Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2009, 20:44   #1
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
OBB 78 Håndholdt Garmin GPS, redningen ?

Et hypotetisk spørsmål:
Kunne en håndholdt Garmin GPS "reddet" f. eks. Air France i sydatlanteren ? Jeg tenker at dersom alle instrumenter svikter, ta frem en håndholdt GPS med egne batterier. Disse moderne GPS'ene har jo det meste inkl. kunstig horisont. Riktignok så får man vel ikke TAS, men en groundspeedindikasjon er ihvertfall bedre en ikke noe fartsindikasjon i det hele tatt.

Last edited by ENTO; 16-08-2009 at 20:48.
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2009, 21:03   #2
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
OBB 8 Re: Håndholdt Garmin GPS, redningen ?

Har ikke moderne fly GPS som viser fart i forhold til bakken?
Men det hjelper kanskje ikke dersom strømforsyninga svikter ja....
C130 is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2009, 22:11   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Håndholdt Garmin GPS, redningen ?

Men om de mister både strøm og motorer, er det vel ikke mye hjelp i en batteridreven GPS?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2009, 22:17   #4
Epsilon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 196
Default Re: Håndholdt Garmin GPS, redningen ?

Jeg har en håndholdt garmin (60 CSx), og den har såvidt jeg har klart å lete meg fram til ikke kunstig horisont. Den har dog muligheten til å måle høyden over havet vha gps-signalene, eller barometrisk trykk, som i kabinen ikke viser korrekt høyde. Ganske artig å sitte med den når man flyr og sjekke groundspeed, høyde, og hvilke byer/landemerker det er man ser utenfor vinduet.
Det finnes også en funksjon på den for fallskjermhoppere, som jeg ikke helt har forstått meg på..

Men om en slik en kunne reddet AF447 spørs vel litt.. er det i det hele tatt kommet fram mer info om årsak til styrten?
Epsilon is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2009, 22:49   #5
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: Håndholdt Garmin GPS, redningen ?

Quote:
Originally Posted by Epsilon View Post
JDen har dog muligheten til å måle høyden over havet vha gps-signalene, eller barometrisk trykk, som i kabinen ikke viser korrekt høyde. Ganske artig å sitte med den når man flyr og sjekke groundspeed, høyde, og hvilke byer/landemerker det er man ser utenfor vinduet.
Og ellers så skal alt av elektronisk utstyr med sendere og mottakere være avslått under hele flygningen.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2009, 11:32   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Håndholdt Garmin GPS, redningen ?

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Og ellers så skal alt av elektronisk utstyr med sendere og mottakere være avslått under hele flygningen.
Iflg. sas.no kan går "Portabel GPS" i samme kategori som eks. PC m.m., dvs. kan brukes.
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Om-bord/
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2009, 12:15   #7
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Håndholdt Garmin GPS, redningen ?

I den grad AF447 hadde et navigasjonsproblem var det sannsynligvis et problem i forhold til å navigere rundt CB skyer. Til dette brukes en værradar og ikke GPS.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2009, 13:26   #8
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Håndholdt Garmin GPS, redningen ?

Jo'a. Men man kan vel gi ENTO et lite poeng: Man kan nok finne scenarier hvor man man hunne ha hatt hjelp av en håndholdt GPS.

Saken er nok først og fremst den at i de tilfellene hvor man kommer ned på et sånt nivå at alle navigasjonssystemer har feilet, vil normalt alle motorer allerede ha stoppet og all strøm på batteriene være oppbrukt. Og da sitter man der i stummende mørke i glideflukt ned mot Atlanterhavet. Mens man prøver å fyre opp sin håndholdte GPS.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2009, 13:26   #9
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Håndholdt Garmin GPS, redningen ?

Heisann!

Dette var tatt opp i en tidligere traad;

Quote:
Quote:
Originally Posted by HS-TGA
Er ingen andre alternativer til måling av hastighet enn pitotrør. Tenker da som backup og referansemåling. Hva med gps, osv?

.

GPS osv. kan gi deg hastighet over bakken eller fra et eller annet referanse punkt, men den kan ikke gi deg flyets sann hastighet i luften. Flyets relative hastighet i forhold til luften rundt rundt flyet er jo det som er relevant da det er dette som gir deg loeft. Flyr du i motvind eller medvind vil jo hastigheten over bakken bli saktere eller raskere, men hastigheten i forhold til luften blir den samme.
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Elfly som redningen for kortbanenettet m.v. KjetilK Flyforum 262 28-06-2023 16:02
To kikkerter, og håndholdt VHF stjålet på Værnes Newshunter Flyforum 0 08-08-2010 14:38
Redningen ved forsinkelser og lange layovers! LN-MOW Flyforum 5 17-09-2008 16:01
Widerøe ble redningen.. Hurum Flyforum 0 14-02-2007 17:26


All times are GMT +2. The time now is 21:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.