Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2020, 23:00   #1
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default TCX... 1 år etter

Det er lenge siden jeg har satt sammen noe som dette men tenkte at siden det i dag er et år siden Thomas Cook og TCX lukket dørene og slukket lyset, kan jeg jo se om jeg får det til å funke med bilder og slikt. Jeg var der i 3.5 år og hadde en veldig bra "work-life balance" som de sier. Jeg gikk jo fra en annen veldig behagelig tilværelse i:



Little Red var jo også for godt til å vare men sånn er det nå. Hva som kom som et kultursjokk etter en tid var lange flyturer, laaaaaaange flyturer!



Hvem i alle dager flyr 2516 nautiske mil og sitter i et fly i 6 timer og 8 minutter (sees på enheten med display og tastatur (som heter MCDU) under "time" og "distance")?! Altså, jeg var vant med 1 times tid fra LHR til ABZ som det lengste som var fysisk mulig så slike tall som her til BJL strider mot naturlovene. Men, der var jo noen fascinerende steder der ingen skulle tru at nokon kunne bu som f.eks. Zouérat midt i ingensteds i Mauritania.



Et annet sted en fikk kikket på på returen var jo Dakar. Den gamle flyplassen kan så vidt skimtes ute på pynten.



En kan jo undre seg over hvordan tingene er der nede i støvet...



Så, hva slags fly kan gå så langt? Joda, en traustig A321CEO med ekstra tanker, her sett i Hurghada.



Jeg var godt vant med CFM56 motorene fra før av men så fant TCX ut at de skulle få billige fly fra et konkursbo, men disse hadde V2500 så det ble 4 av dem til slutt. Det skal sies at jeg synes V2500 er mye (MYE) bedre enn CFM56 selv om de er mer kompliserte og trege til å både starte og akselerere men går jevnere, har et litt bedre lydbilde og best av alt bedre ytelser når innmaten til slutt snurrer fort nok. Her er et Monarch Cook eksemplar i DLM og jeg må si jeg savner dem da de hadde litt karakter.



Hurghada, ja... Det er jo også langt borte med rundtom 5 timer ned og 5.5 - 6 timer for returen. En kommer jo hjem hele 30 minutter før dagen bikker maksimum tillatt på 14 timer så da er det bare å stålsette seg for mange timer med sitting. Uansett, Kairo er intet mindre enn imponerende, her sett mot syd langs Nilen.



I den andre retningen er det like imponerende med bebyggelse som visstnok leder til en av de største pendlerstrømmene i verden til/fra Kairo.



Når en tøffer videre nordover er der et par valg, mot Kypros eller mot Kreta. I dette tilfellet ble det Kreta og en forlater Egypt over Aleksandria.



Så kryper en nordvestover og kjemper seg forbi Hellas før en havner på Balkan. En kan sikkert si mye rart om den delen av verden men hva de har flust av er store, sinte skyer. De har en tendens til å plassere seg midt på der man ønsker å fly så en ender med å fly i sikksakk og det er det siste en føler for når dagen er lang nok uten at en skal fly enda lenger. Her representert med en sky som lynte mer eller mindre konstant slik at t.o.m. mobilkameraet klarte å ta bilde av det.



Hellas, ja. Invaderes av Briter om sommeren så det er jo en del av sikringkosten hva flyging angår. En øy som dessverre har blitt godt kjent p.g.a. andre ting enn sol og varme, Lesbos. Her representert ved flyplassen Mitilini og fjellene i det ikke så fjerne er Tyrkia...



Så til det mest greske av det greske, Santorini som viser sin kraterform på bukten. Jeg fikk kun et par turer dit men jeg kan nåsi jeg har vært på flyplassen ihvertfall



En annen supergresk øy er Skiathos. Vi fløy ikke dit fra BHX men jeg fikk en enslig tur dit fra EMA i stedet så det var jo moro å få sett.



Flyplassen er hva som kalles "short and narrow" og har en god nedoverbakke etter en landet i den andre retningen.



