Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2010, 00:42   #1
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
SAS En reise med forviklinger

Hei

Da ville jeg prøve meg på min andre triprapport. Etter å ha fått mange hyggelige tilbakemeldinger på triprapporten min fra Australia turen i sommer , ga dette mersmak.
Denne gangen var det jobbtur til Italia for å besøke nye leverandører som stod på tapeten. I utgangspunktet en kjapp og enkel tur som ikke skulle by på det helt store, men så feil kan man ta. Desverre ingen bilder denne gang...

Routingen var (opprinnelig) som følger: KRS-CPH-BLQ-MUC-OSL-KRS.

Skulle ha første møte i italia ved i 13 tiden torsdag 09/12. Dermed passet det perfekt med SAS sin routing fra KRS kl 06:15 med ankommst BLQ (Bologna) kl 10:50, med ca 1,5 times venting i CPH. Ettersom jeg måtte opp tidlig (bor ca. 40 min fra flyplassen) ville jeg få lagt meg tidlig kvelden før så ca. kl 21:45 stod jeg med tannbørsten i munnen når følgende SMS tikket inn:

Ditt fly er kansellert
SK2683 09DEC10
Copenhagen
Bologna
Avg: 08:45

Mvh SAS

Kjempegøy melding å få. Ingen info om hva de hadde tenkt å foreslå. Gjorde meg ferdig med tannpussen, og satte meg for å ringe SAS. Var heldigvis null telefonkø, og fikk kjapt svar, men ble ikke mye klokere. Hun jeg snakket med kunne først ikke se at flyet var kansellert i det hele tatt. Derette kom det noe sånt som: åå jaa der ja.. hmm ja kansellert ja.. hmm teknisk feil ja... hm hm... Men hun kunne booke meg om på neste flight CPH-BLQ som gikk ca. kl 17.00 og var fremme kl 19.00. Jeg var jo ikke spesielt fornøyd med dette, og spurte om det virkelig ikke var mulig å få en annen routing som var fremme tidligere. Hun lette og styrte, men konkluderte med at ingen var fremme før kl. 19.00. Eneste var KLM men dit kunne hun ikke booke meg siden de ikke er Star. Jeg syntes dette hørtes merkelig ut, og bad henne sjekke igjen.. Jeg satt selv bak dataen og søkete kjapt på CPH-BLQ på finn.no mens jeg ventet. Fikk opp hvertfall 2-3 routinger som var fremme før det. En gikk via FRA med Lufthansa og skulle være fremme kl 13:55. Altså ikke så altfor sent i forhold til våre planer. Jeg konfronterte henne med dette og da ble det igjen en masse hmm.. jaa kanskje det ja.. hmm.. men hun måtte høre med sjefen. Etter 5-10 min kom hun tilbake og sa nei det gikk ikke, for det hadde hun ikke anledning til. Hvis jeg ikke ville ha SAS flighten kl 17 fra CPH måtte jeg møte opp på KRS som planlagt også måtte de ordne det der. Dette syntes jeg var svært dårlig, noe jeg også gav uttrykk for, og nevnte vel noe om at dette er service man forventer fra Ryanair og ikke fra SAS. Fikk til svar at dette hadde ikke noe med dårlig service å gjøre, men hva hun kunne og ikke... Småsur avsluttet jeg samtalen og prøvde å få sove, noe som ikke gikk da jeg var opprørt og spent på hvordan morgendagen ville se ut...

Ble vel maks 1-2 timers søvn før jeg stod opp i 4 tida om moregnen og ble hentet 04:45 av en kollega. Så bar det ut til KRS for å se hva dagen skulle bringe...

Leg 1:

Scandinavian Airlines
SK2885
KRS-CPH
09.12.10
Avgang: 06:15
Ankomst: 07:15
Bombardier CRJ-900
OY-KFF
Sete 21D
Economy Class.

