Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-05-2013, 23:42   #1
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
EU Nice - hovedtråd

Hei! Tenker meg til Nice i Frankrike med kjæresten. Midten av juni.
Har dere noen tips til gode hoteller/aktiviteter/utfarter?
Selvfølgelig billigst mulig, da jeg er student.
Sølvkort hos SAS, gullkort hos Club Carlson - om det skulle hjelpe.. :-)
martino is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2013, 00:23   #2
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Bra valg av destinasjon! Har vært i området to ganger nå, og det kan absolutt anbefales. Fin tid også, før den verste turistsesongen og heten setter inn!

Ta en titt på denne tråden fra før min/vår siste tur, ikke la deg lure av overskriften. Skal du ikke bo midt i Nice (eller Cannes, eller Antibes), så vil jeg anbefale å bruke noen av pengene du sparer på å leie en bil. Det fungerte veldig bra for oss og ga oss noen fascinerende turer opp i høyden!

Har flere tips også, men får komme tilbake til dem når klokken er litt mindre mye!
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2013, 00:39   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Hotel Massena var bra, men koster litt. Brice skal jeg bo på for andre gang under F1 i Monacco. Helt fin beliggenhet til en bra pris.
Styr unna Royal og Meridiene.

Promenaden og gamlebyen (skal ikke røpe mine favoritter her, men den som leter finner mye godt for ganen) er selvfølgeligheter. Slottet er fint.

En gåtur til Ville Franche sur mer fra havna i Nice er kjempeflott. Tilrettelagt og skiltet hele veien. Ta lunch der og buss tilbake. Kollektivt koster en euro nesten uansett hvor du skal.

Tog til Monacco. Koster ikke skjorta og kanskje kan du spise lunch med Roger More på Cafe de Paris.
Har du litt ekstra å legge i, kan jeg anbefale helikopter fra Nice. Utrolig flott tur og de kjører deg fra heliport til dit du skal i Monacco.

Strandbarene er obligatorisk. Vi legger igjen tusener av euro og tomme rosevinflasker på Blue Beach hver eneste gang.

Enjoy!

Last edited by Bergern; 08-05-2013 at 00:41.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 00:08   #4
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Deler tipsene mine opp i flere post’er, jeg - etter hvert som jeg rekker å skrive.

Angående planlegging:
Sett at du ikke bare har tenkt å surre rundt nede i sentrum av Nice, så skaff deg en god guidebok og et par gode kart før du drar. Jeg liker godt Michelins grønne bøker over forskjellige områder av Frankrike, utgaven for French Riviera kan handles over nett og er også tilgjengelig i velassortete bokhandler her hjemme. Michelins “zoom-kart” er fint om du skal ta deg frem med leiebil eller tog i området.

Rivieraen er jo kjent for fest og strandliv, men noe av det jeg liker best med området er muligheten til å komme høyt opp i terrenget relativt nærme kysten. Du skal ikke langt opp i åsene rundt Nice før du kan ha en fantastisk utsikt over rivieraen og samtidig skimte snødekkede fjell i alpene i det fjerne (forutsetter selvsagt klarvær, da). Er du typen som liker litt fotturer/løpeturer på ferie, så er de blå kartene fra IGN et must - etter omtrent 20 turer til Frankrike fant jeg til slutt ut at de faktisk har svært gode detaljkart over hele landet, med stier og turveier tegnet inn... Kartet over Nice og omegn heter “3742OT” og finnes på amazon.fr. Skal du bevege deg litt lenger vestover i området, kan også kartet Cannes-Grasse (3642ET) være nyttig. De dekker selvsagt også stiene/turløypene langs sjøen. Har du tilgang til å ta fargekopier, så blås gjerne opp de områdene som er mest aktuelle på et A3-ark. Da blir det lettere å lese kartet, mindre å dra på når du er ute på tur og du kan bare hive kopien før du reiser hjem.

Flere tips kommer!

