Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2017, 14:22   #21
Stromoren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 499
Default Re: SAS's A340-flåte

LN-RKF ägs av "TC Aviation Capital Ireland Limited". Enda kvarvarande A340 på leasing.
__________________
/
Peter

[url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url]
Stromoren is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2017, 17:36   #22
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: SAS beholder LN-RKP

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Utan att veta säkert hörde jag rykten att denna skall vara reservdelsmaskin.
Dersom SAS nå eier LN-RKP og tenker å benytte den aktivt i sin "interkontinentale ekspansjon," bør de gi denne maskinen en refreshing av cabin interior slik at den kommer opp på nivå med resten av LH-flåten.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2017, 18:04   #23
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 296
Default Re: SAS's A340-flåte

Det kan godt tyde på, at den skal tage over på CPH-BOS ruten, når kontrakten med Privatair udløber
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2017, 11:34   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: SAS's A340-flåte

I følge en på a.net skal LN-RKP brukes som reservefly ut 2018, før det blir delefly.
Selv om flyet er eldst skal det visstnok har de nyeste motorene. Så forklarer nok mye av motivasjonen bak kjøpet. I tillegg til at mange andre deler kan brukes på de andre maskinene
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2017, 14:59   #25
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,011
Default Re: SAS's A340-flåte

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
I følge en på a.net skal LN-RKP brukes som reservefly ut 2018, før det blir delefly.
Selv om flyet er eldst skal det visstnok har de nyeste motorene. Så forklarer nok mye av motivasjonen bak kjøpet. I tillegg til at mange andre deler kan brukes på de andre maskinene
Det er riktig.
Flyet har mye helt nye, eller nesten nye deler så verdien som delefly er ganske stor, så vi må nok slite med denne kjerra halvannet år til.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2017, 18:07   #26
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: SAS beholder LN-RKP

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Utan att veta säkert hörde jag rykten att denna skall vara reservdelsmaskin.


Ja, har ikke RKP alltid vært reservefly? Mener at de leiet det inn etter noen travle sommersesonger der selskapet måtte leie inn mye materiell fra andre selskaper pga. feil og skader på andre langdistansefly.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2017, 18:13   #27
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: SAS beholder LN-RKP

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ja, har ikke RKP alltid vært reservefly? Mener at de leiet det inn etter noen travle sommersesonger der selskapet måtte leie inn mye materiell fra andre selskaper pga. feil og skader på andre langdistansefly.


Forskjell på reservefly og reservedelsfly


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2017, 18:41   #28
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Re: SAS's A340-flåte

Blir det da plukket del for del ettersom det kreves, og resten av maskinen blir stående på ARN eller cph? Eller lagres det et annet sted?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2017, 18:52   #29
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: SAS's A340-flåte

Cabinen bliver ikke fornyet...
Den er købt for motorernes skyld..
Skroget udfaset i 2019...
Skal den bruges på BOS....ja det ville jo være en rigtig god ide..
Skal SAS så have en A330 mere ? Ja det synes jeg....
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2017, 23:59   #30
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: SAS beholder LN-RKP

Quote:
Originally Posted by ToreD View Post
Forskjell på reservefly og reservedelsfly


Sent from my iPhone using Tapatalk


Sorry, leste litt fort!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2017, 01:07   #31
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: SAS's A340-flåte

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
I følge en på a.net skal LN-RKP brukes som reservefly ut 2018, før det blir delefly.
Selv om flyet er eldst skal det visstnok har de nyeste motorene. Så forklarer nok mye av motivasjonen bak kjøpet. I tillegg til at mange andre deler kan brukes på de andre maskinene
Det stemmer meget godt med mine kilder.

Den står vist foran et stort check i foråret 2019, som det ikke kan betale sig at lave. Men SAS fik et godt tilbud og værdien af motorer og reservedele er ret høj, så det lyder til at det var en god deal.

Kabinen har netop fået en make-over med nye sædebetræk og tæpper, så farverne passer til de nye kabiner og den fremstår mere frisk. Og sidste år fik den de gamle Plus sæder installeret (dog uden IFE, men med iPads på Plus)

Så der kommer ikke ny kabine i den. Det ville være alt for dyrt og ikke give mening med så relativ kort produktionstid tilbage i det fly.

Når det er sagt, så synes jeg nu ikke det fly er så slemt som rygtet gør det. Ihvertfald ikke hvis man sørger for at vedligeholde sæder m.v. (hvilket ikke altid har været tilfældet desværre). Business er trods alt lie flat - de gamle Plus sæder er mindst lige så behagelige som de nye (dog stort minus for ipad som IFE) og Economy er ..... hmmm... economy....

