Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-07-2013, 11:53   #21
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Men det spørs om du foran dør to da LCH? Hvis slikt er tilfelle så får du ta en titt bortom 4A.

Så en liten karaktergivning på første del av Virgin Trains service til Manchester. Topp gratis WiFi ombord. Så var det frokosten, Great British Breakfast, og den var stor - ikke av størrelse, men i kvalitet og service. Her har mange hoteller å lære hvordan det skal gjøres. Bare så synd at Virgin Trains tapte anbudet på drift de neste årene. For en gangs skyld har britene fått et behagelig tog som går fort - komforten i First er i hvert fall topp. Nå er det bare å lene seg tilbake, nyte landskapet som whoooooosher forbi og telle ned de 72 minuttene som er igjen av turen.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2013, 12:07   #22
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
God morgen fra Euston i London. Nå er det litt over 60 minutter til avgang med Virgin Trains Manchester. Målet for dagen er å foreta en evaluering av tog mot fly fra Manchester. Har vært i til dels friske diskusjoner med noen Manchunians om temaet og da må man test Virgin Trains til Manchester og Little Red fra MAN til LHR. Altså med andre ord må Turtle vise at nick-navnet er feil på VS3044
Du valgte nok fly i feil retning da...rekorden er 1 time og 40 minutter den veien Toget "flyr" jo på 2 timer og 8 minutter i følge reklameplakatene deres bl.a. på Heathrow. Pass på at dere er på plass i tide da for det er ikke uvanlig med avgang 15min før tiden om vi får muligheten og selv om jeg er tilsynelatende er treg, er det ikke sikkert man venter Dag fire av fem i skytteltrafikk så det går fortere og fortere!

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
---
Bare så synd at Virgin Trains tapte anbudet på drift de neste årene. For en gangs skyld har britene fått et behagelig tog som går fort - komforten i First er i hvert fall topp. Nå er det bare å lene seg tilbake, nyte landskapet som whoooooosher forbi og telle ned de 72 minuttene som er igjen av turen.
De har ikke tapt enda...blir en ny runde med anbud når myndighetene får ut fingeren og finner ut av hvordan de skal gjøre det!
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2013, 12:28   #23
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Enda en liten underveisrapport fra jomfrutoget - kjørte forbi en lagringsplass med i hvert fall fire flykropper til tidligere RAF Herculeser. Har ikke med meg siste Wrecks & Relicks, men det stedet lå omtrent en 5 minutter sør av Stoke-on-Trent.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2013, 16:38   #24
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Drømmer og jomfruer 2013

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Men det spørs om du foran dør to da LCH? Hvis slikt er tilfelle så får du ta en titt bortom 4A.
Jeg skal speide bakover etter deg fra 1J...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2013, 20:04   #25
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Noen time siden sist. Nå sitter på Costa på innsiden og venter på at gate til Little Red flighten til LHR T1. Litt har skjedd siden sist. En Canon fikk objektivfeil, og nå er en ny bedre handlet på Dixon. Vi får ta mer i kveldingen.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 00:24   #26
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Vel, LN-KGL kom seg nå ombord og alt gikk nå riktig så fort med blocks off 1846L, 9min før rute, og blocks on 1939L, 21min før rute. 53min er ikke dagligdags en fredag ettermiddag! Ingen strafferunder og nydelig utsikt over nord-London og selve byen på vei inn, så toget må ha fått god konkurranse
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 01:27   #27
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Det gikk fort gjorde det, men problemene er i begge ender - city centre-to-city centre: Virgin Trains = 2:25 (inkludert minimum oppmøtetid)
TransPennine Express fra Manchester + Check in and Security Control MAN T3 + Little Red + lang spasertur til baggage claims + venting på bagasje + underjordsvanding til Heathrow Express + Heathrow Express til Paddington = 3:43

Apropos det gikk fort - så dere der framme fikk besøk av noen viltre krabater så derfor prioriterte jeg å få en kortest mulig tid for flyopsjonen. Det blir vel tid til en fly-og-vin/øl en gang siden det jeg er ofte på øyene.