Last edited by flappflapp; 09-05-2013 at 10:46.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 01:28   #5
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Takk for tips folkens!
martino is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 09:18   #6
M-Jet
Newcomer
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 42
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Martino, hvis du skriver noen ord om hva slags interesser dere har bidrar jeg gjerne med forslag, har vært mye i området både i ferie- og jobbsammenheng, 50+ turer.
Her finnes mye både av strender, museer, restauranter (både gode og dårlige), landsbyer, turstier, vingårder, festivaler, landbyfester etc. Viktig å unngå turistfellene hvis dere vi oppleve det franske.
M-Jet is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 13:09   #7
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
SAS Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Quote:
Originally Posted by M-Jet View Post
Martino, hvis du skriver noen ord om hva slags interesser dere har bidrar jeg gjerne med forslag, har vært mye i området både i ferie- og jobbsammenheng, 50+ turer.
Her finnes mye både av strender, museer, restauranter (både gode og dårlige), landsbyer, turstier, vingårder, festivaler, landbyfester etc. Viktig å unngå turistfellene hvis dere vi oppleve det franske.
Gjerne det!
Har aldri vært i området, så må vel få med meg så mye som mulig. Som folk flest :-)
* Strender
* Kanskje en bilutflukt til Monaco/Italia?
* En vingård og en landsby (leier bil)
* Gode restauranter
* Ett museum kanskje.

Blir der i 6 netter, og er som sagt takknemlig for alle tips! :-)
martino is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 19:28   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Dagstur til Grasse med buss... Koster omtrent ingenting og er verd det..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 20:25   #9
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Seks netter er jo en hel del, så da kan dere virkelig få sjansen til å oppleve mye!

Nå hotelltips:
Har du booket hotell? Det ville jo selvsagt være helt konge å bo på et av de store ****(*)-hotellene langs Promenade des Anglais (strandpromenaden) i Nice, for eksempel Le Negresco - problemet er bare at de ikke har rom til under 200€ natten i juni, og det samme gjelder nok de fleste andre av hotellene med samme beliggenhet. Så da må de fleste av oss se på alternativer, enten innover i byen, eller andre steder i distriktet. Nice er en storby på godt og vondt, mens mange av de mindre nabobyene enten er usedvanlig polerte (for eksempel Cannes og Antibes), eller mer søvnige og rimelige (som Cagnes-sur-Mer eller Mandelieu-la-Napoule). Jeg sier ikke at du ikke kan finne et bra hotell i et hyggelig strøk i Nice, men min påstand er at det vil være lettere å finne et triveligere og rimeligere sted i noen av disse andre byene. Vi har endt opp med å bo i Cagnes-sur-Mer og Mandelieu-la-Napoule på våre turer til området, henholdvis middelalderperlen Le Cagnard og strand-resort’en Pullman Mandelieu. Absolutt veldig bra hoteller begge steder (selv om de er veldig forskjellige), og ikke særlig billige i utgangspunktet, men vi har vært heldige og funnet gode tilbud. Og vi har sett på vår vei at det finnes andre og rimeligere, men likevel fine alternativer i begge disse byene. Ville også sjekket ut alternativene i Antibes, veldig hyggelig by uten fullt så mye jet-set preg som Cannes. Misforstå meg rett, jeg synes Cannes er helt topp og elsker å være der, men tror at hotellene der kanskje blir litt i dyreste laget...

Så, skal du uansett ha leiebil, så tror jeg kanskje et hotell litt utenfor Nice, i alle fall utenfor selve sentrum, kan være et praktisk, hyggelig og litt rimeligere valg. Et godt tips er å bruke Michelinguiden på nett (i Frankrike inneholder den MYE mer enn bare stjernerestaurantene!), gå til www.viamichelin.com, søk i kartet og kryss av for visning av hoteller.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2013, 01:20   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
Seks netter er jo en hel del, så da kan dere virkelig få sjansen til å oppleve mye!

