Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2010, 01:00   #1
LN-EBA
ScanFlyer Blue
 
LN-EBA's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Jessheim
Posts: 107
Star Alliance OSL-NYC med Star Alliance

Hei,

Da kommer min første tripreport, håper den faller i smak.

Route OSL-ZHR-JFKEWR-DUS-OSL
Class: Economy
Date of departure: 25/2-10.
Date of return: 01/3-10.
Type of aircrafts: A319, A330-300, CRJ-200.
Pax: LN-EBA & LN-JAV

Hele turen starter med et funn av billetter til John Mayer på Ebay til en svært fornuftig pris. Konserten skulle holdes på Madison Square Garden NYC . På tidligere turer over dammen har både undertegnede samt LN-JAV benyttes seg i størst grad av CO da dette er noe tidsbesparende, gode flytider og stort sett gode priser. Men denne gangen slo fornuften inn prismessig samt lysten til å prøve en ny rute. Etter en rask tur innom www.wideroe.no (anbefales) fant vi raskt ut at LX på tur og LH på retur måtte være et klokt valg. Hilton Times Square ble hotellet da vi har benyttet dette flere ganger før (her betaler du ca 2000-3000 NOK for et dbl.rom pr natt u/frokost, noe dyrere enn hva du kan få men ut ifra standarden, beliggenheten og servicen er det verd noen hundrelapper ekstra). Transport fra flyplassen ble bestilt som alltid hos Limores.net (Amerikansk selskap som utfører limousin transport i de største byene i USA, interessant at det faktisk er billigere å leie seg en privat SUV enn å ta taxi fra for eksempel EWR til NYC. Koster ca 100 USD en vei med SUV).
Alt er på plass og turen starter:

OSL-ZHR A319:
Onsdag morgen, innsjekk går raskt og enkelt i Business skranken hos Swiss, da LN-JAV innehaver Star Alliance Gold er alt så mye enklere. Vel gjennom alle formalitetene gikk turen til SAS Loungen da vi hadde satt av god tid før avgang til en bedre frokost og dagens aviser der. Som forventet på en onsdag morgen var det stille og rolig og som alltid et godt utvalg av mat, snack og drikke. Etter en rask sjekk på nettet fant vi fort ut at flyet var på tiden og beveget oss til gate for boarding. Nesten full maskin, noe ledig på business. Overraskende god benplass (har nok får mange timer i Norwegian sine 737-300). Kapteinen informerte raskt om flytiden på ca 1:50 og gode flyforhold. Vel airborne på tiden ble det servert en enkelt frokost inkl. kaffe, te, juice. Selv falt det på en flaske rødvin til maten tross klokkeslettet, er jo på tur. Svært positivt at alt var inkludert av drikke og mat.

Cruise mot Zurich


Vi touchet litt før schedule i Zurich. Med ca 50 min transit anså vi det som og ikke å stresse gjennom flyplassen men her tok vi til dels feil. En godt og vel 15 min med gange før intern tog over til ny terminal, ny security og registrering for reise til US. Vel på plass i flyet ca 5-10 min før avgang.

ZHR-JFK A330-300
Det viste seg at også denne maskinen nesten var full booket. Rask info fra cockpit om gode flyforhold og en flytid på 8:30 timer. Den noe ekstra flytiden skyldes ATC streik i Frankrike så flightplan måtte endres til et noe mer nordgående luftrom ut av Europa. Først og fremst må Swiss berømmes for deres fantastiske Recaro seter og gode benplass. Det positivet inntrykket ble også sterkt påvirket av at flyet kun var 4 uker gammelt. Drikkevarer ble tidlig servert, undertegnede fortsatte med rødvinen mens LN-JAV derimot gikk for en forfriskende Gin Tonic. På menyen sto valget mellom en form for kyllingrett eller vegetar. Har erfaring med at kylling som generelt serveres på fly har en tendens til å være ganske så tørr så tok sjansen på vegetar til en forandring. Dessverre scoret de ikke høyt på listen her. Generelt svært god service og timing hos crewet for alle serveringene underveis.

Swiss A330 Economy


Klare for pushback


En noe skuffende meal


Etter vel 8 timer startet vi descend mot JFK og cockpit melde om skyet og tett snøvær. Etter å ha sirklet i godt og vel 20 min touchet vi i US. Skal sies at været trygt kunne sies å være dårlig, et overraskende kraftig snøfall rammet flyplassen og vi gjorde oss opp en mening om at vi hadde vært heldig som fikk lande så raskt. Etter 2 timer i kø hos immigration og bagasjen plukket opp like hel gikk turen til The Big Apple.

