Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-05-2016, 11:14   #1
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Sjekk/service av fly

Jeg vet ikke om man kan sammenligne, men etter helikopterulykken sitter jeg meg mange spørsmål, og en økt flyskrekk. Jeg leser at helikopteret hadde fått dispensasjon fra service/sjekk to ganger og lurer på om dette er noe som er vanlig innenfor flybransjen også? På flyskrekkurs ble det fortalt om hvor sikkert det er og alle servicer som sikret at flyet er OK. Vil dette eventuelt variere fra land til land og mellom produsenter?

Håper noen forstår hva jeg mener, er ikke veldig flink på riktig sjargong
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2016, 11:53   #2
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Sjekk/service av fly

Vedlikehold som skal tas med faste intervaller kan i de fleste tilfelle få en utsettelse på opptil 10% av gangtidsintervallet. Det må da en god grunn til, f.eks. at nødvendige deler ikke er tilgjengelige tidsnok. Dette gjelder ikke AD-notes, som er myndighetspålagte inspeksjoner eller lignende, på norsk heter det vel egentlig LDP - luftdyktighetspåbud.
Enhver operatør vil så langt det går unngå å bruke denne muligheten, og såvidt vites skal LT ha informasjon om at dette er gjort, dvs at operatørens ingeniøravdeling er instansen som normalt vurderer om tillatelse til dette kan gis.
Dette skjer (dessverre) i hele bransjen.

Men - for å unngå at useriøse aktører utnytter dette for å spare penger skal overskridelsen komme til fradrag i neste runde. Det vil si at hvis en inspeksjon har et intervall på 1000t og går 50t over den opprinnelige fristen skal tidspunktet til neste sjekk regnes fra den opprinnelige fristen, det vil si at intervallet til neste sjekk da i praksis blir 950t.

I tillegg må jeg jo understreke at slike saker gis en grundig vurdering i hvert enkelt tilfelle og at det absolutt ikke gis noen utsettelse dersom luftdyktigheten står på spill på noen måte. Hvis LT har en mistanke om at en operatør misbruker dette kan selvfølgelig LT inndra godkjenningen og forlange å vurdere saken selv. I ytterste konsekvens kan jo LT inndra en tvilsom operatørs AOC eller en vedlikeholdsorganisasjons part-145 ("Verkstedgodkjenning").

Last edited by Stone; 01-05-2016 at 11:56.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 01-05-2016, 11:55   #3
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Sjekk/service av fly

Bare å glemme alt som har med denne helikopterulykken. Det har ingenting med fly å gjøre. Å miste rotoren på ett helikopter er som å miste vingen på ett passasjerfly noe som ikke skjer i moderne tid. Jeg tipper det også er mulig å få dispensasjon for fly, men om i verste fall ene motoren skulle havarere har man iallefall en til å gå på.
Kanon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva ville dere hatt som bra service ombord på et fly FlyboyKarsten Småprat 7 29-05-2011 16:00
Et lite tips, sjekk ut dokumentaren om Molde Jazzfestival, her snakkes det om fly! FlyTAP Flyforum 0 07-01-2011 10:35
SAS fly ude af service sk931 Flyforum 42 16-09-2009 14:06
Fly SAS - sjekk inn på flytogstasjonen FlightDeck Reiseforum 8 12-09-2009 13:01
Fly flate - for en service MD11 Flyforum 8 28-08-2009 15:52


All times are GMT +2. The time now is 12:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.