Nå hotelltips:
Har du booket hotell? Det ville jo selvsagt være helt konge å bo på et av de store ****(*)-hotellene langs Promenade des Anglais (strandpromenaden) i Nice, for eksempel Le Negresco - problemet er bare at de ikke har rom til under 200€ natten i juni, og det samme gjelder nok de fleste andre av hotellene med samme beliggenhet. Så da må de fleste av oss se på alternativer, enten innover i byen, eller andre steder i distriktet. Nice er en storby på godt og vondt, mens mange av de mindre nabobyene enten er usedvanlig polerte (for eksempel Cannes og Antibes), eller mer søvnige og rimelige (som Cagnes-sur-Mer eller Mandelieu-la-Napoule). Jeg sier ikke at du ikke kan finne et bra hotell i et hyggelig strøk i Nice, men min påstand er at det vil være lettere å finne et triveligere og rimeligere sted i noen av disse andre byene. Vi har endt opp med å bo i Cagnes-sur-Mer og Mandelieu-la-Napoule på våre turer til området, henholdvis middelalderperlen Le Cagnard og strand-resort’en Pullman Mandelieu. Absolutt veldig bra hoteller begge steder (selv om de er veldig forskjellige), og ikke særlig billige i utgangspunktet, men vi har vært heldige og funnet gode tilbud. Og vi har sett på vår vei at det finnes andre og rimeligere, men likevel fine alternativer i begge disse byene. Ville også sjekket ut alternativene i Antibes, veldig hyggelig by uten fullt så mye jet-set preg som Cannes. Misforstå meg rett, jeg synes Cannes er helt topp og elsker å være der, men tror at hotellene der kanskje blir litt i dyreste laget...

Så, skal du uansett ha leiebil, så tror jeg kanskje et hotell litt utenfor Nice, i alle fall utenfor selve sentrum, kan være et praktisk, hyggelig og litt rimeligere valg. Et godt tips er å bruke Michelinguiden på nett (i Frankrike inneholder den MYE mer enn bare stjernerestaurantene!), gå til www.viamichelin.com, søk i kartet og kryss av for visning av hoteller.
Må bare ta et forbehold når jeg ser dette tipset; hold deg unna Le Meridien midt på Promenade des Anglais. Hotellet er advart mot på Tripadvisor og jeg ble frarådet det også her på forumet ifjor sommer. Dum som jeg var hørte jeg ikke på råd og gjorde min verste hotellbestilling. Hotellet er rådyrt men mangler alt bortsett fra høye priser og et ufyselig personale med null serviceinnstilling. Alt var elendig med det hotellet.

I samme bygningen ligger imidlertid Mercure-kjedens hotell som kan anbefales på det varmeste. Til en tredjedel av prise og med gratis trådløst nett. Fantastisk service og beliggenhet helt perfekt ved promenaden.

http://www.mercure.com/gb/hotel-0360...is/index.shtml
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2013, 01:35   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Må bare ta et forbehold når jeg ser dette tipset; hold deg unna Le Meridien midt på Promenade des Anglais. Hotellet er advart mot på Tripadvisor og jeg ble frarådet det også her på forumet ifjor sommer. Dum som jeg var hørte jeg ikke på råd og gjorde min verste hotellbestilling. Hotellet er rådyrt men mangler alt bortsett fra høye priser og et ufyselig personale med null serviceinnstilling. Alt var elendig med det hotellet.

I samme bygningen ligger imidlertid Mercure-kjedens hotell som kan anbefales på det varmeste. Til en tredjedel av prise og med gratis trådløst nett. Fantastisk service og beliggenhet helt perfekt ved promenaden.

http://www.mercure.com/gb/hotel-0360...is/index.shtml
Som denne forumisten sier; Hold deg unna Meridiene. Royal litt nærmere flyplassen er heller ikke verdt pengene. Sistnevnte pusser opp, så det kan bli et ok sted, men neppe denne sommeren.

Har bodd på Mercure, som er i samme bygg som Meridienne. Helt ok. Kanon beliggenhet, men ikke veldig gode priser.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2013, 11:48   #12
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
SAS Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Skjønner!
Jeg tenker litt på Radissons hotell ved stranden... Selvfølgelig fordi jeg er CC Gold og håper på oppgradering... Noen erfaringer derfra?
martino is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2013, 21:24   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Quote:
Originally Posted by martino View Post
Skjønner!
Jeg tenker litt på Radissons hotell ved stranden... Selvfølgelig fordi jeg er CC Gold og håper på oppgradering... Noen erfaringer derfra?
Har bodd der en gang. Ligger ca midt mellom flyplassen og gamlebyen.
Standarden er som på andre Radisson du har besøkt. Ulempene er at det er et stykke til de atraktive delene av byen (men det går busser ustanselig langs promenaden) og at balkongene vender endel mot øst, så noen kveldssol kan man se bort ifra.

Skal du bo langs promenaden må du forøvrig ikke finne på å ta drosje, som er grisedyrt fra flyplassen. Buss 98 stopper hele veien fram til gamlebyen. Har holdeplass rett utenfor begge terminalene.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 14:42   #14
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Her kommer noen flere tips til punktene du har satt opp.

