Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-06-2013, 19:46   #1
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
USA Med SAS og United til New York i economy og business

Så var det tid for tur igjen. Denne gangen var det høyst sponant siden turen altså ble booket litt over to døgn før avreise. Etter tips her på forumet kom jeg i kontakt med en fyr fra Askim som solgte en billett OSL-IAD (via CPH) i pinsehelgen, utreise 16.mai og hjemreise 21.mai. Han hadde ikke lengre mulighet til å dra siden hans venner som han skulle besøke i D.C. var flyttet til Kanada. Så jeg heiv meg rundt og fikk skrapt sammen 1500 penger og overført i en fei til denne hyggelige mannen. Deretter ringte jeg SAS og fikk endret navnet på billetten til den nette sum av 500 kroner. Da det var gjort, og jeg hadde fått tilsendt min billett (med ny bestillingsreferanse) kunne jeg velge seter på sas.no. Fant meg noen greie seter mellom OSL og CPH på vindusrekka, mens jeg på IAD-flightene valgte meg midtgangseter relativt langt fremme. Jeg så at det var ganske fullt begge veier, så jeg satset litt penger på en Optiontown-request til Y og C på hjemreisen. Jeg fikk også bestilt meg en tilslutningsbillett (ungdomsbillett) til OSL fra KRS på sas.no, mens jeg ville vente med å bestille returen da jeg ikke visste om jeg ville ta tog hjemover eller en annen rute (mer om det senere )

Nå som jeg hadde fikset meg billett til USA, gjaldt det å finne ut hva jeg skulle bedrive tiden med den helgen. Jeg fikk opprettet toveis kontakt med familien min i New Jersey og samtalen gikk noe sånn som dette:

“I'm coming to the US!”
-”When?”
“Thursday!”
-”....This Thursday?”
YES!”
-”We will be in Lake George, NY, do you wanna come?”
YES!”

Så var det å komme seg til Lake George, da. Albany, NY er nærmeste flyplass, så jeg endte opp med å booke IAD-ALB/EWR-BOS-IAD med United.

Før avreise så min reiserute dermed slik ut, alt i economy:
16.mai
SK208 KRS-OSL 0720-0805
SK1455 OSL-CPH 1005-11.15
SK925 CPH-IAD 1220-1500
UA4886 IAD-ALB 1715-1846

21.mai
UA551 EWR-BOS 0714-0830
UA1455 BOS-IAD 1002-1134
SK926 CPH-IAD 1715-0715

22.mai
SK1462 CPH-OSL 0815-0925



Etter hvert så vil du skjønne at enkelte av flightene ble byttet, noen til neste dag, noen til en annen by. Og to av dem ble slettes ikke flydd i economy, men langt mer behagelig i business class. Mer om det senere!

Med itinerary'en klar, var det bare å pakke veska og sette kursen mot en langhelg i New York!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:47   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
SAS SK208 KRS-OSL

Tidlig oppvåkning torsdag 16.mai, og litt over 0530 satt jeg klar i bilen med han far, retning Kjevik. Han hadde heldigvis gått med på å gi meg skyss til Sørlandets hovedflyplass denne dagen, noe som betyr en mye bedre start på morgenen, i stedet for å stresse avgårde til Arendal sentrum for å rekke 0500-flybussen.

Vel fremme på Kjevik ca 0630 fikk jeg printet ut boardingpass på en automat. Jeg hadde dagen i forveien sjekket inn både til Oslo, og derfra videre via Køben til Washington D.C på internett, men valgte å endre sete på SK208 fra 02A til 26F. I bag drop fikk jeg gjort det man pleier å gjøre i en bag drop, nemlig å droppe baggen Mannen i skranken var hyggelig tidlig på morgenkvisten og fikk også festet en orange prioritylapp på min bag, selv om jeg ikke trodde det var prioritert bagasje innenlands?

Gjennom sikkerhetskontrollen var det absolutt ingen kø, så det var bare å få av seg beltet og tatt ut av laptop og iPad fra sekken og spankulere lett og greit gjennom pipern. Som ikke pep, så da kunne jeg bare plukke med meg tingene mine og bevege meg ut i avgangshallen. Det var relativt fullt der, men jeg fant meg en plass å sitte like ved gaten. Like etter ble boarding annonsert.