Ankom KRS litt senere enn planlagt grunnet en noe forsinket kollega. Var litt usikker på om vi skulle gå rett til servicedisken, eller først sjekke inn, men siden servicedisken var ubemannet, gikk vi til innsjekkingsautometene for så å ta opp problemet med den kansellerte flighten i bag drop. Fikk derimot til å sjekket inn hele veien med oppsatt rute, og øynet et lite håp om at flighten skulle gå likevel.( Vel egnetlig ikke sjekket inn da jeg hadde gjort det allerede på formiddagen dagen før, men skrevet ut bag-tags uten noen feilmelding)
Forklarte situasjonen til damen i bag-drop, og hun syntes det var veldig merkelig at vi var insjekket på en flight som var kansellert. Flighten fra CPH skulle ikke gå.
Dette skjønte hun ikke noe av, og måtte dermed spørre sin (eneste) kollega på flyplassen om råd. Da bar det over til servicedisken likevel, som denne kollegaen bemannet i tillegg til en av bag-drop diskene.
Etter litt om og men fant hun ut at vi var booket om på routingen jeg hadde funnet via FRA. Vi ble lettet, og tenkte at da går dette veien likevel. Bare å ringe og utsette møtet et par timer. Fikk litt kjeft for at vi var så sent ute, da nye billetter måtte skrives ut for hånd, samt nye boardingkort og bag-tags... Beklaget dette (Kollegaen min hadde forsovet seg + glemt å fylle diesel på bilen kvelden før), og fornøyde kunne vi spasere rett inn i flyet som de to siste.

Dette var min første flytur med CRJ-900. Har kun prøvd CRJ-200 før. Flyet var jo fint og fresht, men hadde litt "småflyfølelse", og det var ikke mange cm fra hodet mitt til taket.
Knyttnevetest bestått, men ikke mer. Forholdsvis gode seter, og vi hadde en to-seter hver som de bakerste pax i flyet. Belegget var heller dårlig, tipper mellom 25-30%.
Etter takeoff gikk jeg for SAS sin frokostpakke.
Noe tørt rundstykke, men med mye og godt pålegg, en youghurt, samt appelsinjuice og kaffe for 59 dkk hvis jeg husker riktig. Helt ok, middels overpriset flymat... resten av flyturen foreløp uten de store hendelsene. Vi var begge ganske trøtte, og det var heller dårlig utsikt i mørket. Landet på tida i CPH og takset inn til terminalen bak en Singapore Airlines 777-200. Det ble parkering på bussgate, og bussing inn til terminalen.

Neste fly skulle gå kl 10:10, og vi hadde dermed nesten 3 timer til overs her. Min kollega røyker, og siden det ikke var noen røykerom airside ble jeg med han et par ganger ut i friluft, og så inn igjen gjennom alt av kontroller.

Fortsettelse følger...
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 00:47   #2
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Lufthansa Re: En reise med forviklinger

Leg 2:
SKULLE VÆRT:
Scandinavian Airlines
SK2683
CPH-BLQ
09.12.10
Avgang: 08:45
Ankomst: 10:50
Bombardier CRJ-900
OY-***
Sete 07F
Economy Class.

Ettersom denne ble kansellert ble det i steden som følger:

Leg 2:
Lufthansa
LH825
CPH-FRA
09.12.10
Avgang: 10:10
Ankomst: 11:10
Airbus A321-100
D-AIRB
Sete 23F
Economy Class

