Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-08-2017, 22:44   #21
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Så, New Orleans. For en kul by! Folk var utrolig vennlige, arkitekturen flott, maten krydret og god, og alkoholen frittflytende. For meg fremsto den helt annerledes enn noen annen by jeg har vært i i USA. Mitt bilde av landet er riktignok basert utelukkende på områder vest for Rocky Mountains + New York, men jeg tror jeg er inne på noe ... De virker å tviholde på en slags fransk-karibisk-amerikansk miks av lynne, kultur og mat som jeg synes byen virkelig kledde.

Den første kvelden gikk med på å utforske Bourbon Street. Selv om det var ganske mye liv der var ikke området så apebur som jeg først trodde. Kanskje ikke småbarnsfamilievennlig, men ting foregikk da innenfor noenlunde ordnede former. Livemusikk over alt av ganske varierende kvalitet (og sjangre), og til slutt sirklet vi inn på et jazzband på baren Maison Bourbon. Var liksom ikke helt i 90-talls syrehitshumør. Bandet var bra, men med tanke på antall ganger de spilte «When the Saints Go Marching In» i løpet av kvelden var det ganske klart at brorparten av tilhengerskaren var turister. Men det var da vi også, så det gikk helt fint.





Dagen etter fikk jeg pleiet gyngestol- og iste-fascinasjonen min med et tre timers cruise på Mississippi-elven med hjulbåt. Navnet på skuta var Creole Queen som dessverre var dieselelektrisk og ikke dampdrevet, men det fikk bare være. Det regnet, tordnet og lynet noe innforjævlig på turen, men med 35 grader i luften gikk det fint å sitte ute på dekk.





Del av turen var også landgang ved Chalmette-plantasjen; åstedet for Slaget om New Orleans i 1815. Vår svært dyktige guide foreslo at vi beveget oss forholdsvis raskt over slettelandskapet, sånn med tanke på lynnedslagene på alle kanter, og at vi gikk inn i besøkssenteret. Hørtes ut som en god idé, men jeg rakk likevel å sjekke av turens første sånn derre mosesørstatstre ... og en kanon.





Besøkssenteret var ganske lite, men hadde en fin utstilling om slaget og det foregående Lousiana-kjøpet. Gjennom hele båtturen snakket guiden også om New Orleans’ og Louisianas historie for et stadig mer mimosamarinert publikum, men han var god til å formidle og innholdet var interessant. Guiden hadde for øvrig nettopp kommet tilbake fra ferie selv, i Oslo, og prøvd zip-linen ned Holmenkollen. Liten verden ogsåvidere. Kan gjerne anbefale denne turen, og slenger du på $10 ekstra får du fri bar – fin måte å få deg til å glemme all myggen.

Dagen etter bars det ut i sumpen. Vi var alle enige om at en sumpbåttur var obligatorisk. Arrangøren, Jean Lafitte Airboat Tours, var for øvrig samme firma som hadde hjulbåten – og flyplasshuttelen – bare maskert under andre navn. De plukket oss opp på hotellet og tok oss ut til elvedeltaet ca. 3 mil sør for byen. Mens vi satt og ventet på å få gå om bord fant jeg enda et mosesørstatstre. Vil ha dette til Norge!



Skuta:




Det var noe helsikke til fart i den, og ganske merkelig å bare seile over det tette sumpgresset. Guiden var også veldig flink og hadde ingen problemer med å spille på stereotypiene fra History Channels «Swamp People». Han kunne fortelle at han dagen i forveien hadde vært ute og jaktet frosk og sumprotter. Froskene skulle spises, mens sumprottene var skadedyr. Han pleide å levere halene deres på kommunehuset og få penger for de, men fikk heldigvis lov til å beholde resten av sumprottene selv.

Alt levende i sumpen elsket tydeligvis marshmallows, og vi fikk lokket over noen fugler.





Neste stopp var alligatoren «Psycho», fôret opp og delvis temmet på kilovis av kylling og marshmallows. Visstnok sirkus 12 fot lang, så pinglealligatorene på rundt 8 fot holdt derfor trygg avstand.





