Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2010, 10:52   #1
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
USA Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Hei,

skal reise over dammen for første gang, med utgangspunkt EVE og destinasjon sydlige New Jersey. PHL er nok mest fornuftige flyplass der borte.

De som betaler reisen dekker ikke mer en en økonomibillett, men jeg kan fritt velge selskap. Er det noen spesielle jeg bør velge? Utreise blir på en fredag, hjemreise på en torsdag noen uker senere.
blazius is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 11:39   #2
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 592
SAS Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Ta SAS, du får en wide-body med tv i skärmen framför dig, en trerätters dit och en trerätters hem +frukost.
Om du kan lura de som betalar, så kan du åka economy extra för en tusenlapp mer åt varje håll.
Då får du bättre mat, mer legroom, AVOD, och bredare stolar. Dessutom ett night-kit.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 11:59   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Jeg tviler sterkt på om jeg hadde giddet å fly gjennom EWR bare for å fly SAS. Det samme gjelder IAD. Skal du fly *A, så flyr US til PHL, og er nok det mest aktuelle i utgangspunktet, i hvert fall hvis reisen er på forsommeren når de har startet opp igjen med flygninger på OSL. De er kanskje ikke fult så bra som SAS ombord, men ikke SÅ mye dårligere, og du slipper de to transferflyplassene.

Hvis du vil fly andre alianser, så bør jo BA være et godt alternativ. Du flyr direkte LHR-PHL med bra service ombord. Står ikke noe tilbake for SAS, snarere tvert imot. Av andre mer morsomme løsninger, så er jo AF med A380 CDG-JFK en mulighet, men da er du over i en tredje allianse igjen.

Gi oss litt mer preferanser, og det blir lettere å komme med tips!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 12:00   #4
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,415
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Jeg ville nok gått for KLM, med Amsterdam, som etter min mening er den beste transittflyplassen i Europa
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 12:42   #5
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Gi oss litt mer preferanser, og det blir lettere å komme med tips!
Allianser spiller liten rolle, i alle fall i forhold til bonuspoeng. Jeg har en rusten Eurobonuskonto, men jeg anstrenger meg ikke for å fylle på den...

Viktigst er OK komfort ombord og ukomplisert transfer. Gjennomgående innsjekk er en stor fordel (men bagasjen må vel resjekkes etter tollpassering i hver ende). Jeg vil helst velge sete online, ideelt ved bestilling.

Takk for tipsene så langt!
blazius is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 13:07   #6
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Hvis du kun ønsker enklest mulig reise, er vel valget rimelig enkelt - US Airways' direkterute fra Oslo til Philadelphia. Mellomlandinger i USA kan være slitsomt, så hvis ikke US Airways er noe for deg, vil jeg anbefale deg å velge en routing som gir deg Philadelphia som første og eneste stopp i USA (KLM via Amsterdam, Lufthansa via Frankfurt etc.). I Economy synes jeg Lufthansa leverer et solid produkt. Man vet hva man får og det er sjelden noen overraskelser (verken positive eller negative).
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 13:08   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Hvis han skal sør i NJ, er det vel også et alternativ å fly til EWR også ta bil derfra, selv om PHL vel er nærmere
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 13:11   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Så vidt jeg kan se så står du igjen med tre alternativer (fire hvis reisen er etter at US har startet opp på nytt) hvis du vil frem på en reisedag. Det er SK, CO og BA. De andre europeiske selskapene krever overnatting på veien.

Kan du få solgt inn Eco Extra på BA eller SK, så er jo denne løsningen klart å foretrekke. Uansett valg av selskap, så kan ditt reiseselskap selge hele reisen i ett, og dermed får du sjekket bagasjen hele veien gjennom. Reiser du med SK helt til LHR, kan du reise i Eco Extra videre med BA. Evt. kan du ta BA fra OSL, men jeg vet ikke hvordan det er med extra da.

Hvis du ikke få solgt inn extra, så tror jeg at jeg hadde valgt BA, men da er du senest fremme. CO får deg frem raskest, foran SK og til sist BA, men det er ikke store forskjellene i tid, kun et par timer fra raskeste til tregeste.