SK208
16.mai 2013
KRS-OSL
0720-0805 (0720-0755)
Boeing 737-800
LN-RCN
Economy
Sete 26F



Jeg hadde ikke hastverk med å komme ombord, for da jeg endret sete på innsjekkingsautomaten noterte jeg meg at det ville bli svært folksomt langt fremme i flyet, mens vi var 3-4 stykk som delte de 15 bakerste radene. Vel ombord kunne jeg konstantere at -RCN har disse nye setene som jeg synes var litt tynne i polstringen, selv på denne korte flighten. Plassering av “setelommen” på toppen av setet foran er mildt sagt genialt da det gir litt bedre plass til knæra. Det er alltid kjærkomment.



Boarding ble annonsert “completed” og vi kunne pushe like før rutetid. Crewet bestod på denne flighten av helnorsk på flight deck og en blanding av svensk og norsk i kabinen. Etter sikkerhetsdemo satte vi kursen mot rullebane 04, via taxebane Alpha, hvor vi tok av mot nordøst. Etter take off ble setebelteskiltet skrudd av og frokostserveringen kunne starte. Det tok litt tid før de kom bak til rad 26 men de kom til oss etter hvert. Frokostboksen består av en appelsinjuice og et rundstykke med ost, skinke og et lite salatblad på. Jeg synes brødet var i tørreste laget, og pålegget er jo ikke kjempespennende men det var godt å ha noe å tygge på. Presterte også å søle melken som var beregnet til teen, på buksen min. Great, tenkte jeg, og det er enda 20 timer til jeg er fremme og kan skifte

KRS-OSL er et kjapt hopp, så jeg hadde så vidt fått svelget unna brødsmulene da styrmannen kom på PA og annonserte at vi ville lande på Gardermoen om ca 12 minutter så da var det bare å få spent på seg setetbeltet igjen (eller, det hadde jeg jo hatt på meg hele tiden, ser ikke poenget med å ta det av selv om det er “lov”) og vente på landing.

I skyet vær ble jeg litt desorientert og skjønte ikke mye av innflyvingen, men vi landet på 19L etter hvert og takset til utenlandsterminalen hvor det ventet buss på oss til innenlands. De fleste skulle videre, og ved bagasjebåndet var det bare meg og en fyr til som ventet på bagasjen. I retrospekt kunne jeg kanskje ha spurt om å få sjekket inn hele veien til IAD, men jeg tenkte jeg ville ut å trekke litt frisk luft på OSL uansett, så da kunne jeg like så godt hente bagasjen min der og sjekke den inn på nytt.

Min bag kom som nummer 1 (av 2 totalt fra SK208). Jeg gikk ut i ankomsthallen og tok rulletrappen opp til avgangshallen hvor jeg raskt fikk lokalisert Eurobonus gull-skranken. Det var to personer foran meg i køen, men de ble raskt ekspeditert. Da det var min tur la jeg baggen på båndet og gav passet til damen i skranken. Etter litt tasting på tastaturet, fikk hun printet ut bagasjelapp og festet den på min bag sammen med en orange priority lapp, samt et boardingkort. I det hun gir meg passet og boardingkortet sier hun “Du har visst blitt oppgradert til business fra København til Washington”
“Jøss, så hyggelig da” svarte jeg - “Ja, det synes jeg også, ha en god tur!” Jeg takket og beveget meg ut av terminalen for å trekke inn litt jet fuel lukt. Etter en kjapp telefon til modern om at jeg kom til å få en fin reise til Washington, gikk jeg inn i terminalen igjen og til fast track sikkerhetskontrollen.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:48   #3
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
SAS SK1455 OSL-CPH

Oslo Lufthavn Gardermoen på morgenkvisten


Det var litt kø i sikkerhetskontrollen da jeg var der men den beveget seg raskt, og straks var jeg gjennom og i SAS' Scandinavian Lounge hvor jeg fikk meg litt korn og yoghurt og litt vann å drikke. Som konservativ pike nyter jeg ikke alkohol før utpå eftermiddagen


Denne er på ønskelista til jul, gitt.

