Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2017, 22:40   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Del 1 - galskap!

Bare å innrømme det med det samme, dette var en av de mer intense og fullstendig spinnville turene jeg har tatt. Men, når idéen først har satt seg og klokken tikker mot slutten, har man egentlig bare to valg; enten trekke på skuldrene og si "ja, ja, neivel, det ble aldri noen tur med en A340-500" eller å si "hel..te heller, her har du siste sjanse til å få deg en tur med den maskinen som har stått øverst på ønskelista i mange år. Se å få stumpen i gir og kom deg avgårde før det er for sent!"
Og da ble det jo det siste alternativet. Spesielt fordi jeg også hadde sosa bort et par gode anledninger til å få tatt en tur med Emirates i fjor før de sluttet å fly den. AHY i Baku flyr jo også, men det fristet liksom mer å fly med Etihad...

Nuvel, til verket! Etter en ganske intens runde med søk og sjekking viste det seg at Etihad kun fløy med én av sine tre maskiner, A6-EHD. Den gikk fast på ruten AUH-RBA to dager i uken, onsdag og fredag. (De øvrige dagene er det 333 som flyr). Problemet, hvis man kan kalle det det, var at den godeste A6-EHD innimellom også erstattet noen 333 på enkelte Europa-ruter. Noen dager var den i GVA, noen i MUC, en tur til AMS av og til osv. Uten tilsynelatende noe som helst mønster eller faste dager.

Jeg gikk til det drastiske skritt å få sporet opp direktenummeret til Etihads flight operations kontor i Abu Dhabi for å spørre selve kilden om når og hvor dette flyet var planlagt brukt. Fortrinnsvis noen uker frem, så det gikk an å få bestilt billett til en vettug pris. Svaret var vel som forventet; den går fast til Rabat onsdag og fredag, ellers bruker vi den av og til når det trengs. Nei, vi vet ikke akkurat nå når neste tur til Europa blir.

Nei, da så. Det viste seg også pussig nok at det var vesentlig billigere å bestille en gjennomgående billett OSL-AMS/LHR-AUH-RBA t/r enn bare GVA-AUH t/r. Faktisk en prisforskjell på over 10.000 kroner. Så da var vel egentlig saken grei. Dessuten fikk jeg med en B787-9 AMS-AUH og en A380 AUH-LHR. 789 var i tillegg en ny type "i boka", så den fikk bli bonus. For å kunne ha en back-up i tilfelle rottefelle ble reisen kjøpt hos Ticket reisebyrå. Der fikk jeg hjelp av Maria, som etter å ha sett litt rart på meg da jeg bestilte, ga kjempeservice og god hjelp. Søt var hun også. Ticket har veldig greie betingelser for avbestilling og/eller ombooking hvis det skulle vise seg at 345’en ikke var helt i form akkurat den dagen jeg hadde tenkt å dra.

Catchen med å bestille på den måten var at det viste seg umulig å sjekke inn på nett for første runde som var med SAS til AMS. Dermed bar det til innsjekkingsskranken der turens første, men slett ikke siste, fullstendige mangel på kø viste seg. Damen hverken kunne eller ville sjekke meg inn lenger enn til AMS. Nuvel, plenty med transfer innsjekk på AMS og god tid, så det skulle vel være en grei sak. Trodde jeg. Med boardingkortet i hånden gikk ferden videre til Fast Track rett ved siden av. Her sto det åtte-ti mann i kø. Det oppdaget en av vaktlederne som prompte åpnet ikke bare én, men to nye sluser. Vipps, kø borte!

Inn til SAS-loungen var det heller ingen kø. Inne i loungen var det relativt folksomt og det første jeg møtte var en kar i flipp-flopp og shorts. WTF?! Er SAS så i knipa at de slipper inn alt og alle som er villig til å betale for seg? Grmpf!
Ved ombordstigning køet det seg litt rett før de åpnet opp. Det gikk greit å unngå ved å slå et slag bortom en lenestol ved vinduet og komme tilbake ti minutter senere. Jeg fikk også oppleve SAS-kuben, den som de i følge egen artikkel i inflight-magasinet har brukt to år på å designe seg frem til.
Joda, innholdet var absolutt spiselig, faktisk noe av det bedre på hele turen, men jeg stiller meg tvilende til om dette egentlig er den genistreken de påstår det skal være. Lagdelt mat med temmelig korte kniver og gafler –de skal jo passe inn i kuben- og ganske mye plastfikling. Så også ut til å generere ganske nøyaktig det dobbelte av sitt eget volum i form av avfall etterpå, det var nemilg ikke så lett å få lokket på plass igjen. Grovbrød med fennikel og karve er heller ingen innertier i Knuts verden, men bevares; smak og behag.

