Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2010, 21:42   #1
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
OSL Take-off før regnet: En søndagstime på OSL, 25. juli 2010

Bare for å slå det fast en gang for alle; jeg er ingen fotograf. Men jeg har et Nikon D5000 med Sigma 18-200mm-linse, og et foreløpig ubrukt kurs i bruk av kameraet. Vi sier at vi tar det derfra.

Dette blir min første spottertur på OSL med kameraet, så vi får kalle det en liten pilotundersøkelse. Jeg reiste ofte til OSL for en del år siden, men da var det kun et dårlig digitalkamera som var med. Men jeg er kjent med ulike spottersteder (en gang satt jeg meg fast med bilen ved 19R), og har gledet meg til å ta med det nye kameraet opp til hovedflyplassen...

Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over plattformen ved SAS-museet, selv om plaststolene der hadde sett sine bedre dager. Mor (ja, det var faktisk hun som tok initiativ til en biltur til OSL, akkurat "som vi pleide å gjøre da du bodde hjemme") var også fornøyd, så det ble en fin liten time på OSL før regnet satt inn. Her er mine pilotundersøkelsesbilder (jeg ser at noen kunne vært rettet opp litt mer):





Noen som vet hva denne driver med på OSL? Er den ikke fra FN eller noe?


LN-RRA har jeg selv hatt gleden av å fly, BGO-OSL. Lekker.


Brrrrrrrr...


Så kom regnet, men måtte bare vente til Thai-en dro.


Jeg skal jobbe videre med å utvikle mine fotografiske kunnskaper, for jeg ser mange bilder på forumet her som virkelig er imponerende, og i en heeelt annen klasse enn mine. Og jeg skal se nærmere på fototipsene som ligger her ute - de vil nok være til god hjelp, så får vi se hva jeg kan få ut av det etterhvert. For å si det med Blodstrupmoen; Time will show.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2010, 23:38   #2
viking1965
ScanFlyer Silver
 
viking1965's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Bærums Verk
Posts: 854
Default Re: Take-off før regnet: En søndagstime på OSL, 25. juli 2010

Noen dager fortjener bare betegnelsen "gråe og triste".
Siden slike dager ikke akkurat er plagsomt kontrastfylte,vil flybilder tatt under slike forhold sjelden bli helt toppers.Sånn er det bare
Min første anbefaling er å ta det "ubrukte kurset" slik at du lærer kameraet å kjenne. Neste step vil naturlig være å sjekke ut/teste objektivet ditt for å finne ut hvor det yter best. Mange benytter blenderprioritet og setter blenderen der objektivet optisk sett yter best for deretter å la lukkeren lande hvor den vil..men dette er følgelig avhengig av hva du prioriterer; dybdeskarphet eller frysing av bevegelse...
Husk også å passe på ISO'en din. Hvis du velger å sette denne på "Auto" som du antatt har gjort, må du passe på å begrense denne oppad for å unngå for mye støy.
Uansett, når alt kommer til alt dreier dette seg kun om tre ting; lukker,blender og ISO. Alt annet er gimmick
Uansett, fin bildeserie og veldig postivt er at du ikke serverer noen dårlige bilder (allikevel bør du fjerne forstyrrende elementer i hjørnene på bilde 1/4/)
EC-KSF fløy for Air Baltic.
PS!
Neste gang bør kanskje DU ta med mor til Osl
__________________
__________________________________________________
If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough
~Robert Capa
viking1965 is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 09:09   #3
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Take-off før regnet: En søndagstime på OSL, 25. juli 2010

Quote:
Originally Posted by viking1965 View Post
Noen dager fortjener bare betegnelsen "gråe og triste".
Siden slike dager ikke akkurat er plagsomt kontrastfylte,vil flybilder tatt under slike forhold sjelden bli helt toppers.Sånn er det bare
Min første anbefaling er å ta det "ubrukte kurset" slik at du lærer kameraet å kjenne. Neste step vil naturlig være å sjekke ut/teste objektivet ditt for å finne ut hvor det yter best. Mange benytter blenderprioritet og setter blenderen der objektivet optisk sett yter best for deretter å la lukkeren lande hvor den vil..men dette er følgelig avhengig av hva du prioriterer; dybdeskarphet eller frysing av bevegelse...
Husk også å passe på ISO'en din. Hvis du velger å sette denne på "Auto" som du antatt har gjort, må du passe på å begrense denne oppad for å unngå for mye støy.
Uansett, når alt kommer til alt dreier dette seg kun om tre ting; lukker,blender og ISO. Alt annet er gimmick
Uansett, fin bildeserie og veldig postivt er at du ikke serverer noen dårlige bilder (allikevel bør du fjerne forstyrrende elementer i hjørnene på bilde 1/4/)
EC-KSF fløy for Air Baltic.
PS!
Neste gang bør kanskje DU ta med mor til Osl
Takker for tips, som absolutt skal tas til etteretning. Jeg hadde ikke noe særlig god tid til å redigere disse, helle ikke optimale program - men skal jobbe med saken (skulle dog ønske jeg hadde bedre tid). Og ja, det blir et bytte i hvem som tar med hvem fremover...
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TU-154M i regnet på Osl putzmeister Bilder & foto 6 04-11-2010 21:55
NAX3812 13 juli 2010 GF1 Flyforum 0 20-09-2010 21:49
I regnet på OSL Kingstone Bilder & foto 8 15-08-2009 00:22
Ingen nye IC fly til SAS før tidligst 2010 Superhai Flyforum 29 19-05-2007 16:26
OSL i regnet... Thomas Flyforum 10 25-05-2006 22:49


All times are GMT +2. The time now is 12:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.