SK1455
16.mai 2013
OSL-CPH
1005-1115
Boeing 737-800
LN-RRG
Economy
Sete 06A

Da annonsert boardingtid begynte å nærme seg, fant jeg ut av at jeg like så godt kunne bevege meg mot gate (46 mener jeg å huske) Boarding gikk sin vante gang, hvor det virket som om folk var oppriktig redde for å ikke komme med. Men alle kom ombord og det var en helt full flight. Money in the bank for Ess A Ess.
Vi kom oss avgårde sånn tålig på tid og vi sparket i fra, fra rullebane 19L etter en kort taxi.
Vel oppe i luften begynte serveringen og jeg valgte noe så spennende som et glass vann.


Spanske seter



Fint flyvær hele veien og plutselig var vi begynt innflyvingen til Kastrup hvor vi tok i bakken på 22L så godt som på rutetid. Parkerte på gate B3 eller noe slikt, i alle fall meget sentralt, og kom meg raskt og greit av flyet og inn i terminalen.




Jeg hadde ikke mer tid enn strengt tatt nødvendig, så jeg trasket forbi loungen (sendte et lengtende blikk inn og opp i andre etasje) mot passkontrollen. Gratis wifi finnes i hele terminalen når man er CPH Advantage medlem, så jeg fikk tiden til å gå ute ved gaten uansett. Mat skulle jeg jo få i store mengder ombord.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:49   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
SAS SK925 CPH-IAD

SK925
16.mai 2013
CPH-IAD
1220-1500
Airbus 340-300
OY-KBM
Business
Sete 01D


Peek-a-boo, -KBM

Etter hvert kunne boarding starte, og den ble organisert på en god måte. Business, economy extra og Star Alliance Gold ble ønsket ombord først, og dette ble godt håndhevet. Verre var det for meg som måtte base meg gjennom hele folkemengden som stod trengselsfullt nærmest gate. Jeg fikk kommet meg ombord som en av de første og fant meg godt til rette.


Slik så hun ut fra glassbroen ved gate C39


Imponerende vinge med to søte små motorer montert på, på hver side.


Sete 01D/E er jo gullsetene når det gjelder ombordstigning. Kort vei til den flytende væsken. Kjørte på med appelsinjuice før avgang. Det er jo dessverre slutt på champagne før avgang for leeeeenge siden.

Etter hvert ble vi dyttet ut av gate og vi kunne takse bort til 22R for en laaaaaang take-off roll. Jordens kruming, og alt det der

Vel oppe begynte serveringen, først med en varm klut, før drikketralla ble dratt opp og ned midtgangene et par ganger. Valgte hvitvin og vann. Som sagt, ingen stordrikker ombord på fly. Vann er det beste, for å holde kroppen hydrert.

Forretten kom på bordet og jeg må si det er en av de bedre forretter jeg har hatt på fly. Rekene var nok ikke 100% ferske, men synes det var litt artig med terteskjell. Sausen/dressingen var også meget god. Eple/rotgrønnsaksalaten virket fresh og smakte godt.




Hovedretten fulgte deretter, og jeg valgte lammet. Det smakte godt og kjøttet var litt rosa i midten.

Avslutet måltidet med iskrem og frukt.


Isen var litt smeltet men ellers grei nok. Ben & Jerries serveres på flighter fra USA.
Etter måltidet var fortært var det å justere sete til “relax”-posisjon (ikke full skråbenk men litt recline på ryggen og ut med fothvileren. Så kommer en av flyvertinnene med en liten lapp til meg og lurer på om det er jeg som er Cecilie, noe jeg kunne svare bekreftende på.


Tæhæ, sidemann må ha lurt på hva slags VIP jeg var

Det var svært få filmer på IFE'n som fristet, så jeg brukte tiden for det meste å lese litt og høre på musikk. Duppet av like etter Island og sov i 1,5 time.



