Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2007, 22:53   #1
Holmion
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: Nøtterøy
Posts: 198
Default Er det bare du som bruker din iPod og andre dumme spørsmål

Trip Report:

KL1122 OSL-AMS – Europe Select (biz)
NW53 AMS-DTW – World Business Class

Er det bare du som bruker din iPod og andre dumme spørsmål

Bakgrunn:
Som mangeårig lojal kunde av SAS og Star Alliance brøt jeg i år med prinsippene mine – ikke det at nyttårsforsettet ga meg lov til å reise med selskaper utenfor Star Alliance, men det er alltid gøy å prøve noe nytt. I tillegg er prisspørsmålet ikke uvesentlig.
Siden SAS gullkortet ramlet på plass etter 92 dager inn i min kvalifiseringsperiode, var ikke behovet for å kjøre med dem denne gangen prekært. SAS skulle ha i overkant av 29 høvdinger for å fly meg OSL-ARN-ORD-DTW på business mens KLM/NWA greide det for 24.000. Og da er det i tillegg direkte over pytten slik at jeg ikke behøver å reise innenlands i USA. I fjor fløy jeg samme strekning men med LH via FRA – og er man tidlig ute lar det seg gjøre å få en Z-fare billett, men i år lød prisen på 32.000, og da ble det ikke Star Alliance, i tillegg er det litt skummelt med LH på business longhaul da det plutselig dukker opp en gammel 744 som er ukonfigurert og dermed ikke kan by på flatbeds. I fjor da jeg fløy med dem denne strekningen var det 330 bort og 744 hjem – ligge bort og sitte hjem. Kjipt til en pris av 30 store…
Jeg tok kontakt med KLM og booket reisen – det var så enkelt og lett og hyggelig atte. 05400 (SAS) har noe å lære faktisk… Det ble business bort og punishment class tilbake. Var ikke plass på den aktuelle flighten.

5.januar:
Dagen opprant på vanlig vis. Kofferten var pakket og stod klar. Etter å ha blitt skysset til jernbanestasjonen i Tønsberg var det 2 timer ombord i komfortvogna før ankomst OSL. Heldigvis var det fornuftig tid på flighten. Avgang OSL 12:20. Jeg sjekket inn uten kø i det hele tatt mens haugevis av folk stod i endeløs økoklassekø. Rett opp i BA-loungen hvor jeg var helt alene. Litt snacks og drikke før jeg etterhvert ruslet mot gate 40 hvor det var en fin detalj at business/elite passasjerer fikk gå på den høyre siden av skranken mens resten måtte på venstresida. Flyet – en 737-400 skulle ta oss til AMS. Jeg hadde sete 1F og gledet meg over at det ikke kom noen andre ved min side før det viste seg å være to pax som ble opgradert. Business var bare de tre forreste radene og jeg titta aldri bak gardinen. Tror situasjonen var at noen barn skulle sitte sammen. Det som var ugreit synes jeg er at midtsetet ikke er blokkert slik som hos f.eks SK og LH. Det blir trangt. Men så til det positive. Å bli titullert med etternavn stadig vekk selv uten å ha nevneverdig status der er litt kult. Det opplever jeg bare hos SQ…
Blazeren min forsvant inn i skapet og den mannlige purseren stod for god service. Siden klokka var langt over Champagne-tid avnøt jeg en flaske Cordon Bleu sammen med litt ristede nøtter og tittet utover Oslofjorden mens vi klatret opp til marsjhøyden.
Et lett kaldt måtid ble servert og iskrem til dessert, nam!
Ankom AMS ontime – og det er alltid greit å ha litt ekstra god tid da gåavstandene er lange. Jeg var først av flyet og ruslet avgårde mot loungen hvor jeg slappet av med litt drikke før jeg ruslet gjennom sikkerhetskontrollen og ut på pir E og mot gate 20. Der stod 330´n fra NWA og det var full aktivitet i gateområdet. Jeg måtte svare på en rekke spørsmål om greiene jeg hadde med meg. Er ofte i USA og er vant til det, men duverden så omfattende det var denne gang. Har du pakket kofferten selv, når gjorde du det? Hvor var den i natt? Kan noen andre ha åpnet den? Hvordan ble den fraktet til flyplassen? Var du alene med den da du var i bilen? Hva er inni av elektronikk? Er det dine greier eller bruker andre også din ipod osv….OMG!!! Dette er et sykdomstegn for sikkerheten!!!
Da alt var klarert kom først crewet ut av flyet, like etter fulgte piloter og beskjeden om at det var en teknisk feil, slik at flyet måtte slepes til en annen del av rullebanen for motortest. Det var den ene motoren som ikke var helt snill. Dette medførte en forsinkelse på omlag 3 timer som jeg tilbrakte med nettsurfing i loungen. Dessverre har man ikke krav på kompensasjon i form av kroner på sånne ting, men jeg fikk et hefte med vouchere for det ene og det andre. Ting jeg ikke trengte siden loungen hadde det meste.
AMS har ikke eller bruker ikke? To broer for boarding av passasjerer. Jeg stod bak 50 stykker som alle skulle bak i bussen og det var litt kjedelig. Jeg ble vist til mitt sete 1H og satt meg ned og slappet av. Gikk fram på gally for å be noen ta jakka og det gjorde de. FA´ene var ikke spesielt søte, pene eller hyggelige. De gjør jobben sin sånn at du akkurat ikke kan ta dem på det, men noe ekstra – NOPE. De har myyyye å lære fra SAS hvis dette er noe de i det hele tatt bryr seg om. Er nok blitt litt bortskjemt av SAS biz longhaul. En hyggelig mannlig purser kom og spurte meg hva jeg ønsket til hovedrett og forsvant med min bestilling og kom tilbake med champagne.
Her er menyen (gidder ikke oversette ;-)):