Det var mine 2 cents.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 13:18   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Reiser du med SK helt til LHR, kan du reise i Eco Extra videre med BA. Evt. kan du ta BA fra OSL, men jeg vet ikke hvordan det er med extra da.
Kjøper man en Eco Extra OSL-LHR-xxx med BA så blir den normalt satt sammen med en vanlig økonomibillett OSL-LHR. Fordelen med å ta BA fra OSL er at man slipper terminalbytte på LHR.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 13:23   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kjøper man en Eco Extra OSL-LHR-xxx med BA så blir den normalt satt sammen med en vanlig økonomibillett OSL-LHR. Fordelen med å ta BA fra OSL er at man slipper terminalbytte på LHR.
Veldig godt poeng, men jeg tror ikke det betyr allverden i dette tilfellet. SAS lander rett over 12 og BA går videre rett over 17, så han har god tid i så fall.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 13:32   #11
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 592
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Om du har Eurobonus får du poäng hos både SAS, Continental och US Airways. Så då har du tre alternativ.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 15:39   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Støtter dem som sier BA. WT+ (Eco extra) der er ikke så mye dyrere. Og selv om du kjører vanlig Økonomi er comforten brillefin. Terminal 5 på Heathrow er strålende. Kjempegode halvlitere med øl i baren ved North Security. Alt i orden.

HEEEEEEEELT nederst på min liste er KLM og Lufthansa. Særlig hvis det er 747'ene deres. Visst er Amsterdam en fin flyplass som Roxman sier, men komforten ombord i flyene til disse to er horribel for økonomipasienter.

En outsider er i mine øyne SAS. Selv med ekstra mellomlanding har jeg alltid hatt det greit i økonomi på SAS. Fine seter, særlig 2-seterne, hyggelig crew og det føles som hjemme.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 16:25   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Nå er det kun halvannen time med bil fra Newark til Philly, så skal du til et sted imellom dem, er det rimelig hipp som happ hvor du flyr til ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 16:54   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Singapore Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Dette er kanskje å dra den litt langt, men du spør om BESTE eco flight til USA så er jo Singapore Airlines fra Frankfurt et artig alternativ.

Du må sove over i Frankfurt på vei til - men drar ikke fra New York før 21.00 når du skal hjem.

Priser på Frankfurt - NY er på ca 380 euro, men du må vel ordne OSLO - Frankfurt selv.

Er ikke dette en flynerdtur til USA så vet ikke jeg

EDIT: Jo også får du disse tullete Star poengene da.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 06-01-2010 at 16:55. Reason: Jo også får du disse tullete Star poengene da.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 18:07   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvis han skal sør i NJ, er det vel også et alternativ å fly til EWR også ta bil derfra, selv om PHL vel er nærmere
Eller tog. Mye raskere med tog enn å kjøre. Koster mellom 40-50 dollar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Støtter dem som sier BA. WT+ (Eco extra) der er ikke så mye dyrere. Og selv om du kjører vanlig Økonomi er comforten brillefin. Terminal 5 på Heathrow er strålende. Kjempegode halvlitere med øl i baren ved North Security. Alt i orden.

HEEEEEEEELT nederst på min liste er KLM og Lufthansa. Særlig hvis det er 747'ene deres. Visst er Amsterdam en fin flyplass som Roxman sier, men komforten ombord i flyene til disse to er horribel for økonomipasienter.

En outsider er i mine øyne SAS. Selv med ekstra mellomlanding har jeg alltid hatt det greit i økonomi på SAS. Fine seter, særlig 2-seterne, hyggelig crew og det føles som hjemme.
Ja, en transfer på LHR er fantastisk. Den eneste grunnen du får meg via LHR er om prisen er meget god.
Når det gjelder BA økonomiklasse (som var spørsmålet her) har de dårligere benplass enn feks SAS og å si at komforten er brillefin er å ta'n skikkelig ut. Gammeldags underholdningssystem og trangt som rakkern er fasiten.

HEEEELT nederst på listen min er vi enige om at man finner KLM. De er billigst og er derfor populær. med 10 seter i bredden på 777 er det en nono selv med AVOD i min bok.

Lufthansa flyr ikke 747 til hverken EWR eller PHL og ville for meg være ett godt valg. Full, gratis servering i økonomiklasse, AVOD (selv om enkelte KLM fan her på forumet ikke klarer seg med 30 filmer og 40 kanaler tilsammen )

Min anbefaling: Det kommer selvsagt an på pris, men Newark bruker ofte å være priset mer fornuftig en Philly og sør Jersey er enkelt med tog eller bil.

SAS, CO eller US blir anbefalingen for en enkel reise.