Ca 1,5 time før landing begynte service nr 2. Open sandwich er jo vanligvis noe jeg er fan av, men det var noe med pålegget denne gangen som ikke traff 100% for meg, dessverre.


Frukten var god, men jeg er heller ikke storfan av den butterscotchsjokoladen.


På do må man jo gjerne i løpet av en 8t40min lang flytur. Da er det jo greit å ha litt utsikt.

Etter hvert begynte vi innflyvingen og vi landet på bane 01R på Våsjingtån Dølles.


På vei ut av flyet og inn i en ventende buss til immigrasjonen.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:49   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
USA Washington D.C overnight

I skrivende stund er jeg ikke superfan av USA når det kommer til immigrasjon. Jeg tror kanskje andre turister er enige med meg når jeg sier at immigrasjonen inn til USA ikke akkurat er den beste måten å ønske besøkende til landet, velkommen på.

Jeg gjorde “alt” riktig, det vil si å løpe av bussen så snart vi var kommet til hovedterminalen, for å komme foran alle fra min egen flight. Men hva hjelper vel det når det står over 500 mennesker foran deg, fra andre flights, i køen for “non-US citizens” Køen tråkla seg sakte men sikkert fremover, men jeg begynte straks å innse at 2t15min ikke var nok for å rekke ALB-flighten. Etter hvert ble jeg nødt til å snike i køen, for i det minste å ha en liten sjanse. Jon Gelius var foran meg i køen (han satt et par rader bak meg i biz på 925) og jeg konfronterte han med “ståa” hvorpå han oppfordret meg til å høre med de litt lenger foran i køen om å komme foran dem pga short connection (min egen feil, så klart) De jeg spurte slapp meg foran og jeg kom meg frem til en immigrasjonsofficer sånn ca 1645. 1 time og 45 minutter etter at vi hadde landet.

For å toppe det hele, så ble jeg tatt til side i tollen fordi jeg hadde krysset “ja” på om jeg hadde med meg mat. Strandaskinka ble konfiskert på plassen (i retrospekt skulle jeg jo spurt om å få tatt noe av den og spist der og da, begynte å bli litt sulten igjen) og all bagasje ble scannet. Ble til slutt sluppet fri, men da jeg kom opp i avgangshallen var klokken 1700 og det var jo ingen sjanse for å komme med på flighten som skulle dra 15 minutter senere. Fikk snakket med United customer service på flyplassen og forklart situasjonen. Jeg ble ombooket gratis til første flight neste dag (kl 0820) og fikk også en voucher til å booke et rimelig hotell. Valgte Hilton Washington Dulles Airport som lå 10 minutter fra flyplassen. Tok en hotellshuttle dit, sjekket inn, fikk bestilt roomservice middag og gikk og la meg. Nattinatt





Etter hvert ble det morgen og 17.mai i Amerika også, og jeg kunne sperre opp øya til dette synet fra mitt vindu i 4.etasje. Sophie nyter soloppgangen.



Så var det bare å få på seg fillene og komme seg ned i resepsjonen for å sjekke ut og vente på shuttle tilbake til IAD.

Musikken på øret var en playlist av nøye utvalgte sanger. Norge i rødt, hvitt og blått, Gud signe vårt dyre fedreland, for å nevne to Trallet på de fine sangene på vei inn til innsjekkingsskranken hvor jeg fikk sjekket inn på automat og fikk sendt avgårde bagen.

Priority security denne morgenen var det godt jeg hadde tilgang på, for den “vanlige” køen var veldig lang. Priority lane var dog ganske lang den og, antagelig fyllt opp av folk med CC som gir fast track.

Kom meg gjennom ID-kontroll uten noe mer tull, og fant en ledig sluse til å gå gjennom. Ble sendt gjennom nakenscanneren og ble sluppet inn på flyplassen. Tok buss ut til D-gatene hvor jeg raskt lokaliserte min gate (12) og United Club'en som lå et par gates nedenfor. Fikk i meg litt frokost i loungen i form av corn flakes og melk. Etter hvert ble det tid for boarding.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:50   #6
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Norge UA5745 IAD-ALB på selveste 17.mai!