Det nærmet seg avgangstid, og vi beveget oss mot gaten. Hadde kun ca. 1 time transfertid i FRA, så håpet det ikke ble forsinkelser, men da vi gikk forbi en skjerm så vi ny tid 10:35. Ca halvtimen forsinket altså.. Vi kunne jo ennå rekke det. Ved gaten var det dermot ingen betjening bak skranken, selv om klokka nå vel var ca. 09:45. Tok oss en morgenpils i nærmeste bar, før vi gikk tilbake til gaten. Nå var her masse folk, og betjening bak skranken. Det virket som det var full forvirring, og jeg syntes dette så dårlig ut, men pluteselig kom flyet taxende, så jeg øynet et håp om å komme avgårde kjapt likevel. Men så kom også enda en melding om ny tid; nå kl 11:05.
Der røyk neste fly altså...
Stilte meg opp i kø ved gaten, for å høre hva som ville skje i FRA nå, men før jeg kom så langt kom gatepersonalet på høytaleren: Flyplassen i Frankfurt er blitt stengt grunnet snøvær.
De visste ikke når vi ville komme avsted, men foreløpig tid ble satt til boarding kl 12:30 og avgang kl. 13:30.
Var nå lettere oppgitt. Fikk spurt gatepersonalet om det var mulig å endre routing igjen, men vet ikke om han skjønte hva jeg mente. Han sa bare noe om at det var det samme på alle flyplasser... Måtte igjen ringe kontaktene i Italia og fortelle om situasjonen. Tenkte vi kunne gå i transfersenteret, og høre der om det var mulig å få noen annen routing.
Her var det kølappsystem, og ca. 95 nummer foran oss i køen. Stod der vel 10-15 min og da var det fortsatt over 90 nummer igjen..
Det ble nok en tur ut i friluft for en røyk til kollegaen min!
Inn igjen.. av med belter.. det pep for 2. eller 3. gang i dag, litt beføling også var man inne igjen. Gikk for å sjekke køen i transferdesken, men det var fortsatt over 60 nummer igjen forran oss. Klokka var vel nå ca. 11:00 tenker jeg, og vi tok oss litt mat med en ny øl til. Tiden gikk, var av og til borte ved gaten for å sjekke status, men hele gaten var stengt, og ingen personale der.
Flyet stod og snødde ned utenfor. Etter enda litt venting, samt noen telefoner, og sikkert en øl til, ble gaten åpnet. Vi fant ut at det nå var like greit å gå inn der, og satse på å dra til FRA, som å prøve å endre noe i transferdisken.
Ble vel sittende 30-40 min i gaten. klokka ble 12:30 - ny melding: vi skulle boarde 13:00 for avgang 14:00. I 13 tiden startet faktisk boarding, og vi fikk satt oss tilrette i flyet.
Flyet var forresten en A321-100, levert til Lufthansa i 1994, så begynner å dra på årene.
Synes likevel den var fresh og fin innvendig, og liker godt de grå skinnsetene til LH. Dette skulle forresten bli min første tur i A321 også, så noe godt kom det da ut av det..
Kapteinen kom på, husker ikke alle detaljer, men vi ble hvertfall stående en god time på gaten, før vi begynte å bevege oss. Taxet ut til avising, og mens det holdt på kom kapteinen på igjen. " Vi blir nå aviset, men det betyr desverre ikke at vi kan ta av ennå. Snøværet har tatt seg opp i FRA, og vi har fått ny avgangstid foreløpig om ca 40 min."
Ble stående i enden av rullebanen, og så alle de andre som taxet forbi oss og tok av. Var ikke i veldig godt humør, trøtt, sliten og fant ikke noen komfortabel sittestilling, selv om benplassen var veldig god, og knyttnevetest bestått med glans. Kollegaen min sovnet, og snorket i nabosetet, mens jeg fikk ikke sove. De 3-4 ølene fra terminalen, sammen med mangel på søvn, gav en lett skallbank, men dette var vel selvforsynt.
Etterhvert ble det omsider klart for avgang, men som kapteinen sa, det var ingen garanti at vi kunne lande i FRA. Klokka var nå blitt 15:30 når vi var i lufta.
i løpet av flyturen fikk vi utdelt "mat". Hver vår bretzel som var noe av det tørreste jeg har smakt. I tillegg var det noe slags smørfyll (lignet på kryddersmør, men smakte stort sett ingenting). Men var veldig sulten, så den gikk ned på et vis.
Resten av flyturen var begivenhetsløs, og vi ble opplyst at snøen nå hadde gitt seg, og vi landet en time etter avgang. Det var da heller ikke akkurat mye snø å snakke om i FRA, mindre enn både KRS og CPH, men det kommer vel litt an på hva man er vant med...
Før landing ble diverse connections annonsert, og en etter en gav fra seg et oppgitt sukk når de var ombooket til dagen etter, gjerne på langdistanseflighter til USA og Østen. Det ble ikke nevnt noe om Bologna, og jeg spurte cabincrew om de hadde noe info til oss, men det hadde de ikke. Det var bare å gå til transferdisken i terminalen. Så allerede for meg køen når hele flyplassen hadde vært stengt x antall timer...
Vi parkerte på remote, og ble busset inn. Fikk sett mange eksotiske fly på veien, bl.a. to stk. LH A380, men var egentlig for sliten til å nyte det.
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 00:53   #3
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Lufthansa Re: En reise med forviklinger