I AMS viste det seg at det slett ikke var noen enkel og grei sak å sjekke inn på Etihad. Prøvde første skranke: «Nei, vi tar bare KLM, men rett bak oss er det en som tar alt annet» sa damen og pekte på skranken rett bak.
I så fall består «alt annet» av LOT. Og bare LOT. Og ingen andre enn LOT. I følge damen i den skranken, som til tross for at hun var altfor ung til å være oppvokst og utdannet i Sovjetunionen tilsynelatende hadde vært der på smile- og servicekurs. Hvor og hvordan jeg skulle få sjekket inn på Etihad var da vel ikke hennes problem? Folk som ikke flyr med LOT har kun seg selv og takke og kan egentlig bare ha det så godt! Nemlig. Men det skal sies, det var ingen kø foran skranken hennes. Pussig nok.

Boardingkortløs gikk ferden videre til passkontrollen ut av Schengen. Nix kø, de to politimennene satt og småpratet seg imellom. Den eldste pekte på den yngre kollegaen; ungdommen får ta seg av arbeidet. Joda, passet var jo i orden, kan jeg få se boardingkortet ditt? Jeg var fristet til å ta med både politimammen og ikke minst pistolen hans tilbake til LOT-damen, men lot være. Da jeg sa jeg skulle videre med Etihad til Abu Dhabi og ikke hadde fått sjekket inn ennå slapp han meg igjennom uten noe mere styr.

Kom så til tranferskranke nummer tre: «HÆ? Etihad? Aldri hørt om…» sa damen mens 787’en fylte omtrent hele vinduet rett bak henne. Hvor tar de dem fra..? Først i skranke fire var det en dame som både hadde hørt om Etihad og som også hadde tilgang til å printe ut boardingkort for de. Yiihaa!
Loungen, Aspire 41, var vel sant å si noe oppskrytt, men den hadde bra utsikt og store vinduer. Alt i alt grei nok.

Etihad på sin side skuffet ikke. Her kom man nesten bokstavlig talt til dekket bord. Boarding startet usedvanlig tidlig, nesten én time før avgangstid. A6-BLM var bare 23 dager gammel da jeg steg om bord og kabinen var naturlig nok i den nyeste konfigurasjonen. Sete 8A var privat og avskjermet, det var en ganske smal passasje fra midtgangen og inn til setet. Der inne var det ganske greit, setet kunne selvsagt legges helt ned til flatseng og man hadde ikke mindre enn fire forskjellige lys som alle kunne justeres individuelt av hverandre. Pluss massasje i ryggen og stumpen hvis man er i det humøret.

Dette var min første tur med Etihad hvilket jeg også nevnte for purseren da han kom rundt for å ønske velkommen ombord og ta bestillinger fra menyen som allerede lå på plass ved setet. Om det var det som gjorde at jeg fikk spesielt god service på akkurat den turen vet jeg ikke, men servicenivået var allefall helt upåklagelig. Akkurat det med at menyen lå på plass når man kom ombord gikk igjen på de andre flyvningene med Etihad også. Veldig greit, spesielt når de starter ombordstigningen tidlig og tar matbestillingen allerede før take-off. Man kan også velge når man selv vil ha maten, det ingen faste serveringstider. Spisebordet var dessuten av særdeles solid uførelse, ca fem centimeter tykt. Det hadde i tillegg en genistrek jeg fremdeles ikke har sett noe annet sted, heller ikke på de andre Etihadflyene; en magnetkant rundt bordet som hindret bestikket i å falle ned! Og bare helt ytterst så det var ikke noe problem når man satt og spiste vanlig. Suverent! TV-skjermen på sin side var tydligvis programmert til å tegne en storsirkelstrek fra Amsterdam til Abu Dhabi og kunne meddele at vi kom til å passere omtrent rett over Bagdad en gang utpå morgenkvisten. Bortsett fra denne lille glitchen virket alt perfekt med både fly og flyselskap.

