Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2017, 16:20   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Secondary inspection på Newark

Denne "tripreporten" blir naturlig nok uten bilder men jeg håper ingen kommer dit.

Først kom jeg til immigration hvor det var ca null kø, han tok og spurte de rutinespørsmålene alle får, purpose of your stay hvor lenge jeg skal være her osv. Så spurte han hva jeg gjorde i Iran og hva jeg jobba med. Han var ikke fornøyd og gav passet til en annen fyr og jeg ble henvist inn på secondary rommet som på dette tidspunktet var rimelig tomt. Etter 5-10 minutter ble jeg kalt frem og de samme spørsmålene på primærpunktet ble stil på nytt (som en slags "check in" i secondary, var ihvartfall omvisning for et par nytilsatte der tror jeg og de sa det). Det virket som dette var standard prosedyre. For noen var det det og fikk stempel og ut. Noen pass var også amerikanske så de ble selvsagt sluppet inn. Men han var ikke helt fornøyd han heller og her ble mobiltelefonen min også beslaglagt og jeg ble bedt om å vente.

Jeg aner ikke helt hvor mye jeg måtte vente her men jeg antar ca 45 min 1 time. Det var en tv i rommet som viste nyheter. Det kom også stadig flere inn i rommet. Og jeg ventet og jeg ventet. Tilslutt så jeg en fyr som tok kopi av passet mitt bak skrankene og et par minutter etter det ble jeg kalt og vi gikk til et intervjurom. Her la jeg frem hva jeg skulle gjøre, hva jeg gjorde i Iran, hvor jeg har reist ellers og hva jeg gjorde på alle forskjellige reiser. Han var selvsagt mest opptatt av de russiske og kinesiske visumene. Jeg forklarte også hvorfor jeg bare fikk 5 dagers visum til Kina og at det hang sammen med Norges dårlige forhold til Kina, jeg var jo tross alt der bare en langhelg.

Videre spurte han meg om jeg hadde hatt problemer i noe annet land, måtte jo svare ja at jeg fikk passet frastjelt i Malaysia, men at det selvsagt ble anmeldt til politiet og meldt tapt til norske myndigheter. Han tok også en titt i sekken min og kom frem til at det ikke var noe suspekt der - bare standard reiseting. Her fikk jeg også tilbake mobilen min og ble bedt om å sette meg ned og jeg hørte litt at de telefonerte om Norwegian customer *mitt navn*.

Her ventet jeg enda 30-40 minutter og jeg begynte her å bli bekymret... Jeg ble kalt inn på et nytt intervju, denne gangen med to fra CBP. Han sa vi ikke trengte å gjenta alt fra det forrige intervjuet, han ønsket bare en bekreftelse på opplysningnene. Underveis så hørte jeg fra det nærmeste intervjurommet at det var en person som hadde jobbet i USA i 6 måneder. Tipper hun ble sendt på første fly hjem. Etter 10 minutter med de to intervjuerne ble jeg bedt om å sette meg ned i venterommet på nytt. Her ble det stilt mer rutinespørsmål også om jeg brukte narkotika eller noe sånt. Det gjør jeg ikke.

Her disktuerte de ytterligere 10 minutter bak disken. Men så så jeg tilslutt at han stemplet passet mitt og kalte meg frem til disken og vis tollskjemaet til fyren ved utgangen og sa de hadde vurdert alt og at de kom frem til at jeg var en genuin turist med litt sære reisevaner. De var forsåvidt hyggelige nok. Antar at jeg var der i litt over to timer tilsammen og jeg ble stemplet inn for 6 måender også.

