Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-06-2005, 08:52   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Norsk Metropolitan Klubb

Noen som kan gi meg litt info om NMK?? Hvem startet organisasjonen? Når? Fikk de 440'n sin donert av SAS, eller kjøpte de den. Hvorfor la de ned, og når? Noen som vet om 440n deres som står på flymuseet på Sola er flygedyktig?? Donerte NMK den til museet, eller er den på låns?? Og - hvorfor var ikke 440'n malt i SAS-farger???
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2005, 08:57   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Husker godt at min mor var medlem av denne klubben... Vi hadde mange klistremerker og annet fra NMK i min barndom... mimre mimre...
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2005, 09:50   #3
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Her er det klart for nye utgravninger igjen. Mener jeg skal ha noen nr. av Metrop.klubbens blad/avis liggende. Hva angår flyveapparatet så mener jeg å huske at det ble kjøpt fra Norfly ?????? SAS tok nærmest avstand fra hele prosjektet, og dette var et sterkt bidrag til at klubben gikk i oppløsning. Datidens SAS-leder ville ikke ha noe med gammle fly å gjøre. SAS var da et moderne selskap !!!! Flyet hadde en egen bemaling. Bjørn Nilsen, da pilot i SAS og så vidt jeg husker samtidig med unge Reithe's far, var vel en av de markante skikkelsene i klubben. Bjørn som er pensjonist nå, har atskillige timer på Metropen, både i SAS og klubben.
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2005, 10:57   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

SAS kan da ikke ha vært så negative? Mor ble vel medlem på grunn av et eller annet hun bistod klubben med...

Hadde jeg (og DC-8-63) den kuuleste moren blant oss på forumet her????
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2005, 12:02   #5
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Det var nok en rekke SAS ansatte som hadde gode minner fra tiden med Mertopen, og som av den grunn støttet varmt opp om klubben, men SAS som firma (ledelsen i region Norge) var heller lunken. Bl.a forespurte klubben SAS om sponsing for å kunne lakkere kjerra i SAS farger, men dette ble blankt avslått.
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2005, 16:15   #6
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,546
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

LN-KLK ble definitivt kjøpt fra Norfly. Hvis jeg husker riktig leide Norfly den tilbake en kort periode etter at den var lakkert i NMK's farger.
Finansene i NMK var vel frynsete hele tiden, men når man fikk pålegg om å installere "floor proximity light" (Nødlys i gulvet) samt en aldri så liten Maintenance check samtidig som at flere nøkkelpersoner var i ferd med å gå lei raknet vel det hele. KLK ble stående å "ruste" utendørs på Sola før museet tok den inn i varmen.