Fortsettes her

Ankom terminalen med buss, og gikk rett opp en lang rulletrapp, og kom da rett til transferdisken. Tre luker bemannet og en kø på sikkert 300 meter. Vel vel, var ikke annet å gjøre enn å stille seg bakerst. Jeg fant fram LH sine sider på Iphonen for å sjekke om og når det gikk fly til Bologna. Tenkte det ville være for dumt å stå i køen mens flyene gikk, for dette så ut til å ta tid. Fant da ut at et fly hadde gått ca. 20 etter ankomst, så det hadde vi ikke rukket uansett. Neste gikk ikke før 20:55, så da hadde vi jo god tid.
Køen beveget seg faktisk kjappere enn forventet og etter en knapp time hadde vi kommet ca. halvveis. Da kommer en LH ansatt og roper på tysk/gebrokkent engelsk noe om at alle som skal rebooke LH biletter skal følge han. Full panikk i køen, alle lurer på hva han sa, og etter hvert mer eller mindre løper stort sett hele køen etter han, gjennom diverse ganger, og dører og ut av transferområdet. Plutselig er han borte vekk, folk spør andre de finner, og vi blir pekt både hit og dit. Kommer tilslutt til noe jeg tror egentlig er bagdrop området, men det er nå gjort om til rebooking. Spør en LH ansatt om vi skal dit for å rebooke, og hun spør hvor vi skal. Sier Italia, men det er ikke nok, hvor i Italia. Bologna, ok da er det hit. Andre blir vist opp en trapp. Enda en kø, ca. like lang som den aførste, og i labyrintsystem. Her er sikkert 20 disker, men kun 5 bemannet på en dag som denne! Denne køen går utrolig sakte, og jeg vet ikke helt hvor lenge vi stod der, men minst 1 time. Det blir til slutt vår tur, og vi blir rebooket til 20:55 flighten.
Jaja.. Ny telefon til Italia, alle planer for dagen blir kansellerte og morgendagen replanlagt, med to forkortede møter.
Vi finner oss noe å spise, en ganske god pizza faktisk, med Becks til. Jeg blir med min kollega ut for å røyke et par ganger, og til vår store skrekk har det begynt å snø ganske tett igjen.
Rusler etterhvert gjennom security, og ut til gaten vår som er A02. Den ligger litt for seg selv, i enden av bygningen sammen med gate A01.
Det er lite aktivitet på gaten, kun en gjeng italienere som sitter og venter.
Klokke er vel nå i 19-20 tida, og det er ikke så mye annet å gjøre enn å vente. Det er heller ikke å mye aktivitet å se på utenfor vinduet ved denne gaten, bare et par A320 som står og snør ned.
Når klokka nærmer seg boardingtid, er det fortsatt ingen tegn til at noe skal skje ved gaten, men det bynner å bli en del folk der, mest Italienere. Etter hvert kommer det ny tid 21.35 på skjermen. En halvtime ekstra altså.
Ved gate A01 skal det gå en LH flight til Paris, denne har blitt utsatt med 30 min. intervaller lenge, tror den skulle ha gått i 16-17 tiden, og det er dårlig stemning der, med mange opprørte franskemenn. Tilslutt blir flighten også kansellert (p.g.a. været i Paris tror jeg), og gatepersonalet ber alle reisende om å gå til en servicedisk for å få hotell kuponger. Da klikker det for en gjeng franskmenn i 30 årsalderen, som banner og skriker til damen i gaten.
Det ender med at de drar derfra mens de høylytt roper Viva Air France!
Jeg håper bare vår flight ikke lider samme skjebne, men da klokka nærmer seg 21.30 blir det ny tid 22.15. Det er nå kommet bemanning også i vår gate, og det blir opplyst at forsinkelsen skyldes manglende crew, som skal komme inn med en annen forsinket flight. Jeg tenker med en gang at nå må de jo ha noe ledig crew fra den kansellerte Paris flighten, men det er visst ikke sånn det fungerer..

Leg 3:

Lufthansa
LH290
FRA-BLQ
09.12.10
Avgang(oppsatt): 20:55
Ankomst(oppsatt): 22:15
Boeing 737-500
D-ABIL
Sete 06E
Economy Class.

