Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

View Poll Results: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?
2020 Q2 1 0.53%
2020 Q3 15 8.02%
2020 Q4 29 15.51%
2021 Q1 26 13.90%
2021 Q2 35 18.72%
2021 Q3 17 9.09%
2021 Q4 13 6.95%
2022 36 19.25%
2023 eller senere 15 8.02%
Voters: 187. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-04-2021, 14:29   #201
Lollo
Newcomer
 
Join Date: Apr 2021
Posts: 2
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da bet man i det sure eplet, dog trengs den giraffen først svelges i 2022. Sommerenferien for 2022 er booket, og da må man vel kunne reise. Så da blir det fullt ut med Lollo&Bernie, Granka og hele sulamitten......
Lollo danse Happydance nå ... !

Lollo is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 18:23   #202
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Konstaterer det begynner bli veldig mye utplukket av hva som frister og/eller egner seg for småbarnsfamilier i Norge i sommer, når man ønsker det litt "resort-aktig", minst mulig selvbetjening og minst mulig å irritere seg over. Samtidig er 3,5 uke bare med kombinasjonen svigers og hytta, litt too much

Sjekket også opp litt type Granka i høstferien, og det jeg kunne tenke meg av kombinasjoner av konsept og rom virker være mer eller mindre utsolgt. Men på den positive siden, så "slipper" jeg da bruke nord av 50k for en uke med Lollo&Bernie
Hvis vi snakker om samme bamsene så tror jeg faktisk de jobbet på Quality skjærgården da vi var der for en måneds tid siden. Våre små var ikke så veldig entusiastiske, men mange av de andre barna klikket. Disse bamsene blir aldri det samme for meg etter første episoden i Succession.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2021, 08:33   #203
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Nakstad mener mutasjoner gjør at det kan ta år før vi kan reise fritt igjen:

https://www.nrk.no/norge/muterte-vir...ver-1.15478922
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2021, 15:44   #204
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,753
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Nakstad mener mutasjoner gjør at det kan ta år før vi kan reise fritt igjen:

https://www.nrk.no/norge/muterte-vir...ver-1.15478922
Dette samsvarer vel forsåvidt godt med det helsemyndighetene i USA nå kommuniserer, om at flokkimmunitet er lite sannsynlig, og at man vil oppleve at et koronavirus i en eller annen mutert variant vil fortsette å sirkulere i mange år fremover.

https://www.nytimes.com/2021/05/03/h...gtype=Homepage
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2021, 17:31   #205
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Nakstad mener mutasjoner gjør at det kan ta år før vi kan reise fritt igjen:

https://www.nrk.no/norge/muterte-vir...ver-1.15478922
Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Dette samsvarer vel forsåvidt godt med det helsemyndighetene i USA nå kommuniserer, om at flokkimmunitet er lite sannsynlig, og at man vil oppleve at et koronavirus i en eller annen mutert variant vil fortsette å sirkulere i mange år fremover.

https://www.nytimes.com/2021/05/03/h...gtype=Homepage
Skjønner argumentasjonen og at disse gutta har mye mer peiling på det enn meg. Det jeg ikke skjønner er hva som gjør denne pandemien så fryktelig mye mer langvarig enn alle tidligere pandemier. Det står kanskje noe om det en plass.

Men etter hva jeg mener å ha lest (korriger med om jeg tar feil) så døde tidligere pandemier ut i løpet av andre året. Altså i løpet av 2021 i vårt tilfelle. Så med mindre jeg har misforstått fullstendig skjønner jeg ikke at akkurat dette coronaviruset skal holde oss fanget i "årevis til".
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2021, 17:37   #206
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post

Men etter hva jeg mener å ha lest (korriger med om jeg tar feil) så døde tidligere pandemier ut i løpet av andre året. Altså i løpet av 2021 i vårt tilfelle. Så med mindre jeg har misforstått fullstendig skjønner jeg ikke at akkurat dette coronaviruset skal holde oss fanget i "årevis til".
I gamle dager da man ikke hadde vaksine, daua 'de som var utvalgt' og ferdig med det. I dag gjør vaksine og spredningstiltak at prosessen blir dratt ut ...

Vi kødder rett og slett med naturen ... tror jeg.