UA5745
17.mai 2013
IAD-ALB
0820-0945
CRJ-200
N826AS
Economy
Sete 03A



Ikke så mye å si om denne turen egentlig, annet enn at jeg kunne krysse av for en ny flytype i “dagboka”

Det var bare en flyvertinne ombord som sjonglerte annonsering av sikkerhetsdemo, samt utførelsen av den – SAMTIDIG. Det var vel egentlig det mest imponerende med denne flighten ombord ExpressJet doing business as United Express.

Tok et glass vann da serveringstralla trillet forbi.


Så nærmer vi oss Albany.

Vi tok i bakken ca 20 minutter før rutetid. ALB er en artig liten terminal, med overraskende mange destinasjoner. United og Delta i ulike former og farger virket å dominere.
Kom meg ned til baggage claim hvor min bag var først på båndet. Satt og ventet litt før jeg ble hentet av min slektning Molly.


Folk kikket litt rart da jeg satt og trallet på “Jaaaa vi elskeeeer...” - dunno why?

Etterhvert dukket Molly opp og vi rettet kursen mot Lake George for late dager i time share'n til kjæresten hennes.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:51   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
USA Lake George, NY


Litt 17.mai-stemning ombord i en båt


Lake George


Fint lite poolområde ved time share'n


Vann




Lake George Village om kvelden
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:52   #8
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
USA 17.mai-tog i Brooklyn og Liberty State Park


17.mai-feiring i Brooklyn, NY 19.mai 2013
Mye rart....




Stolte av gamlelandet


Sons of Norway's “Norbu” losje i New Jersey


Hellevik mannskor sørget for god stemning på kvelden, blandt annet med en utrolig fin fremførelse av Tir na noir


Vanse brassband åpnet med Telemarks bataljon marsj og avsluttet med Gammel jegermarsj. Da, var det “17.mai” for meg


Siste dagen tok Molly og jeg oss en gåtur. Endte opp med ca 8 km på småveier rundt Green Pond, NJ.


På ettermiddagen dro vi til Liberty State Park (vi kom oss aldri dit da jeg var i NY i november 2012)


Ellis Island som fortsatt er stengt etter Sandys herjinger i fjor. Skal visstnok åpnes i løpet av første halvdel av juli i år.

En av hovedgrunnene til at jeg ville til Liberty State Park var for å ta et bilde. Et ganske spesielt bilde, også. Før november 2012, var siste gangen jeg var i NY i november 1993. Siden den gang har både New York og jeg endret oss ganske mye.










Så gjenstod det bare å komme seg til Country Inn and Suites ved Newark for overnatting før 0714-flighten neste dag. Ble oppgradert til en king jacuzzi suite. Og sånn så den ut:



Klokka ringte 0500 neste morgen og da var det bare å få dusjet litt og kledd på seg. Så var jeg på vei hjem. Med en liten omvei, but who cares? Ikke jeg i alle fall

__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:52   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
United UA551 EWR-BOS

UA551
21.mai 2013
EWR-BOS
0714-0830
Airbus 320
N429UA
Economy
Sete 26F

Til Newark kom man seg, med gratis hotellshuttle, (jada, jeg tipset sjåføren det siste lommerusket jeg hadde av Obama-pesos) hvor jeg fikk sjekket inn på automat i Premier Access-området. Fikk beskjed om at BOS-IAD-flighten var overbooket og om jeg kunne tenke meg å melde meg frivillig til å komme til IAD eventuelt litt senere eller DCA. Det tenkte jeg at jeg hadde mulighet til, og fikk også printet ut en egen lapp som jeg skulle levere til gateagenten i BOS for IAD-flighten. Hadde uansett 6 timer layover på IAD, så jeg tenkte at om jeg korter ned den ventetiden littegrann, så gjør ikke det noe. Om det ble bruk for meg, vel, mer om det senere

EWR tror jeg det ærlig talt lønner seg å gå gjennom sikkerhetskontrollen for de uvaskede masser, snarere enn Premier Access lane, særlig i rushtiden. Det var tydeligvis en hel gjeng med Premier Access som hadde tenkt og ut og fly så tidlig på morgenen. Men jeg kom meg gjennom og fant raskt frem til United Club'en hvor frokost ble inntatt, til synet av denne drømmen:


Dette var vel første uken som UA hadde 787'ern i trafikk igjen etter groundingen

Så ble det stundom klar for boarding. Gruppe 1 og 2 utgjorde en god del av passasjerene, for å si det slik. Men jeg kom meg da ombord og fant mitt sete, 26F. Rimelig langt bak i bussen.

