Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-08-2018, 16:02   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Høflighet på tur...

Ingen behøver være i tvil på når jeg er på tur, bare sammen med pellefanten. Det er bare å telle poster per sekund.

Denne posten kommer, for mange, bare til å bevise at jeg er dritgammel.

Hjemme i Scandalnavia sier vi jo ikke så mange høfligheter. Det er fair. Det er kultur. Vi gjør gjerne narr av Amerikanere som "ekstremt overfladiske" de spør hvordan vi har det, og sånne ting.

Uansett, når jeg reiser alene, ser jeg så sykt mye plain uhøflighet overfor servicepersonale:

- "whats the wife password?"
- "That would be lasvegas, sir. In one word. Small letters"
- "..." (snur og går)

------------------

- (person rydder pent av bordet og tørker av)
- "...." (reiser seg opp og går)

------------------

- "Do want anything else to drink, miss?"
- "Coffee!"
- "Here you are. Anything else?"
- "...."

-------------------

(Går av flyet)

- "Thank you for flying with us"
- "...." (går av flyet)

--------------------

(Går ut av heisen en sen kveld)

- "Good night"
- "....." (strener ut av heisen)

--------------------

Også videre også videre. Det koster så sinnsykt lite å si "hei", "takk", "please", "good night"...

Det er ikke å være overfladisk, men helt normal høflighet. For å sitere en gammel venninnes FB profil (fra vi fortsatt var unge): "jeg prøver ikke sjekke deg opp, jeg prøver bare være høflig".

Er det bare jeg som har blitt steinaldermann eller?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 16:56   #2
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Ingen behøver være i tvil på når jeg er på tur, bare sammen med pellefanten. Det er bare å telle poster per sekund.

Denne posten kommer, for mange, bare til å bevise at jeg er dritgammel.

Hjemme i Scandalnavia sier vi jo ikke så mange høfligheter. Det er fair. Det er kultur. Vi gjør gjerne narr av Amerikanere som "ekstremt overfladiske" de spør hvordan vi har det, og sånne ting.

Er det bare jeg som har blitt steinaldermann eller?
Ikke et vondt ord om steinalderen - eksempelvis var sikkert etegildene med megastore brontosaurusbiffer rundt sprakende bål på en stjerneklar natt, sammen med hele gjengen, sikkert hakket hyggeligere enn fiskegrateng fra Kiwi varmet i mikroen mens man glaner på Dagsrevyen.

Men helt enig med deg - hvorfor i all verden klarer ikke mange å smile litt, og kanskje lære seg et par høflighetsfraser.. og "... please", som eksempelvis "may I bother you with (another) glass of champagne, please".

Men jeg merker jo at jeg straks blir mer høflig når jeg er på tur - og at jeg liker det! Og så blir jeg også mye mer blid selv (som bare har bittelitt sammenheng med champagne/rødvin/hvitvin/Baileys-inntaket).
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 19:05   #3
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Høflighet på tur...

Og ikke minst, om man er høflig og spiller på lag, så får man ikke rent sjelden noen fordeler tilbake!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 20:37   #4
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Høflighet på tur...

Vel talt!!

Gremmes mange ganger av mine medmennesker som viser null respekt og høflighet i diverse situasjoner....

Kan si mye rart om gamledager, men oppdragelse hadde de iallefall
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 21:31   #5
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Høflighet på tur...

Jeg tror problemet rett og slett er at mange ser ned på service-personale og ikke ser dem som en reell person. Folk ser noen de ikke trenger kunne navnet på som roboter/inventar/selvfølgeligheter. Selv prøver jeg alltid å vise at jeg ser dem og smiler eller nikker for å vise at jeg annerkjenner jobben de gjør.... og det selv når jeg ikke trenger si noe til dem.

Da jeg var i Disneyworld tok jeg turen "Jungle Cruise" hvor en person skal være en underholdende guide med mange kjappe kommentarer til alt vi ser. Jeg la merke til at de andre som satt i båten hverken smilte eller lo, de bare satt apatisk og så på guiden. Noen av dem med åpen munn. Og guiden kommenterte det faktisk flere ganger og sa at de ikke så på TV og at han var en levende person.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 21:39   #6
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
-------------------

(Går av flyet)

- "Thank you for flying with us"
- "...." (går av flyet)

--------------------
Har alltid lyst til å si "You are welcome!", men får meg ikke helt til det, blir bare til smil og nikk.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 22:04   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har alltid lyst til å si "You are welcome!", men får meg ikke helt til det, blir bare til smil og nikk.
'Take care' eller 'See you next time' gir deg som regel et stort smil.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 22:39   #8
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by RobertH View Post
Ikke et vondt ord om steinalderen - eksempelvis var sikkert etegildene med megastore brontosaurusbiffer rundt sprakende bål på en stjerneklar natt, sammen med hele gjengen, sikkert hakket hyggeligere enn fiskegrateng fra Kiwi varmet i mikroen mens man glaner på Dagsrevyen.

