Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2017, 22:40   #1
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Tur til Wengen med enkelte problemer

Ja midt i januar skulle jeg for første gang i livet til Sveits, det 20 land jeg besøker innkludert Norge og Vest Tyskland. Jeg skulle fly med et for meg nytt selskap Lufthansa og være innom 2 nye flyplasser. MUC og BSL. Men grunnet diverse problemer fikk jeg og med FRA på listen. Flytyper jeg fløy med var A320, A321 og CRJ900.

Torsdag 12 januar ringte klokka mi på det ukristlige tidspunkt 0300, etter morgenstell og frokost var det taxi til Bekkestua for så første flybuss til Gardermoen. En heller begivenhetsløs tur i kald og mørk vinternatt.

Etter en kjapp innsjekk ble det litt tid til å se rundt på "nye" OSL før boarding.

Dato 12.1.17
Fra OSL kl 0740
Til MUC kl 1000.
LH - A320
Sete 7A

En relativt begivenhetsløs tur, mørkt og overskyet så lite og si. Grei benplass til tross for at jeg er lang og stor. Eneste lille minus var at vi fikk kun en kitkat og spise. Dog var alkohol inkludert og fikk et glass hvitvin som smakte veldig godt.

Hadde ca halvanen time på meg i Munchen, vi parkerte ved terminalen men måtte på en liten togtur for å komme over til en annen del av terminalen. Opplevde MUC som en veldig lys, åpen og fin flyplass. Likte meg godt der.

Dato 12.1.17
Fra MUC kl 1125
Til BSL kl !220
LH - CRJ900
Sete 12A

Dette var en tur med min favoritt blant jetflyene CRJ900 en veldig behaglig maskin, deilig med kun 2 seter i bredden og vinduene plassert litt høyere enn på andre fly slik at man kan se rett ut av dem. Desverre var det overskyet på denne turen og så ingen mulighe til utsikt mot alpene og Bodensjøen. Ble nok en sjokolade og et glass med god rødvin. Hadde Mr nobody ved min side, hadde det på alle flygninger. Der hvor det var 3 seter i bredden hadde jeg en ytterst men ingen i midtsetet. Og her hadde jeg 2 seteren helt for meg selv.

Så ble det buss til jernbanestasjonen i Basel, hadde god tid der så spiste mat før jeg entret toget som tok meg via Bern til Interlaken Ost. Her var det overgang til BernerOberland banen som er en 1000mm smalsporet tannhjulsbane første gang jeg prøvde det opp til Grindelwald. Fant hotellet mitt der og slappet av før det var på tide å ta kvelden.

1 bildet er flyet jeg tok fra OSL til MUC. 2 bildet er flyet fra MUC til BSL og tredje bildet er av toget fra Basel til Interlaken.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1122766.jpg
Views:	988
Size:	123.0 KB
ID:	41893   Click image for larger version

Name:	P1122768.jpg
Views:	981
Size:	87.6 KB
ID:	41894   Click image for larger version

Name:	P1122770.jpg
Views:	991
Size:	168.2 KB
ID:	41895  
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2017, 23:09   #2
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Fredag 13 januar. Da var det endelig kommet til renndag, jeg hadde sovet godt på Jungfrau logde, et koslig hotell i skikkelig alpestil. Enkel standard med bad og WC på gangen. Men helt greit, var og til en overkommelig pris, noe som ikke alltid er like enkelt i de sveitsiske alper vinterstid.

Etter en kort spasertur til jernbanestasjonen var det tid for å sette seg på det koselige fjelltoget. Som altså er Wengeralphbann en 800mm tannhjulsbane. Ser man på utforrennet fra Wengen så ser man kjørerne kjører under denne banen. Det er dog på strekket fra Wengen (Lauterbrunnen) til Kleine Scheidegg. Det vil si motsatt vei til KL. Scheidegg i forhold til jeg som kom opp fra Grindelwald. Måtte uansett bytte tog på toppen. For så å gå over til stolheis ned til målområdet fra siste stopp før Wengen. For å slippe 20 min spasertur fra Wengen til målområdet.

De gamle vognene annbefales og bruke her (hvis man kan) da de er langt kosligere og setene har grop til rumpa slik at man slipper å skli fremover hvis man sitter baklengs oppover eller forlengs nedover. For her er det faktisk så bratt at hvis ikke sklir du fremover hvis du sitter i de nyere vognene. På vei oppover ble jeg påspandert en liten flaske Jägermeister og greier. Koste meg med andre tilskuere.

