Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

View Poll Results: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?
2020 Q2 1 0.53%
2020 Q3 15 8.02%
2020 Q4 29 15.51%
2021 Q1 26 13.90%
2021 Q2 35 18.72%
2021 Q3 17 9.09%
2021 Q4 13 6.95%
2022 36 19.25%
2023 eller senere 15 8.02%
Voters: 187. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-12-2020, 14:17   #101
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
....så det vil antakelig ta noe tid før markedssituasjonen og kapasiteten i alt annet reiserelatert er tilbake på gammelt nivå.
Hvis det noen gang kommer tilbake på gammelt nivå? Der jeg jobber har vi fått klare signaler om langt mindre jobbreiser etter corona. Vet dette gjelder mange andre steder også.
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2020, 14:21   #102
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Hvis det noen gang kommer tilbake på gammelt nivå? Der jeg jobber har vi fått klare signaler om langt mindre jobbreiser etter corona. Vet dette gjelder mange andre steder også.
Det blir nok en reduksjon, men de forsvinner neppe helt. Teamsmøter fungerer som et supplement til fysiske møter, men på ingen måte som en erstatning.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2020, 00:05   #103
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Jeg har masse som står på vent. Det blir heller ei midlertidig økning, for å ta igjen noe av det tapte.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2020, 07:24   #104
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Spørsmålet er jo snarere om man må booke om de allerede tre reisene vi har i april, juli og september.
EB is online now   Reply With Quote
Old 22-12-2020, 19:43   #105
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Spørsmålet er jo snarere om man må booke om de allerede tre reisene vi har i april, juli og september.
Jeg hadde krysset fingrene så lenge som mulig.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2020, 22:58   #106
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg hadde krysset fingrene så lenge som mulig
Det er egentlig et veldig godt råd
Med kryssede fingre blir det vanskelig å bestille urealistiske reiser framover
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2020, 23:29   #107
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Det er egentlig et veldig godt råd
Med kryssede fingre blir det vanskelig å bestille urealistiske reiser framover
Makan!!!!

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 19:32   #108
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Det ser dessverre ut til at Covid kommer til å vare lenger enn noen trodde for bare noen måneder siden.
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 19:45   #109
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Jeg tror dette tar tid ja. Håpet er at vaksinene hjelper en del utover i året. Sommeren med mer varme også.

Jeg tror også at dette er siste året med så mye lockdown i verden. Varer det utover i 2022 er det så mange som har mistet jobber og økonomien kollapser rundt om. Da ser jeg for meg at opptøyer kommer i Europa og krav om å få leve normalt, så godt det går med viruset.
Tror ikke folk godtar å vente 5 år for eksempel på å møte eller klemme familie og venner.

Så 2021 er året vi nok ser hvor dette går. Pandemier går også alltid tilbake igjen, men viruset vil nok alltid ligge og lure et sted i verden.
Dog vil nok antibac og avstand henge lenge igjen framover.
Reise verden rundt helt som normalt? Kanskje i 2023 eller 2024?

Last edited by Concorde98; 25-01-2021 at 19:50.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 23:06   #110
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Det ser dessverre ut til at Covid kommer til å vare lenger enn noen trodde for bare noen måneder siden.
Hva er det som har skjedd som tilsier at dette kommer til å ta så fryktelig mye lenger tid enn nylig antatt da?

Selv om det er litt vaksinedelay og sommeren i worst caseblir domestic. Så må det da begynne å løsne mot høsten?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 23:15   #111
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Hva er det som har skjedd som tilsier at dette kommer til å ta så fryktelig mye lenger tid enn nylig antatt da?