Etter den obligatoriske champagnen, akkompagnert av varme mandler og nøtter eller potetchips, var det en arabisk mezze etterfulgt av fiskeretten og ost+frukt til dessert. Med champagne, hvitvin og dessertvin til. Med påfyll. Pluss kaffe, cognac og mørk sjokolade. Natti natt!

Jeg våknet ikke før vi hadde påbegynt en helt umerkelig nedstigning til Abu Dhabi, det ble bare tid til en kjapp runde på toalettet for tannpuss og morgenshining samt en rask cappucino før vi var nede samtidig som solen kom opp. Som ekstra liten touch fikk man utlevert et personlig kort med avgangstid og utgang på flighten videre. Nice!

Den nye terminalen i Abu Dhabi er nok ikke ferdig før til neste år, men de har gjort det beste ut av den eksisterende T1 og T3. T2? Aner ikke, kanskje et påbygg rundt hjørnet, så iallefall ikke noe til den. I korridoren mellom T1 og T3 har de satt endel bord og stoler samt bokhyller og magasinstativ. En ganske fredelig plett og ikke så halvgæern utsikt over flyplassen heller, beste stedet på flyplassen spør du meg. Loungen var jo bra den også, spesielt i den nye T3-delen, men det var overhodet ikke noe utsikt fra hverken T1- eller T3-loungen. Greit å stoppe innom for en dusj og matbit, men egentlig ikke noe særlig mer. Jabbende folk og unger var det også, mye fredeligere ute i korridoren.

340-500 følger i del 2.

BILDER:
1: The Cube!
2: Utviklingshistorikk og bruksanvisning for The Cube
3: 8A på Etihad 789
4: På vei til Baghdad..!
5: Morgenstemning i Abu Dhabi
6: Mezze lekkert dandert
7: Doen på 789, smakfullt!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0641.jpg
Views:	1631
Size:	107.8 KB
ID:	43449   Click image for larger version

Name:	IMG_0643.jpg
Views:	1622
Size:	184.2 KB
ID:	43450   Click image for larger version

Name:	IMG_0645.jpg
Views:	1624
Size:	108.1 KB
ID:	43451   Click image for larger version

Name:	IMG_0649 (2).jpg
Views:	1610
Size:	145.5 KB
ID:	43452   Click image for larger version

Name:	_DSC9907 (2).jpg
Views:	1595
Size:	21.4 KB
ID:	43453  

Click image for larger version

Name:	IMG_0654 (2).jpg
Views:	309
Size:	132.4 KB
ID:	43462   Click image for larger version

Name:	IMG_0662 (2).jpg
Views:	336
Size:	102.0 KB
ID:	43463  

Last edited by KnutW; 01-08-2017 at 01:02.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 23:32   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Del 2 - A340-500

Men nå, turens hovedrolleinnehaver og piéce de résistance, selveste A340-500. Med all respekt for smak og behag og andres synspunkter synes jeg det er et av verdens stiligste og tøffeste fly. Det er en egen schwung over firemotors fly som ingen andre helt klarer å matche. Selv om storebror -600 nok er mere elegant, er det noe helt eget med -500. En av disse ubestemmelige tingene man ikke helt klarer å sette fingeren på, det bare er sånn.

“From Abu Dhabi to the world” står det malt på flyet. De har sine ord i behold. Med fulle tanker fra Abu Dhabi er det bare Papeete og Påskeøya den ikke klarer non-stop. Med full last!

Turen Abu Dhabi - Rabat er omtrent akkurat like lang som fra Oslo til New York. Med drivstoff nok til Rabat, diversionfuel til Casablanca og den fornødne reserve på toppen av det igjen var tankene drøye 40% fulle! Nærmere bestemt 67,4 tonn av en total drivstoffkapasitet på 168 tonn.
Boarding startet veldig tidlig, rundt én time før avgangstid. En av de mest langdryge boardinger jeg noen gang har vært med på. Og i tillegg ble vi en halvtime forsinket. Jeg må jo innrømme at jeg syntes AUH-RBA var en noe underlig rute med en såpass stor maskin, men de fylte godt opp. Forbausende mange kvinner og barn, minst 30-40 unger totalt, fordelt på alle tre klasser. De reiser sammen med mamma og barnepikene på ferie til Marokko fortalte “min” rumenske flyvertinne. Ja, ja, de snakker jo språket og det er vel ikke fullt så varmt som i UAE på sommeren, så hvorfor ikke. Men de holder ikke akkurat styr på ungene sine disse araberne! Vi hadde med totalt 198 pax på et fly med 240 seter, så omtrent trekvart fullt fly.