Været på JFK kunne ikke sies å være like bra som på andre siden av dammen


Swiss hadde hele 3stk A330 stående på JFK denne dagen:


EWR-DUS A330-300
Dagen for hjemreise kom som den alltid gjør og også denne dagen hadde vi beregnet god tid slik at vi kunne benytte noen timer i loungen. Star Alliance loungen på EWR opereres av LH og har et godt tilbud på drikkevarer samt snacks men lite fast føde. Viste seg i ettertid at en faktisk kan bestille mat (free of charge) der, noen som kan bekrefte?



Loungen fylte seg raskt opp da LH og SK har flere flighter på kveldstid og smekk fult var det når vi beveget oss mot gaten. En rask boarding ble gjennomført og vi pushet på tid. Har erfaring med mye taxekø fra EWR på ettermiddag/kveldstid men denne gangen var vi airborn i løpet av 15-20 min. Vi ble også her raskt informert om at vi kunne vente 7t flytid og noe turbulens de nærmeste 3 timene. Kort tid etter avgang begynte serveringen og stort sett det samme var å tilby av mat som på turen til. Mindre benplass her enn hos LX og et noe mer begrenset utvalg av InFlight entertainement.



Lufthansa A330 Economy


Landet på rutetid i Dusseldorf i tett tåke.
Ved ankomst gikk det raskt gjennom security og til ny gate. Ca 40 min transit noe som var mer enn nok da klokken ikke var mer enn 06:30. Vi ble busset ut til CRJ-200 som skulle ta oss til OSL. Skulle bli min første tur med 200 versjonen så det var med spenning vi boardet. Vel på plass i det jeg i ettertid må si å være en maskin hvor komfort definitivt ikke står i høysetet pushet vi 15 min forsinket. Kun 1 cabincrew om bord i disse men det hold i massevis. Enkelt frokost ble servert. Vi fløy raskt inn igjen forsinkelsen og landet på 01R OSL litt før tiden.

Lufthansa CRJ200





Positivt:
Swiss sin service, seter og Inflight entertainement var utmerket.
God informasjon om flytid og værforhold hos begge selskaper var svært god.
Gode flytider, priser og ”value for money” hos Swiss.
Loungen på OSL og EWR.

Negativt:
Noe kort transfertid i Zurich på turen til.
Svært lang immigration ventetid på JFK, her EWR svært raskere selv på samme tid av døgnet.
Et noe stusselig tilbud av filmer, serier, musikk etc. hos Lufthansa.
Lite Eurobonuspoeng å tjene så lenge du flyr economy.
Lufthansa sin CRJ-200 er svært komfortabel å fly med rent teknisk (støymessig etc) men skuffet stort på komfort og seating. (Vet at dette er en ”kort distanse maskin” men lavt under taket svært dårlig benplass på grensen til det utholdelige for mitt vedkommende).
__________________
EBS/*A Silver
"Folk reiser for å lære. De fleste av dem burde lære å reise før de starter"
LN-EBA is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2010, 02:53   #2
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: OSL-NYC med Star Alliance

spennende lesning :-)
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2010, 09:16   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: OSL-NYC med Star Alliance

Tusen takk, fortsett med dette...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2010, 10:04   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: OSL-NYC med Star Alliance

Flott rapport og ser det er flere enn meg som er fornøyd med Swiss

Når det gjelder deres A319 som de bruker på OSL så er benplassen god på de 16 første radene, mens bak der er det svært trangt. Så trikset er å ikke havne helt bak
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 21:06   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: OSL-NYC med Star Alliance

Kanskje Swiss burde overtatt det fengende slagordet til moderselskapet Lufthana "There`s no better way to fly" (?)
LH økonomiklasse på IC er ihvertfall ikke noe "better way to fly"!

Takker for den fine rapporten
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 21:23   #6
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: OSL-NYC med Star Alliance

Takker for flott rapport.. Alltid kjekt med rapport fra mitt favorittselskap SWISS..
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 22:11   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: OSL-NYC med Star Alliance

Takk for flott rapport - det er glimrende å fly via Düsseldorf på vei over Atlanteren, men jeg synes kanskje det blir litt langt å fly helt ned til Zürich til USA.

Loungen i Newark er for øvrig ikke en Star Alliance-lounge, men én SAS Business Lounge og én Lufthansa Senator Lounge.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL OSL United 757 Star alliance livery 23.02 RJon Spotteralerts 0 23-02-2015 10:23
One World, Sky Team og Star Alliance, OSL 7/3-13. TKDahl Bilder & foto 2 09-03-2013 14:10
OY-KHE Star Alliance til Osl? adressa Småprat 2 29-01-2013 17:28
OSL-RIO med Star Alliance? SudCaravelle Reiseforum 14 14-04-2011 22:25
Bilder fra OSL 02.05.10 med Germania, Continental Star Alliance m.m LN-KRF Bilder & foto 15 03-05-2010 23:38


All times are GMT +2. The time now is 00:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.