Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-02-2017, 18:06   #61
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Oslo - Schönefeld merkelig praksis med trillekoffert

Litt merkelig praksis, og neppe noe med flytypen siden dette var DY. Men greit å vite, skal sikkert til Berlin igjen og da er i praksis DY uaktuelle.

Hadde vært morsomt å vite hvordan dette vil bli tolket dersom noe skjer med bagasjen. En kan jo ha pakket ting i håndbagasjen av en grunn, i det denne blir omdefinert til innsjekket bagasje med bagtag så kan det tenkes at både flyselskap og forsikringen vil bli lite interessert i å erstatte ting... På eksempelet med SAS sine CRJ så følger du jo bagasjen både til og fra flyet, et litt annet case.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2017, 18:13   #62
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Oslo - Schönefeld merkelig praksis med trillekoffert

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Litt merkelig praksis, og neppe noe med flytypen siden dette var DY. Men greit å vite, skal sikkert til Berlin igjen og da er i praksis DY uaktuelle.

Hadde vært morsomt å vite hvordan dette vil bli tolket dersom noe skjer med bagasjen. En kan jo ha pakket ting i håndbagasjen av en grunn, i det denne blir omdefinert til innsjekket bagasje med bagtag så kan det tenkes at både flyselskap og forsikringen vil bli lite interessert i å erstatte ting... På eksempelet med SAS sine CRJ så følger du jo bagasjen både til og fra flyet, et litt annet case.
De gangene jeg har sett Norwegian legge bagasje i lasterommet, har de spurt passasjerene om de har noe i bagasjen som de ikke ønsker å sende i lasterommet.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 09:40   #63
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Dessverre så er det altfor mange som ikke følger reglene med vekt/størrelse på cabinbagasje...så håper det blir strengere. Evt en betalt tjeneste.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 12:31   #64
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Håper da at man ikke løser problemene med at noen tar for mye med inn i kabinen ved å nekte alle å ta med bagasje.... Hadde man bare vært tøff nok mot de som gambler på å ta med alt for mye hadde dette problemet i stor grad forsvunnet av seg selv, spesielt om dette ble gjort godt synlig ved gaten. Problemet nå er at man får en effekt der mange ser at noen slipper unna med det og begynner å gi f... selv. Dette er en velkjent effekt som en ikke trenger å være rakettforsker for å forstå.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2017, 23:57   #65
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Norwegian Kollivekt på DY premium class - går 1 x 25 kg?

Jeg kjøpte for noen år siden største Samsonite Aeris til de store anledninger (aka familieferier) til ville protester fra koffertselgeren (fordi den er såre enkel å overpakke). Monsteret spiser glatt en skyvedørsgarderobe, noe jeg pleier å unngå ved å pakke lett og fiffig. Skulle den for en gangs skyld være tungt lastet har alltid Thai snudd det blinde øyet til og sluppet den gjennom. Verre er det å se når sjåførene i Bangkok insisterer på å bære "Tyrannosaurus rex" inn i bilen. Saken som ofte har fysiske mål og vekt større enn sjåføren, og det desperate blikket de får når første forsøk på buksering inn i det alt for lille bagasjerommet feiler ...
I told you so.

Til poenget.

Noen forvekslet meg med DHL og har sendt med mye ræl. Jeg vil for all del unngå investeringer i ny koffert eller ha med flere kolli, selv om jeg kan det med DY premium class som jeg flyr for anledningen. Saken veier nå 25 kg og i følge Norwegian (https://www.norwegian.no/reiseinform...ekket-bagasje/) er maksvekt per kolli 20 kg. Jeg kan altså ha med 2 x 20 kg, men vil ha med 1 x 25 kg.

Er grensa per kolli absolutt slik at jeg da ender opp med overvekt?
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 00:00   #66
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Kollivekt på DY premium class - går 1 x 25 kg?

Det er slik det er lagt opp, ja. Kun et fåtall selskaper som fortsatt har 'weight concept'.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 00:04   #67
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Kollivekt på DY premium class - går 1 x 25 kg?

Takk for raskt svar!