Dinner

Salad of mixed greens

Assorted breads

Choice of

Beef Tenderloin in herb butter garnish with cous cous and haricot vert

Or

Breast of chicken with lemon sauce and zucchini chutney

Or

Mditerranean vegetable lasagne with tomato mornay sauce


Dessert

Fresh fruit

Moulin Blue and Light Gouda cheese

Ice cream

Gourmet cookies

Port wine

Liquers

Coffee or tea

Mid-flight snack

Light snacks available from our skybreak basket located in the galley. Please help yourself

Light snack

European cold meat and cheese plate with warm bread and dessert

Coffee and tea

Drikke:

Champagne/Sparkling wine
Perrier Jouet Brut NV Champagne

Or

Champagne Masse Brut Non-Vintage

Red Wine

2004 Water Wheel Wineyards Memsie

2002 Rutherford Ranch Napa Valley Cabarnet Sauvignon

White Wine

2003 Beringer Napa Valley Sauvignon Blanc

2003 Aldersbrook Chardonnay Russian River Valley

Setet var utrolig ubehagelig å sitte på i vanlig rett-opp-og-ned-stilling. Sitteputa vipper litt frem og er hard som bare det. Etter take-off vinkla jeg hele leamikken litt bakover og da ble det greit. Soveposisjonsmessig er ikke dette et superbra sete. Pitchen er god. 60 inches og setet legger seg bakover 176 grader, men angled flatbeds er så som så. Etterhvert sovnet jeg greit og var borte i 4 og en halv time litt til og fra. Heldigvis var setet ved siden av meg ledig så da ble det i tillegg til god plass eller et snorkefantom ved min side. -doble amnity-kits som inneholdt ddet nødvendigste – sokker, eyeshades, øreplugger, tannbørste osv. Heller ingen som snorket;-) Det var i alt 10 ledige på biz denne kvelden og fullt i eco.
Fikk selvsagt benyttet meg av NWA´s utmerkede AVOD-system som er knallbra. Rimelig greit utvalg av filmer og musikk og spill. Nye såvel som klassikere. Skjermen felles opp fra mellom setene og er størrelsesmessig på det jevne med andre
Selve flygningen tok 8 timer og 40 minutter og forløp storrt sett i mørket. Vi landet i et snøfritt Detroit. WBC-passasjerene fikk gå ut først og det var kort vei til immigration/customs.
Tror ikke jeg reiser med NWA interkonti en gang til med mindre jeg ikke har noe valg. Jeg forventer bedre service, og europeiske selskaper – eller asiatiske for den saks skyld leverer varene på en langt bedre måte.
Holmion is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 23:17   #2
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Er det bare du som bruker din iPod og andre dumme spørsmål

Sikkerhetsintervjuene i AMS er helt bak mål. I fjor fikk jeg netsen trøbbel for å ha tatt med meg to paperback bøker jeg fikk i julegave! (moralen er: ljug så det renner...)
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 23:28   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Er det bare du som bruker din iPod og andre dumme spørsmål

Kjempebra rapport, Dag Christian! Regner med at det superdyre kameraet ditt tok en del bilder??