Rundt kl. 22.00 blir det annonsert at vi kan starte boarding.
Jaja det ser hvertfall ut som at vi skal komme oss avgårde. A02 er bussgate, og vi blir busset så langt vekk som det er mulig å komme på flyplassen tror jeg. Også nå kjører vi forbi masse fint å se på, bl.a. Qatar A332, Qantas B744 Wunala Dreaming, LH A388 og Türkish B773.
Vi parker ved LH's B737-500 D-ABIL «Memmingen». Men der blir vi stående... Etter ca 10 min kommer kapteinen inn i bussen, og beklager at vi blir stående, men de manglende crew medlemmer er ennå ikke kommet. De har derimot landet, og skal ikke være mange minutt unna, så han regner med vi kan boarde om 7-8 min. Dette ble lange 7-8 min, og vi ble stående som sild i tønne i den trange bussen i hverfall 30 min.
Når vi endelig blir sluppet ut, klikker det for en italiener, som lar sinnet gå ut over et crewmedlem, og mener han neste ble kvalt på bussen, og ber de bruke hodet neste gang...
også dette flyet virker godt vedlikeholdt, til tross for at det må begynne å dra på årene. Det er god benplass på rad 6, men midtsete, med folk på begge sider er jo ingen høydare. Var for trøtt til kikke på belegg, det virket forholdsvis fullt fremme i flyet, men alle fikk plass i en stappfull leddbuss...
Vi begynte snart å taxe, og kapteinen kom igjen på og beklaget forsinkelsen. Når vi kom bort til det som virket som cargo området, ble vi stående, og etter litt kom kapteinen igjen på høytaleren. Vi måtte avises, og var nr. 8 i køen...
Nå må jeg ha falt i søvn, for jeg fikk ikke med meg denne ventingen, eller avisingen, men våknet av at motorene ble ruset ved avgang. Klokka var da 23.30...
Også dette ble en begivenhetsløs flytur. Maten bestod av en plate Milka sjokolade, med valgfri drikke til. Ville nå prøve en Warstiner, men var for trøtt til å nyte den, og tror ikke jeg drakk den opp. Crewet var høflige, og hyggelige, men bar preg av at også de nok hadde hatt en lang dag og var slitne.
Etter litt under en time begynte vi nedstigningen over et bekmørkt Nord-Italia, og landet litt over 00.30. Også nå ble det bussing de få meterene inn til terminalen.
Koffertene kom kjapt, og hadde heldigvis kommet med på riktig flight.
Da var det bare en ca. 40min taxi tur igjen til den lille byen Imola, hvor vi skulle bo første natta og ha første møte dagen etterpå. Kl. 01:30, 21,5 time etter at jeg haddes tått opp, landet hodet på puta, og øynen gikk igjen få sekunder etterpå...

Fortsettelse følger...
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 00:58   #4
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Lufthansa Re: En reise med forviklinger

fortsettes her

Det ble et greit opphold i Italia, med hyggelige møter, og god mat og drikke på fredagskvelden. Det ble jo noe hektisk, og vi var vel ikke helt opplagte, men fikk litt ut av turen likevel.
Som sagt måtte vi jo se hva Bologna hadde å by på på fredagskvelden, så det ble noen øl, rødvin og grappa, og sent i seng også da, noe som vel ikke gav det beste utgangspunktet for returen heller. Været var under hele oppholdet fint, med sol og ca. 15 grader på dagen, og 2-5 grade på kvelden. Det var ingen snø her.
Da vi våknet om lørdagsmorgenen var formen slett ikke verst, og vi fikk tatt en runde i Bologna og kikket i litt butikker før vi satte kursen mot flyplassen. Fikk bl.a. Kjøpt meg en kilo god parmesanost, som er noe av det beste jeg vet...
Leg 4:

Air Dolomiti (for Lufthansa regional)
LH1873
BLQ-MUC
11.12.10
Avgang: 12:55
Ankomst: 14:05
Embraer ERJ-195
I-ADJK
Sete 18D
Economy Class.