Jeg var spent på hvordan selve take-off skulle fortone seg, temperaturen lå tross alt rundt 40 grader nå på formiddagen og jeg regnet med en ganske laaang take-off roll. Det viste seg å ikke stemme. Selv med flex-power satt til 60 grader dro de fire Rolls Royce’ene oss opp til rotasjonshastigheten på 272 km/t (147 knop) etter 2300 meter. Oppover gikk det også ganske radig. Vi klatret rett til 38000 fot uten hvilepauser underveis. Smått imponerende, men som nevnt tok vi av med under halv tank! Marsjfart på M 0.82, samme som de fleste andre fly i den klassen.

Servicen var det heller ikke her noe å si på, alt fungerte perfekt. De serverte en veldig god biff, faktisk så god at jeg spurte om de hadde en til liggende. Man blir jo sulten av all denne flygingen! Joda, det var én igjen, og den kunne jeg få. Biff nummer to nok hadde hatt noen minutter lengre i ovnen enn nummer en, den var litt i overkant godt stekt etter min smak, men nesten like god som første omgang. Frukt, ost og dessert her også. Pluss en selverkjennelse om at jeg har begynt å sette veldig stor pris på dessertvin.
Da lunchen var unnagjort hadde vi nettopp passert litt syd av Eilat og Aqaba og var på vei mot Cairo for deretter å legge kursen ut i middelhavet. Dette gjøres for å unngå overflyging av Libya. Sikkert lurt å holde seg unna Libya etter at Norge sammen med gode hjelpere var der og “fikk ordnet opp” i 2011.

Undertegnede fant tiden moden for en formiddagslur og duppet av noen timer. Da jeg våknet var vi i ferd med å komme inn over Nord-Afrika igjen litt syd av Tunis. Jeg skal innrømme at jeg ikke helt hadde avstandene i Afrika plottet inn på harddisken på forhånd. Man synes liksom bare at det er “nedi der et sted”. Turen ble også en liten geografisk dannelsesreise. Fra Cairo til Rabat er det omtrent like langt som tvers over USA, og selv Tunis-Rabat er som hele Norge på langs. Det tar sin tid. Selv i M0.82.

Etter en ettermiddagskaffe og en liten smårett var det fremdeles en times tid igjen, men vi fløy hele turen i knallvær og utsikten var upåklagelig. Forbausende mange store flyplasser og bra motorveier i Algerie og Marokko, nok en liten oppdagelse.

Innflygingen til Rabat virket litt krøkkete, først kurs sydvestover litt inn på sydsiden av flyplassen, så rett vest og deretter en temmelig stor bue rundt mot nord. Stort sett bare flatt jordbruksland hele veien, men det kan jo godt ha vært restriksjonsområder, fareområder, militæraktivitet eller en kombinasjon derav som gjorde dette nødvendig. Landingen på Rabats 3500 meter lange RWY 21 var myk og behagelig, 7:41 etter take-off fra Abu Dhabi. Vår svenske kaptein Magnus Brolin hadde over en kilometer igjen til enden av rullebanen da han svingte inn mot terminalen.

Bortsett fra den franske republikkens A310 som tidligere på dagen hadde fraktet Frankrikes nyvalgte president Emmauel Macron på statsbesøk til Marokko var det ingen andre fly foran terminalbygget. Det kom heller ingen andre i de snaue tre timene jeg var der.

Jeg var ganske tidlig ute av flyet og det var overhodet ingen kø i passkontrollen da jeg kom dit. Kort og grei prosess. Behørig stemplet inn i Marokko var det bare å rusle gjennom tollen som knapt løftet på øyelokket og bort til innsjekk for turen tilbake til Abu Dhabi. Det sto en mann foran meg i innsjekkingskøen, men det var flust med personale bak skranken. “Jobs to the people” er jo ofte mottoet i slike land, men i motsetning til mange andre steder tok disse bra initiativ på egenhånd. Da en av jentene bak skranken så jeg kom før kollegaen var ferdig med å sjekke inn han foran meg i køen, kom hun bort til meg, tok passet mitt, spurte om jeg hadde noe bagasje å sjekke inn (Nei), gikk bort til en ledig plass og sjekket KnutW inn hele veien tilbake til Oslo. Via Abu Dhabi og London. I løpet av 30 sekunder klarte hun på egenhånd det som SAS i Oslo og tre skrankedamer i Amsterdam ikke klarte å få til i det hele tatt. Jenta si’ det!

