Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2010, 21:03   #1
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Hei, jeg har den siste tiden vært lysteknikker på Teatret Vårts oppsetning av Bjørnsons Over Æmne II. Vi har reist rundt til de videregående skolene i Møre og Romsdal og vist stykket til elevene, men oppi det hele ble vi, grunnet tidligere sammarbeid med Teater Astorka i Bratislava, invitert til å åpne deres Bjørnsonfestival med Over Æmne II. Reisen gikk tur/retur MOL-OSL-VIE med SAS og Austrian, utreise den 12. november, og hjemreise den 15., og det ble maxitaxi mellom Wien og Bratislava, som ligger ca en time fra hverandre. Her følger en bildereportasje fra reisen og oppholdet, alle bilder er tatt med mobilkamera og er uredigerte:

Utreise: For turen til Oslo skulle vi reise med SK4519 til Oslo, en 45-50 minutters reise. Innsjekk av bagasje gikk smertefritt, trass i mange kolli (rekvisitter, lysbord og annet utstyr de ikke hadde der nede), og det var bare å vente på flyet over en liten pris med 02. Ca en halvtime før avgangstid landet LN-BUC, en 737-500, og parkerte på stand 3. Ikke stort mer enn ti-femten minutter senere var jeg førstemann igjennom utgangen, og på vei mot flyet. Litt kjapp konversering med crewet, og jeg fikk skifte plass fra sete 7A til C/O


Backtracker rwy 07, en klar og fin vinterdag i Molde, vi er klarert for en right visual climb direkte mot radiofyret på Mesnali.


Jeg ble visst litt opphengt i flyvningen, og glemte å ta bilder under og etter avgang. Dette bildet er tatt over innlandet en plass, under descend


Vi er klarert dct SONER for en left circuit til rullebane 01R, og Gardermoen kan skimtes akkurat i kanten av tåkehavet. Etter litt fintenking spurte crewet om en visuell inflyvning, noe de fikk innvilget


Instrumentene mens vi er på downwind, på NAV-display ser man at vi har gått vekk fra ruta mot SONER, pga den visuelle innflyvningen, og ligger rett i rumpa på trafikk som har samme intensjoner som oss


Sving fra downwind til final så godt som fullført, og OSL skimtes rett forut


Mot vest var det pent vær, ingen skyer i sikte..


Mot øst derimot, var det en litt annen historie


Parkert på stand 23, vi takker for turen og beveger oss mot utenlandsterminalen

Turen videre gikk med Austrian Arrows (opperert av Tyrolean) til VIE, nærmere bestemt med OS336, en Fokker 70. Transit-tid var på ca 3 timer, så oppholdet gikk mest ut på å lytte til Gardermoen Ground på scanneren, en varm lunsj, og sudoku på telefonen. Grunnet en tur i siste liten på toalettet, og ti-femten minutter tidlig boarding, var jeg sisteman ombord i flyet, dog vel før rutetid. Ombord i flyet lirket jeg håndbagasjen på plass (det var trangt i hattehylla!), og smøg meg ned i setet mitt, 7A (samme sete som på forrige flight, nåja, booket sete i alle fall!). Glemte litt av å ta bilder på denne turen, men noe ble det.


Knyttnevetesten bestått, såvidt!


Til maten (som jeg glemte å ta bilde av, det var et helt ok smørbrød) ba jeg om en fanta, noe de ikke hadde, så jeg gikk for en lokal helt. Den smakte greit, litt som en blanding av Sprite og Villa.


Slik var utsikten over store deler av Europa


Vel nede på Vienna Airport, ganske pene disse Fokkerne!

Så fulgte en time med kjøring gjennom typisk østeuropeisk landskap, flatt og små hus i en klynge hist og her. Var såvidt vi fikk plass til ti mennesker, pluss sjåfør og bagasje i maxitaxien, men det gikk på et vis. Det bar rett på hotellet som lå fem minutter med bil fra Bratislava sentrum. Etter en kjapp utpakking møttes vi i resepsjonen og tok en taxi til sentrum. Dagen ble avsluttet med en god middag, og den lokale varianten av den obligatoriske reisepilsen, som smakte særs godt:


Fortsettelse følger
MFM is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 00:33   #2
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Da var vi ankommet Bratislava, og de neste tre dagene gikk hovedsakelig med til å jobbe rundt på teateret. På lørdag skulle vi spille "Rødt, Hvitt og Blått", det stykket de to teatrene har samarbeidet om før. Der gjorde jeg lite annet enn å hjelpe til med å rigge og rive, men med det veldig forskjellige utstyret tok det mesteparten av dagen uansett.