Da får jeg bite i eplet. Å diskutere med robotinnsjekken til Norwegian fører vel neppe noen annen vei enn Gaustad.

Jeg redder i alle fall ryggen og helsa til en uvitende taxisjåfør i Bangkok. Dagens gode gjerning.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 01:54   #68
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Kollivekt på DY premium class - går 1 x 25 kg?

Hei, jeg jobber i handling for DY.

Det er 20kg per kolli. Reiser du i premium class kan du ta med deg 2stk kolli à 20kg, hvilket gir en totalvekt på 40kg. I praksis kan du ta med deg en kolli på 32kg, og en annen på 8kg - uten å betale for overvekt.

Hvis du vil ha med deg en koffert på 25kg, blir løsningen å sende f.eks en ryggsekk under 15kg i tillegg. Da vil du få totalvekt under 40kg fordelt på 2pcs.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 11:31   #69
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 887
Default Re: Kollivekt på DY premium class - går 1 x 25 kg?

Over 20 kg pr kll blir overvekt.
Har hørt om det tidligere...

1 på 25 kg og 1 på 15 kg "kan" gi deg 5 kg overvekt selv om totalen er innenfor 40 kg
Mener robotinnsjekk godtar 20,9 kg pr koffert.

https://www.norwegian.no/reiseinform...premium-kabin/
__________________
LA2TUA


Last edited by hurvert; 06-04-2017 at 11:37.
hurvert is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 18:03   #70
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Kollivekt på DY premium class - går 1 x 25 kg?

Quote:
Originally Posted by hurvert View Post
Over 20 kg pr kll blir overvekt.
Har hørt om det tidligere...

1 på 25 kg og 1 på 15 kg "kan" gi deg 5 kg overvekt selv om totalen er innenfor 40 kg
Mener robotinnsjekk godtar 20,9 kg pr koffert.

https://www.norwegian.no/reiseinform...premium-kabin/
Er totalvekten under 40kg må du ikke betale overvekt hvis du har 2pcs tilsammen. Ferdig pruta;-)
Starling is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2017, 00:41   #71
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Norwegian Re: Kollivekt på DY premium class - går 1 x 25 kg?

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Er totalvekten under 40kg må du ikke betale overvekt hvis du har 2pcs tilsammen. Ferdig pruta;-)
Stemmer som Starling sier (hilsen en som vet veldig godt)
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 11:07   #72
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Må si jeg er overrasket over baggasjereglene til DY for småtroll.
Det er ganske rause mengder bagasje man kan ha med, uten å betale for det.
Med baggasje mener jeg da barnevogner og bilstoler..

Quote:
Barn og spedbarn

Mengden bagasje du kan ta med, avhenger av barnas alder og billettypen deres.
Spedbarn (under 2 år)

5 kg innsjekket bagasje inkludert (pakket i din bagasje eller i barnets egen koffert/veske)
Ett bilsete og én barnevogn er inkludert

Barn (2 til 11 år)

Det er billettypen til barnet som avgjør hvor mye innsjekket bagasje man kan ta med til det.
Ett bilsete og én barnevogn er inkludert
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 11:11   #73
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Må si jeg er overrasket over baggasjereglene til DY for småtroll.
Det er ganske rause mengder bagasje man kan ha med, uten å betale for det.
Med baggasje mener jeg da barnevogner og bilstoler..
Jepp, der er DY betre enn SAS!

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 11:42   #74
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Er det ikke egentlig ganske likt og kommer mest an på om man trenger bilsete eller ikke?
For infants hos SAS er det jo 23kg innsjekket bagasje + barnevogn.

Det er forresten billigere med en infant og all den bagasje enn med bare en ekstra koffert
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 12:39   #75
Lumpen
ScanFlyer Blue
 
Lumpen's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: TOS
Posts: 100
Default Re: Kollivekt på DY premium class - går 1 x 25 kg?

Quote:
Originally Posted by hurvert View Post
Mener robotinnsjekk godtar 20,9 kg pr koffert.
Robotvekta er lett å lure om man har slike hensikter...
Lumpen is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 12:48   #76
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Jepp, der er DY betre enn SAS!