Han var ikke farlig, i følge guiden, så lenge han ble fôret forfra. De kan nemlig ikke se så godt rett fremover fordi øynene sitter på hver side av hodet, og han hadde bare prøvd å kravle om bord et par ganger før når maten hadde kommet i sidesynet. Jammen daså ...

https://www.youtube.com/watch?v=wDaMkBfnSSc


... Holdt ikke på å drite på meg i det hele tatt.

Sumpbåtturen var høydare og absolutt verdt det. Ca. to timers rundtur og guiden var strålende – anbefales!

Dagen etter gikk ferden til WWII-museet – fristet med litt aircondition. Ganske stor og forseggjort utstilling delt i to, for henholdsvis det som foregikk i Stillehavet og i Europa. Perspektivet var veldig USA-basert, som jo er legitimt nok på et nasjonalt museum, men utstillingen var mer en skrape-i-overflaten-greie enn å virkelig gå i dybden. Alt i alt helt greit. De hadde imidlertid en ganske raff flyutstilling i Boeing-paviljongen.





flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2017, 22:45   #22
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Resten av oppholdet gikk med til å titte rundt, drikke litt for mye, og spise i overkant sterk mat og alt for søte men digge beignets (tips: Aldri kombiner sistnevnte med cola om du ikke ønsker å gli inn i et sinnssykt sukkerkoma). I sum svært fornøyd med New Orleans som feriedestinasjoner og kommer mer enn gjerne tilbake. Slenger ved noen generelle bildeinntrykk:


Mon tro hvor lenge denne herremannen får stå i fred ..?







Da gjenstår bare returen hjem ... stay tuned
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2017, 23:32   #23
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Artig med rapport frå ein del område eg ikkje har vore. Det er nok mykje å utforske over the.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2017, 10:31   #24
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

New Orleans frister, ja. Jeg har heller aldri vært der. Litt stusslig tilbud på direkteruter til Europa, men det går vel an å kombinere med noe annet i midt-USA.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2017, 20:16   #25
bragemann
Newcomer
 
bragemann's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 16
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Flott rapport :-)
bragemann is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2017, 09:08   #26
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Fantastisk flott reiseskildring og flotte bilder. New Orleans ser ut som en kul by! Det er vel bare British Airways som har direkterute fra Europa?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2017, 16:42   #27
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Fantastisk flott reiseskildring og flotte bilder. New Orleans ser ut som en kul by! Det er vel bare British Airways som har direkterute fra Europa?
Takker for det Tror det kun er BA som flyr fra Europa ja, i tillegg til noe Condor-greier fra Frankfurt. BA-ruten er også ganske ny, mener de startet opp i mars i år.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2017, 22:50   #28
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Leit å dra fra et så magisk sted, men jeg kunne jo ikke la kaffekoppen på kontoret mugne helt vekk heller. Tok farvel med reisefølget ved utsjekk, men jeg hadde fortsatt ettermiddagen til disposisjon da flyet mitt ikke gikk før sent på kvelden. Ruslet litt rundt langs elva og kjøpte litt stæsj på outlet-kjøpesenteret før shuttlebussen plukket meg opp ved hotellet i halv sju-draget. Hadde god tid, for Tripcase hadde sendt meg ørtifire e-postvarsel om at flyet var en halvtime forsinket.



Tok ikke mye mer enn en halvtime å komme seg ut til flyplassen, som var nokså stille denne fredagskvelden. Nesten ikke kø i BA-skranken, og denne gangen hadde jeg både klart å velge sete på forhånd og fikk beholde det. Tok vel ikke mer enn 10 minutter fra jeg ankom terminalen til både innsjekk og sikkerhetskontroll var forsert. Avgangshallen var også stille – mener det kun var mitt fly og en to-tre andre avganger igjen denne dagen. Dermed hadde de fleste serveringsstedene og kioskene begynt å stenge ned da jeg kom dit, så jeg fikk ta til takke med et guffent smørbrød.





