Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-10-2016, 14:30   #1
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
EU Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

For endel år siden fløy JAL jumbo fra FCO til CPH. Aner ikke hvorfor men jeg havnet med en sånn tur på kort varsel da jeg hadde avsluttet en jobbetur i Roma og fikk hjemlengsel.
Måtte godsnakke med stasjonssjefen for å få ID bilett uten avtale med det gakk til slutt.
Måtte være et godt eksempel på 5th Freedom hvis JAL kunne selge vanlige biletter i Roma til København.....?
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 16:27   #2
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
For endel år siden fløy JAL jumbo fra FCO til CPH. Aner ikke hvorfor men jeg havnet med en sånn tur på kort varsel da jeg hadde avsluttet en jobbetur i Roma og fikk hjemlengsel.
Måtte godsnakke med stasjonssjefen for å få ID bilett uten avtale med det gakk til slutt.
Måtte være et godt eksempel på 5th Freedom hvis JAL kunne selge vanlige biletter i Roma til København.....?
Midt på 80 tallet fløy det jumbojet tur/retur Gardermoen - Arlanda. Lurer på om det var Northwst Orient. Men mulig dette kun var for passasjerer som kom fra / skulle til USA. Og måtte innom Oslo på vei til og fra Stockholm.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 16:48   #3
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Midt på 80 tallet fløy det jumbojet tur/retur Gardermoen - Arlanda. Lurer på om det var Northwst Orient. Men mulig dette kun var for passasjerer som kom fra / skulle til USA. Og måtte innom Oslo på vei til og fra Stockholm.
Ja, jeg husker de turene der, var med på en sånn selv, men da var det med
DC-10. Var kun stopp i på Gardemoen for å slippe av og ta på USA pax.
Akkurat den dagen jeg var på vei hjem fra USA var paven på besøk i Norge og med mye kaos i luftrom og på flyplass og med lite fuel til å gå i holding pattern gikk vi bare rett til Arlanda og ble satt på SAS fly til Fornebu.
Husker det var et fryktelig styr på SAS flyet for det var stappfullt pga alle uventede pax and noen Amerikanere havnet for nærme, eller i røykeavdelinga.
De klaget og bråket og sto på krava så det var pinlig. Derav kommer navnet "Ugly American", de tror de er viktigst i verden og alle andre skal bare bøye seg i støvet. Var ikke lange flyturen og ikke så mye røyk at det plaget normale folk, men mye syting var det.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 16:57   #4
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,140
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Midt på 80 tallet fløy det jumbojet tur/retur Gardermoen - Arlanda. Lurer på om det var Northwst Orient. Men mulig dette kun var for passasjerer som kom fra / skulle til USA. Og måtte innom Oslo på vei til og fra Stockholm.
Jeg "som" snørrunge mellom Oslo og Arlanda på 80 tallet. Fattern booket billettene og fikk meg med både SAS DC10 og SAS 747 flere ganger. Det var jobben til senior som betalte og du satt alltid pent foran. En gang fløy jeg monkey og da var det upper deck på jumboen?!? Det var ikke bare for offload og onload av USA pax.

En gang var det tåke på Gardermoen og 747en landet på Flesland. Her hevder fattern at SAS ringte og sa at de vurderte å sende dlyet rett til JFK men hadde flere "reiser alene" ombord. Hadde fem seks timer på Flesland hvor jeg kranglet meg til biff (de mente banremat var pølser). Så var det hjem til Fornebu med DC9.

Erindrer at den ene flighten satt jeg alene foran på First Business Class i DC10eren?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 19:29   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Fløy SAS 747 fra Gøteborg til Gardermoen etter en Bowie-konsert på åttitallet. Fløy GOT-GEN-JFK en gang i uka, såvidt jeg husker.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 20:03   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg "som" snørrunge mellom Oslo og Arlanda på 80 tallet. Fattern booket billettene og fikk meg med både SAS DC10 og SAS 747 flere ganger. Det var jobben til senior som betalte og du satt alltid pent foran. En gang fløy jeg monkey og da var det upper deck på jumboen?!? Det var ikke bare for offload og onload av USA pax.

En gang var det tåke på Gardermoen og 747en landet på Flesland. Her hevder fattern at SAS ringte og sa at de vurderte å sende dlyet rett til JFK men hadde flere "reiser alene" ombord. Hadde fem seks timer på Flesland hvor jeg kranglet meg til biff (de mente banremat var pølser). Så var det hjem til Fornebu med DC9.

