Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-08-2018, 09:46   #161
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
1. Vi brukte mye tid på å undersøke dette selv for vår tur nå i juni. Vi snakket med flere japanere (bla på reiselivsmessen) og alternativene til Okinawa er noen strender rett nord for Osaka; Yuhigaura-Kitsuonsen. Se gjerne på Hakoishi Beach Resort og Takenohama Beach Resort. Og et sted rett sør for Osaka kalt Shirarahama Beach.

Vi hadde railwaypass for 1 uke og det gikk ikke noe hurtigtog til noen av disse stedene så vi droppet det. Ble for mye pes med en baby på 4 mnd. Dessuten så virket det ikke som kvaliteten på hotell og annet var så høy på disse stedene.
Takk! Jeg skal sjekke ut de stedene. Vi beregner også railwaypass, så det kan hende vi kommer i samme "skvis".

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er planen å starte i Tokyo og så «jobbe» seg nedover? Det er vel en god måte å bruke railpasset på, før man eventuelt flyr det siste stykket ut til f.eks Okinawa?

Også drar rett derfra via Tokyo og hjem?
Ja, 5 dager i Tokyo før vi beveger oss vest, sørvest - da helst med tog. Har fått lagt opp en reiserute som både tar oss til små rurale steder med fotturer og storby som Kyoto. Derfra er forslaget fly til Okinawa, som vi da muligens vurderer som litt mye pes, og litt for mye ekstra på regningen for 4 dager på stranden. Hotell på Okinawa er dyrere enn på fastalandet, og med 2+3 blir vi ofte tildelt 2 x dobbeltrom på hvert sted vi skal bo.

Quote:
Originally Posted by havard View Post
Jeg tror ikke det er noen aldersgrense på Robot Restaurant. Men det viktigste er å være klar over at det ikke er noen restaurant. Det er først og fremst et "robot"-show. Det er dog mulig å kjøpe drikke og noe enkel mat når man venter på at showet skal begynne. Mener å huske at de solgte nachos og liknende. Også er de ivrige på å selge drikke i pausene under showet.
Tusen takk for kjempeinnspill! Basert på det utgår det stedet. Vi er ute etter en god lunsj, gjerne med noko attåt – ikke show med snacks.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 10:20   #162
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,172
Default Re: Japan-tråden

Et lite men sikkert upassende tips er en av mine bedre minner med Tokyo er Canal Cafe. Vi har en tradisjon med å spise (god) pizza på slutten ab Asia turer hvor man noen ganger er ferdig med ingefær, tang, og rå fisk.

Så.. Canal Cafe.. Du sitter ved vannet (som også kan være deilig etter noen dager med ren betong) og spiser en NYDELIG pizza. Klientellet var 100 (eller da 95%) japansk da vi var der. Hvis man bor i Shinjuku så er også den 65 minutter lange gåturen Google Map anbefaler virekelig fin og man ser helt "nye" deler av byen.

https://www.stroll-tips.com/en/canal-cafe/

De får passe kritikk på Tripadvisor, men det tipper jeg er en del hipstere som synes det er flaut å ikke spise rå fisk hver dag.

Det var mine 50 cent.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 12:02   #163
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Et lite men sikkert upassende tips er en av mine bedre minner med Tokyo er Canal Cafe. Vi har en tradisjon med å spise (god) pizza på slutten ab Asia turer hvor man noen ganger er ferdig med ingefær, tang, og rå fisk.
Å si at man er lei av rå fisk i Japan blir som å si at man er lei av buffalo wings i USA. det er bare å spise noe annet. Jeg har selv aldri spist rå fisk i Japan, men har spist en rekke andre spennende og gode retter. De har flere typer godt marmorert kjøtt som smelter på tungen og det trenger slettes ikke hete Kobe og koste en formue.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 12:41   #164
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,172
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Å si at man er lei av rå fisk i Japan blir som å si at man er lei av buffalo wings i USA. det er bare å spise noe annet. Jeg har selv aldri spist rå fisk i Japan, men har spist en rekke andre spennende og gode retter. De har flere typer godt marmorert kjøtt som smelter på tungen og det trenger slettes ikke hete Kobe og koste en formue.
Det var vel mer en "Figure of speech".