Quote:
Originally Posted by martino View Post
* Strender
Vær oppmerksom på at stranden i Nice ikke består av sand, men av små, runde stener. Noen synes det er greit og rensligere enn en sandstrand, men man må nok kanskje belage seg på å leie (eller evt kjøpe en billig) solseng - vet ikke om det er så behagelig å ligge rett på disse stenene. Mange av de store hotellene langs promenaden har sine private "beach clubs" på stranden (gjelder også Radisson-hotellet du ser på), og det legger naturlig nok beslag på mye av det mest attraktive arealet. Men desto bedre opplevelse når man betaler seg inn, da.

I området vest for flyplassen (Cagnes, Antibes, Cannes, Mandelieu) er det sandstrender som gjelder. Enda mer av stranden i Cannes er "privatisert" av hotellene, mens stranden i Antibes så ut som en hyggelig "bystrand" da jeg var der for et år siden. Antakelig er det litt mindre "trøkk" og kanskje noe bedre plass i Cagnes og Mandelieu. Regn uansett med litt kaos med tanke på parkering, bussen kan nok være et godt alternativ!

Quote:
* Kanskje en bilutflukt til Monaco/Italia?
Monaco er bra, men ville sterkt vurdert å ta lokaltoget dit. Byen/landet(!) er ikke større enn at du uansett vil klare deg med å rusle rundt i den. Har ikke forsøkt å kjøre bil dit selv, men ser for meg at parkering kan være utfordrende - og særlig når vi har kommet til juni. Rullende materiell hos SNCF (togselskapet) har ymse kvalitet, men får du et av de mer moderne to-etasjes lokaltogene, og skaffer deg en plass på øvre plan på sjøsiden, så er det en veldig fin tur med flott utsikt over Rivieraen. Noen av togene (alle?) går helt til Ventimiglia (fransk: Vintimille), rett over grensen til Italia. Så da kan man få seg en Italiatur for under 8€ pr hode pr vei fra Nice, reisen tar tre kvarter. Det er ikke dumt.

Quote:
* En vingård og en landsby (leier bil)
Dette er ikke noe veldig kjent vindistrikt, går mest i oliven og lavendel der nede, men jeg slo opp i boken min og jammen er det ikke en liten appelasjon (vindistrikt) akkurat rundt Nice. Det er rimelig sært, og jeg hadde ikke hørt om det før, til tross for at jeg regner meg selv for å ha rimelig god oversikt over fransk vinproduksjon. Bellet eller Saint-Roman de Bellet er navnet, og mesteparten av vinen konsumeres lokalt, derfor er den lite kjent i verden for øvrig. Men den skal visst være god. Min bok antyder at Le Clos Saint-Vincent kan være en produsent som er verdt et besøk. Siden er bare på fransk, men send dem en mail hvis du er interessert. De har omvisning og smaking etter avtale. En god mulighet for en opplevelse utenom det vanlige i dette området.

RolfL, en annen her på forumet, anbefalte en spektakulær biltur som vi gjennomførte sist:
Fra kysten kjører du opp til Grasse (Frankrikes “parfymehovedstad”), eller bare opp til landsbyen La Colle-sur-Loup (det avhenger litt av hvilken vei du ønsker). Uansett, du skal inn på vei D6 fra sørsiden, slik at du kan kjøre fra Pont du Loup og oppover canyon’et som elven Loup renner gjennom. Det er en vei som overgår mang en norsk vestlandsvei! En tur i StreetView viser at dette ikke er noe for folk med hverken klaustrofobi eller høydeskrekk... Lenger opp i canyon’et møter du vei D3, og da er det bare å svinge inn på den og begynne klatringen opp langs vestsiden av avgrunnen. Her er flere muligheter for å stoppe og titte mange hundre meter ned i kløften. Til slutt kommer du opp til Gourdon, en nydelig liten landsby som biter seg fast i klippene over canyon’et. Flott utsikt over hele Côte d’Azur i klarvær! Det er sikkert mye turister der i juni, men det må du nok bare regne med de fleste steder. Vi la inn en liten ekstratur over snaufjellet nordvest for Gourdon også (vi var da oppe på ca 1150 moh!), men du kan også kjøre tilbake til Grasse og besøke den byen i samme slengen. Tilbringeretappen fra Nice til denne rundturen er ikke mer enn en halvtime, så dette bør dere prøve å få med dere.