En rusletur rundt i hele terminalbygget i Rabat tar ca ti minutter. Terminalen er også befriende tom for butikker og kjøpepress. Så med mine tre nyervervede boardingkort i hånden var det tid for å spasere opp trappen til nok en kø-løs passkontroll, gjennom en sikkerhetskontroll uten noe kø og bort til “loungen” i Rabat. Den består av et par sofaer og et titalls lenestoler samt en bitteliten buffé med småkaker og alkoholfri drikke. Pluss en Nespressomaskin som krever tomanns besetning. I hvertfall måtte det to ansatte til for å få djevelskapet til å produsere en helt vanlig kopp svart kaffe. “Jobs to the people..?” Men damene var hyggelige og seviceinstilte, så da så.

Etihad begynte sin vane tro med boarding nesten én time før avgang, og det var nix kø her heller. Alt gikk for seg i siviliserte og pyntelige former. Like mye kvinner og barn, og omtrent akkurat like fullt som på turen hit. “The same procedure as last time”, meny i setet og bestilling før take-off. Spise tidlig og så sove. Jotakk, vekking til morgenkaffen høres bra ut hvis jeg ikke er oppe og går allerede.
Frokost? Ja takk, men bare en croissant og litt frukt.

Pushback var omtrent på rute. På A340 starter begge motorene på samme side samtidig og etter bare noen få minutter var vi på vei ut mot RWY 03, avgang motsatt vei av den vi landet. Bortsett fra to franske Falconjets som så ut til å komme med noe påfyll av folk til statsbesøket, observerte jeg overhodet ingen andre flybevelgelser på Rabat mens jeg var der.

Take-off gikk akkurat like kjapt som forrige gang og nå var det rett opp til 39000 fot på kjappen. Champage, mat og mere drikke akkurat som sist, Etihad skuffet såvisst ikke.

Etter kveldsmaten var det tid til noen refleksjoner rundt fenomenet A340-500. Et godt eksempel på gode tanker og god konstruksjon ut fra de forutsetningene man hadda den gang da, men som likevel ramla litt igjennom. Det var ikke akkurat tilløp til panikk og trengsel i køen foran fabrikkporten i Toulouse da A340-500 ble lagt ut for salg rett før jul i 1997. De som fant konseptet interessant nok til å legge inn en bestilling var Air Canada, Singapore Airlines, Thai, Emirates og Etihad. Flyene ble satt inn på direkteruter fra Kanada til det fjerne østen, fra Singapore og Bangkok til New York og fra Dubai og Abu Dhabi til USA.

Alle slet med økonomien, og etter at drivstoffprisene doblet seg fra 2007 til 2008 regnet Thai ut at de måtte ha umulige 120% belegg for å i pluss. En etter en forsvant både rutene og A340-500 fra nettverket. SIA fløy den prestisjetunge SIN-EWR, verdens lengste non-stoprute frem til 2013, så var det slutt der også.

Azerbaijanske AHY holder det gående med to maskiner i rutetrafikk fremdeles. Dog brukes de nesten bare på kortere ruter til Moskva og Dubai nå for tiden, riktignok i et av luftfartens stiligste fargeskjemaer! Synes nå jeg da.

I tillegg kommer en del maskiner som flyr statssjefer, regjeringer og annet som ikke trenger bekymre seg for økonomien.

Problemet er at A340-500 litt populært sagt er et tankfly med plass til passasjerer. Kostnadene ved å måtte bruke mye drivstoff til å ha med seg enda mer drivstoff ble etterhvert for store. Det klassiske konseptet for å få laaang rekkevidde, å kutte noen meter av originalutgavens skrog, men beholde vinger og motorer omtrent uforandret, fungerer utmerket rent teknisk. Boeing 747SP, Boeing 777-200LR, Lockheed TriStar 500 og Airbus A340-500 har alle bevist det til gangs.