Etter det vandret jeg blid og fornøyd igjennom tollen som ikke hadde noe å utsette på meg og tok Airtrain til Terminal C for neste flyging til Atlanta. Fikk også ordna nytt boardingkort i transfer disken da jeg hadde klart å ødelegge det SAS gav meg. TSA kontrollen gikk fint, bortsett fra at jeg hadde glemt en vannflaske der, den ble beslaglagt som slike ting blir nå til dags. At flyet til Atlanta ble to timer forsinka gjorde ingenting, mer tid til øl. På UA flygningen sovnet jeg, antagelig pga jeg var helt kjørt på det tidspunktet. Ba om en Cola fra serveringsvogna, drakk den opp og sov mer.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2017, 16:46   #2
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Secondary inspection på Newark

Andre med sære reisevaner som har blitt stoppet og undersøkt nøye...?
Jeg fikk bare 3. Grads forhør en gang, i Amsterdam, men dem var mere intresert i kofferten enn i meg, den fikk dog gjennomgå (

Mye krøll, forhør og køer for å reise som pax til Saudi, men har vel ellers vært heldig.
Skjønt en gang reiste jeg til Ghana uten visum. Det ble mye te-drikking og forhandlinger i bakrommet før man ble satt fri.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2017, 16:59   #3
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Secondary inspection på Newark

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
jeg var en genuin turist med litt sære reisevaner. De var forsåvidt hyggelige nok. Antar at jeg var der i litt over to timer tilsammen og jeg ble stemplet inn for 6 måender også.
Intressant,
jag hoppas slippa sånt här för men det är intressant att höra andras upplevelser.

Var de hyggliga hela tiden eller var det några good cop/bad cop-typer också?
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2017, 17:33   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Secondary inspection på Newark

Er man 'rik, hvit og vellykket' er det sjelden noe problem. Hadde blitt foret med mange skrekkhistorier da jeg skulle levere pakka med dokumenter på Newark da jeg skulle få meg grønt kort. Ble sendt til Secondary, dratt inn på et siderom, stemple stemple, høyrelabben i været og var nede i hallen før kofferten min.

Tel Aviv er imidlertid en annen historie .. Aldri mer dit hvis jeg kan unngå det.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2017, 17:50   #5
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Secondary inspection på Newark

Jeg har selv vært i secondary 2 ganger på Newark. Selve kontrollen gikk rask, men det var 25 minutter ventetid. De lurte på hvorfor jeg hadde stempel fra FAE. Videre lurte de på hvordan økonomien var, om jeg hadde penger nok til reisen. Så spurte de om faste inntekter (jobb, skole, etc). Fikk så beskjed om å sette meg i hallen igjen. Satt og ventet rundt 5 minutter før de kom med passet og sa jeg kunne gå ut døra. Fikk også tolldeklarasjonen påskrevet og leverte den på vei ut.

4 mnd senere ble jeg henvist til secondary igjen, tok heisen opp og satte meg ned. Var ikke kø og ble hentet nesten med en gang. Han lurte på hvor jeg skulle, om jeg kjente noen i San Francisco (som var destinasjon). Han kunne også se at jeg var stoppet sist gang og lurte bare på om det jeg sa sist forsatt stemte.
Sa ja og fikk stempel og kunne gå. Totalt tok det under 10 minutter denne gangen. Han sa også at han kunne se at jeg kun var korte turer i USA og at det ikke var noen problem. Vært i USA flere ganger etter dette og ikke blitt stoppet siden.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2017, 18:48   #6
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Secondary inspection på Newark

Frister ikke stort å reise til USA nå for tiden nei.

Var jo godt at trådstarter kom seg gjennom til slutt.

Har opplevd secondary for en del år siden i USA og fikk vite at det var fordi jeg hadde nyutstedt pass og jeg måtte forklare hvorfor. Forklarte at mitt forrige pass ikke var maskinlesbart og at jeg derfor trengte nytt. Okei sa fyren, glemte å utføre iris/fingeravtrykk og ønsket meg velkommen.

Har også opplevd secondary i New Zealand. At jeg kom som turist og bare skulle være der i to netter var i følge fyren svært underlig. Gikk gjennom hele repertoaret av spørsmål og ble deretter ønsket velkommen.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2017, 18:52   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Secondary inspection på Newark

Jøsses, det hørtes ut som en strevsom opplevelse. Håper resten av reisen blir bedre.