Men helt enig med deg - hvorfor i all verden klarer ikke mange å smile litt, og kanskje lære seg et par høflighetsfraser.. og "... please", som eksempelvis "may I bother you with (another) glass of champagne, please".

Men jeg merker jo at jeg straks blir mer høflig når jeg er på tur - og at jeg liker det! Og så blir jeg også mye mer blid selv (som bare har bittelitt sammenheng med champagne/rødvin/hvitvin/Baileys-inntaket).
Merka det same på meg sjølv. Blir ørlite mindre introvert sogning når eg er på tur (sjølv om eg framleis ikkje har lært meg å takle koffertbærefolket...). Og alltid "takk for turen" på veg ut av flyet.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 22:46   #9
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,473
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har alltid lyst til å si "You are welcome!", men får meg ikke helt til det, blir bare til smil og nikk.
Bruker som regel å si noe som "you are welcome, have a nice day/evening" eller noe i den dur. Funker som regel bra.

Merker at min generelle høfflighet har steget et par hakk etter 4 år i Skottland

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 02:29   #10
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har alltid lyst til å si "You are welcome!", men får meg ikke helt til det, blir bare til smil og nikk.
Jeg sier stort sett bestandig, når jeg går av flyet: Thanks, very Nice.
Eller: Great Flight, thanks.
Eller noe slikt.
Jeg har selv stått ved cockpit døra når paxen gikk av og har sett alle slags reaksjoner og høflig og u-høflighet tusen ganger.
De fleste er beskjeden og ser ned fremfor å møte blikket.
De som er selvsikker og hyggelig ser deg rett i øyene og sier takk eller kvitterer med at de er glad for å komme frem, enten det er on-time, eller forsinket.
Er man mye forsinket eller hatt dårlig vær så er folk litt rufstete og stresset men de som er vant til å fly viser litt respekt isteden for å være sur og gretten.
Som regel ikke mannskapet sin skyld at noe gikk veldig skjeft.
Har man gjort en dårlig landing så får man bare stille seg i døra og høre på enkelte spydigheter, eller gjemme seg i cockpiten og bruke 10 minutter på å kle på seg slipset.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 02:31   #11
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: Høflighet på tur...

"Dont worry about what kind of planet we leave for our children. Worry about what kind of children we leave for our planet."
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 06:28   #12
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Høflighet på tur...

Fullstendig enig her. Så mye hyggeligere å si ha det bra og takk for turen. Det gjør jeg alltid når jeg forlater flyet. Hilse blidt i heisen om morgenen er også hyggelig, merker det er litt vanligere i utlandet noen steder enn i Norge med nordmenn. Sier litt da det er høflige nordmenn også. Har begynt med et hyggelig god morgen til bussjåføren også. Enkelte responderer hyggelig tilbake, dog er det noen som ikke sier et ord, stirrer bare kaldt på deg. Det er nesten så man synes litt synd på dem. Litt høflighet, overfladisk eller ei, gjør ting så mye hyggeligere!
God morgen forresten!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 07:11   #13
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: Høflighet på tur...

Ut av flyet er det alltid et klangene takk for turen og alltid med tittel hvis sjåføren står der.

Jeg synes vi er litt kritiske til «typisk» norsk høflighet, det er noen utskudd - men det er stort sett dårlig oppdragelse og dannelse. Etter å ha bodd noen år ute i en smeltedigel så troner uten tvil briter og da spesielt engelskmenn toppen med uhøffelighet og du ser det spesielt hvor de føler seg litt over nasjonaliteten og/eller yrket til den andre personen.

Hjemme så er jeg en sterk motstander av tvungen høyreregel og missbruk av rundkjøringer så der slipper jeg alltid frem hvis det hjelper på flyten - DER er det ufattelig mye mangel på høflighet og jeg er veldig nazi på et lite takk tilbake. Der har de fleste hunnkjønn scoret så dårlig siste tiden at jeg lar ikke tvilen gå til deres gode og slipper de faktisk ikke inn lenger (så sant de ikke sjarmerer deg på en eller annen måte eller har en bakplasert sekssylindret boksermotor)
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 08:31   #14
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Høflighet på tur...

Sier alltid «takk for turen» når jeg går ut av flyet, både foran og bak. På alle språk jeg kan.