Nå er det vel kanskje noen som venter på noen bilder og her er de:








Vanskelig å få med alt på LGW, men fikk da med meg broen over til Nord-satelitten


Steikeovnen Gatwick Express, og også bruk av Express for det toget er nok ikke riktig


En halvspist frokost om bord i Virgin Trains


Pendolinoen på Manchester Piccadilly Station


Kaoset på Manchester Piccadilly var denne dagen totalt. Informasjon på perronger er både dårlig og misvisende, og horden av ansatte der bare kunne forvirre mer enn å oppklare noe.




Litt å drikke og litt annet ble servert hos Little Red


Rett før landing på Heathrow


1st Class på Heathrow Express - og ser man godt etter ser du også fotografen. Heathrow Express reklamerer med free WiFi - WiFi var der men det fantes ikke fnugg av tilgang til utenverden. Bråk og dårlig komfort er også ord som passer for Heathrow Express, men temperaturen om bord var bra.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 01:31   #28
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Virgin Train og 1st class er stort sett en god deal (spesielt om man booker litt i forkant av reisen og slipper å betale full pris)! Jeg bruker dette nesten uten unntak. 1st class på Heathrow Express er bare å kaste bort pengene...

Kurt: Om du er i Oslo den kommende uken så gi meg et lite vink...!
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 01:47   #29
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det gikk fort gjorde det, men problemene er i begge ender - city centre-to-city centre: Virgin Trains = 2:25 (inkludert minimum oppmøtetid)
TransPennine Express fra Manchester + Check in and Security Control MAN T3 + Little Red + lang spasertur til baggage claims + venting på bagasje + underjordsvanding til Heathrow Express + Heathrow Express til Paddington = 3:43

Apropos det gikk fort - så dere der framme fikk besøk av noen viltre krabater så derfor prioriterte jeg å få en kortest mulig tid for flyopsjonen. Det blir vel tid til en fly-og-vin/øl en gang siden det jeg er ofte på øyene.
Det ble ganske folksomt en stund, ja, med familiebilder av podene som skulle taes og slikt! Regnet med du løp videre for å gi flyet best mulig sjanse

Er ikke overrasket angående tid, og det å unngå sikkerhetskontrollen i Manchester er absolutt en positiv ting! De er de verste og mest militante jeg har vært borti noe sted og så går det så utrolig tregt...1st på toget ser absolutt vel og bra ut, men det koster jo skjorta for den timen det tar fra Birmingham om en skal ha noen som helst slags fleksibilitet, så jeg er å finne i coach A som er std quiet coach og har tre halve rader med ekstra benplass i det minste, og er some regel barne/mobilfri sone
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 01:51   #30
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det ble ganske folksomt en stund, ja, med familiebilder av podene som skulle taes og slikt! Regnet med du løp videre for å gi flyet best mulig sjanse
Vi får organisere en fly & øl en gang - selv om jeg har migrert hjemover til det høye nord er jeg hyppig i øyriket! Hva med første uken i september...? (er ledig fra onsdag 4.9 på ettermiddagen...)
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 02:23   #31
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Vi får organisere en fly & øl en gang - selv om jeg har migrert hjemover til det høye nord er jeg hyppig i øyriket! Hva med første uken i september...? (er ledig fra onsdag 4.9 på ettermiddagen...)
Livet mitt stopper foreløpig 26.08 men skal i teorien få en ny skiftplan som dekker den tiden om et par ukers tid, så inntil da er jeg et eller annet sted jevnt fordelt mellom B'ham, London, Manchester, Edinburgh eller Aberdeen den ettermiddagen Skal ha det i bakhodet!
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 02:36   #32
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Livet mitt stopper foreløpig 26.08 men skal i teorien få en ny skiftplan som dekker den tiden om et par ukers tid, så inntil da er jeg et eller annet sted jevnt fordelt mellom B'ham, London, Manchester, Edinburgh eller Aberdeen den ettermiddagen Skal ha det i bakhodet!
Good! Jeg er et sted mellom Cambridge og LHR (evt LGW), men er flyttbar så bare gi beskjed!
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 13:50   #33
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Takk for en, som vanlig, bra rapport så langt fra KGLen

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Da er det bare en beskrivelse av turen med LN-LNA over Nordsjøen
EI-LNA kanskje
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 16:58   #34
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Det ble EI LN, men hadde ikke vært flott Discus? Nå er første stint på byen gjennomført, de to Waterstone's og Fortnum & Mason på Piccadilly fikk noen penger av meg og jeg fikk noe jeg trengte tilbake. Highlights fra Waterstone's var Art Deco Complete av Alastair Duncan og ikke minst DKs Eyewitness Travel - Chile (skal avgårde til District X om litt over tre uker).

