene fordi man kommer hjem en time senere
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 29-09-2018, 19:26   #677
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Legg ved kvitteringer og claim alle utgifter
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 29-09-2018, 20:00   #678
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Legg ved kvitteringer og claim alle utgifter
Takk, da gjør jeg det og går utifra at du mener det ikke er noen satt type 500 euro sum eller lignende. Jeg sender det jeg har til info@lufthansa.com
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 29-09-2018, 20:33   #679
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Bruk: https://www.lufthansa.com/no/en/Feedback
Edvard is offline  
Old 03-10-2018, 14:26   #680
badsofa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 133
Finnair Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Reiste med finnair BGO-HEL-SVO for en uke siden. Dette var jo dagene da WF slet med mye teknisk og vi kom 4-5 timer forseint avgårde fra BGO. Rakk naturligvis ikke flyet videre til SVO, men ble ombooket til Aeroflot og landet på SVO ca 2330 istedet for 19:20 som det hadde vert om alt var i rute hos finnair/WF.

Har man rett til noe erstatning her og skal man da sende krav om turen mellom Bergen og Helsinki eller hele routingen?

Last edited by badsofa; 03-10-2018 at 15:47.
badsofa is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 231 21-02-2024 14:44
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 14:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 13:27


All times are GMT +2. The time now is 16:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.