Jeg hilser også på mennesker på tur på gata, hvis de titter på meg og er «tilgjengelig» for hils. Ikke i Berlin i storbyen, men type i suburbane området. Nordmenn er svært lukket for dette utenom i skog, mens nord-europeere hilser overalt.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 09:26   #15
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nordmenn er svært lukket for dette utenom i skog, mens nord-europeere hilser overalt.
Har også lagt merke til at nodemenn enda ikke er fortrolige med å ha folk rundt seg. I skog kan det smiles og hilses, men i by er det bare farlige folk.

Nesten ingen holder døren og når man står et sted hvor det er tett med folk vil nordmenn rygge uten å se seg for eller snu seg med ryggsekk slik at den dulter borti andre.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 15:46   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Høflighet på tur...

Jeg har lært høflighet i USA, og er meget høflig og trives med å se mennesker som setter pris for det.

MEN, vil nevne et par " Lillestrømeksempler "..

Sitter på en benk og slapper av og ser folk rusler forbi, bl.a. en jeg ofte ser og sikkert ser meg, men ikke venn el. lign.

En gang passerte han meg og jeg smilte og nikket. Han raste bort til meg og sa surt " Kjenner jeg deg ? ".. Før jeg fikk sagt noe noe, raste videre.

Noe vanlig som skjer. Holder døra åpen og vedkommende ser surt på meg og går ut "
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 16:51   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Høflighet på tur...

Viktig å si Buh bye på en ordentlig måte - selv i Spirit Total bastard Airlines.

https://www.youtube.com/watch?v=wg5lIpQkoOg
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 17:39   #18
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Noe vanlig som skjer. Holder døra åpen og vedkommende ser surt på meg og går ut "
En gang jeg var i England skulle jeg inn i en butikk, men så noe interessant i utstillingsvinduet og tok et steg til siden istedenfor. Etter en stund hørte jeg svakt og nesten kvalt "eeeeee...." og så en liten mann som stod og holdt oppe døren som tydeligvis var tung for ham. Han lignet helt på den lille gamle mannen i Benny Hill som stadig ble klappet på hodet.

Jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å gå raskt inn i butikken og takke ham.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2018, 22:07   #19
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Høflighet på tur...

En gang var jeg på supermarket i Paris med en manuel svingdør, en liten gammel dame gikk foran meg ut og samtidig kom det en fransk mann inn fra andre siden i full fart og skjøv den gamle dama i like full fart ut så jeg ropte på engelsk: Stop, she is falling, she is falling, han kom gjennom, så surt på meg og ropte «Speak French».
Jeg tok et hake slepp der, toppen på uhøflig men Pariserne har dårlig rykte, mere avslappet
ute på landsbygda.
Amerikansk høflighet kan være litt overflødig ja, men man blir vant til det og blir likedan selv, nikker og smiler til ukjente bare for å være hyggelig. Etter 8 år i Texas kommer «Howdy Partner» ganske naturlig.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2018, 00:13   #20
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Høflighet på tur...

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
men Pariserne har dårlig rykte, mere avslappet
ute på landsbygda.
Paris er ille ja. Har selv bodd i en langt mindre by i Frankrike og flere forklarte uhøfligheten i Paris med at om de dultet borti noen på gaten i Paris så var det så liten sannsynlighet for at de noengang ville se den personen igjen at de fleste ikke gadd snu seg eller si noe til personen.

Spesielt Japanere er sjokkert om hvor mye urenslighet, svindel og uhøflighetet bryter med det romantiske bildet de har av Paris. De kraftigste tilfellene trenger medisinsk oppfølgning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_syndrome

Quote:
Amerikansk høflighet kan være litt overflødig ja, men man blir vant til det og blir likedan selv,
New York er ganske lik Paris. Uhøflige, brautende og egoistiske. Ved andre turistdestinasjoner i USA har jeg flere ganger hørt folk kutte rett forbi køer med kommentaren "I'm from New York, I don't do lines".

Storbyen Tehran med ca. 9 millioner innbyggere er derimot ganske så forskjellig. Ble stoppet av flere på gaten som lurte på hvor jeg kom fra og ønsket meg velkommen til Iran... og ingen av dem prøvde selge noe eller skulle ha noe av meg.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 02-09-2018 at 00:19.
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F") Peppep Reiseforum 40 08-06-2013 14:34
Nordmenns manglende høflighet ved boarding krølle Småprat 75 17-12-2011 10:02
Ut på tur... Martin TripReports 28 01-10-2007 01:20
Ut på tur 2... Thomas TripReports 24 22-10-2006 23:05
Ut på tur LN-KMS Flyforum 8 12-10-2006 20:03


All times are GMT +2. The time now is 19:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.