Hadde det ikke vært for at jeg ikke hadde polarisert filter er det vel en her som hadde kjent seg igjen. Bilde er tatt fra Little Reds neste siste tur den fredagen fra Runway Viewing Park.

Det synes også ut som det var folk på Southside.

Ellers ble det et gjensyn med Air Transats A310-300 - sist gang jeg så den var i Nice i oktober i fjor.


Lufthansas andre Sharklet A320 var også innom en tur


Mye mer som man ikke finner OSL, men det får vi spare til en annen gang,
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2013, 00:46   #35
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Da er det på tide med å avslutte med hva som hendte det siste døgnet av Drømmer og jomfruer. På lørdag kveld kom et utrolig tordenvær med mye regn inn, så søndagen ble en del mindre varmt. Etter frokost bar det av sted, først til Victoria for å lagre kofferten og deretter Tuben til Lambeth North for å besøke Imperial War Museum London.


Stort nærmere museet var det ikke mulig å komme - det var stengt og skulle åpne igjen den 29. juli. Websiden til IWM varslet ikke noe slikt - kan vi si dette er typisk britisk? Heldigvis traff jeg på dette minnestedet som åpnet i juni 2012 på lørdagen, og det passet bra at det mindre enn en måned etter Dambusters 70-årsjubileum.


Bomber Command Memorial

Etter bommen på IWM ble mikroguiden for London, også kallt bykart, tatt frem og ned i Tuben bar det avgårde igjen. Etter noe gatevanding fra Waterloo havnet en på Tate Modern. Ekstremt mye folk gjorde at oppholdet ble kortere enn kanskje bra var, men det bar videre med apostlenes hester over Themsen på Millenium Bridge.



Da var det å vandre langs langs St. Paul, over Ludgate Hill, gjennom Fleet Street hvor avisene har flyttet fra men fremdeles tar seg av justisen



Videre bar det langs The Strand og Savoy

før en bøyde av i smuget på østsiden av Charing Cross Station ned mot Embankment Tuben og westbound District Line til Victoria. Det var tid for litt mat i skrotten (man kan ikke bare leve på vann). Valget falt på Cafe Rouge og gigot d'agneau. Litt husets rødvin og vann til gjorde susen - og normalen ved besøk til de britiske øyer var opprettholdt, lammeskanke skal man ha.

Jeg orket ikke noe mer byvanding, så da var det ta ut kofferten og å bevege seg i retning LGW på førsteklasse med Gatwick Express. Denne gangen var det ikke noen ulidelig varme om bord, men slingring og bråket var der fortsatt. På Gatwick ble kofferten sjekket inn, først etter å ha fjernet en bok om Art Deco for å komme under de magiske 20 kg. Boken ble dermed ekstra håndbagasje. Det var fremdeles mange timer (les fem) til avgang, men det gjør ikke noe så lenge det er mulig å ta bildet av fly. Jeg har funnet et perfekt sted på ettermiddagen med fly som lander mot vest. Det er sør på rampen til South Terminal. Forbi stedet kjører bussene for fjernparkeringen.



Politiet kommer også ofte mannsterke til stedet.


Men som vanlig så var ikke jeg interessant.

Timene gikk, og en mengde bilder ble resultatet. Jeg viser bare et bilde fra denne jakten, og siden dette var en drømmetur med jomfruer må en ha med en annen av typen.