Selve rennet ble desverre den reneste parrodien, det var superkombinasjon og grunnet dårlig vær kjørte man slalåmen først og utfordelen etterpå. Grunnet at det begynte og snø ekstremt kraftig under utforrennet ble det helt håpløse forhold for de som var bedre enn nr 20 etter slalåmrennet. Jansrud og kompani skal vistnok ha vært nærmere 100 km saktere der fart måles enn den som vant rennet. Vinneren husker jeg ikke navnet på, det var en totalt ukjent sveitser som vel ingen hadde hørt om før.

Jeg hadde VIP billett med god tribuneplass og servering. Veldig deilig og kunne gå og spise og drikke det man ønsket til en hver tid. Fikk og smake på raclette. Deilig.

1 bilde er av meg i fult suportutstyr ombord på toget. Mens de 2 andre bildene er av toget.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1132773.jpg
Views:	969
Size:	138.6 KB
ID:	41896   Click image for larger version

Name:	P1132775 (2).jpg
Views:	974
Size:	127.1 KB
ID:	41897   Click image for larger version

Name:	P1132776 (2).jpg
Views:	157
Size:	136.2 KB
ID:	41898  
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2017, 19:47   #3
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Lørdag 14 januar, dagen for det store Lauberhornrennet, men dagen ble ikke helt som planlagt. Våknet til at det lavet ned med snø. Men tok nå toget opp i fjellet i håp om at de skulle klare å gjennomføre en forkortet versjon slik det var gjort under kombiutforen dagen før. Hadde plass i Gold Card sonen i Wengeralph rett under Hornshutz og Minchkanten. Og da jeg kom dit var det foreløpig klart for renn, dog med start ved Minchkanten. Men det gikk ikke veldig lang tid før hele greia ble avlyst, ikke så rart egentlig, det snødde kjerringer, blåste kraftig og var dårlig sikt.

Hva gjør man da, jo endte med at jeg tok toget opp til Kleine Scheidegg for så å bytte der oppe til Jungfraubahn og ta den opp til Jungfraujoch europas høyest belligende togstasjon på hele 3440 meter over havet. Lite sikt desverre men er vel ikke akkurat så ofte man for muligheten til å komme 3500 meter over havet. Så gjennom utstillingene der oppe og tok og heisen opp til Sfinxen på 3580 meters høyde. Var ute der og fikk virkelig kjenne på vind og vintervær. Kan og skrive under på at det var tungt å bevege seg i den store høyden.

Etterpå ble det tid for litt mat før jeg tok toget nedover til Grindelwald.

Første bildet er av meg på toget opp til Kleine Scheidegg, de to andre bildene er av meg oppe på Sfinxen, nesten 3600 meter over havet.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1142785 (2).jpg
Views:	163
Size:	96.2 KB
ID:	41909   Click image for larger version

Name:	P1142791 (2).jpg
Views:	174
Size:	105.9 KB
ID:	41910   Click image for larger version

Name:	P1142792 (2).jpg
Views:	134
Size:	66.2 KB
ID:	41911  
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 20:15   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Så kul rapport!!! Kjipt at det ikke ble mye slalom.

Jeg var der med en kompis for 8-10 år siden. Vi tok akkurat samme ruta som deg. Samme tog via Basel og samme veien tundt og opp til toppen der. Dog drakk vi muligens mer øl, for vi stod slalom ned igjen mot Grindewald. Det var en bierstube i bakken! Vi fant ikke veien nedover (uvanlig problemstilling). Klatret over og snublet i en del skigarder og private hager (med slalomskiene på). Fullstendig skandale. Men kom oss tilbake til hotellet vårt i Interlaken ost. Ramlet bort på pub'en der to fyrer, kledd ut som påskekyllinger, delte ut smågodt og trakk inn brunt pulver fra håndbaken og inn i nesa. Vi spurte (av en uforståelig grunn) om å få prøve. Det var snuff (tobakk, altså), så vi hang i lysekronen i ca 30 minutter før vi måtte hjem og legge oss. Så snøyt vi brune klumper snuff det meste av neste dag.

Ble ikke mye slalom på oss heller.

Tror jeg kjøpte en skjorte.

Gleder meg til fortsettelsen. Ikke stol på folk som er kledd ut som påskekyllinger!!!!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 23:59   #5
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Så kul rapport!!! Kjipt at det ikke ble mye slalom.

Jeg var der med en kompis for 8-10 år siden. Vi tok akkurat samme ruta som deg. Samme tog via Basel og samme veien tundt og opp til toppen der. Dog drakk vi muligens mer øl, for vi stod slalom ned igjen mot Grindewald. Det var en bierstube i bakken! Vi fant ikke veien nedover (uvanlig problemstilling). Klatret over og snublet i en del skigarder og private hager (med slalomskiene på). Fullstendig skandale. Men kom oss tilbake til hotellet vårt i Interlaken ost. Ramlet bort på pub'en der to fyrer, kledd ut som påskekyllinger, delte ut smågodt og trakk inn brunt pulver fra håndbaken og inn i nesa. Vi spurte (av en uforståelig grunn) om å få prøve. Det var snuff (tobakk, altså), så vi hang i lysekronen i ca 30 minutter før vi måtte hjem og legge oss. Så snøyt vi brune klumper snuff det meste av neste dag.