Erindrer at den ene flighten satt jeg alene foran på First Business Class i DC10eren?
Det er riktig at det var Turist på Upper Deck mot slutten av 747 perioden I SAS.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 20:16   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

OK, siden vi er på vidvanke. Fløy i 1981 jeg PIA fra Athen til København via Roma. Stor fin DC-10. Dette var før jeg begynte å interessere meg for fly, men det gjorde likevel inntrykk. Husker spesielt at de hadde et par veldig bra musikkanaler med diverse moderne rock. Kjøpte billetten i en gresk 'bucket-shop' som var det store blant ungdommen på den tiden.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 23:09   #8
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Jeg har 5 stk 747 jumbo flighter i Europa:

1) PanAm Frankfurt - London, husker at jeg ble overrasket over hvor lite stive vingene var, hadde aldri sett vinger som flekset så mye, og lurte på det var normalt. Etter landing fikk jeg gå opp et dekk, og traff en pilot som sa jeg bare kunne gå inn i cock-pit, og der satt det to gamle bestefedre ( de så slik ut ), han ene hadde på seg en privat strikkejakke.
2) Aer Lingus Shannon - Dublin, full pris billett og havnet på sete 1H, i gen service på den korte strekningen, tror det tok 20 min, men med 4 vinduer fikk jeg et flott utsyn over Irland.
3) På messe i Gøteborg, retur tidlig søndag, og jeg trodde jeg skulle fly Widerøe til Fornebu, og så var det en SAS jumbo på vei til New York med mellomlanding på Gardermoen. Jeg rakk fire små champisflasker på den turen, jeg satt på first business class. Og jeg var den eneste på SASbussen som kjørte mellom Gardermoen og Fornebu.
4) og 5) også SAS jumbo, Ivar den ene veien og Huge den andre, det var en chartertur fra CPH til Mallorca, men pga flyvelederstreik landet vi i Roma og sto der i 5 timer.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 03:31   #9
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Midt på 80 tallet fløy det jumbojet tur/retur Gardermoen - Arlanda. Lurer på om det var Northwst Orient. Men mulig dette kun var for passasjerer som kom fra / skulle til USA. Og måtte innom Oslo på vei til og fra Stockholm.
Northwest fløj JFK -GEN - CPH v.v en overgang på 80 tallet, med B747. Jeg er helt sikker,
for jeg var selv med fra JFK engang! Derimod husker jeg ikke, om de
havde trafikrettigheder mellem Oslo og København.
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)

Last edited by oy-viv; 19-10-2016 at 04:42.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 08:49   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Dro fram gammel logbok i dag tidlig:

11.11.83 GEN-ARN N-4501Q DAN VIKING 747 COMBI
14.11.83 ARN-GEN LN-RKB DC-10-30 HAAKON VIKING

Var veldig tidlig nerd og fant ut dette var mer gøy enn FBU
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 10:30   #11
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Northwest fløj JFK -GEN - CPH v.v en overgang på 80 tallet, med B747. Jeg er helt sikker,
for jeg var selv med fra JFK engang! Derimod husker jeg ikke, om de
havde trafikrettigheder mellem Oslo og København.
Var på det store flystevnet på Garermoen i 1984, og der var det en jumbojet fra Nort West og mener det var Til Arlanda og tilbake den fløy. Men mulig jeg husker feil og at det var til Kastrup den fløy.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 11:11   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Var på det store flystevnet på Garermoen i 1984, og der var det en jumbojet fra Nort West og mener det var Til Arlanda og tilbake den fløy. Men mulig jeg husker feil og at det var til Kastrup den fløy.
Northwest hadde flere varianter opp I gjennom de årene de fløy, så både Stockholm og København er korrekt avhengig av hvilke år. Mot slutten gikk NW Gardermoen - London - Gatwick - Minneapolis - Phoenix (flybytte I MSP) - det var også forbindelse med NW til JFK fra LGW.

I tillegg de andre historiske Widebody i tillegg til de som er nevnt:
- København - Zurich SAS DC10 (forsatte til Nairobi)
- Stockholm - Paris ? Thai 747 (mener det var Paris Farmer for arrestere meg)
- København - Frankfurt Thai 747
- København - London Heathrow Varig Dc-10, MD-11 og på slutten 777
- Helsinki - Stockholm - Zurich Swissair A310
- København - Amsterdam KLM A310
- Oslo Fornebu - London Heathrow SAS 767
- Oslo Fornebu - København SAS A300
- København - Wien - Athen SAS DC-10
- Wien - København Austrian A310 (fortsatte til Chicago som OS/SK)