Denne sto utenfor teateret, ikke dum den!


Amfiet i salen, ikke en veldig stor sal, men pytt

Fredagen ble avsluttet med en snartur på resturang, og så tilbake på hotellet for en god nattesøvn.

Siden vi gjorde mesteparten av forberedelsene unna på fredag, hadde vi god tid på lørdag, da forestillingen ikke var før på kvelden. Jeg rakk å handle et par bukser, og deretter tok vi en tur rundt i byen for å leke turister. Så her følger et par turistbilder


Byens katedral, klokketårnet undergikk tydeligvis en oppussing


En bygate i den gamle bydelen, på vei opp mot borgen som ligger på byens høyeste punkt, noen titals meter over Donau (som renner rett gjennom byen)


Trappene som går den siste biten opp til selve borgen. Mobilkameraet mitt kunne ikke skyte vidt nok til å få med seg selve borgen.


Utsikt fra borgen mot Bratislava sentrum. Elva er Donau, og i tårnet over broa ligger en av byens bedre resturanter, ved navnet "UFO", treffende nok


En eller annen lokal helt, plassert i borggården


Så bar turen ned til museet som hadde en Bjørnsonutstilling, dette er et avtrykk av dødsmasken hans

Så var det duket for forestilling for de andre, jeg tok meg en blund på hotellet imens. Etterpå dro vi på en finere restaurant, hvor jeg hadde en fortreffelig rett med kalv, peppersaus, pasta, cashew-nøtter og en ertepuré:


Last edited by MFM; 06-12-2010 at 02:18.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 01:05   #3
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Så var det søndag, og vi måtte rive og pakke lørdagens utstyr, og sette opp Over Æmne. Den største utfordringen for min del ble å patche om kursene og programere om quene (memory-stegene som styrer lysenes dimming og hvilke som skal være av/på), både pga at de hadde hvit bakvegg (vi har brukt svart bakvegg ellers), og at lysene var helt annerledes enn de vi hadde hatt med på tur i M&R. Det ble ikke bedre av at regissøren forlangte å gjøre helt om på enkelte av quene sånn helt på tampen av forestillingen, men det gikk såvidt!


Arbeidsplassen min, veldig greit med et vindu som skiller en fra publikum! Plutselig kan jeg reise meg og strekke litt på beina, knitre med doc-posen, preike litt med regissøren (som også satt inni der), og ellers ta mye mindre hensyn enn hva som ville vært nødvendig ellers (sitter vanligvis på et bord ved siden av publikum). Good times


Forestillingen vel i gang. Det morsomme er at alt som sies er på norsk, og så og si alle der inne er slovakiske. Derfor sitter alle med en propp i øret, og hører live oversettelse av en fyr som sitter inne hos lydmannen i rommet ved siden av mitt! Ganske spenstig, men jeg tror ikke det var så mange som satte pris på Bjørnson på et språk de ikke forstod, egentlig!


Forestilling well overwith ble feiret på riktig måte, noe øl, noe whiskey, og noe tobakk

Så var hjemreisedagen kommet, og klokka åtte om morgenen sto man klar i resepsjonen for å kjøre ut til Vienna Airport (VIE), i allefall småjogget man ned trappa med baggen på ryggen omtrent da, kanskje et lite minutt sent ute! I hui og hast ble passet glemt igjen, noe jeg kom på da jeg gikk av bilen på flyplassen. Men takket være Schengen-traktaten, gikk det fint å komme hjem, så nå får jeg bare håpe at det dumper ned i postkassa etter hendvendelse til hotellet i ettertid! Avslutter denne TR'en med et par bilder fra flyplassen og hjemreisen. Håper at de som leste fant den som en OK debut. Jeg tar gjerne imot ris og ros, hva vil man ha mer av, hva vil man ha mindre av? Kom med det! Så over til bildene:


Diverse fly parkert ved gate på VIE


Tavla på venterommet for shuttle-bussen ut til flyet


Ikke så fæle å se på, de brede damene fra Boeing! Tatt fra shuttle-bussen ut mot flyet


Denne albinoen stod parkert ved siden av vårt fly (beklager at bildet er på skeiva)


Boarding in process


Det ble desverre plass baki denne gang, 16A. Merkart mye mer støyende enn fremme på 7A!