Bakdelen med denne metoden er at man samtidig beholder mye av originalversjonens grunnkonstruksjon og dermed også vekt. I tillegg til å måtte drasse runt på denne vekten går en forferdelig høy prosentandel av drivstofforbruket de første timene med til å få med seg alle de andre tonnene med drivstoff man trenger for å komme frem. Ingen av de ovennevnte flytyper har derfor blitt noen storselgere, det blir rett og slett for uøkonomisk å operere dem på superlange direkeruter.
Når tankene er fulle på en A340-500 veier drivstoffet ti ganger mer enn passasjene!

Litt mer A340-500 og hjem igjen følger i del 3.

BILDER:
1: En av verdens stiligste fly?
2: Biz kabinen på 345
3: AUH's nye terminal
4: Fancy detalj, kombinert leselys og vegglys.
5: Ut på tur! Ahhhhh!
6: Loungen i Rabat
7: A6-EHD tilbake i AUH
8: From Abu Dhabi to the world. Med rene cockpitvinduer.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Take-off.jpg
Views:	380
Size:	38.4 KB
ID:	43454   Click image for larger version

Name:	EY_BIZ_A345 (2).jpg
Views:	487
Size:	106.2 KB
ID:	43455   Click image for larger version

Name:	_DSC9931 (2).jpg
Views:	456
Size:	83.6 KB
ID:	43456   Click image for larger version

Name:	IMG_0666 (2).jpg
Views:	340
Size:	53.5 KB
ID:	43457   Click image for larger version

Name:	IMG_0667 (2).jpg
Views:	336
Size:	83.7 KB
ID:	43458  

Click image for larger version

Name:	IMG_0673 (2).jpg
Views:	330
Size:	135.6 KB
ID:	43459   Click image for larger version

Name:	_DSC9974 (2).jpg
Views:	290
Size:	59.7 KB
ID:	43460   Click image for larger version

Name:	_DSC9919 (2).jpg
Views:	246
Size:	82.6 KB
ID:	43464  

Last edited by KnutW; 01-08-2017 at 08:19.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 23:46   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Del 3 - hjemturen

Nuvel, en stilig maskin er den nå da! En av mine store favoritter og som bare måtte prøves før den forsvinner. Støynivået i kabinen er vel objektivt omtrent akkurat det samme som i en -600, men på akkurat denne turen ble det subjektivt forstyrret av en del hel..tes arabiske ungedjevler som stadig vekk høyrøstet gikk rundt i kabinen uten tilsnakk fra foresatte.

Dersom man ikke flyr førsteklasse sitter man naturlig nok nærmere motorene og selv om de egentlig ikke gjør så mye ut av seg er det jo unektelig litt mere brumming når man kommer rett ved siden av dem. Men på ingen måte noe spesielt generende. Det er klart at det å ha en tur på over syv timer hver vei i knallvær og så godt som null turbulens også gjør sitt til at man får en positiv opplevelse, selv om det selvsagt ikke har noe som helst med flytypen som sådan å gjøre.

Baki på økonomi hørtes motorene littegrann mer tydelig, men også der var støynivået meget sivilisert. A6-EHD ble levert til Etihad i desember 2006, altså er den bare litt over ti år gammel. Skal man være veldig kritisk kan man si at kabinen kanskje begynner å bli klar for en liten oppgradering, men for meg var det hele absolutt helt greit nok. Oppgradering blir det uansett ikke, disse flyene er nok dessverre på vei mot langtidslagring eller skroting.

Vi tok av på kvelden fra Rabat og mesteparten av turen gikk gjennom natten med landing i Abu Dhabi rett før soloppgang. Litt kortere flytid østover i medvind, 7:03.

Det ble tid til en dusj og en liten forfriskning i loungen før det var tid for å gå ombord på A380 for den siste leggen med Etihad opp til London. A380 har vært gjenstand for så mange trip reports og kommentarer at jeg ikke skal dvele så mye med den. Flott fly, verdens mest støysvake kabin og generelt utmerket komfort. Setene var av nøyaktig samme type som på B787-9, men noen av dem sto vendt bakover, deriblant mitt.