Alle disse gikk tur-retur.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 11:27   #13
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,140
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Var på det store flystevnet på Garermoen i 1984, og der var det en jumbojet fra Nort West og mener det var Til Arlanda og tilbake den fløy. Men mulig jeg husker feil og at det var til Kastrup den fløy.
Jeg husker også på samme stevne at en fullastet Sterling Caravelle brukte omtrent hele rullebanen ved avgang og røykla hele området. Tilskuerene humret..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 11:27   #14
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Var på det store flystevnet på Garermoen i 1984, og der var det en jumbojet fra Nort West og mener det var Til Arlanda og tilbake den fløy. Men mulig jeg husker feil og at det var til Kastrup den fløy.
Min tur var i 1982!
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 12:16   #15
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
J Derav kommer navnet "Ugly American", de tror de er viktigst i verden og alle andre skal bare bøye seg i støvet. Var ikke lange flyturen og ikke så mye røyk at det plaget normale folk, men mye syting var det.
Nå har Ola og Kari overtatt den ballen

Forøvrig så fløy jeg, mener det var Gulf Air L-1011 PAR-LON engang på '80 tallet
krølle is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 13:13   #16
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Nå har Ola og Kari overtatt den ballen
Uffda, håper det ikke er så ille...?

Har truffet mange Nordmenn rundt om i verden og de har stort sett være greie, kan ikke huske noen spesielt negative episoder.

Ser at denne tråden nå står for seg selv og ser ut som jeg startet den.
Kanskje trykket jeg på feil knapp, mitt første innlegg her var for å svare på et spørsmål fra en kar som som lurte på hvor han kunne finne widebody flyginger innen Europa?

Begynner også å gå gjennom hukommelsen min i sømmene: Lurer på at den turen jeg nevnte ovenfor fra USA til Norge med landing I Sverige isteden ikke var Northwest Orient, men TWA. Fløy ikke de JFK - FBU med L-1011 tro?
Jeg tok også NWA en gang til Gardemoen, men ikke den gangen.
(Det er 2 ting som skjer når man blir eldre: Det første er at hukommelsen går, det andre husker jeg ikke. )
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 13:32   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Uffda, håper det ikke er så ille...?

Har truffet mange Nordmenn rundt om i verden og de har stort sett være greie, kan ikke huske noen spesielt negative episoder.

Ser at denne tråden nå står for seg selv og ser ut som jeg startet den.
Kanskje trykket jeg på feil knapp, mitt første innlegg her var for å svare på et spørsmål fra en kar som som lurte på hvor han kunne finne widebody flyginger innen Europa?

Begynner også å gå gjennom hukommelsen min i sømmene: Lurer på at den turen jeg nevnte ovenfor fra USA til Norge med landing I Sverige isteden ikke var Northwest Orient, men TWA. Fløy ikke de JFK - FBU med L-1011 tro?
Jeg tok også NWA en gang til Gardemoen, men ikke den gangen.
(Det er 2 ting som skjer når man blir eldre: Det første er at hukommelsen går, det andre husker jeg ikke. )
Det er korrekt at TWA fløy med L-1011, normalt fra Gardermoen, men mens Gardermoen var stengt en sommer ble Fornebu benyttet og jeg mener å huske at også TWA matte fly FBU-ARN-JFK fordi en L-1011 ikke kunne klare nonstop FBU-JFK - det samme med Tower Air og de "antikke" 747'ene de opererte. Dette var vel sommeren 1989
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 14:03   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Har fløyet Thai B747 fra Frankfurt til København, SAS Dc-10 mellom København og Gardermoen og American Airlines B767-200 mellom Hamburg og Brussel. Testflyvning av Lufthansa sin nye B747-400 mellom Hamburg og Frankfurt. I tillegg til mange flyvninger med SAS, Lufthansa, Air France, Swissair med A300/A310 innen Europa. I tillegg har jeg vel fløyet B767 med British Airways mellom Oslo og London.
EB is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 17:21   #19
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Gode historier! I Europa har jeg fløyet LHR-ARN med BA 767, så sent som ifjor på vanlig rute. P.g.a. fulle fly har jeg fått A330 med Swissair på ZRH-OSL og Turkish på OSL-IST. Det ble en tur mellom FBU og ARN med Towers 747 i 1989 eller så, men ble med til JFK etterpå.:-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 17:50   #20
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Morsom tråd. Jeg har fløyet BA 767 mellom ARN og LHR ved to anledninger. Den ene gangen var flighten i utgangspunket satt opp med 787 men det ble endret en stund på forhånd.
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widebody-flygninger innen Europa Steinar Småprat 188 15-03-2024 11:44
Setevalg på Lufthansa innen Europa TOS_EBG Reiseforum 10 28-11-2012 15:02
LH med biz tilbud innen Europa Someone Reiseforum 0 02-06-2010 16:23
LH bytter flightnummer innen Europa Someone Register- og ATC-Forum 4 10-03-2010 07:45
Wetleasing innen Europa trues av ny EU-lov LN-MOW Flyforum 2 12-12-2007 18:17


All times are GMT +2. The time now is 16:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.