En annen kjent landsby ved Nice er Saint-Paul de Vence, men som i de fleste andre kjente landsbyer her nede, må man regne med en del turister og turistifisering...

Quote:
* Gode restauranter
Igjen, www.viamichelin.com er din venn. Skal du virkelig flotte deg og invitere din bedre halvdel med på en restaurant med stjerne i guiden, så se om det er mulig å gå for lunch på det aktuelle stedet. Som i så mange andre byer i verden er maten til lunch like bra som til middag, men en god del rimeligere.

Er dere på tur et stykke vest for Nice, så kan jeg anbefale bistroen på **-restauranten L’Oasis i Mandelieu-La-Napoule. Treretter med nydelig mat for 31€, det sies at dette kanskje er det aller beste kjøpet med tanke på pris/kvalitet på hele Rivieraen. Merk at det ikke gjelder alle dager og at bord nok bør bestilles... Til å være **, så er ikke prisene i hovedrestauranten helt hinsides heller - den skal prøves neste gang vi er i området!

Quote:
* Ett museum kanskje.
Igjen, www.viamichelin.com, eller eventuelt guideboken fra samme selskap, er din venn. Gamlebyen i Nice er flott, nesten et museum i seg selv. Hvis dere ikke er så veldig museumsglade/-vante (gjelder min kone, for eksempel ), så er et bra alternativ det oseanografiske museet i Monaco. Det viser en hel del gjenstander fra fyrstefamiliens sjø- og polferder (har faktisk vært en del av dem!), og ikke minst inneholder det et stort og fint akvarium. Uteserveringen på taket kvalifiserer sikkert som turistfelle, men den er herlig lell (utsikten er langt mer spennende enn maten, skal sies).

Sånn, det var noen flere tips, håper de kan være nyttige!

Last edited by flappflapp; 13-05-2013 at 14:53.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 20:06   #15
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
SAS Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Fantastiske tips! Dette er jo som en personlig reiseguide!
Hjertelig takk
martino is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 22:47   #16
M-Jet
Newcomer
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 42
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Supplerer litt:
* Strender:
Både bystranda i Antibes og Monaco kan anbefales, en solskinnsdag med solseng på en privat strand i Cannes med lunsj er dyrt, men noe de fleste liker ;-) eller bare lang lunsj på stranden ca 22-30 € for dagens tre retter.

* Kanskje en bilutflukt til Monaco/Italia?
Helt greit å parkere i Monaco både nede i havnen og i parkeringshuset under hagen ved casino, alltid fått plass selv i juli. Her kan "Car-spotting" anbefales, de fleste superbiler kan observeres i området rundt Casino.
Toget stopper mitt i Monaco i en underjordisk stasjon og er veldig praktisk, å kjøre langs kysten tar stort sett dobbelt så lang tid som man tror.

* En vingård og en landsby (leier bil)
Enig i at veien til Gourdon er morsom, men byen har blitt veldig turistifisert de siste årene.
Gamlebyen i Vence kan være hyggelig, St. Paul de Vence eller Mougins er også fine landsbyer, men godt med turister i sesong. Litt mer autentisk er f.eks. Cabris ovenfor Grasse med en hyggelig restaurant på plassen ved kirken. I helt klart vær er det mulig å se Korsika herfra.
Le Clos de Saint Vincent lager flott vin og den serveres ofte på de beste restaurantene i området. Hvis dere vil kjøre litt lenger kan Ch. Berne anbefales, litt kommersielt, men her har vi fått god omvisning (ser ut som det må bookes varighet ca 90 min) med introduksjon til vinproduksjon med guidet smakning på engelsk: www.chateauberne.com flott eiendom som er bygget ut voldsomt de siste årene. Flere gode produsenter i området som Ste. Roseline og Rabiega (tidligere eiet av systembolaget)

* Gode restauranter
Guide Michelin gir gode råd, spør også på hotellet, det viktigste er å unngå de typiske turistfellene. Som nevnt i en annen post dagens 3-4 retters lunsjmeny på topp rest med Michelin * koster 30-50€ og kan være en stor opplevelse på f.eks. Bastide St. Antoine nedenfor Grasse http://www.jacques-chibois.com/uk/index.php

* Ett museum kanskje.
Picasso i Antibes
Musee Marc Chagall i Nice
Musee Matisse i Nice
Bilmuseum i Mougin ved motorveien
Det er utrolig mange bra museer og gallerier her.

