Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-06-2016, 15:56   #121
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,479
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Ok, men hvorfor og hvordan etterkrever de? Fløy dem søndag, og ingen flyvninger fremover - likevel vil de at jeg skal betale >_<
Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Det står i befordringsvilkårene til flyselskapene at passasjeren selv er ansvarlig og forpliktet til å betale tilleggsavgift for reisen, og når staten har gjort avgiften tilbakevirkende for reiser etter 1.juni så skjønner ikke jeg problemet, eller iallfall hva som må diskuteres.

Blir isåfall et dyrt prinsipp for deg om du velger å ikke betale en statlig vedlagt avgift (som flyselskapet er pålagt å kreve inn) når det går til inkasso. Uavhengig av hva enkelte her på forumet tror så blir nok ikke avgiften tatt inn på "frivillig" basis og jeg regner med at det er en backup-plan for innkreving dersom passasjeren ikke betaler purrefakturaen, kanskje kemneren får en liste å jobbe ut ifra?
Nå er jo petter380 en hyggelig fyr og siden jeg betalte NOK 90.00 I tillegg i for min reise i April med Norwegian som han Lasse sa at skulle gå til staten - men det er vi vel enige om at Lasse ikke sendte mine NOK 90.00 til Staten. Da kan jo de NOK 90.00 som Lasse ikke helt vet hva han gjøre med brukes av petter380 - slik blir alle fornøyd og inkasso, kemneren og Norwegian Colletions(tm) llc, inc. kan slippe å løpe etter petter ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 16:13   #122
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Norwegian Colletions(tm) llc, inc
Lindorff ...?? Oh the irony ..... (kun de eldre forumistene tar vel denne)
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 16:19   #123
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Det største problemet er at Norwegian gikk ut og sa de hadde hevet prisene for å ta høyde for avgiften. Samtidig får folk som har betalt 299kr til berlin beskjed om å betale 80kr ekstra, selv om samme tur forsatt koster 299kr.

Hvis jeg bestiller fra et selskap som hevder de har tatt høyde for avgiften så forventer jeg ikke krav på denne avgiften!
Det er mye rart fra Norwegian i denne saken, men 1) det er ikke noe nytt at priser endrer seg over tid, og 2) det er ingen automatikk i at prisene øker med like mye som avgiften er på (prisøkning har en negativ effekt på etterspørselen som gjør at en bedrift kan velge å påta seg noe av byrden selv).

Last edited by TOS; 30-06-2016 at 16:42.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 16:41   #124
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Lindorff ...?? Oh the irony ..... (kun de eldre forumistene tar vel denne)
Ringen er sluttet

Pinlig dårlig håndtert av Norwegian, denne saken.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 17:04   #125
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Nå er jeg riktignok ikke jurist, men den tolkningen din er jeg nå alikevel ikke helt sikker på. Rett nok står det eksplisitt at du som kunde kan kreve tilbakebetalt avgifter som myndighetene evt. skulle finne på å fjerne mellom bestillingstidspunkt og reisetidspunkt, mens ingenting er spesifikt nevnt andre veien. Derimot står det tydelig at "Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg." Ingenting om at avgiften må være vedtatt på tidspunktet for bestilling. Bare at du som kunde er ansvarlig for å betale myndighetspålagte avgifter tilknyttet din reise.

Så juridisk ser det jo faktisk ut til at Norwegian har sitt på det rene. PR- og omdømmemessig har de jo derimot et stort problem siden de gikk offentlig ut i media tidligere og sa at de økte prisene for å ta høyde for passasjeravgiften...
Nuvel...jeg hadde tolket dette slik at det var de gjeldende avgiftene den dagen jeg kjøpte billetten...ikke fikk jeg tilbud om kansellering heller etter at de kom med tilleggskrav. Så jeg vet ikke...
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 17:12   #126
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Det er en big deal for selskapet - 80/88 kroner ganget med noen tusen blir ganske mye til sammen Du hadde vel ikke synes det var greit å bare betale hvis et helt tilfeldig firma sendte deg og 10.000 andre en faktura på 80 kr for noe du egentlig ikke skulle betale for?