Selv om det er litt vaksinedelay og sommeren i worst caseblir domestic. Så må det da begynne å løsne mot høsten?
Man får håpe det beste! Jeg var kanskje litt pessimistisk over her, men synes ting tar litt tid nå. Jeg blir selvfølgelig glad hvis det er over i høst.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 23:31   #112
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
Man får håpe det beste! Jeg var kanskje litt pessimistisk over her, men synes ting tar litt tid nå. Jeg blir selvfølgelig glad hvis det er over i høst.
Ja, jeg er også d****lei selv om jeg er heldig i forhold til mange som er permittert og/eller syke. Man tør nesten ikke kalle seg d****lei når man er så heldig som jeg føler meg, men allikevel er det sånn det føles.

Etter fjorårets overoptimisme om at dette kom til å løse seg i løpet av høsten 2020, så skal jeg ikke gjette lenger. Men det føles litt som i Mars noen ganger... Når du går ute og du plutselig lukter råtten jord og gress som har tint. Da er det litt lys i gluggene, selv om det skulle komme til å snø både 4 og 5 ganger til før du kan ligg og kauke i bare rompa.

Litt sånn føles det. Kanskje kan man dra til Amsterdam eller Paris i Mai, kanskje ikke. Kanskje kan man dra til New York i August. Kanskje ikke. Men søren heller, det går jo litt i den retningen. Så innmari galt kan det ikke være.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 25-01-2021 at 23:47.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 23:41   #113
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Enig med deg Fnate. Det tar på og ikke vite tror jeg. Men som deg er jeg heldig. Armen gror og jeg har jobb!
Vi får tro som det står på plakatene langs turveiene her langs Deltabyen, ALT BLIR BRA!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2021, 00:12   #114
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Har i alle fall booka overnatting i Hellas i september/oktober, så får vi se.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2021, 01:02   #115
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
Man får håpe det beste! Jeg var kanskje litt pessimistisk over her, men synes ting tar litt tid nå. Jeg blir selvfølgelig glad hvis det er over i høst.
Veldig vanskelig å si hva som skjer. Det store ukjente er jo at vi ikke vet sikkert hvor lenge vaksinen(e) varer. Må vi ha ny om 6 måneder, blir det veldig vanskelig med internasjonale reiser. Da må det etableres et regime med vaksinebevis osv for at folk skal kunne bevege seg. Uten dette vil det forbli store restriksjoner.

Skaff deg heller en rorbu på Helgeland. Mange fine strender der og.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2021, 01:05   #116
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Hva er det som har skjedd som tilsier at dette kommer til å ta så fryktelig mye lenger tid enn nylig antatt da?

Selv om det er litt vaksinedelay og sommeren i worst caseblir domestic. Så må det da begynne å løsne mot høsten?

Det har jo kommet et sånnt mutert coronavirus som smitter lettere, da... En dame i Tyskland er nå coronasmittet for andre gang, enten er det bad news med at man ikke blir immun mot identisk virus, eller så er det bad news at "vanlig virussmitte" ikke gir immunitet mot mutantvirus.



Second bad news, damen hadde 150 "nære kontakter" som alle er i karantene. Folk hører overhodet ikke på tiltakene. Med vaksineraten som er nå er alle ferdigvaksinert når vi alle er 80år gammel...



Meeeeen jeg liker optimismen din. Det er noe jovialt over den som gjør at jeg gjerne vil se mer.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2021, 06:54   #117
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Veldig vanskelig å si hva som skjer. Det store ukjente er jo at vi ikke vet sikkert hvor lenge vaksinen(e) varer. Må vi ha ny om 6 måneder, blir det veldig vanskelig med internasjonale reiser. Da må det etableres et regime med vaksinebevis osv for at folk skal kunne bevege seg. Uten dette vil det forbli store restriksjoner.

Skaff deg heller en rorbu på Helgeland. Mange fine strender der og.
Ja det er vanskelig å si hva som skjer framover. Man veksler litt mellom håp og pessimisme. Akkurat nå ser det litt mørkt ut, mutantvirus og slikt skit.