Correct me if I'm wrong......
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2005, 19:37   #7
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Kan ikke bidra med mye nå, men husker iallefall den ble annonsert til salgs som flydyktig i FlyPast en gang på 80-tallet. Ble en del diskusjon, så vidt jeg husker, da denne annonsen kom på trykk. Man kunne da ikke finne på å selge et slikt fly ut av Norge!!!...., var majoriteten av kommentarene.
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2005, 20:59   #8
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Quote:
Originally posted by Olebno
Her er det klart for nye utgravninger igjen. Mener jeg skal ha noen nr. av Metrop.klubbens blad/avis liggende. Hva angår flyveapparatet så mener jeg å huske at det ble kjøpt fra Norfly ?????? SAS tok nærmest avstand fra hele prosjektet, og dette var et sterkt bidrag til at klubben gikk i oppløsning. Datidens SAS-leder ville ikke ha noe med gammle fly å gjøre. SAS var da et moderne selskap !!!! Flyet hadde en egen bemaling. Bjørn Nilsen, da pilot i SAS og så vidt jeg husker samtidig med unge Reithe's far, var vel en av de markante skikkelsene i klubben. Bjørn som er pensjonist nå, har atskillige timer på Metropen, både i SAS og klubben.
LN-KLK ble kjøpt av Nor-fly A/S som hadde kjøpt den fra SAS hvor den hadde regen SE-BSR "Bjarne Viking".Olebno,det var vel ikke SAS sin manglende støtte som gjorde at NMK gikk i oppløsning.Som "Stone" sier så var det vel heller ildsjelene som gikk lei og så mener jeg å huske at det var noe interne "gnisninger".Dessuten så støttet jo SAS NMK ved at de chartret maskinen i forbindelse med 40-års markeringen i august 1986.Da kom de nordover med den og hadde stopp på alle plasser SAS hadde brukt slike fly i rutetrafikk(f.eks TOS,ALF,LKL,KKN).Det var mulig å få seg rundflyvning for en rimelig penge.(Det gjorde jeg,en uforglemmelig tur!)Det ble laget en video med glimt av gamle med-troll-i-pottans ferd landet rundt.Flyet var merket med en SAS-sticker under cockpitvinduet,ikke det helt store nei.SAS burde vel ha sponset en lakking av kjerra i gamle SAS-farger, sant nok.Rart er det jo også at SAS ikke ville ha noe med gamle fly å gjøre,dette var jo like etter at de hadde bestemt seg for å kvitte seg med de nye,store Airbus A300 flyene og heller satse på å friske opp de gamle(og meget gode)Douglas DC-9 flyene.Men det er en annen historie,eller OT som heter...
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2005, 21:14   #9
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Jeg er for ung til å ha fått med meg så mye av Metropolitanklubb-tiden, men jeg husker i alle fall Fornebudagen (husker ikke i hvilket år, men Braathens 767er var i alle fall fremdeles en nyhet) og åpen dag på Koksa-verkstedet ifm. SAS' 40-årsjubileum i '86. Jeg fikk meg en tur med Convairen ved begge anledningene. Forumdeltager "Concorde" fikk forresten sin første flytur med Convairen på Fornebudagen. Jeg mener å huske fattern spanderte turen på ham fordi han mente at dette var skikkelig fly og en verdig maskin for en jomfrutur. Fatter jobbet med Convairene til SAS og LIN på Koksa i nesten tyve år.

Mange foreninger og lag står og faller på en krets Tordenskiolds soldater. Så også NMK, som i tillegg hadde tyngdepunkter i både Stavanger og Oslo. KLK stod en stund på Fornebu og korroderte før den etter en sjekk ble ferget til Sola. Jeg så den ikke igjen før jeg var og besøkte museet høsten '92. Da hadde den inntatt sjefsposisjonen inne i hangaren på Sola sjø.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2005, 22:14   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Det er helt korrekt som LN-MEH skriver, som tidligere medlem husker jeg godt et par "oppvask" moeter i Kantinen paa Gamle Fornebu. En god venninde av meg (Braathen ansatt) var kasserer paa den tiden noe som laaaangt fra var en enkelt oppgave. Gnisningene mellom Oslo Frasksjonen og Stavanger fraksjonen var aarsaken til at det hele stoppet opp. Saa vidt jeg husker var det ogsaa en noksaa stor regning i fra Fred Olsen-FOF teknisk avdeling som det ikke var dekning for......og FOF hadde vel kun belastet en tredje del av timene som de hadde jobbet.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2005, 00:04   #11
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Ta en titt her, så får dere både bilder og historie.