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Ja, ble litt overrasket, for jeg booket LowFare under påskesalget og tenkte ikke langt nok, så det ble med 3 kolli. Men så står det jo på bekreftelsen, overraskende nok, at det er 3 kolli, men da går det ikke opp med vogn og sete.
Men fikk det bekreftet på chat, at det er vogn og sete for begge ungene, så vi kan jo ta med oss flyttelasset egentlig.. Men det får holde med et sete og ei vogn.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er det ikke egentlig ganske likt og kommer mest an på om man trenger bilsete eller ikke?
For infants hos SAS er det jo 23kg innsjekket bagasje + barnevogn.

Det er forresten billigere med en infant og all den bagasje enn med bare en ekstra koffert
Holdt på å ryke på en smell for ei stund siden da jeg reiste alene og måtte ha med meg vogn, sete og to kofferter (unger i rett alder generer en god del baggasje), men ble da reddet av at jeg var EBS...

Men ja, de på fanget kan ikke generere mye inntekter, såfremt mange av oss haler rundt på en prampack og et bilsete, noe som jo er svintungt uansett hvordan du snur og vender på det..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2017, 00:24   #77
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Når man ikke reiser med Norwegian på 7 år, kommer det mange spørsmål...

Vi har én gjennomgående reise, for 2 pax, for 2 flights. Étt reserveringsnummer. Jeg har nå forsøkt sjekke inn, og det står greit nok i app at 2/2 pax er sjekket inn... men 24 timer før siste leg (vi har 4 timers venting på mellomflyplass) fikk jeg brått melding på appen om at siste leg var åpent for check-in... Uten at jeg finner noe info om vi kun er sjekket inn på første leg, eller begge leg. Hva er riktig? Hvor kan jeg være sikker på vi er sjekket inn på begge?

I appen får jeg forøvrig også bare opp billett for første leg (xxx-OSL) i apple wallet. Har prøvd det meste, men det er stadig vekk bare xxx-OSL som dukker opp. Ikke OSL-yyy. Har ikke norwegian denne featuren? Hvor er billetten vår for OSL-yyy?

Utrolig tungvindt og lite forståelig app. Forøvrig har mannen min blitt kvinnelig, selv om jeg valgte mann både under booking av billett og under innsjekk... Håper dette ikke skaper problemer for oss.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2017, 00:49   #78
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Har du oppdatert til siste versjon som kom nylig? Den forrige var programmert av (billige) studenter.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2017, 01:20   #79
milehigh
Newcomer
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 17
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Forøvrig har mannen min blitt kvinnelig, selv om jeg valgte mann både under booking av billett og under innsjekk... Håper dette ikke skaper problemer for oss.
Om kjønnskiftet er gjennomført uten navnebytte eller endring av kjønn i pass blir det ingen problemer.

Er navnet endret fikses det med navneendringsgebyr. For kun bytte av kjønn, blir det ikke noe problem på intra EU.
milehigh is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2017, 01:37   #80
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Quote:
Originally Posted by milehigh View Post
Om kjønnskiftet er gjennomført uten navnebytte eller endring av kjønn i pass blir det ingen problemer.



Er navnet endret fikses det med navneendringsgebyr. For kun bytte av kjønn, blir det ikke noe problem på intra EU.


Tror det var mer snakk om en bookingblemme enn et reelt kjønnskifte her.

Hilsen en som gjorde samme blemme da han skulle hjelpe mora si med å registrere seg hos Norwegian Reward. (Var forøvrig bare å gå inn å endre etterpå)
Martin is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....) K3nn7 Reiseforum 357 05-03-2024 19:03
Gjennomgående bagasje/innsjekk - regler m.v. (Hovedtråd) A346 Reiseforum 80 26-07-2019 20:56
Tidlig innsjekk av bagasje Vede Flyforum 33 21-06-2015 21:35
Om innsjekk og videresendt bagasje Qatar Airways Bizflyer Reiseforum 7 12-04-2013 00:03
Sas - regler for innsjekk av bagasje. Fnate Reiseforum 10 30-09-2009 09:38


All times are GMT +2. The time now is 07:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.