Naturligvis er de nye kabiner langt bedre, men jeg synes faktisk RKP er bedre end de gamle kabiner. Og SAS er ikke det eneste selskab, som flyver rundt med lidt ældre kabiner på nogle fly, så forstår fuldt ud deres beslutning. Det giver faktisk god mening når man kan lave en god deal.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2017, 01:49   #32
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 306
Default Re: SAS's A340-flåte

vis det er gamle kabinen til LAN (ikke plus setene) så syns jeg ikke at den er såå ille.
gamle kabinen til SAS var mye værre syns jeg
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2017, 12:13   #33
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: SAS's A340-flåte

Quote:
Originally Posted by Epilef View Post
vis det er gamle kabinen til LAN (ikke plus setene) så syns jeg ikke at den er såå ille.
gamle kabinen til SAS var mye værre syns jeg
På Business og Go er det de gamle LAN sæder flyet har. Enig - det er ikke så slemt, som det ofte bliver gjort til.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2017, 13:35   #34
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS's A340-flåte

Jeg tror mer det er hvilke steder SAS flyr teller, ikke hvilke seter de har eller at de har eldre maskinener. Siste 12 måneder har sittet fire ganger i SAS-maskiner og det var på turer hvor SAS-flightene var bøndlet med Widerøes. Men uten det har jeg greid meg godt uten hjelp fra SAS på fire turer til Kiev, en tur til London, en tur til Ho Chi Minh City, en tur til Helsinki og 11 turer til Vestlandet. På beddingen før dette halvåret er gått ligger en tur til Puerto Montt (PMC), en tur til Hampshire (LHR eller SOU), et par turer til Kiev (KBP)/Dnipro (DNK) og noen Vestlandsturer. Tror ikke SAS blir noen som kan tilby noe spesielt her og da hjelper det ikke hvor gode setene de har er.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2017, 15:47   #35
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: SAS's A340-flåte

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Jeg tror mer det er hvilke steder SAS flyr teller, ikke hvilke seter de har eller at de har eldre maskinener. Siste 12 måneder har sittet fire ganger i SAS-maskiner og det var på turer hvor SAS-flightene var bøndlet med Widerøes. Men uten det har jeg greid meg godt uten hjelp fra SAS på fire turer til Kiev, en tur til London, en tur til Ho Chi Minh City, en tur til Helsinki og 11 turer til Vestlandet. På beddingen før dette halvåret er gått ligger en tur til Puerto Montt (PMC), en tur til Hampshire (LHR eller SOU), et par turer til Kiev (KBP)/Dnipro (DNK) og noen Vestlandsturer. Tror ikke SAS blir noen som kan tilby noe spesielt her og da hjelper det ikke hvor gode setene de har er.
Hva har dette med SAS' A340-flåte å gjøre? At SAS ikke flyr til Ho Chi Minh City, Kiev og Puerto Montt tror jeg er bra - det er bedre at de bruker flyene på ruter med større trafikkstrømmer. At det finnes alternativer til SAS tror jeg også er bra - slik at du og andre kan velge selskaper som kan gi deg destinasjonene, tidene, prisene og produktet du vil ha og som SAS ikke kan gi deg.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2017, 11:06   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: SAS's A340-flåte

Etter hva jeg ser rapportert fra en nylig meet&greet med SAS vurderer de beholde [flere] A340 maskiner også etter A350 maskinene er på plass og bruke dem på ny long haul low yield ruter med lave frekvenser. Antar hvis det er tilfellet at flyene vil bli ominnredet til en mer passende konfigurasjon til formålet.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2017, 15:27   #37
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: SAS's A340-flåte

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Etter hva jeg ser rapportert fra en nylig meet&greet med SAS vurderer de beholde [flere] A340 maskiner også etter A350 maskinene er på plass og bruke dem på ny long haul low yield ruter med lave frekvenser. Antar hvis det er tilfellet at flyene vil bli ominnredet til en mer passende konfigurasjon til formålet.


Interessant, dette har jo Finnair delvis satt i gang med - om enn ikke med gamle A340. Men de har begynt med mange lavfrekvente sesongruter, f.eks. til Mexico, Goa, Cuba, mm.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2017, 15:38   #38
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: SAS's A340-flåte

Dette har SAS gitt signaler om tidligere at de ønsker å gjøre. Dersom de beholder a330/a340-flåten, vil de med de nye 330-enhanced og a350 ha en LH-flåte med 24 wide-body maskiner. Da kan de jo omsider bygge opp et interessant interkontinentalt rutenett.

http://e24.no/boers-og-finans/sas/sa...lyene/22683213

https://finalcall.travel/no/sas-vurd...nye-langruter/

Last edited by FBI2012; 25-05-2017 at 19:29.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sas´flåte anno 1986 Eirik Flyhistorisk forum 7 11-11-2013 16:34
SAS´ Boeing flåte EVGENML Småprat 10 27-08-2011 02:55
Oppfølging mht SAS DC-3 flåte Fellowship Flyhistorisk forum 5 03-10-2010 15:53
SAS IC-flåte DonRuud Register- og ATC-Forum 7 19-10-2008 13:15
SAS Danmarks flåte? CK Flyforum 1 01-09-2005 19:27


All times are GMT +2. The time now is 14:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.