Kunne lese på avgangsskjermen at flyet til London var forsinket, men av en eller annen rar grunn hadde de ikke noe felt på skjermene som anga ny tid – eneste informasjon var «delayed». Dermed var det en god klump av folk rundt gate-skranken som alle spurte det samme spørsmålet. En halvtime var fortsatt fasiten. Tittet på fly i mens, jeg.



BA224 MSYLHR // B788 G–ZBJG // 37DEF
Da ombordstigningen startet gikk ting svært raskt. Tror ikke det tok mye mer enn 10 minutter fra førstemann gikk om bord til sistemann var på plass. Flyet var knapt halvfullt og jeg hadde griseflaks –hele midtre seterad for meg selv – underbart! Dette er hvordan lykke på økonomi ser ut:



Kabinen var fresh og fin (flyet ble levert i 2014). Det ble delt ut tepper (noe AA ikke gjorde på turen over) og USB-portene hadde nok guffe i seg til å lade mobiltelefonen min raskt (AA trengte hele den 11 timers lange flyturen til å gi meg 80 %). Ting tok imidlertid litt tid på bakken. Vi rikket oss ikke en meter før BAs sinnssykt lange sikkerhetsvideo var ferdig avspilt og kabinpersonalet nitidig hadde sjekket et par ganger at alle hadde setebeltene fastspent – de virker å være svært opptatt av dette, for vi ble påmint det veldig mange ganger i løpet av flyturen. Da vi først rullet derimot, var det straka vegen til rullebanen og takeoff.

Setene var i seg selv gode nok og nakkestøtten justerbar, men når det gjaldt benplassen opplevde jeg den faktisk som hakket knappere enn om bord Norwegian på tilsvarende flytype. Ikke at det gjorde meg så mye, for med hele seteraden for meg selv kunne jeg manspreade til krampa tok meg.

Til middag sto valget mellom vegetarpasta eller karrikylling. Valgene fristet ikke noe særlig, men gikk for sistnevnte. Ingenting å skrive hjem om hva gjaldt middagen – foruten de voldelige tankene jeg hadde om gjøken én seterad foran. Han hadde også hele raden for seg selv og bestemte seg for å bryte stolryggene på samtlige tre seter bakover mens jeg spiste, så desserten min havnet på gulvet. Det finnes en spesiell plass i helvete for folk som smeller ned stolrygger på økonomi uten å i det minste snu seg til de bak med et tilgjort småempatisk blikk først.


Pre-kakegate.

Gikk så over til IFE-en. Greit utvalg filmer, men subjektivt noe dårligere enn om bord AA. På dette tidspunktet var jeg også ganske trøtt, men sittende soving er ikke min greie. Forsøkte meg derfor på å lage mitt eget lille lie-flat-sete, og det gikk da sånn halvveis. Fikk duppet et par timers tid.



I min verden gikk denne flyturen usedvanlig raskt. Frokostservering sånn ca. én og en halv Modern Family-episode etter at jeg våknet, og så var vi mer eller mindre fremme. Ble forvist til fjerngate, og busset inn i T5.

BA766 LHROSL // A321 G–MEDN // 29C
Transfer innen én og samme terminal føltes adskillig smudere enn å bytte, til tross for at jeg også denne gangen busset + måtte gjennom sikkerhetskontrollen på ny. Tror for øvrig ikke jeg viste passet mitt en eneste gang – virket rart, men ikke mitt problem. Trodde i grunn at jeg hadde det travelt (90 min. connection på rutetid) men det tok 20 minutter fra jeg nådde frem til gaten til ombordstigningen startet. Også denne gang ble det bussgate.



Flyet var en av BMIs gamle travere som vanligvis går på halvlangdistanse i BAs tjeneste, så denne dagen hadde de altså bestemt seg for å være ekstra greie med de som skulle til Oslo i Club Europe ved å gi dem Club World-seter. For bermen (meg) betød det ikke stort, foruten IFE-skjermer i stolryggene. Disse virket imidlertid i ganske nøyaktig ti minutter, før de låste seg. Midt under serveringen skulle omtrent halve flyet på toalettet samtidig. Det kokte ganske greit blant crewet etter at de hadde kjørt serveringsvognen bak for å slippe folk forbi en fjerde gang, men omsider kom de til meg så jeg fikk kjøpt en bacon roll. Ganske stygg turbulens på tur ned mot Gardermoen, og vi var tilbake i Norge på rutetid.