Vi har i alle fall det som tradisjon - samt de eneste gangene vi spiser Grandiosa er når vi kommer hjem fra langturer.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2018, 07:50   #165
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Japan-tråden

Selvfølgelig finnes dette i Japan: Her snakker vi virkelig virtual airline

https://www.facebook.com/redduckpost...7649571095771/
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2018, 10:13   #166
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Larsabal View Post
Takk! Jeg skal sjekke ut de stedene. Vi beregner også railwaypass, så det kan hende vi kommer i samme "skvis".
Du har nok undersøkt dette godt, men pass på å hent ut railway pass i Norge før du ankommer Japan. Og jeg ville valgt First class. Koster noe mer, men det er det virkelig verdt! Bedre plass, rolig, faste plasser etc.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2018, 22:33   #167
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Du har nok undersøkt dette godt, men pass på å hent ut railway pass i Norge før du ankommer Japan. Og jeg ville valgt First class. Koster noe mer, men det er det virkelig verdt! Bedre plass, rolig, faste plasser etc.
Har reist en god del med tog i Japan og har aldri hatt noen problem med plass, kvalitet eller støy ombord på andre klasse. De holder orden i Japan.

Det skal være mindre risiko for fullt i "grønn vogn" i høysesong i mai, august og september, men jeg har også reist i mai og aldri opplevd at det var fullt. Selvsagt kan det forekomme, men det er som oftest ikke mange minutter til neste tog så jeg ville brukt pengene på noe annet.

4 tips for tog i Japan:
1) Om du skal lengere enn Tokyo-Kyoto t/r så kjøp Japan rail pass i tide i Norge. Den dekker også flere typer tog fra flyplassen.
2) Lær deg å bruke http://www.hyperdia.com/en/ og sett deg inn i hvilke typer tog som er og ikke er inkludert i Japan Rail pass. Lag lister med potensielle togforbindelser og hvilke spor togene kommer til og går fra, utrolig nyttig å ha det klart når du raskt skal på et annet tog og det er kaos på stasjonen.
3) Lær deg å forholde seg til nummer på togruter. Det går gjerne flere tog med få minutters mellomrom fra samme destinasjon fra samme perrong og de kan ha helt forskjellig stoppemønster og raskt ta timer ekstra på lengere strekninger. Og når displayene bare viser japanske tegn er tognummer fortsatt forståelig.
4) Reserver sitteplass, det er gratis. Og om du kan tognummer så sparer du raskt flere minutter og slipper feilbooking. Og så kan du riste på hodet over turister i naboluka som sier "Hello, I would like to reserve a seat on the train to Tokyo."


Her var det greit å vite tognummer:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	japan.jpg
Views:	427
Size:	158.9 KB
ID:	45556  
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 30-08-2018 at 22:36.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2018, 22:48   #168
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har reist en god del med tog i Japan og har aldri hatt noen problem med plass, kvalitet eller støy ombord på andre klasse.

Det skal være mindre risiko for fullt i "grønn vogn" i høysesong i mai, august og september, men jeg har også reist i mai og aldri opplevd at det var fullt.
Vi dro nå i juni og det var stadig fullt og trangt på flere av green cars. Den ene gangen vi måtte i grønn grunnet full first class, var det mye trangere enn vi følte var behagelig for oss. Nå var vi vel og merke 5 stk hvorav en var 4 mnd gammel. Da var det litt ekstra godt å ha bedre plass til bagasje og generell boltring.
Tror vi betalte 300 nok ekstra per pers på 1 ukes billett. Det er vel verdt det spør du meg.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2023, 10:46   #169
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Japan-tråden

Varslet en kraftig økning i prisen for Japan Rail Pass

https://loyaltylobby.com/2023/04/14/...glUTuEOj428eoA

Quote:
Japan Rail Pass Significant Price Increase Coming October 2023
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Yo fra Japan 1944vintage Flyforum 17 20-12-2013 22:04
Japan-Bergen-japan Lennart Flyforum 6 29-06-2009 19:49
Japan / Tokio ? sail4fun Reiseforum 6 09-05-2009 11:09
Narita,Japan sk931 Flyforum 3 13-02-2009 13:09
Big in Japan Someone TripReports 24 31-01-2009 16:20


All times are GMT +2. The time now is 07:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.