LN-KLK
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2005, 16:22   #12
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Ja kjempefine bilder er det,men infoen er litt telegram(bildetekst)aktig.CK spurte om hvem som startet NMK og når det skjedde.Jeg har lett fram Metropolitan Post nr. 1 fra februar 1985.Der står det at det hele begynte sensommeren 1982.Det var en gjeng flyentusiaster fra Sola som leide en F27 fra Busy Bee og dro til det store Farnborough flystevnet i England.Videre står det at interessen og entusiasmen var over all forventning og førte til dannelsen av "The Norwegian Air Show Travel Club".Klubbens mål var å arrangere turer for flyinteresserte til steder av flymessig interesse i inn- og utland.De tenkte ofte på et eget fly og en liten gruppe "nostalgiske" personer kastet sine øyne på de to siste av Nor-Fly A/S sine CV-440.De kom i kontakt med ledelsen i selskapet og inngikk etterhvert forhandlinger om et flykjøp.LN-KLK ble kjøpt den 9. mars 1984 med leiekontrakt av flyet tilbake til Nor-Fly A/S ut 1984.Finansiering ble ordnet bl.a. gjennom et generøst tilskudd fra Sola kommune,støtte fra forskjellige firmaer og stor egeninnsats av klubbens medlemmer.Klubbens navn ble endret ved konstituerende generalforsamling 13.09.83.I Metropolitan Post nr.2 fra august 1985 nevnes allerede disse gnisningene mellom Sola miljøet og Oslo(Østlandsavdelingen) i et leserinnlegg.Det står at kommunikasjonen er dårlig internt i klubben,noen vet mye om det som skjer og skal skje,mens andre vet lite og ingenting.Det etterlyses bedre informasjon fra styret til medlemmene.Videre står det at SAS faktisk støttet klubben økonomisk.Det står at pressesjef i SAS Norge Even T. Hansen delte ut kr 25.000,- til NMK,og at de nå også har SAS-farger på skroget.Tilstanden idag vet jeg ikke,CK lurte på om den er luftdyktig.Men det er sikkert noen i Sola-området som vet noe om dette.CK lurte også på om den ble donert til muset,eller om den bare er til låns,det vet jeg heller ikke svaret på,helt sikkert noen som gjør det.For ordens skyld så var jeg ikke medlem i NMK,men faren min var det.Uansett herlige fly,med en herlig motorlyd...
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2005, 16:28   #13
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Jeg glemte å nevne at klubben første tur med LN-KLK foregikk den 8/4-84.Det var en rundflyvnig i Sola området.LN-KLK ble registrert hos LV den 9/5-84.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2005, 16:49   #14
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Jeg var også medlem av NMK.Jeg ble fortalt at det var en rimelig "høy sigarføring" blant SVG-gjengen ("administratorene&quot mens FBU-gjengen ("operatørene&quot nærmest jobbet for knapper og glansbilder som fikk begeret til å flyte over.Flyet ble stående utendørs over vinteren,korroderte så mye at en istandsetting ikke ville være økonomisk forsvarlig,en bank overtok eierforholdet,tror jeg,og etterhvert endte flyet opp innendørs i hangaren på SVG.

SAS-Norge ville ikke sponse maling i SAS-skjema,noe de heller ikke gjorde for Dakota Norway noen år senere.SAS-SE og SAS-DK har tydeligvis ikke noen "hangups" på det området!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2005, 14:14   #15
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,230
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

OK , jeg får gi litt informasjon fra min side.
Det var jeg som startet NMK sammen med 2 andre flyinteresserte venner.
I tidligere innlegg er det skrevet en del om NMK og LN-MEH refererer fra klubbens avis og dette er korrekt i innlegget hans fra 25.06.05.
Klubbens utgangspunkt hadde sin opprinnelse på FBU. I min oppvekst på Jar i Bærum ble det mange turer ned til gamle FBU på -60 tallet og 440'en var en av de maskiner som fasinerte meg mest. Flyturer med SAS og Linjeflyg 440 økte denne interessen. Etter at jeg flyttet til Sola tidlig på -70 tallet ble det mye reising over Nordsjøen til Aberdeen og Sumburgh,Shetland med kjerrene til Norfly. LN-KLK,LN-MAP,LN-KLV og LN-MAM ble det hyppige og uforglemmelige turer med. I tillegg var det mye oversjøisk reising til kontinenter i forbindelse med jobben der gamle kjerrer av forskjellige typer ble fløyet.
Vel vitende at disse gradvis ville forsvinne en dag vokste tanken fram for å ta vare på en av disse som veteranfly for ettertiden.
Som tidlig medlem i Sally B i UK reiste jeg og venner fra SVG til flystevner i England opp gjennom syttitallet. En dag i 1982 var dette blitt så mange at vi fylte opp LN-SUF fra Busy Bee og dro av gårde til Farnborough . Vi mellomlandet på Stansted for tollbehandling og fløy videre til RAF Odiham noen kilometer fra Farnborough.Det var en kombinasjon av yrkesaktive i Sola miljøet og entusiaster som var med på turen.
Når Norfly anskaffet 580 og LN-MAM og LN-KLV ble solgt til USA ble det fart i planene om å se på mulighetene for å kjøpe og drive eget fly av denne størrelsen.
Undertegnede dro til FBU og diskuterte kjøp med nå avdøde Terje Klev i Norfly. Han var naturligvis overrasket over initiativet , men positiv til ideen.
Vi brukte mye tid i 1982 for å utrede anskaffelse og drift av en 440 samt at vi forhandlet en kjøpsopsjon med Norfly.
Finansiseringen med kjøp av LN-KLK med reservedeler , 2 ekstra motorer og propellere ble som følger:

-100.000 egenkapital
-200.000 i støtte fra Sola Kommune mot at flyet skulle til Flymuseet på Sola når driften opphørte.
-200.000 i lån kausjonert av noen av oss i styret på den tiden.

Det var spennende og utfordrene å jobbe med prosjektet. Ekstra utfordrene ble det da LV fikk greie på planene våre med drift av eget klubbfly.
Aldri før i Europa hadde noen skaffet seg et fly med 56 seter pluss 4 crew for å drive dette på klubbbasis. Dette medførte at LV ba om at de måtte vurdere driften vi planla og drøfte dette med sine andre skandinaviske fagmiljøer .
Resultatet ble at LV kom tilbake til NMK og påla oss drift kun med driftstillatelse. Altså samme krav som hvilket som helst annet luftfartsforetak.
Det var bare å brette opp armene å gå igang.
Egen operativ enhet ble opprettet med erfarne CV-440 piloter. Egen teknisk enhet ble opprettet med erfarne CV-440 mekanikere og det ble fremforhandlet en vedlikeholdavtale med FOF typegodkjent vedlikeholds verksted på FBU.
All underlagsdokumentasjon ble sent inn til LV for godkjennelse med undertegnede som total ansvarlig for foretaket.
Driftstillatelse ble utsted omsider av Samferdselsdepartementet og driften kunne begynne.
Før denne tid leiet vi KLK tilbake på drylease til NorFly som brukte den som reservefly for 580'ene og enkelte ruter for forsvaret. Dette ga inntekter i kassa for oss og vi kunne bruke flyet selv når dette passet.
Dessverre kom det på slutten av -80 tallet ett påbud om installasjon av røykdetektorer på toalettet og lysstripe langs gulvet i kabinen.
FOF ga oss et prisoverslag over dette for engineering og installasjon som var så kostbart at det ikke var forsvarlig å gå igang med dette. Vi forsøkte å få dispensasjon hos LV for ikke å installere dette uten resultat. LV var urokkelige dessverre. Noen år etterpå ville dette mest sansynlig blitt akseptert.
Flyet ble etter opphør av driften inhibert og tatt godt vare på med tanke på plassering i museet på Sola i henhold til avtale inngått med Sola Kommune ved kjøp av KLK.
I 1991 var museet klar til å ta imot kjerra og vi trillet det over veien fra SVG til Sola Sjø.
På spørsmål om tilstand kan jeg opplyse at den er i meget god stand fortsatt. Det er kun penger som skal til for en C-sjekk for å få den i lufta igjen. Dette er ingen umulighet.
Jeg kan si at det var en begivenhetsrik periode og et stykke norsk luftfartshistorie.Ingen hadde prøvd før oss det vi gjorde, men flere har fått det til senere internasjonalt.
Vi ble lagt mer merke til ute i Europe enn hjemme i Norge.
Det var knallhar jobbing med å drive "flyselskapet". Jeg kan ikke huske at vi hadde "høy sigarføring".
Kan ikke huske det var gnisninger mellom vest og øst i NMK , men det var ulike meninger om driften av klubben og det er greit. Disse meningene kom stort sett fra en person som mente at vi skulle drive slik SAS gjorde. En klubb kan ikke drives som SAS, men den skal likevek drives forsvarlig ig det gjorde vi.
NMK eksisterer fortsatt. Mange ble med videre i MTC(Metropolitan Travel Club).
Vi reiser over hele kloden som spottere fra SVG og møtes regelmessig hver måned .
Noen av oss fikk erfaring med å starte flyselskapet NMK og startet Norway Airlines i 1987.
Men det er en annen historie.
Jeg jobber inn imellom med å skrive historien om NMK. Jeg håper å få denne ut i løpet av dette året eller første halvdel neste år.
Har noen spørsmål om NMK eller LN-KLK er det bare å ta kontakt.