Husk også at avgiften faktisk ble vedtatt i desember. Da burde Norwegian (og andre) ha forberedt seg såpass at det bare var å trykke på en knapp når ikrafttredelsesdatoen ble kunngjort 19. mai. Når de allikevel ikke har klart å kreve inn avgiften etter at ikrafttredelsesdatoen ble kunngjort, så er det kun selskapet selv som kan lastes for å ikke ha forberedt seg tilstrekkelig til å kunne aktivere avgiften i sine systemer, og dermed er det ikke rimelig å belaste passasjerene for avgiften i ettertid.

For øvrig mener jeg det er rimelig at passasjerene betaler avgiften så lenge selskapet ikke var kjent med når avgiften skulle innføres da billetten ble bestilt – forutsatt at selskapet *i ettertid* av bestillingen har økt sine priser som følge av avgiften.
Har de ikke strengt tatt også faktisk økt billettprisen tidligere i år grunnet seteavgiften. Var masse om det i media litt tidligere at det faktisk ble gjort. Har man kjøpt billetten etter dette så bør man strengt tatt vise til at de faktisk alt har økt billettprisen med tanke på flyseteavgiften.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 17:50   #127
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Viktig å huske at seteavgiften er en spesifikk tax som skal være spesifisert i billetten. Når denne kommer etter at billetten er utstedt, blir dette vanskelig. Det er myndighetene som her har satt flyselskapene i en umulig situasjon.

Og siden den først ble offisiell i slutten av mai., kunne man heller ikke legge den inn som sådan før dette. At enkelte kommunikasjonsmedarbeidere ikke har klart å kommunisere dette ordentlig, er noe helt annet ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 17:57   #128
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Viktig å huske at seteavgiften er en spesifikk tax som skal være spesifisert i billetten. ....
Vel, hos DY er det ikke enkelt å se hvilke avgifter de tar, alt er samlet i en pott f.eks SVG-OSL, mens f.eks ved bestilling SVG-OSL-WAW så er og alt sammlet i en pott, men i tilleg kommer gebyr for gjennomgående reise
krølle is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 17:59   #129
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Gebyr for gjennomgående reise er et eget gebyr Norwegian tar, og har dermed ingenting å gjøre i samlebegrepet "skatter og avgifter".
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 18:00   #130
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Det står i befordringsvilkårene til flyselskapene at passasjeren selv er ansvarlig og forpliktet til å betale tilleggsavgift for reisen, og når staten har gjort avgiften tilbakevirkende for reiser etter 1.juni så skjønner ikke jeg problemet, eller iallfall hva som må diskuteres.

Blir isåfall et dyrt prinsipp for deg om du velger å ikke betale en statlig vedlagt avgift (som flyselskapet er pålagt å kreve inn) når det går til inkasso. Uavhengig av hva enkelte her på forumet tror så blir nok ikke avgiften tatt inn på "frivillig" basis og jeg regner med at det er en backup-plan for innkreving dersom passasjeren ikke betaler purrefakturaen, kanskje kemneren får en liste å jobbe ut ifra?

Har iallfall betalt avgiften(e) for de turene jeg skal på i år.
Ja, og den veien via kemneren blir sikkert lett å gå. Tviler på om kompisen min som har brukt sin billett allerede bryr seg om det.
Og her er vel litt av dilemmaet ( i alle fall for meg ) Hvordan vil de innkreve avgiften fra de som bestilte før og ferdig gjorde reisene sine etter, men før kravet dumpet ned i postkassen?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 18:05   #131
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Jeg er som mange andre prinsipielt mot denne såkalte miljøavgiften men jeg betaler likevel med glede da jeg forstår at jeg ikke kan laste reiseselskapet for en avgift de ufrivillig er påtvunget å kreve inn på vegne av staten. Vi bestilte forøvrig vår tur for nesten ett år siden.
Nåja...med tanke på navnet ditt ville det vel vært rart om du ikke gjorde det kanskje... Er ikke sikkert andre ser det på samme måten som det du gjør.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 18:16   #132
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