Skrevet på iPad med "stavekontrollfeil"
M-Jet is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2013, 19:05   #17
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
SAS Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

Takker!

Er det forresten noen som har anbefalinger til leiebilselskap i Nice?
Har sølvkort hos SAS og gullkort hos ClubCarlson, og foreløpig ser det ut som jeg får best pris hos Sixt.. Erfaringer?
martino is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2013, 19:30   #18
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Nice - hotelltips? Aktiviteter?

På denne delen av kysten foretrekker jeg Juan les Pins. Det er sandstrand, mer kompakt, livlig og ungdommelig by.

Isbaren Pam Pam med brasiliansk show svingte det i alle fall av før, men det er flere år siden jeg har vært der nå.

Har selv prøvd å kjøre gjennom og parkere i Monaco og kan ikke anbefale det, ta heller toget. Det kan være litt show å få med seg vaktbyttet ved slottet, ikke langt fra det oseanografiske museet.

Innover i landet kommer man til Gorge de Verdon som er Europas svar på Grand canyon. Imponerende å se ovenfra med klatrere som rappelerer seg ned overheng fra rett ved veibanen for å klatre opp igjen på topptau.

I Lac du Sainte-Croix er det badested hvor man kan leie padlebåt eller kano for å ta en tur opp elven nederst i canyonen, det er også severdig. Det er også enkelte som "buldrer" i området så pass dere for folk som faller i vannet.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 24-05-2013 at 19:33.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2013, 20:37   #19
martino
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 78
SAS Leiebil i Frankrike (Nice)

Hei! Noen gode forslag til leiebilfirma i Nice, Frankrike?
Gullkort hos Club Carlson og sølvkort hos SAS om det skulle hjelpe...
martino is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2013, 15:31   #20
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Leiebil i Frankrike (Nice)

Quote:
Originally Posted by martino View Post
Hei! Noen gode forslag til leiebilfirma i Nice, Frankrike?
Gullkort hos Club Carlson og sølvkort hos SAS om det skulle hjelpe...
NCE er alle leiebilselskapene samlet i et stort parkeringshus ved terminal 2, så på den måten er det hipp som happ hvilket du velger. Shuttle går fra terminal 1, som du vel kommer til med SAS. Tilbakeleveringen er et "shared service center" for alle selskapene (bortsett fra Europcar, så vidt jeg husker), det er veldig effektivt og greit. Kjører bare inn i parkeringshuset og parkerer på linje med alle de andre som skal levere tilbake (omtrent som på en ferge), og så er det betjenter som går rundt og tar imot nøkler og inspiserer bilene - helt uavhengig av selskap. Enkleste og smidigste tilbakelevering jeg har vært borti noe sted.

Før vår siste tur ble jeg advart om at leieselskapene i området generelt kunne være vel pirkete med tanke på riper og hakk ved innlevering (leser du post'en, så vær obs på at jeg hadde en langt bedre opplevelse av leiebilsenteret enn "The Viking"!). Tror derfor det kan være lurt å gjøre som vi gjorde den gangen - gå for en leieavtale eller et tilbud som innebærer 0,- i egenandel uansett hendelser og skader.

For et års tid siden betalte vi ca NOK 1900,- for fem døgn med en Mercedes A180 fra AVIS (C-kategori) - med ingen egenandel (tilbud). Synes det var en helt grei pris, men det er sikkert mulig å finne billigere.

Litt nyttig info om leiebil fra NCE kan du finne her.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reisetips i Australia - Hovedtråd jameson82 Reiseforum 70 26-01-2023 12:16
Lisboa (hovedtråd) Someone Reiseforum 57 14-12-2018 16:42
Hovedtråd: Amsterdam JonathanAxell Flyspotting 24 18-04-2015 17:01
Paris hovedtråd (2011) Futura Reiseforum 42 24-10-2011 12:31
Hovedtråd: Roma Harald Oanes Flyspotting 0 17-09-2011 09:50


All times are GMT +2. The time now is 14:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.