OJB is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 11:25   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

TUSEN TAKK, OJB! Og du kan nok vente at jeg vil ta kontakt direkte. Håper på boken!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 22:09   #17
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Dette var en spennende, og for meg, helt ukjent historie! Det er kanskje mulig at et slikt prosjekt kan reåpnes? Hva skal til i såfall (bortsett fra penger ...)? Det hadde jo vært aldeles strålende!
Håper også det blir bok av dette, men enda mer hadde det vært flott om flyet fikk luft under vingene igjen.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2005, 01:16   #18
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,230
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Som sagt er det "hard cash" og mye jobbing som skal til for å få ett slikt prosjekt i lufta.
Jeg vil anslå 3.5-4mill NOK til C-sjekk og utbedringer.
Organisasjon må etableres som beskrevet over. Nye driftstillatelse må fremskaffes fra Samferdelsdepartementet.
Tidsmessing vil det at ca 6 måneder å få organisasjon på beina og gjennomført arbeide på kjerra.
Det må etableres kontrakt for vedlikehold med et verksted som har typegodkjenning for CV-440.
Pr idag er det bare Air Atlantique på Coventry i UK som har dette i hele Europa. Det er en forutsetning for driftstillatelse at man har dette iorden.
De nytter ikke "å skru selv". CV-440 er for kompleks til dette.Derfor måtte KLK midlertidig sjekkes før en fergeflyging med en "permit to fly" til Baginton,Coventry for hovedsjekk.
Det må identifiseres en eller flere sponsorer som vill være med å finansiere et slikt prosjekt og de finnes det dessverre ikke mange av i fedrelandet.
Men , hvis noen har gode kontakter......... så er det bare å ta kontakt.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2005, 08:50   #19
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

hvorfor er alle de stein-rike i Norge bare opptatt av foppal (Fredriksen, Brynestad, Røkke)?? Det vi trenger er en flyfreak-milliardær!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2005, 09:52   #20
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Norsk Metropolitan Klubb

Røkke har jo hatt "eget" fly, men det var kanskje ikke en genuin flyinteresse som lå bak det? Ellers håver jo Fredriksen inn millioner for tida ...
Neida, som OJB skriver: Det er nok mye hard jobbing i tillegg til pengene som kreves for å dra i land dette. Holder vel ikke med en tlf. til en riking eller fem.

Fly high is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LIN Convair CV340/440 Metropolitan SE-SAM Samlerhjørnet 0 26-06-2012 21:13
Hvilken klubb skal man velge? Polaris General Aviation og sjøfly 23 02-01-2012 22:31
Chattanooga Metropolitan Airport baselutvann Bilder & foto 11 08-10-2011 16:28
Convair Metropolitan o julenissen! SE-SAM Samlerhjørnet 0 26-12-2010 14:30
Metropolitan i BLL Guest Flyforum 11 02-11-2004 22:59


All times are GMT +2. The time now is 13:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.