Taxer forbi et par remote stands


Vi har kommet oss over tåkehavet, og man ser ferske spor av trafikken over Europa


Brått så var man i Norge igjen, over et snødekt Oslo-område på vei inn til Gardermoen


Brøytepatruljen på oppdrag, veldig mange av disse kjørte forbi mens vi kjørte østover på taksebane G mot utenriksterminalen


Etter ca to og en halv time på OSL, kunne man sette seg på nok en -500 fra SAS, og sette kursen mot Molde. Nok en gang ble knyttnevetesten godkjent. Underveis tok undertegnede seg en tur fram for å prate litt med crewet, men da dette var siste flight for dagen og de ville gjøre ferdig alt papirarbeidet før de landet, ble det ikke klapp. Ble heller ikke noe bilde, alt for mørkt for den slags.

Så var det home sweet home for noen, men ikke for min del! Ved ankomst bar det rett ut i lastebilen for å kjøre til Ørsta og fortsette turnéen! Hardt liv, hehe

Poster nok et par videoer her snart, i allefall landing på Gardermoen. Må bare få summet meg til å laste den/dem opp først

Tusen takk for titten, og som sagt, både ros og saklig ris verdsettes!

Last edited by MFM; 06-12-2010 at 02:19.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 01:46   #4
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Veldig bra med en litt annerledes TR. Bratislava har for øvrig et veldig fint sentrum, selvom byen er litt mer sovjettidspreget om du går litt derfa. Og elva er vel Donau
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 02:17   #5
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Takk for det! Joda, veldig fin by. Oversiktlig er den også, kastet meg på en buss som tok meg en kilometer eller to forbi dit jeg skulle, men det var null problem å finne fram likevel! Elva er nok Donau, ja, skal fikse på det
MFM is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 11:09   #6
Seacougar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Sarpsborg
Posts: 95
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Flott TR, Meese!

Ser ut som du hadde en veldig fin tur til Bratislava

Gjerne mer av dette.
__________________
Mvh Lars Petter Hassel
Sarpsborg
Seacougar is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 11:49   #7
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Veldig bra rapport.. Og flott med rapport fra Bratislava..
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 14:45   #8
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Spennende å lese dette. Jeg var nylig i Bratislava i nesten to uker, og likte meg veldig godt der. Litt morsomt at den beste måten å komme seg dit på er å fly til et annet land! Flyplassen i Bratislava er for det meste operert av Ryanair, med ganske få ruter.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 15:29   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Utmerket rapport ! Fint også med litt fra byen, jobben og annet.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2010, 20:49   #10
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Takk skal dere ha

Seatbelt: Ja, er derfor også veldig glad for at jobben har oppfattet at Ryanair er et latterlig selskap, og derfor holder seg unna dem
MFM is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 00:43   #11
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Fin lesning dette her, og bra med en del bilder også. Austrian er et bra selskap som stort sett leverer et bra og stabilt produkt

Forøvrig merkelig at de setter inn F70 på OSL, det er vanligvis F100 som kommer hit. At de nedgraderer matriell er vel ikke helt bra. Var jo tilogmed snakk om å sette inn A319 en periode, men så fikk de kalde føtter.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 09:44   #12
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Som oftest er det en 100 som settes inn, men de byttes omhverandre etter behov. For oss som flyr er de nesten helt like. Faktisk litt bedre for passasjerene som sitter bak ved motorene om det er en 70 siden den støyer litt mindre lengst bak.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 00:46   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Takk for en artig triprapport! Fin blanding av fly og ikke-fly.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 14:11   #14
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Takk for fin-fin respons! Ser i ettertid at på libhomeradar står det F100, men det stod da F70 i sikkerhetsbrosjyren. Er det så liten forskjell at de brukes om hverandre, kanskje?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 17:55   #15
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Nei, de skal ikke brukes om hverandre. Så et eller annet sted er det en feil der.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 14:00   #16
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Jobbtur til Bratislava, Slovakia - TR-debut

Da er nok sjansen stor for at jeg blingser
MFM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nytt presidentfly til Slovakia Someone Småprat 4 21-06-2016 11:56
Jobbtur til Houston via Stavanger jufix TripReports 47 15-04-2015 00:17
Jobbtur til Edinburgh og Oslo Fjordheim TripReports 4 05-05-2013 23:08
Ny jobbtur til Mosjøen LN-MOW TripReports 15 03-11-2009 17:52
Air Slovakia med B757-200 til TRF 04april dash-7 Flyforum 10 05-04-2007 21:39


All times are GMT +2. The time now is 02:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.