Ankom flyplassen ca. 1,5 timer før avgang. Sjekket inn på en LH automat, og fikk levert bagasjen. Synes automatene til LH var noe kronglete, man mått stav etternavnet på alle reisende, og legge inn referansenummeret for hver passasjer... Det skulle visste også være mulig å skanne passet, men den funksjonen virket ikke.
Nesten ingen kø i security, så vi kom oss for inn i avgangshallen. BLQ er ikke verden største flyplass, men jeg ble litt imonert over hvor mange selskaper som flyr hit. Stort sett alle de store Europeiske, pluss div. Laveprisselskaper i tillegg til både Turkish Airlines, Royal Air Maroc og Air Arabia. BA, Air France, Alitalia, Meridiana, KLM og iberia hadde fly på bakken mens vi var der. I tillegg så jeg to eksemplarer av den heller snodige Piaggio Avanti businessprop.
Brukte ventetiden på en cappucino, samt kikket litt i det lille utvalget av butikker. Vi hadde bare ca. 1 time i MUC, så håpet det ikke skulle bli noen forsinkelser denne gang. Ca halvtimen før avgang så jeg flyet vår lande og taxe inn, en ERJ-195 fra Air dolomiti. Har prøvd dette selskapet en gang før på samme ruten, men da motsatt vei i en ATR 72. Dette skulle derimot bli min første tur i en jungeljet, noe jeg så frem til.
Ca. 10 min før oppsatt avgangstid, ble det boarding, og også nå var det bussing ut til flyet. BLQ har ingen air-bridges, og selv om det er korte avstander er det alltid bussing. De vil vel ikke ha pax vandrende rundt på asfalten...
Flyet virket nytt og fint, og jeg må si jeg likte kabinen her mye bedre enn CRJ-900'n til SAS. Mye høyere under taket, samt den virket også bredere, og med store flotte vinduer. Det eneste som jeg ikke helt hadde sansen for var de grønn-turkise skinnsetene. De var gode å sitte i, men fargen er ikke helt min stil. Men det er jo det som er fargene til Air Dolomiti.
Ca. 10 min. etter rute begynte vi å bevege oss, og både cabin-crew og kapteinen beklaget voldsomt for forsinkelsen. De trodde derimot ikke at de kom til å klare å fly det inn, grunnet sterk motvind. Kort tid etter var vi i lufta, og det var slutt på Italia for denne gang.
Etter at setebelteskiltet var slått av kom crewet, som bestod av unge Italienske damer, rundt med vakumpakkede refreshment kluter. En liten stund etter var det servering, som bestod av en ciabatta, med urter og salami, samt valgfri drikke. Jeg slo til på et glass hvitvin, som var godt, men noe søtt for min smak. Ciabattaen var veldig god, faktisk den beste flymaten på denne turen, men størrelsen var ikke mye å skryte av, og jeg ble ikke veldig mett.
Etter litt kom vi inn over Alpene, og et flott skue åpenbarte seg under oss. Snødekte topper så langt man kunne se på begge sider.
I februar skal jeg ned på skitur til Alpene, vet ikke helt om jeg gleder eller gruer meg når jeg ser alle de høye toppene. Er ikke en veldig dreven slalom-kjører, og dette er noe annet enn Hovden i Aust-Agder..
Desverre varte det ikke lenge før vi tok igjen skyene, og resten av turen var det ingenting å se av bakken under oss.
Startet etterhvert nedstigningen og kom inn over et lett snødekt München. Tok bakken ca. 10 min etter rute som forventet, og taxet enda en gang til remote parkering, og igjen ble det bussing inn til Terminalen, som ligger et godt stykke derfra. Det virker nesten som man er ute på motorveien, da bussen kjører under noen taxe/rullebaner, og det er et skikkelig veisystem, med skilter, og kjørefelter hver vei... Ankom terminalen etter kort tid, og da var det bare å finne ut hvor neste fly skulle gå i fra og sette kursen dit.

Fortsettelse følger...
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 01:06   #5
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
SAS Re: En reise med forviklinger

Leg 5:

Lufthansa City Line (for Lufthansa regional)
LH2454
MUC-OSL
11.12.10
Avgang: 15:15
Ankomst: 17:30
Embraer ERJ-195
D-AEBD
Sete 15E
Economy Class.

Oslo flighten skulle gå fra gate G10, og vi tok bena fatt, det var et godt stykke å gå, men vi hadde ikke dårlig tid. Hadde derimot lyst å kikke litt i noen butikker etter noen gaver til konene hjemme. Merkelig nok var det en liten kombinert gave/taxfree butikk rett ved gaten, og noen smykker og litt tysk sjokolda ble kjøpt. Lurte også på en flaske whiskey, men ombestmete meg i siste liten, da jeg ikke gadd å dra på den, og heller ville ta det på OSL. Det angrer jeg ikke på, da den samme flasken va ca. 50 lappen billigere på OSL.
Ble ganske snart tid for boarding, og denne gang stod flyet på gate med air-bridge. Det var dermed bare å tusle ombord, og nok en gang var det en ERJ-195 vi skulle ut å fly med. Bortsett fra fargene, var den selvfølgelig helt lik den forrige, og virket ny og fresh. Den virket litt inneklemt der den stod, da det på begge sider stod A340-600'er fra LH.
Avgang på tid denne gang, og taxet ut til rullebanen. Det lå snø på bakken, men ingenting i luften, så vi slapp avising, og kom oss kjapt i luften. Hele MUC virket ganske stille denne grå lørdags ettermiddagen, og det var lite aktivitet å se.
Dette var det lengste legget på turen, og var en hendelsesløs og ganske kjedelig flytur. Tok meg denne gang en Warsteiner igjen, som ble servert fra glassflaske, men ikke de vanlige høye falskene, men istedet en som lignet mer på en «vanlig» norsk ølflaske. Maten bestod av ett rundstykke med noe uidentifisert grønn guffe på. Tror det var noe basilikum-skinke-majones-ost aktig, men er ikke sikker, og det var ikke direkte godt. Tror mange takke nei, for crewet kom rundt og tilbydde en andre servering, men denne stod jeg over.
Resten av flyturen var helt begivenhetsløs, og det ble etterhvert mørkt. Også denne gang ble det opplyst at det var mye motvind, og vi landet etterhvert noen minutter etter skjema. På OSL var det også stille forruten armadaen av gulblinkende brøytebiler som kjørte rundt i formasjon. Tror ikke det snødde, men det blåste sterkt, noe som gjorde at snøen likevel la seg på taxebaner og oppstillingsplasser. Vi taxet helt rundt både innland og utlandsdelen, og parkerte på den innerste gaten etter at man har rundet «hjørnet» på utland. Også her hadde vi bare en time, eller litt under siden vi var noen min. sene, så vi skyndet oss litt, så vi skulle få tid til litt tax-free handling, før vi måtte hente baggasjen og ta gjennom tollen. Irriterende det der når man kommer utenlands fra, men BLQ-CPH ruta til SAS går ikke på lørdager, så dermed måtte vi via OSL.