Dette er vel hva Skiathos er mest kjent for går jeg ut ifra, da sett fra veien...



En møtte jo påganske mange andre siden det var en gang det var ganske travelt i luftrommet...





Så, det var nå en liten TCX opplevelse... Det hele sluttet jo som dette med de tre flyene vi hadde i BHX godt parkert

Turtle is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2020, 23:52   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: TCX... 1 år etter.

Takk for fint sammendrag
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2020, 00:40   #3
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: TCX... 1 år etter.

Takk! Dette var en flott bildekavalkade!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2020, 02:04   #4
livinspeed
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2014
Location: Sørlandet
Posts: 325
Default Re: TCX... 1 år etter.

Tusen takk for et fint innlegg og historie! Blir med tiden mer og mer bitter for at man ikke fulgte drømmen etter videregående for vel 10 år siden og heller søkte seg til noe sikkert - og sett markedet nå er nok løpet for lengst kjørt. Et kanskje mer oppnåelig mål er å en dag få en tur på 0B med en av dere entusiaster der fremme i nesen

Igjen, takk for at du delte!
livinspeed is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2020, 11:03   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: TCX... 1 år etter.

Nydelig bildeserie! Tusen takk! Er det lov å spørre om hva du gjør nå Turtle?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2020, 12:50   #6
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: TCX... 1 år etter.

Quote:
Originally Posted by livinspeed View Post
Tusen takk for et fint innlegg og historie! Blir med tiden mer og mer bitter for at man ikke fulgte drømmen etter videregående for vel 10 år siden og heller søkte seg til noe sikkert - og sett markedet nå er nok løpet for lengst kjørt. Et kanskje mer oppnåelig mål er å en dag få en tur på 0B med en av dere entusiaster der fremme i nesen

Igjen, takk for at du delte!
Det er ikke noe poeng i å være bitter! Det sikre valget var nok ikke så dumt når en ser hvordan tingenes tilstand er nå... En av mine tidligere TCX colleger gikk fra konkurs til konkurs med Monarch til Primera til WOW til TCX som vel blir ca. 1 konkurs per år. En blir kanskje vant til det men det jo ikke akkurat en ønsket tilværelse vil jeg tro

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Nydelig bildeserie! Tusen takk! Er det lov å spørre om hva du gjør nå Turtle?
Driver dank! Når det ikke-flygende en holdt på med også var tilknyttet flyging så er det plutselig blitt veldig bedagelig (alle eggene i en kurv osv. ). Fremtiden ligger i fortiden, som de sier...



Hyggelig at mini-sammendraget falt i smak!
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2020, 13:51   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: TCX... 1 år etter.

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post

Driver dank! Når det ikke-flygende en holdt på med også var tilknyttet flyging så er det plutselig blitt veldig bedagelig (alle eggene i en kurv osv. ). Fremtiden ligger i fortiden, som de sier...
Ah. Skjønner. Lykke til videre! Synes det er kjekt å lese postene du bidrar med innimellom her på forumet. Håper på mer sånn.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2020, 19:13   #8
Bluescan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
Default Re: TCX... 1 år etter.

Fin kavalkade. Alltid kjekt å høre litt fra andre selskaper.
Angrer ikke på at jeg valgte flygeryrket, men om jeg skulle startet på nytt hadde jeg skaffet meg litt arbeidserfaring utenfor bransjen også, evt. skaffet en annen faglig bakgrunn å falle tilbake på. Tungt å begynne på nytt langt oppe i 30-årene.
Bluescan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Farvell TCX 752 RJon Bilder & foto 4 03-01-2016 17:23
WF etter SK CRJ900 Flyforum 11 15-11-2012 00:29
Prosedyre etter go-around SpotOn Flyforum 7 19-01-2008 14:41
KL følger etter.. SQ 777 Flyforum 4 30-01-2006 18:05
WF: er på jakt etter.... sail4fun Flyforum 7 06-09-2005 20:38


All times are GMT +2. The time now is 00:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.