88 kroner for at en FRPer på tinget må svelge en kamel, helt klart verdt det!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 18:18   #133
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
88 kroner for at en FRPer på tinget må svelge en kamel, helt klart verdt det!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Greit for deg som har ræva full av gryn. Gratulerer med det. For andre familier er det en annen sak, det kan jeg si deg her og nå!
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 18:19   #134
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Vel, hos DY er det ikke enkelt å se hvilke avgifter de tar, alt er samlet i en pott f.eks SVG-OSL, mens f.eks ved bestilling SVG-OSL-WAW så er og alt sammlet i en pott, men i tilleg kommer gebyr for gjennomgående reise
Klikk på feltet. Ser de bare kaller det 'Flyplassavgifter'. Ikke bland dette sammen med selkapets egne tjenestegebyrer.

Skatter, avgifter og tillegg for gjennomgående reise utgjør
394 NOK
Flyplassavgift (inkl. mva.) utgjør 244 NOK
Tillegg for gjennomgående reise 150 NOK

Sannsynligvis er det spesifisert bedre i selve billettkvitteringen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 18:33   #135
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 339
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sannsynligvis er det spesifisert bedre i selve billettkvitteringen.
Det er kun Norwegian sine egne gebyrer (bagasje, sete, kredittkortgebyr osv.) som er spesifisert på kvitteringen, i tillegg til mva. Ingen spesifikasjon utover det av hva som er billettpris og hva som er skatter og avgifter.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 19:25   #136
erlendag
EBG,FBG,LH FTL,TK Elite
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 108
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Ref http://www.digi.no/artikler/visma-fo...a-papir/208789
koster det gjennomsnittlig ca 56 kroner for en bedrift å sende ut papirfaktura. Så her er det bare å gi Norwegian det de fortjener ved å vente på papirfaktura.
erlendag is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 19:28   #137
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

For å sette ting litt i perspektiv, så er noen artikler fra den gang APD ble økt i Storbritannia i 2007. Reaksjonene og hvordan flyselskapene absorberer eller ber kundene betale ytterligere gjenspeiler mye det samme som har skjedd her. APD har også etter dette økt jevnt og trutt, det er vel ikke usannsynlig at det samme skjer i Norge også.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6258213.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6320197.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6258327.stm
https://www.theguardian.com/business...ansportintheuk
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 20:45   #138
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by TommyL View Post
Greit for deg som har ræva full av gryn. Gratulerer med det. For andre familier er det en annen sak, det kan jeg si deg her og nå!
Haha, så heldig er jeg dog ikke, men takk uansett!

Uansett, til slutt ender vi opp med å betale avgiften, ved neste korsveg, det kan vi takke våre folkevalgte for!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 21:33   #139
415th Night Fighter Squad
Newcomer
 
415th Night Fighter Squad's Avatar
 
Join Date: Feb 2014
Location: SVG
Posts: 14
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Da var den ekstra miljøavgiften for hytteturen til Malaga betalt, men ikke med Bank Norwegian kortet mitt, men med SAS Amex.... som en liten protest....
415th Night Fighter Squad is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2016, 23:03   #140
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,833
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Mens Ryanair kjører på og trekker penger rett fra kortet med mindre man velger kansellere billetten

http://m.nettavisen.no/na24/passasje...423239978.html
Quote:
Beløpet blir trukket uten samtykke, dersom passasjerene ikke kansellerer turen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Plus billett hos andre selskaper (code-share m.v.) Ståle Reiseforum 83 13-01-2024 19:10
Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper SQ321 Småprat 16 24-01-2015 12:59
Eurobonus uttak med andre selskaper - erfaring? Rparker Reiseforum 1 09-05-2012 13:43
EuroBonus poeng andre selskaper? caddy Reiseforum 2 05-09-2010 20:45
LH reduserer award-F-muligheter for andre selskaper Discus Reiseforum 5 17-06-2010 21:45


All times are GMT +2. The time now is 20:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.