Rutetiden mellom EWR og BOS er på over 1 time, selv om flytiden sjelden er mer enn 35-40 min, pga lange køer på EWR om morgenen. Og denne dagen var intet unntak. Vi var vel nr 10 for take off da vi kom oss til taksebanen like ved rullebane 04L. Vi kom oss i luften og i det vi passerte like over ved Lower Manhattan tittet det nye Freedom Tower opp gjennom skyene.




Central Park, derimot, viste seg fra sin beste side

Etter et par minutter på cruise begynte vi nedstigningen mot BOS. Kort flytur.

Boston ønsket oss velkommen med dette været:



Jeg aner ikke hvilken rullebane vi landet på for å være ærlig, men til Boston kom vi da uansett.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:53   #10
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
United UA1455 BOS-IAD

UA1455
21.mai 2013
BOS-IAD
1002-1134
Boeing 737-800
N38257
Economy
Sete 25C

Transfer i BOS foregikk med en liten buss som tok meg fra den ene terminalen til den andre. Ombord i bussen var også to av cabin crew som fløy meg til BOS fra EWR. De skulle deadhead'e til SFO.

Fikk meg en Dunkin donut og leverte fra meg “do whatever you want with me to get all the pax on”-lappen. Men de hadde ikke behov for mine “tjenester” () for like etter ble boarding annonsert og jeg fikk beholde mitt sete langt baki der. Greit nok det.

Har ingen bilder eller noe spesielt å berette om fra denne flighten, annet enn at jeg drakk en Diet Coke og var fornøyd med livet!

Vi landet på 19C bang-on rutetid.

På Dulles var det bare å lokalisere nærmeste Starbucks og få kjøpt en Washington D.C kopp til en her på forumet som samler på dem. Koppen ble pakket ned i bagen min da jeg hentet den i baggage claim i hovedterminalen.



Så gjenstod mer venting. Klokken var ca 1200 på dette tidspunktet og check-in for SK926 startet ikke før 1400. Men allerede rundt 1230 begynte folk å stille seg i innsjekkingskø foran de tomme skrankene (Er det nødvendig å nevne at flesteparten av dem var nordmenn? Er de helt oppriktig redde for å ikke komme med?)


Rett før galskapen begynte
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:54   #11
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
USA Washington Dulles International (IAD)

Da klokken slo 1400 gikk jeg bort til innsjekkingsskranken selv og fikk sjekket inn relativt kjapt. Ba om å kun få sjekket bagen til CPH da mine intensjoner derifra slettes ikke innebar en 0815-flight til OSL. Som sagt, så gjort, og jeg ble gitt boardingkort med sete 01E påtrykket. SAS sendte meg ny billett 18.mai i Z-klasse via OptionTown.

Fant veien gjennom sikkerhetskontrollen, denne gangen var priority lane betydelig raskere enn den vanlige køen og jeg var gjennom på et blunk.

Tok toget til B-gatene og fant Lufthansas lounger, hvor jeg ble ønsket velkommen inn i Senator-delen. Fint utvalg av mat og snacks, samt drikke. Stort pluss for fantastisk utsikt!


Austrian gjøres klar for retur til Wien

Fikk etterhvert en melding fra en kompis fra Florida som flyr for United Express (Dash 8 Q-300) som tilfeldigvis var innom IAD da jeg var der. Gikk og møtte han på hans lille pause på IAD.