Leg 6:

Scandinavian Airlines
SK225
OSL-KRS
11.12.10
Avgang: 18:30
Ankomst: 19:15
Boeing 737-700
LN-RRN
Sete 22D
Economy Class

Etter litt turbo-shopping, henting av baggasje, gjennom tollen, levering av baggasje, og gjennom security var det bare å sette kursen rett mot gaten. Security tok sin tid grunnet en hel haug med det jeg tror var nederlandske håndballjenter, med all verdens sportbagger og håndvesker ++. De hadde da også både kremer og drikkeflasker som de prøvde å ta med, men motvillig og til store protester måtte gi fra seg.
Det var helt dødt på gaten når vi ankomm, kun ei bak skranka som stod i telefon, og selv om hun så oss gjorde hun ingen tegn til å ta seg av oss før hun var ferdig i telefonen.
Men vi kom da med som de to siste tror jeg, og fant plassene våre langt bak på rad 22. Tenker det var belegg på rundt 70% på denne 737-700 flighten. Kort tid etter at vi hadde satt oss begynte vi å bevege oss, og taxet ut til deice for å bli spylt litt. Her ble vi stående ved siden av ERJ'en til LH som vi akkurat hadde ankommet med.
Noen minutter for sent tok vi av, og startet den korte turen ned til KRS.
Også dette ble en begivenhetsløs tur. Crewet hadde en runde med tralla, men jeg kjøpte ikke noe, og kaffe fristet ikke såpass sent. Er ingen stor tedrikker heller.
Det er ikke mange minuttene man er på cruise på denne strekningen, som nok er den jeg har flydd flest ganger i mitt liv, med både Braathens/Braathens SAFE, SAS Braathens, SAS og Norwegian.
Startet innflyvingen og landet på rute i KRS.
Vi kom oss inn i terminalen for egen maskin (ingen air-bridges eller bussing på KRS) og ventet på baggasjen. Kikket litt på den flotte samlingen av modellfly de har her mens vi ventet. Så var det bare å betale for parkering, og sette snuten hjemover mot Grimstad igjen. Heldigvis hadde hjemturen gått som smurt uten noen forviklinger slik som på turen ned.

Konklusjon:

Det ble kanskje mye klaging i denne TR'en, men stemninga var ikke akkurat på topp på vei ned, og vi følte det meste som kunne gå galt gjorde det. Som flygal har jeg vanligvis ikke noe imot omrutinger, og overaskelses-flyturer, men dette ble i meste laget. Særlig når vi mistet så mye av tiden til å gjøre det vi var på tur for. Synes servicen til SAS var direkte elendig. Først å kun sende ut en SMS med info om at flyet er kansellert, uten mere info. De kunne i det minste ha oppgitt telefonnummeret sitt i SMS'en slik at man kunne ringe og høre hva som skulle skje. Ikke alle som kan dette utenatt, eller har tilgang til internett. Damen jeg etterhvert snakket med i telefon, var også både sur og lite hjelpsom. Har i etterkant tenkt at det kan jo hende hun hadde fått noen indikasjoner om at det skulle bli kaos på FRA, og at det var derfor hun ikke ville booke oss dit, men jeg vet ikke.. Det virket hvertfall som hun på død og liv skulle beholde oss på en SAS flight, og ikke ville sende oss med LH eller andre Star selskaper, og hvertfall ikke med KLM, som nok hadde hatt det beste alternativet. At vi var blitt booket om til LH's rute via FRA likevel var jo greit, men hadde hun bare sagt det på telefon, hadde jeg sluppet å ligge å bekymre meg, og kanskje fått sovet litt bedre.
Jeg synes jo også det er merkelig å kansellere et fly ca. 12 timer før avgang p.g.a. teknisk? Det burde jo være mulig å prøve å fikse, eller skaffe et erstatningsfly på denne tiden.
Ikke vet jeg, men det er jo lett å undre på om det ikke var dårlig belegg som var årsaken...