Ikke det av vi bare skal la pandemien få herje, men hvordan vi 'angriper' den utgjør en forskjell ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2021, 17:54   #207
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,823
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Samtidig nærmer det seg karantenefrie reiser innen EU og fra land hvor smittetrykket er lavt, eller man er fullvaksinert. Nå er det til slutt opptil hvert medlemsland, men det pushes i hvertfall sentralt i EU

https://www.flightglobal.com/network...143573.article

Quote:
Regulators have outlined plans to ease restrictions into European Union states from travellers that are either fully vaccinated from coronavirus or from countries where the pandemic has been controlled.

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
Nakstad mener mutasjoner gjør at det kan ta år før vi kan reise fritt igjen:
Det kommer jo litt an på definisjonen av å reise fritt. Det finnes jo mange mellomting mellom full stopp og det at alt er helt åpent. At det vil stilles krav til vaksiner, testing og/eller en eller annen form for kontroll, spesielt fra områder som sliter, betyr jo teknisk at man ikke kan "reise fritt", selv om det for de fleste reiser vil være åpnet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 03-05-2021 at 17:57.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2021, 21:52   #208
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Skjønner argumentasjonen og at disse gutta har mye mer peiling på det enn meg. Det jeg ikke skjønner er hva som gjør denne pandemien så fryktelig mye mer langvarig enn alle tidligere pandemier. Det står kanskje noe om det en plass.

Men etter hva jeg mener å ha lest (korriger med om jeg tar feil) så døde tidligere pandemier ut i løpet av andre året. Altså i løpet av 2021 i vårt tilfelle. Så med mindre jeg har misforstått fullstendig skjønner jeg ikke at akkurat dette coronaviruset skal holde oss fanget i "årevis til".

Hvilke pandemier er det du drar denne slutningen fra? Jeg tenker litt sånn i forhold til at sist det var en global pandemi var typ i 1920 hvor begrepene "helgetur til Dubai" eller "mileagerun til New Zealand" antakeligvis ikke eksisterte, ei heller "utenlandsk arbeidskraft" i den form vi kjenner det i dag. Globalisering er vel generelt bra for alt utenom pandemier, og så lenge folk ikke slutter å "ræke" permanent fra tid X til tid Y så vil dette - slik robertaas beskrev helt i starten - ligge latent i U-land i mange år framover og hele tiden bli hentet opp av backpackere, folk på "viktige arbeidsreiser" eller innvandrere som må hjem til sin syke mor og som etterpå reiser tilbake til I-landet.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2021, 23:05   #209
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvilke pandemier er det du drar denne slutningen fra? Jeg tenker litt sånn i forhold til at sist det var en global pandemi var typ i 1920
Både Asiasyken og Hongkonginfluensaen døde vel ut at seg selv etter et par år.

Quote:
Asiasyken var én av tre store influensapandemier som rammet verden på 1900-tallet. Asiasyken var forårsaket av influensavirus av undertypen H2N2 og herjet under årene 1957–1958. Den hadde en dødelighet på rundt 0,2 prosent og medførte anslagsvis mellom én og fire millioner dødsfall verden rundt.
https://sml.snl.no/asiasyken
Trent600 is online now   Reply With Quote
Old 04-05-2021, 00:02   #210
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,316
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Flysyken har vært standhaftig!
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2021, 21:20   #211
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,443
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Men etter hva jeg mener å ha lest (korriger med om jeg tar feil) så døde tidligere pandemier ut i løpet av andre året. Altså i løpet av 2021 i vårt tilfelle. Så med mindre jeg har misforstått fullstendig skjønner jeg ikke at akkurat dette coronaviruset skal holde oss fanget i "årevis til".
Det stemmer vel, til en viss grad, for influensapandemier.

Svartedauden var jo definitivt en pandemi og pågikk i Europa fra 1346 til 1353. Ebola har kommet og gått, men 2013-2016 var vel de mest aktive årene. AIDS sprer seg fortsatt etter 40 år. Kolera-pandemier har vel gjerne holdt på 10-20 år når de brøt løs.

Coronavirus er det jo litt færre av. MERS-CoV er jo mye mindre smittsomt, men er vel fortsatt en risiko.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 07-05-2021, 21:35   #212
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det stemmer vel, til en viss grad, for influensapandemier.

Svartedauden var jo definitivt en pandemi og pågikk i Europa fra 1346 til 1353. Ebola har kommet og gått, men 2013-2016 var vel de mest aktive årene. AIDS sprer seg fortsatt etter 40 år. Kolera-pandemier har vel gjerne holdt på 10-20 år når de brøt løs.