På vei tilbake til gate, da det snart nærmet seg boarding, fikk jeg knipset et lite bilde av noen heavies på IAD:



SAS sin gate på IAD:



Så var det tid for å komme seg ombord i OY-KBM igjen
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:54   #12
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
SAS SK926 IAD-CPH

SK926
21.mai 2013
IAD-CPH
1715-0715 (+1 dag)
Airbus 340-300
OY-KBM
Business
Sete 01E

Vel ombord på første rad kunne jeg konstantere at det skulle bli en komfortabel overfart. Personen i 01D var Mr Nobody. Ble møtt av Air Hostess Lilli som gjorde turen helt spesiell. Jeg hilset henne fra en forumist her som kjenner henne og da ble hun veldig glad. Hun er kanskje den beste AH jeg har vært borti hos SAS, noensinne. Serviceminded og helt rå fra begynnelse til slutt! Selv om Lilli jobbet bak gardinen på denne flighten, kom hun frem til meg et par ganger i løpet av turen og så til at jeg hadde det bra.

Vi kom oss i luften fra 01R og etter noen få minutter ble setebelteskiltet slukket og servicen kunne starte.








Vin og vann


Forretten var kjempegod! Tunfisk og couscoussalat


Hovedretten – jeg gikk for ravioli. Var på dette tidspunktet svært trøtt og mett og spiste ikke så mye av den. Smakte OK, forsåvidt, men ikke noe mer enn det.


Så var det tid for dessert og jeg kan skimte desserttralla bak gardina!


Is og frukt – Cecilies dessert (tm) på SAS IC Biz

Så ble setet gjort om til en seng og jeg fikk meg ca 5 timers søvn før det var tid for frokost.


Samme frokost som på SK944 i påsken, med andre ord: veldig god.

Turen gikk mot slutten, og kabinen ble klargjort for landing. AH Lilli kom frem nok en gang til meg og håpet jeg hadde hatt en fin tur. Det var noe jeg svarte bekreftende på, og jeg sa jeg håper jeg kan fly med deg igjen snart! (Så får vi bare se når det blir)

Vi landet litt før rutetid på 22L og takset inn til gate C38. Jeg kom meg tidlig av og en kjapp gange bort til passkontrollen inn til Schengen kunne avsløre at det er mye greiere å reise til Europa enn til USA.


Helt tomt
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:55   #13
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Danmark Copenhagen Kastrup Airport (CPH)

Gikk for å hente bagasjen som kom tidlig på båndet og ut gjennom tollen. Mens jeg satt i loungen på IAD booket jeg en ungdomsbillett med WF CPH-KRS, med avgang 1425 for å slippe å måtte gjennom OSL og ta et tog derifra. Så jeg sjekket inn på automat i avgangshallen på CPH og fikk slengt fra meg baggen. Tok turen ut av terminalen for å trekke litt luft før jeg bestemte meg for å få noe mer søvn i loungen. Da jeg kom til fast track ble jeg sluppet inn av damen som sjekket boardingpass og fast track eligibility, men da jeg kom til selve sikkerhetskontrollen var det stopp. Klokken var vel rundt 0800 på dette tidspunktet og jeg ble fortalt at jeg ikke kunne slippes inn på flyplassen før 6 timer før avgang. Så jeg gikk slukøret ut av sikkerhetskontrollen igjen, fikk meg en Starbucks og returnerte til fasttracken etter en liten halvtime. Da gikk det greit å komme inn. Lol.

Da fast track var forsert, stilte jeg radaren inn mot SAS lounges.



Fikk meg et dagrom i 2.etasje og sloknet der et par timer. Eget soverom og bad med dusj. Supre greier!



Etter et par timer på øyet fikk jeg i meg litt lunch før det nærmet seg avreise med WF267.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:56   #14
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Widerøe WF267 CPH-KRS

WF267
22.mai 2013
CPH-KRS
1425-1530
Dash 8 Q400
LN-WDH
Economy
Sete 07D

Ikke så mye å skrive om denne flighten annet enn at jeg fikk ledig sete ved siden av meg (på en ellers rimelig full flight) og ble servert Oreo-kjeks og en kopp te.