Husk å drikke masse Cola i Atlanta. Husk også å ikke bli ranet og sånt.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2017, 21:02   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Secondary inspection på Newark

Fruen, som alltid gått først i immigration i USA, hadde ofte problem med avlesning av fingeravtrykk ( ikke lett å se , fotografere ) for noen aår siden.

I Memphis med NW fra AMS ble hun kalt inn til secondary , men raskt ut igjen uten særlig spørsmål. Nå om dagen null problem.

MEN, i Delhi tenker man annerledes .

Mars i fjor var det også et styr med hennes fingeravtrykk. Agenten ga opp , ristet på hodet og sendte henne inn.

Min tur, gadd ikke prøve mine og vinket meg inn... Sånn skal det være...

Last edited by SQ 777; 04-02-2017 at 21:07.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2017, 21:32   #9
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Secondary inspection på Newark

Hva gjenom immigration på EWR forrige fredag. Han reagerte som vanlig på at jeg hadde visum og stilte et par spørsmål hvor min tur til Iran kom opp. Etter et par spørsmål slap jeg raskt gjennom.

Eneste gang jeg har blitt tatt til side for secondary var i Toronto. De var ikke vant til at folk kom på helgetur fra Europa. Det tok litt over en halvtime og de lurte veldig på hvordan jeg kunne ha en skikkelig jobb uten å ha med visittkort. At mange ikke lengere brukte visittkort og at jeg uansett var på et privat tur hadde de vansker med å ta inn.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2017, 05:39   #10
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Secondary inspection på Newark

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Er man 'rik, hvit og vellykket' er det sjelden noe problem. Hadde blitt foret med mange skrekkhistorier da jeg skulle levere pakka med dokumenter på Newark da jeg skulle få meg grønt kort. Ble sendt til Secondary, dratt inn på et siderom, stemple stemple, høyrelabben i været og var nede i hallen før kofferten min.

Tel Aviv er imidlertid en annen historie .. Aldri mer dit hvis jeg kan unngå det.
Såvidt jeg har skjønt er vel secondary normalen om man kommer med immigrant visa. Antagelig kun for å prosessere papirarbeid på en effektiv måte og som du sier stempler og atter stempler. Og Tel Aviv - enig. Det får Usa til å blekne...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2017, 10:15   #11
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Secondary inspection på Newark

Det er en grunn til at hjerte mitt pumper ekstra hardt når jeg står i kø hos CBP Jeg som har hele passe mitt fullt av suspekte lands stempler. Ingen fra de 7 landene men Nord Korea er dog i passet mitt...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2017, 14:21   #12
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Secondary inspection på Newark

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Såvidt jeg har skjønt er vel secondary normalen om man kommer med immigrant visa. Antagelig kun for å prosessere papirarbeid på en effektiv måte og som du sier stempler og atter stempler. Og Tel Aviv - enig. Det får Usa til å blekne...
Har begrenset statistiks grunnlag med 1 gang til Tel Aviv og 2 ganger på besøk i Canada (og 2 transit), men jeg opplever Canada som mye tregere og omstendig å komme inn i enn Israel. USA er jo nesten ingenting...
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2017, 14:46   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Secondary inspection på Newark

Komme INN i Israel er greit. Det er UT som er problemet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2017, 16:54   #14
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Secondary inspection på Newark

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Komme INN i Israel er greit. Det er UT som er problemet.
Er det som er paradoksalt med TLV... INN er lettere enn UT... Jeg ville jo tro at de ønsket deg dit pepperen gror....
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2017, 19:25   #15
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Secondary inspection på Newark

Jeg skal til New York i september og må innrømme at etter å ha lest diverse "skrekkhistorier" fra immigration smågruer jeg meg litt. "Secondary" høres ikke spesielt hyggelig ut... Jeg har ikke mange stempler i passet, bare fra Sør-Afrika og UAE - kan sistnevnte by på problemer selv om det ikke er på lista til Trump? Var i Dubai to ganger med ca 6 uker i mellom i fjor.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2017, 19:37   #16
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Secondary inspection på Newark

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har begrenset statistiks grunnlag med 1 gang til Tel Aviv og 2 ganger på besøk i Canada (og 2 transit), men jeg opplever Canada som mye tregere og omstendig å komme inn i enn Israel. USA er jo nesten ingenting...
Tja, inn i Israel er greit - det er ut man sliter selv om man snakker hebraisk. Og har man vært i "kontakt" med palestinere er det et sant h@@@@.