Synd at du ikke kom innom Chicago. Vi får burne med mersja en annen gang
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 23:45   #4
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: Er det bare du som bruker din iPod og andre dumme spørsmål

fin fin rapport....
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 23:46   #5
Holmion
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: Nøtterøy
Posts: 198
Default Re: Er det bare du som bruker din iPod og andre dumme spørsmål

Heisann! Hadde vært gøy å burne litt ja, vi får ha det til gode! Har det forresten gøy en uke med S6 på glatta her hjemme. V10-Lambo-motoren med 435 hk kler bilen godt;-)

Bilder kommer, jeg tok endel, men må få behandlet dem litt - ikke minst redusert størrelsen endel.



Quote:
Originally posted by Tommy777

Kjempebra rapport, Dag Christian! Regner med at det superdyre kameraet ditt tok en del bilder??

Synd at du ikke kom innom Chicago. Vi får burne med mersja en annen gang
Holmion is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2007, 00:10   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Er det bare du som bruker din iPod og andre dumme spørsmål

Quote:
Originally posted by Holmion

Heisann! Hadde vært gøy å burne litt ja, vi får ha det til gode! Har det forresten gøy en uke med S6 på glatta her hjemme. V10-Lambo-motoren med 435 hk kler bilen godt;-)

Bilder kommer, jeg tok endel, men må få behandlet dem litt - ikke minst redusert størrelsen endel.



Quote:
Originally posted by Tommy777

Kjempebra rapport, Dag Christian! Regner med at det superdyre kameraet ditt tok en del bilder??

Synd at du ikke kom innom Chicago. Vi får burne med mersja en annen gang
Vakkert... S6 er nok rimelig kult med den motoren Heldig du...

Mercedesen har stått brakk i garasjen relativt lenge grunnet været.. RDXen er i flittig bruk, skikkelig godbil på vinteren, kjapp og grei.

BTW, regner med det var en Cordoniu du tok deg på morrakvisten på vei til Amsterdam. Var det en Cordon Bleu, blir jeg litt bekymret for deg..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2007, 00:39   #7
Holmion
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: Nøtterøy
Posts: 198
Default Re: Er det bare du som bruker din iPod og andre dumme spørsmål

Hehehe! Du har selv sagt helt rett!
:-)




Quote:
Originally posted by Tommy777

Quote:
Originally posted by Holmion

Heisann! Hadde vært gøy å burne litt ja, vi får ha det til gode! Har det forresten gøy en uke med S6 på glatta her hjemme. V10-Lambo-motoren med 435 hk kler bilen godt;-)

Bilder kommer, jeg tok endel, men må få behandlet dem litt - ikke minst redusert størrelsen endel.



Quote:
Originally posted by Tommy777

Kjempebra rapport, Dag Christian! Regner med at det superdyre kameraet ditt tok en del bilder??

Synd at du ikke kom innom Chicago. Vi får burne med mersja en annen gang
Vakkert... S6 er nok rimelig kult med den motoren Heldig du...

Mercedesen har stått brakk i garasjen relativt lenge grunnet været.. RDXen er i flittig bruk, skikkelig godbil på vinteren, kjapp og grei.

BTW, regner med det var en Cordoniu du tok deg på morrakvisten på vei til Amsterdam. Var det en Cordon Bleu, blir jeg litt bekymret for deg..
Holmion is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Det var da som bare F..... - Seattle-julebordet 2011 Discus TripReports 28 08-02-2011 19:35
Den som venter forgjeves kan bare ha det så godt! findus Bilder & foto 7 22-06-2010 08:15
Thai var i rute sist onsdag, det er bare jeg som er sein.. Fellowship Bilder & foto 6 04-10-2009 07:43
Ikke bare businessfolk som bruker Business Class fly LN-MOW Flyforum 1 06-05-2007 09:17
NY BIN LADEN VIDEO - HAN LEVER VISSTNOK SOM BARE DET BU595 Flyforum 1 29-10-2004 23:56


All times are GMT +2. The time now is 04:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.