Dette arrangementet medførte en helt ny opplevelse; Jeg har overhodet ingenting imot å reise med rompa i fartsretningen, men når man sitter i midten på en 380 mister man jo mye av de visuelle referansene. Det er langt ut til vinduene som i tillegg er delvis skjult av de andre setene. For å følge med liker jeg godt å ha bildet fra kameraet i halen på når vi takser ut og tar av. Jeg oppdaget at når man sitter vendt bakover og har lite referanser til utsiden blir det en helt merkelig sanseopplevelse. At alle bevegelser er stikk motsatt vei av de man ser på skjermen foran seg skaper en del krøll i hjernen. Selv om den rasjonelle delen er med og skjønner hva som skjer ble det helt merksnodig i bevegelsessenteret! Dog ikke verre enn at et par glass og litt god mat fikk tingene på plass igjen. Det ble jaggu en liten formiddagslur også.

Så var det Heathrow da. Flyplassen fra helvete. Luftfartens Fawlty Towers. Bare å stålsette seg og stå i kø gjennom kverna. Det får bare ta den tiden det tar, jeg har god tid. Første hinder: Buss fra terminal fire til terminal to. Riktignok er det langt å gå på Heathrow, nesten uansett hvor man skal, men det gikk rimelig kjapt frem til bussen som går mellom terminalene. Der var det linet opp fire-fem rader med sperrebånd for å holde orden på køen -som ikke var der. Rett ombord i bussen som kjørte ett minutt etter at jeg steg på. Den kjørte sågar direkte til terminal to der det bare var å manne seg opp for neste hinder: transfer security. Hvor det ikke var antydning til kø, rett igjennom på null komma svisj, ikke så mye som antydning til et pip i scanneren og ikke en gang en ørliten ekstrasjekk av noe som helst! Det skal da egentlig ikke gå an..? Men det gikk aldeles utmerket. Dermed satt jeg og ventet på SAS til Oslo fra terminal to bare 20-25 minutter etter at jeg gikk ut av 380’en på terminal fire. Det må da holde til pallplassering i transitmesterskapet på Heathrow?

SAS startet ombordstigning ca 20 minutter før avgang og det var vel det eneste stedet det ble et par minutter i kø. Stappfullt fly og greit å komme seg ombord så man slipper å lete etter plass i hyllen til håndbagasjen. Ny kube og nytt karvebrød med graps.

Det slår meg at de som reiser ofte og betaler flerfoldige tusenlapper for en tur i plussnissklasse egentlig fortjener noe adskillig bedre enn trange slimlineseter -sågar midtseter(!) pappkrus, plastglass og en boks med fjas. Personlig klager jeg ikke, men hadde jeg måttet gjøre dette opptil flere ganger i uken hadde jeg blitt litt grinete. I tillegg får man servert folk med flipp flopp og shorts i loungen og skrikende unger. Marginalt akseptabelt til kroner 299, men ikke til 3000 hver vei. Nuvel, det var dagens lille grmpf.

På Gardermoen ventet så den beryktede passkontrollen. Den tok det ca. 28 sekunder å komme seg gjennom. Og Flytoget er jo nesten alltid i rute. Så tidenes stunttur ble vel igrunnen gjennomført med glans. Og sikkert litt flaks med timingen.

Last edited by KnutW; 01-08-2017 at 00:55.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 00:08   #4
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Stunt-turer liker man

Synd slike typer forsvinner, men slik er det nok når økonomien på slike er som de er.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 01:10   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Jeg trodde denne flytypen var borte fra Ethiad for lenge siden. Så feil kan en ta
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 01:50   #6
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Jeg trodde denne flytypen var borte fra Ethiad for lenge siden. Så feil kan en ta
Nah, du tar ikke så feil. Den siste, A6-EHD som jeg fløy med, tok siste tur med pax fredag 28 juli. De to andre de har/hadde har stått parkert ganske lenge.

Jeg vet ikke nøyaktig hva som er planene for disse tre, men det er det garantert noen andre her på forumet som sikkert vet eller kan finne ut av.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 10:03   #7
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Takker noe så veldig for en herlig rapport!

Jeg lever meg inn i opplevelsene dine og galskapen, etter beste evne, her jeg sitter og har lyst til å gjøre noe slikt selv. Men det er godt mulig at det prosjektet må utsettes til huslånet er ned på et hyggeligere nivå og unga kan passe på seg sjøl! :-D

Uansett, takk for turen!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 11:13   #8
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Takk for turen! Flott rapport!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 11:35   #9
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,236
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Flott rapport om ekte galskap og omveier det lukter svidd av
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 11:39   #10
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Takker noe så veldig for en herlig rapport!