Inn og ut av Canada har jeg aldri opplevd noe problem hverken med omstendlighet eller hastighet. Det være seg på flyplass eller grenseovergang. Til USA er alltid litt mer tidkrevende.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2017, 00:24   #17
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Secondary inspection på Newark

Quote:
Originally Posted by Millemor View Post
Jeg skal til New York i september og må innrømme at etter å ha lest diverse "skrekkhistorier" fra immigration smågruer jeg meg litt. "Secondary" høres ikke spesielt hyggelig ut... Jeg har ikke mange stempler i passet, bare fra Sør-Afrika og UAE - kan sistnevnte by på problemer selv om det ikke er på lista til Trump? Var i Dubai to ganger med ca 6 uker i mellom i fjor.
Jeg ble bare spurt hva jeg hadde gjort i UAE (ferie). De var ikke så veldig interessert i det. Syntes ikke du burde grue deg, sjansen for å komme i secondary er ganske liten. Og ender du opp der er det ikke verdens undergang selv om det kan være lang ventetid.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2017, 00:37   #18
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Secondary inspection på Newark

Donald Trump har uttalat sig på Twitter idag - igen:
Quote:
I have instructed Homeland Security to check people coming into our country VERY CAREFULLY. The courts are making the job very difficult!
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2017, 02:04   #19
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Secondary inspection på Newark

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Donald Trump har uttalat sig på Twitter idag - igen:
Tja, er ikke helt uenig med Trump, selv om jeg tror at han er en idiot og jeg stemte ikke for han, huttetu.
Mange muslimer som hater USA og som er Jihad idioter, derfor kommer dem for å gjøre faenskap, inkludert 9/11. (Var selv berørt av det og har sterke meninger om slike folk)

USA adverterer med å være "The Land of the Free".
Godt prinsipp, men bare tull, har bodd her i 35 år og følt byråkratiet på kroppen.
Dog, hvis man oppfører seg og ikke blir for grådig så er det bra land å bo i, men ikke vær fattig, da er det tøft å bo her.
Alle har dog muligheten for å komme seg opp hvis man har talent.
(Elon Musk, immigrant fra Syd Afrika og Kanada, for eksempel)

Hvis Muslimer kommer hit for et bedre liv, siden det er heller dårlig i Muslim landene, så har dem blitt velkommen, men mange som kjører Jihad for å hevne seg på nettopp USA, landet med roten til alt ondt, inkludert støtte til Israel og et par idiotiske Gulf kriger. Trump er vel skeptisk på slike, best å luke it alle da, men han glemte Saudi, der kom de fleste 9/11 morderne fra.

Hvis det går å omgjøre hjernevasking fra betente Muslimer så kan dem vel bare komme, men hatet til Vesten er inngrodd.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2017, 09:43   #20
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Re: Secondary inspection på Newark

Quote:
Originally Posted by Millemor View Post
Jeg har ikke mange stempler i passet, bare fra Sør-Afrika og UAE - kan sistnevnte by på problemer selv om det ikke er på lista til Trump? Var i Dubai to ganger med ca 6 uker i mellom i fjor.
Hadde helt nylig fin flyt gjennom med opptil flere av disse stemplene selv. Ikke tema overhodet.
Blubird is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK 908 (Newark-Oslo) returnerte til Newark? (31/07/2013) kimpe Småprat 20 07-08-2013 08:00
FAA requires inspection of 600 Boeing 737s sail4fun Flyforum 1 15-03-2010 14:21
Oslo-München-Newark-Boston-Newark-Düsseldorf-Oslo FlightDeck TripReports 18 10-02-2010 23:04
TSA inspection sk931 Flyforum 1 20-09-2008 19:13


All times are GMT +2. The time now is 22:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.