Coronavirus er det jo litt færre av. MERS-CoV er jo mye mindre smittsomt, men er vel fortsatt en risiko.
Med stadig økende nedhogst av urskog i Afrika, Asia og Sør-Amerika, vil vi nok se nye uoppdagede virus før vi vet ordet av det. Å spise flaggermus eller annet «bushmeat» går ikke av motem, og øker jo mer urskog som fjernes. Hvor mange billioner har coronaviruset kostet, vs. hvor mye har man tjent på å fjerne skog for industri i Kina.... Tipper kostnaden er større enn gevinsten. Men menneskeheten fortsetter i sporet «rask og stor gevinst» og vil nok dermed raskt få neste pandemi etter seg. Jeg tror litt på at det aldri vil bli som før, jeg.... Var litt mer optimist i begynnelsen av denne tråden.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2021, 18:08   #213
carana
Newcomer
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 42
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Sånn litt på sia, men likevel relevant; når tror dere vi vil kunne fly uten masker igjen?

Edit - legger til lenke der CDC i USA fjerner krav om maske og avstand for alle som er vaksinerte (gjelder dog ikke enda ombord på fly)
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019...-guidance.html

Last edited by carana; 14-05-2021 at 18:20.
carana is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2021, 13:24   #214
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,263
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by carana View Post
Sånn litt på sia, men likevel relevant; når tror dere vi vil kunne fly uten masker igjen?

Edit - legger til lenke der CDC i USA fjerner krav om maske og avstand for alle som er vaksinerte (gjelder dog ikke enda ombord på fly)
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019...-guidance.html
I Norge sommeren 2022. Verden 2025?
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2021, 10:25   #215
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 396
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Det blir vel mange år til reising blir som før covid, om det i heletatt kommer på det nivået igjen.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2021, 11:45   #216
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Det blir vel mange år til reising blir som før covid, om det i heletatt kommer på det nivået igjen.
Mye som tyder på det:

"Flere av Norges største bedrifter vil halvere reisevirksomheten fra før koronapandemien satte inn. Flybransjen bør passe seg":

https://www.nettavisen.no/okonomi/no...-95-3424137678
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2021, 13:18   #217
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,009
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Ja det blir spennende å se hvordan forretningsmarkedet utvikler seg. Det vil fortsatt være behov for fysiske møter i en del tilfeller. Men så kommer alle fly-pendlerne som kanskje er lei av å sitte på hjemmekontor, samt alle som ønsker å møte kollegene de ikke har truffet fysisk på lang tid. Kanskje forretningstrafikken er tilbake på pre-koronanivå i løpet av kort tid?
Desk pilot is online now   Reply With Quote
Old 08-07-2021, 17:26   #218
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,238
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Ja det blir spennende å se hvordan forretningsmarkedet utvikler seg. Det vil fortsatt være behov for fysiske møter i en del tilfeller. Men så kommer alle fly-pendlerne som kanskje er lei av å sitte på hjemmekontor, samt alle som ønsker å møte kollegene de ikke har truffet fysisk på lang tid. Kanskje forretningstrafikken er tilbake på pre-koronanivå i løpet av kort tid?
Nei , jeg tror ikke det vil ta kort tid. Det vil nok bygge seg opp mot pre-COVID-19 nivå , men det vil nok ta et par-tre år. Svært mange bedrifter har sett hvilken innvirkning reduserte reisekostnader har utgjort siste året og det vil nok også få betydning på kort og mellomlang sikt.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2021, 10:07   #219
LN-DYA
A Flying Paramedic
 
Join Date: Oct 2008
Location: Råholt/OSL
Posts: 172
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

En pandemi har vanligvis en varighet på
3 år før den som regel er over. Så 2023 er ikke overraskende...
LN-DYA is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2021, 14:41   #220
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Ting kan nok ta mye lenger tid enn vi håpet ser det ut for..

nrk.no:
"Selv med vaksinepass preger koronaviruset reiselivet i mange år fremover. England og Spania tror nivået fra før pandemien kan nås i 2026. Oslo lufthavn håper på 2024":

https://www.nrk.no/urix/fortsatt-fle...vet-1.15710543
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!?? seilfly Flyforum 28 15-02-2008 01:44
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... G-COLE Flyforum 4 02-03-2006 22:28


All times are GMT +2. The time now is 11:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.