Jeg lever meg inn i opplevelsene dine og galskapen, etter beste evne, her jeg sitter og har lyst til å gjøre noe slikt selv. Men det er godt mulig at det prosjektet må utsettes til huslånet er ned på et hyggeligere nivå og unga kan passe på seg sjøl! :-D Uansett, takk for turen!
Nettopp dit jeg har kommet nå, huset er betalt og ungene stort sett aldri hjemme. Og når fruen får litt pass og stell og holdes på godsida blir det av og til en åpning for den type galskap man må unne seg av og til. Bare ikke fortell det til noen
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 13:16   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Hvor mye kostet denne turen? Stillig er det uansett.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 13:55   #12
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Tak til en ægte flynørd for en herlig rapport !
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 17:07   #13
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,274
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Super report! Kunne nok nesten vært gal nok til å gjøre noe lignende... Men hadde nok blitt en natt eller to i Rabat selv om den byen ikke står på ønskelisten. Fikk heldigvis en tur med TG sin HS-TLA i siste øyeblikk... Den ble vel pensjonert før 10-årsdagen sin. Du får ta deg noen flere turer så vi får litt godt lesestoff


Sent from my iPhone using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 17:22   #14
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Takker for nok en bra rapport.

Får litt Clive Cussler feeling når jeg leser
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 19:03   #15
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Spennende lesing skjønt motivasjonen var vel på grensen til tvilsom.
Var det 6 flyturer turer i C eller J klasse hvis jeg leste riktig?
Lurer også på hva prislappen var.
Tror jeg fløy en slik 340-500 fra New York til Joburg med stopp i Dakar, SAA, men det var trist opplevelse pga ekonomi klasse og dårlige sete, dårlig service, dårlig mat og lite søvn. Arbeidsgiveren var gjerrigste selskap i verden og kjøpte aldri bra biletter til oss som stadig var på reise. Tradewinds Airlines, R.I.P.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 01:57   #16
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Clive Cussler er ikke det verste å bli sammenlignet med..!

@RTP; Nei, dette er milevis over grensen for tvilsom, her snakker vi uforfalsket, ekte og sjæra pine gæern galskap!

OK, jeg dauer 22500 kroner fattigere (men det er egentlig ikke så galt for fire turer på rundt syv timer hver i Etihad business, vel verdt kronene, og to SAS-turer i plussniss, egentlig ikke verdt noe som helst, bare tull), men arvingene får selge kåken, så greier de seg nok likevel.

PS: RTP: Det var nok storebroren, -600 serien du fløy med SAA til Jo'burg. Hverken SAA eller noen amerikanske selskaper har operert -500 serien.

Last edited by KnutW; 02-08-2017 at 02:03.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 02:02   #17
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Du får ta deg noen flere turer så vi får litt godt lesestoff
Blir en tur med Mil-26 og kanskje, kanskje, kanskje - men sannsynligvis ikke- AN-22 i september. Rapport kommer!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 03:37   #18
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Quote:
. PS: RTP: Det var nok storebroren, -600 serien du fløy med SAA til Jo'burg. Hverken SAA eller noen amerikanske selskaper har operert -500 serien
Hmm, tviler på det var 600, kanskje de mindre 340ne.

Uansett, bra historie, og man lever nok bare en gang ja..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 05:17   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,920
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Det kan ha vært -300, men SAA fløy primært -600 til USA etter at de droppet 747-flåten.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 05:20   #20
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det kan ha vært -300, men SAA fløy primært -600 til USA etter at de droppet 747-flåten.
Javel, dette var i 2005. Trodde en -600 ville ha vært litt mere majestetisk, hadde følelsen av at jeg satt på en eldre og mindre model, men skal ikke rote med galskapen tråden her ved å gå i andre detaljer.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
A340-500 over Norge i natt KnutW Register- og ATC-Forum 5 09-08-2017 16:31
A340-500, Concorde og MD80 petter380 TripReports 47 11-06-2015 19:51
Thai A340-500 Fysikeren Småprat 22 10-01-2012 22:44
Etihad A340-600 Robin882 Samlerhjørnet 10 06-02-2010 20:33
A340-300 og a340-500 svgspotter Flyteknisk forum 3 14-11-2009 10:58


All times are GMT +2. The time now is 09:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.