Vi landet på rutetid, noe som innebærer at 1520-flybussen til Arendal akkurat har dratt og jeg måtte vente 40 minutter på neste. Herlige greier, disse “ekspress”-rutene til Nettbuss..
Bagasjen min hadde tydeligvis ikke fått pri tag på seg i CPH og kom som en av de siste på båndet i KRS. Herlig. Oppdaget da at det ikke stod EBG eller SK*G under “Notes” på boardingkortet. Har i etterkant blitt kreditert 625 EB-poeng for den flighten, så mitt EBG-nr lå jo inne i reservasjonen.

Hjem kom jeg meg til slutt, etter en lang men kort tur til Statene.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 19:57   #15
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Thumbs up Oppsummering

Oppsummering

Til å være en billett som ble booket 2 dager før avreise, til 2000,- med navneendring + 2500,- for OptionTown på returen, og å få business begge veier over dammen, må jeg si dette virkelig var en “bargain” reise. Lake George-området og Upstate New York var nytt for meg, og jeg likte meg veldig godt der.

USA er landet jeg “can't get enough of” men samtidig føler jeg at de lange køene i immigrasjonen vil være ødeleggende for turismen dit og sånn sett tviler jeg litt på når jeg eventuelt skal reise dit på ferie igjen. Alternativet er såklart Icelandair til KSFB

SAS er gjennomført solide på hva de leverer av tjenester til meg på tur. Fra dedikert innsjekk til fast track og lounge, er reiseopplevelsen for meg veldig positiv. Hyggelig med oppgradering også. Men det aller beste med alle flyreisene var uten tvil AH Lilli. Som jeg også skrev til SAS på Facebook “Hun må dere ta godt vare på”

Maten i C var veldig bra. Setene får nok kritikk fra andre, så jeg skal bare si at jeg sover mye bedre i en skråbenk enn i setene bakerst i bussen. Jeg synes fortsatt SASs sine biz-seter er bedre enn de gamle til Lufthansen.

Jau, det var vel det. Så takk for at du tok deg tid til å lese denne rapporten. Jeg har alt for mye på hjertet når jeg skal skrive trip reports, så dere får bare holde ut

Upcoming Cecilie Trip Reports (tm):
SAS Minus til ARN
Norge Rundt med Savipix
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 20:09   #16
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Med SAS og United til New York i economy og business

FLOTT rapport som vanligt av korrespondenten i Arendal! Det är precis som att vara med på turen själv

(och koppen står fint i samlingen )
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sbdc.jpg
Views:	2131
Size:	31.2 KB
ID:	34904  
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 20:25   #17
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Med SAS og United til New York i economy og business

Takk for en herlig rapport Cecilie! Virker som du hadde en kanonbra tur. Immigrasjon i USA kan være en skikkelig hodepine i blant. Men så fint at du fikk booket om.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 20:35   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Med SAS og United til New York i economy og business

Takk for den. Samme maskin Som jeg selv fløy tur/retur (den andre) Washington for noen år siden og også samme maskin som jeg fløy min eneste KRS-OSL med

Har også en gang gått god for at nødutgangen (høyre fremre overwing) på LN-RCN virket

Synes selv immigrasjonen er et irritasjonsmoment men det har ikke stoppet meg fra å reise dit ennå.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 20:38   #19
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Med SAS og United til New York i economy og business

Takker for hyggelig rapport, du skriver som vanlig bra og underholdende
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 20:45   #20
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Med SAS og United til New York i economy og business

Helt topp.. ...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Til New York på LH Premium Economy oy-viv TripReports 12 11-04-2016 00:01
Til New York med SAS i business! Tips? Ttech Reiseforum 5 24-02-2013 11:00
Fordeler med SAS Economy Extra/Business på reise til Manchester Ph34r Reiseforum 29 11-12-2012 17:31
Til London med SAS i economy og retur med BMI i business Someone TripReports 13 21-10-2011 14:14
SAS A330 med ny business / economy extra i produksjon Tommy777 Flyforum 1 06-01-2007 08:30


All times are GMT +2. The time now is 03:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.