Liten sammenligning av flyselskapene på turen:

I luften hadde alle god service, men ingen hadde det lille ekstra. Maten til LH var en stor skuffelse, og jeg hadde faktisk heller betalt noen kroner for noe litt mere apetittelig. Gratis øl/vin/annen drikke trekker klart opp, og på to av flightene hadde jeg både øl/vin og kaffe og fikk fortsatt spørsmål om det var noe mer jeg ønsket. Frokostpakken til SAS var helt ok, men ikke akkurat noe å hoppe i taket for. At den koster penger er ikke noen big deal, men synes jo det er litt rart at SAS tar betalt for absolutt alt, når de fleste andre har gratis mat og drikke, selv om maten ikke alltid er så mye å skryte av.
Kanskje gratis drikke, og kjøp av mat hadde vært en fin kombinasjon?
Air Dolomiti kjører samme konsept som Lufthansa, men maten her holdt bedre standard. De hadde også et veldig fint fly, og blide flyvertinner.
Jeg tor derfor de blir vinnere av denne, men det er ikke store forskjeller.

Det var det! Takk for at du gadd å lese!
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 02:25   #6
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: En reise med forviklinger

Flott rapport! Satt meg godt inn i situasjonen så ikke nødvendig med bilder.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 03:19   #7
Islending
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 854
Default Re: En reise med forviklinger

Enig med posthuman her! Bra skrevet, og lett å sette seg inn i. Ser frem til nye TR's!
__________________
Islending is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 07:44   #8
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: En reise med forviklinger

Enig med de to over meg her. Flott lesning. Glad det ikke var meg som skulle til Bologna akkurat den dagen der.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 15:31   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: En reise med forviklinger

Takk for detaljert og fin rapport!

Jeg hadde nok også klaget på en kollega som forsov seg, røyker og snorker...:

Ellers er jo det greit å få en påminnelse om at SAS ikke alltid yter perfekt service.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 15:39   #10
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: En reise med forviklinger

Takker for rapporten, flott lesning.
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 15:44   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: En reise med forviklinger

Mye dårlig service som beskrives i denne rapporten - virker som en rimelig slitsom tur. Det hadde vært fint om du kunne dele opp avsnittene med hele mellomrom til nesten gang, så blir teksten lettere å lese! Takk for rapporten!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 12:12   #12
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: En reise med forviklinger

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 12:14   #13
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: En reise med forviklinger

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takk for detaljert og fin rapport!

Jeg hadde nok også klaget på en kollega som forsov seg, røyker og snorker...:

Ellers er jo det greit å få en påminnelse om at SAS ikke alltid yter perfekt service.
Hehe var vel ikke han som var den største klagesaken på denne turen men!
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 12:14   #14
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: En reise med forviklinger

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Mye dårlig service som beskrives i denne rapporten - virker som en rimelig slitsom tur. Det hadde vært fint om du kunne dele opp avsnittene med hele mellomrom til nesten gang, så blir teksten lettere å lese! Takk for rapporten!
Takk for tilbakemelding.. tas til etterretning...
Norwing is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK4789 12. jli 2013. Reise med litt forviklinger. Wig-wag Reiseforum 11 17-07-2013 12:30
Palawan, El Nido Resort med store forviklinger SQ 777 TripReports 4 05-11-2012 17:55
Brusseltur med litt forviklinger hanswest TripReports 2 11-01-2012 13:25
God mandag morgen? (A380-tur med forviklinger?) LN-MOW Flyforum 21 14-09-2010 00:08
En tech med forviklinger på AES torsdag? LN-KGL Flyforum 0 06-01-2006 01:50


All times are GMT +2. The time now is 04:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.