I det jeg rundet hjørnet ut jet-broen ble jeg umiddelbart møtt av passkontrollkøen. Det var ganske trangt og jævlig på mesaninen slik at de som behøvde rullestolassistanse hadde store problemer med å komme frem. I tillegg ble de med ikke-europeisk pass vinket forbi den verste køen. Vet ikke hvorfor det irriterte meg så mye, men sånn skal det faktisk ikke være. Den fysiske kapasiteten er dessuten så underdimensjonert at det flaut – det skal være mulig å svelge unna en wide-body og en London-ankomst samtidig uten at køen strekker seg ned i jet-broene. Skjerpings, OSL.

SK370 OSLTRD // B736 LN–RPE // 10C
Bagasjen kom, så gjaldt det bare å tusle opp, sjekke inn, og sluses inn i avgangshallen igjen. I likhet med på MSY var det labert utvalg varmmat tilgjengelig på OSL denne kvelden. Det eneste jeg fant var noen klamme pizzastykker på Jamie Oliver’s til drøyt 80 kroner stykket. Fikk duge. Avgang på rute, ankomst likeledes, og så var man fremme i et regntungt Trondheim og med det i mål med turen.



Avslutningsvis kan jeg jo gjøre noen avveininger mellom AA og BA. I min subjektive verden vinner BA på langdistanse på grunn av setene og servicen. Trekk for at de ikke har internett om bord. AA tar imidlertid det lengste strået på kortdistanse, fordi de er hakket mindre kjipe og tilbyr gratis drikke og noe å tygge på + de har nett. Ut over det synes jeg produktene var jevngode og absolutt innafor tatt i betraktning prisen jeg betalte for dem.

Det var det hele – takk for titten.

Last edited by flyKSU; 24-08-2017 at 23:05.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2017, 23:00   #29
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Tusen takk for STRÅÅÅLENDE rapport!!!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2017, 01:22   #30
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Bra, saklig og fine bilder!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2017, 09:04   #31
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Friskt reisebrev. Tusen takk!

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
AA tar imidlertid det lengste strået på kortdistanse, fordi de er hakket mindre kjipe og tilbyr gratis drikke og noe å tygge på + de har nett.
Jeg fløy BA Oslo -London sist helg og fikk da fri servering i økonomi. Var riktignok degradert fra C pga overbooking. Kanskje det var noe med det.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2017, 12:28   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jeg fløy BA Oslo -London sist helg og fikk da fri servering i økonomi. Var riktignok degradert fra C pga overbooking. Kanskje det var noe med det.
Var ikke det en QR-flight du hadde? på "QR for BA" er det gratis servering i økonomi, dvs. det er vel det for "[selskap] for BA" når det er streik uansett tror jeg.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2017, 17:46   #33
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Takker så mye for en finfin rapport!
RJon is online now   Reply With Quote
Old 26-08-2017, 19:21   #34
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: The West og The Deep South (AA/BA/SK)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Var ikke det en QR-flight du hadde? på "QR for BA" er det gratis servering i økonomi, dvs. det er vel det for "[selskap] for BA" når det er streik uansett tror jeg.
Jo for f.... Det stemmer jo på en prikk. QR it was.
Som formann i korttidsminneforeningen blir det fort mye å holde styr på. Jeg har vel til og med rantet litt om den turen i en annen tråd...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Something is rotten in the South.... Someone Småprat 1 05-08-2018 01:24
New Zealand - South Island Henshaw Reiseforum 9 21-01-2018 22:51
West Air og Air Atlantic slår seg sammen og blir West Atlantic ENGM RAMP Flyforum 4 31-10-2008 13:41
IATA spår ny krise - "Crisis Again - Deep Losses Projected" The Ticketor Flyforum 13 22-08-2008 11:45
South African.... sk931 Flyforum 9 06-05-2005 20:37


All times are GMT +2. The time now is 14:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.