SAS er enkelt via ARN eller CPH. CO går direkte til EWR og opererer ruten med 757 akkurat som US gjør til PHL. Forskjellen er dog kjempestor. CO tilbyr AVOD mens US ingenting, så ta med PSP, touch etc

Skal du dra meg ut i Europa, er Lufthansa mitt førstevalg.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 19:07   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Er enig med Tommy om at LH er greit hvis de ikke har 747 på ruten. Derfor jeg tok et forbehold (om enn ganske beskjedent).

Når det gjelder LHR T5 (BA-terminalen) har det til dags dato gått som smør for meg. Større og mer kaos enn CPH og ARN, men jeg liker den. Vedr seteplass i BA mener jeg å huske at setene var gode. Men så har jeg ikke reist WT hos dem på en stund. Men sist var de myke og gode å sitte i. Noen har klart å lure meg (!!!) til å reise BA Økonomi LHR-LAS imorgen, så jeg kan snart gi en oppdatert rapport. Det er en 3-class 777 forøvrig, og jeg gruer meg som en gris før julaften.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 19:13   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Når det gjelder LHR T5 (BA-terminalen) har det til dags dato gått som smør for meg. Større og mer kaos enn CPH og ARN, men jeg liker den. Vedr seteplass i BA mener jeg å huske at setene var gode. Men så har jeg ikke reist WT hos dem på en stund. Men sist var de myke og gode å sitte i. Noen har klart å lure meg (!!!) til å reise BA Økonomi LHR-LAS imorgen, så jeg kan snart gi en oppdatert rapport. Det er en 3-class 777 forøvrig, og jeg gruer meg som en gris før julaften.
Om du får G-YMMR på turen, så si i fra. Den har flere på forumet her vært bortpå

Har kun selv hatt transit på LHR fra T5 til T1 og T3, men opplevde ikke det som noe fælt i det hele tatt. Skal prøve min første T5-T5 på veg hjem fra julebordet, så vi får se hvordan det går da. Skal nok også klare å trylle fram en liten rapport fra World Traveller på både 777 og 747.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 19:16   #18
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ja, en transfer på LHR er fantastisk. Den eneste grunnen du får meg via LHR er om prisen er meget god.
Når det gjelder BA økonomiklasse (som var spørsmålet her) har de dårligere benplass enn feks SAS og å si at komforten er brillefin er å ta'n skikkelig ut. Gammeldags underholdningssystem og trangt som rakkern er fasiten.
Jeg fløy BA LHR-JFK og IAD-LHR tidligere i vinter. Ble positivt overrasket, og AVOD fungerte helt greit.

Transfer på LHR? Tja, jeg ble bare 14 timer forsinket...

Quote:
HEEEELT nederst på listen min er vi enige om at man finner KLM. De er billigst og er derfor populær. med 10 seter i bredden på 777 er det en nono selv med AVOD i min bok.
Det har vel ikke 777 til USA?

Jeg synes KLM er helt greie i økonomi, så lenge man ikke får sliten 747 (eller 777, som jeg vel å merke ikke har prøvd). Det som er verdt å holde et ekstra øye med der i gården, er hva slags metall man får. Etter at Delta har begynt å bruke DL- og NW-materiell mer om hverandre, er det godt utvalg av mulige produkter.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 19:20   #19
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Transfer på LHR? Tja, jeg ble bare 14 timer forsinket...
Når du booker BA767 ut fra OSL med forholdsvis kort videreforbindelse til USA på en dag hvor været er sånn det av og til kan være i Norge på vinteren, kalles det selvforskyldt .
Martin is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 19:29   #20
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Beste valg av selskap Norge-USA i økonomi

Om det er et selskap som betaler for billetten din ville jeg insistert på at eco extra er økonomi og flydd SAS. Evt har BA salg på WT+ fra london fro ca 5000 kr t/r nå. Virgin har også ofte salg på Premium Eco til Østkysten, og de bruker terminal 3 på LHR (samme som SK).
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kimpton Hotels - ditt valg naar du skal til USA EB Reiseforum 6 23-05-2017 23:08
Valg av flyselskap til/i USA kristian Reiseforum 53 12-03-2017 14:35
Routing-valg USA til Dubai ENTO Flyforum 4 09-06-2015 20:27
Norge - Singapore i Økonomi pluss? mcleif Reiseforum 15 28-11-2014 07:10
Valg av selskap IAD-SFO 737-405 Reiseforum 6 18-09-2012 08:41


All times are GMT +2. The time now is 08:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.