Klokka var passert seks og det var på tiden å komme seg på innsiden. Jeg regnet med ville ta litt tid å komme gjennom sikkerhetskontrollen - ble hanket inn av hyggelige dame som henviste meg til Premium security check med null kø. Mindre enn et minutt senere var jeg på innsiden. En annen perk med Premium er du slipper å bli sluset gjennom the perfume maze. Tørst og ikke minst kaffetørst var det å begi seg i vei til Costa. Lammeskanken hadde også sluppet taket og det ble et free range egg sandwich i tillegg til espressoen og vannflaska. Nå var det å bare smøre seg med tålmodighet, iPhonen sa at det var rundt 30 minutter forsinkelse fra OSL på DY1310. Etter hvert ble så gate 15 gitt som stedet.



Inne på pre-boarding kom så LCH handlende. Han hadde vært på No. 1 loungen hvilket også jeg hadde hatt muligheten til å besøke siden jeg kom med 1st Class på Gatwick Express. Vi fikk da noen minutter med juging, og jeg var oppsatt på å sette en støkk i LCH vedrørende 787ens "fortreffelighet".

Vi kom da om bord. Mange kjente fjes i kabinbesetningen - faktisk var det identisk med torsdagens besetning. I tillegg var det to temmelig opptatte Boeing-representanter om bord (gul vest med Boeing-logo røpet det). Heldigvis ble de med på turen tilbake i sete 1D og 1E, så kanskje fikk ikke LCH i 1J helt skjelven?


Plassen i 4A var det ikke mulig å klage på


Mannen i 1J kan skimtes

DY1311 blocks on OSL 2340L og taxien leverte meg på døren 0125L.

Konklusjoner fra turen:
1. Tur til UK er aldri feil.
2. Tog er bedre enn fly innenlands i UK
3. Norwegians B787 vil bli et godt produkt når opplæringen av de kabinansatte er fullført og ikke minst Boeing har luket ut feilene på den.
4. Rolls-Royce motorer er og blir konge.
5. Treffer alltid hyggelige folk underveis.
6. Fikk i bakkant vite at jeg en kjente på et britisk forum var dispatcher på min Little Red flight - og at the lady in red ved hans side var ugift.
7. Nordmenn finner man overalt - selv i cockpit til Little Red.
8. Selv kvinner er interessert i fly. Traff ei snakkesalig som hadde vært om bord i Concorden på MAN mens vi ventet på bussen.
9. En god frokost er en god start på dagen.
10. Borte bra men hjemme best.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 30-07-2013 at 00:50.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2013, 03:16   #36
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Du lyktes nok ikke helt i å sette en støkk i meg, tror kanskje du skal ha dårligere samvittighet overfor de som satt rundt oss!

Jeg tror den ene av 'refleksvestgutta' jobbet for DU, ikke Boeing.

Overhørte forresten at mannen i setet bak meg (2J) også var av den syke, syke typen som hadde tatt seg en London-weekend kun for å fly Dreamliner! Enda en forumist kanskje?
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 30-07-2013 at 03:27.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2013, 10:31   #37
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Drømmer og jomfruer 2013

Takk for flott rapport! De to som sitter på 1D og 1E jobber for Norwegian, tror jeg - eller rettere sagt det selskapet som tar seg av det tekniske med flyene. Var selv om bord i den smekkfulle avgangen til London på søndag - satt i Premium - og synes det var en veldig god opplevelse. God kabinluft og behagelige seter, om enn ikke spesielt stillegående. Synes det var veldig stor forskjell på de kabinansatte fra OSL- og ARN-basene og de kabinansatte fra BKK-basen. De førstnevnte var proffe og dedikerte, sistnevnte var usikre og klønete. Satt på spissen virket det litt som det var første gang de var om bord i et fly - og jeg har aldri opplevd så mye styr med traller og betalingsautomater som på denne turen. Og annonseringen over høyttalerne - welcome to Thailand!
__________________

Last edited by FlightDeck; 30-07-2013 at 10:33.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Med Jomfruer til London LN-MOW TripReports 6 23-12-2014 12:08
Vegard Ylvisåker drømmer om å fly Dash-8 Skipskatta Småprat 2 15-12-2011 22:49
Drømmer krølle Småprat 1 12-09-2011 21:21
Lufthansa knuser IC drømmer om Kastrup MartinL Flyforum 1 09-09-2009 10:34
drømmer krølle Flyforum 1 25-01-2007 12:31


All times are GMT +2. The time now is 12:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.