Men plutselig kommer våren og ting kan snu. Rorbu høres flott ut! Men vi kjøpte akkurat en ferieleilighet i Larvik som ikke er bygget ennå. Jeg kjenner området der en del. Kan være fint å ha noe i Norge.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2021, 07:00   #118
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det har jo kommet et sånnt mutert coronavirus som smitter lettere, da... En dame i Tyskland er nå coronasmittet for andre gang, enten er det bad news med at man ikke blir immun mot identisk virus, eller så er det bad news at "vanlig virussmitte" ikke gir immunitet mot mutantvirus.



Second bad news, damen hadde 150 "nære kontakter" som alle er i karantene. Folk hører overhodet ikke på tiltakene. Med vaksineraten som er nå er alle ferdigvaksinert når vi alle er 80år gammel...



Meeeeen jeg liker optimismen din. Det er noe jovialt over den som gjør at jeg gjerne vil se mer.
Jeg også liker optimismen til Fnate. Vi får håpe det bare snur snart. Vi er snart et år ut i pandemien og en pandemi kan ta flere år. Jeg undres hvor lenge vi kan holde strenge tiltak i Europa og Norge egentlig. Har liksom ikke helt troa på at samfunnet og folk holder et år til slik. Økonomi og jobber. Se hva som skjer i Nederland nå med protester.
Uansett, vi må følge med og krysse fingrene for at det går rette veien.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2021, 11:24   #119
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Da denne tråden ble åpnet, så trodde jeg at jeg var ganske pessimist-realist da jeg trykket Q2 2021. Tror nok nå heller at man realistisk sett bør forvente seg at store deler av 2021 også går "dukken" for utenlandsreiser.

Men, jeg tror det er en del av overlevelsesinstinktet at man setter seg slike datoer for når man forventer en viss normalisering, ca et år frem i tid. Hvis jeg nå sier at ting kanskje normaliserer seg Q1 eller Q2 2022, så føles det mer overkommelig ut nå (mentalt sett), enn det gjorde for et år siden. Og så lever man litt i håpet på det en god stund.

Én ting er jo hvordan ting går her på bjerget, hvor vi tross alt, har vært ganske heldige til nå. Hvor helsevesenet ikke er overbelastet. Vi har knapt nok flere dødsfall enn en mild influensasesong. Selv om mange er permitterte og står i fare for å miste jobben sin, så har vi også et ganske solid sikkerhetsnett som kan trå til.

En annen ting er jo hvordan situasjonen utvikler seg både på kontinentet her i Europa, men også resten av verden. Det var en virusekspert på NRK i går som frykter at dette viruset blir vi faktisk ikke helt kvitt, fordi det er så utbredt i store deler av verden nå. Vi er avhengige at folk i hver krik og krok blir vaksinert, noe som virker svært vanskelig å få til.

Det går vel i riktig retning, men det føles nå som om det er et skritt frem, og to tilbake.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2021, 12:33   #120
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Vaksinetempoet gaar nok snart betydelig opp .Det er irritierende aa maatte vente, men det er viktig at dette gjoeres viktig. Jeg trykket Q1 2021 sist, men det ser ut til aa vaere litt for optimistisk. Samtidig tror jeg det kan bli noe utenlandsreising i sommer, men med sertifikater og eller testing foer avreise og ved ankomst begge veier. Det vil samtidig si at dette ikke er en retur til normalen. Det maa ogsaa koordineres endre internasjonalt; et land kan vaksinere sitt eget folk saa mye det vil, men har ikke naboen gjort det er man fort like langt. Maa grensene holdes stengt for aa hindre smitte, skades oekonomien og flyene maa staa paa bakken. Jeg tror restriksjonene etterhvert forsvinner i loepet av aaret, at aarest russ ogsaa faar begrenset feiering, at SP mister oppslutning og at stortingsvalget avholdes som normalt, men med litt ekstra koer og at vi oppfordres til aa forhaanstemme i enda stoerre grad.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!?? seilfly Flyforum 28 15-02-2008 02:44
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... G-COLE Flyforum 4 02-03-2006 23:28


All times are GMT +2. The time now is 08:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.