Ble ikke mye slalom på oss heller.

Tror jeg kjøpte en skjorte.

Gleder meg til fortsettelsen. Ikke stol på folk som er kledd ut som påskekyllinger!!!!
Takk så mye, skulle jo uansett ikke stå slalåm, kun se proffene gjøre det. Utforrennet ble desverre avlyst. Men slalåmrennet ble jo det store høydepunktet med seier til Spjælingen fra Rælingen.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2017, 00:15   #6
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Så var vi kommet til søndag 15 januar og det var klart for det som ble den helt STORE DAGEN. Slalåm i den aller bratteste løypa som brukes i verdenscupen. Endelig var det tålig bra vær også så vi kunne se de ville og vakre fjellene rundt oss. Fikk og når jeg var på Kleine Scheidegg tatt bilde av Sfinxen på toppen av Jungfraujoch. Nesten 1600 høydemeter høyere enn der jeg da stod. Dog var jeg oppe på Sfinxen dagen før. Tok så toget ned til Almend og stolheisen derifra ned til målområdet.

Så var det tid for å ta plass på VIP tribuna igjen, nyte god mat og godt drikke og se på slalåm. Etter en heidrundende 1 omgang ledet Kristoffersen med 44 hundredeler på Koroshilov og med Hirscher på 3 plass.

Dette skulle vise seg og være svært viktige hundredeler for i 2 omgang var det satt en løype med veldig få svinger, den slags passer Kristoffersen dårlig, men han vant dog med kun 15 hundredeler til Hirscher på 2 plass. Stor stemning og full baluba, gikk så hart for seg at flagget mitt blei ødelagt.

Så for å få en avveksling så droppet jeg toget over til Grindelwald men valgte i stedet og gå inn til Wengen sentrum og tok derifra kabinbanen opp til fjellet Meinlechen med flott utsikt og så gondolbane ned til Grindelwald. Til middag om kvelden spiste jeg en nydelig fondue.

1 bildet er fjellene rundt Grindelwald, 2 bilde er toget, 3 bildet er Sfinxen, 4 bildet er tilskuere og folkeliv under slalåmrennet. 5 bilde er Henrik Kristoffersen. 6 bildet er taubanen fra Wengen og opp. 7 bilde er Wengen tatt fra Mainlichen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1152804 (2).jpg
Views:	73
Size:	79.6 KB
ID:	41920   Click image for larger version

Name:	P1152809 (2).jpg
Views:	83
Size:	69.7 KB
ID:	41921   Click image for larger version

Name:	P1152814 (2).jpg
Views:	77
Size:	67.1 KB
ID:	41922   Click image for larger version

Name:	P1152821 (2).jpg
Views:	85
Size:	136.6 KB
ID:	41923   Click image for larger version

Name:	P1152825 (2).jpg
Views:	103
Size:	173.0 KB
ID:	41924  

Click image for larger version

Name:	P1152839 (2).jpg
Views:	98
Size:	120.3 KB
ID:	41925   Click image for larger version

Name:	P1152850 (2).jpg
Views:	81
Size:	155.4 KB
ID:	41926  
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2017, 20:29   #7
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Så var det mandag 16 januar og tid for å vende nesa hjem til Norge. Men dette skulle bli en dag med problemer. Togturen fra Grindelwald og ned til Interlaken Ost gikk greit, og toget videre mot Basel kom og gikk av i tide.

Men da jeg skulle spise lunsj ombord så var noe i stykker så ikke noe mat og få, jaja tenkte jeg. Da for jeg spise på flyplassen i Basel. Men mens jeg sitter på toget så tikker inn en SMS fra Lufthansa om at flyet mitt fra Basel til Munchen er kanselert. Orket ikke begynne å ringe LH fra toget så fant ut jeg fikk vente til jeg kom til flyplassen i Basel og se hva de kunne gjøre for meg.

Kom til Basel i tide og fikk tatt buss til flyplassen og gikk til innsjekkingsskranken. Der kunne de få meg på fly til Frankfurt og standby på fly videre derifra til Oslo. Javel ble en sabla løpetur for hadde kun 30 min fra innsjekkingsskranke til flyet skulle gå. Flyplassen i Basel er ikke enorm men stor nok. Kom meg gjennom security og stormet til gate Rakk det greit og kom meg ombord.

Dato 16.1.17
Fra BSL 15.00
Til FRA 16.00
LH CRJ900
Sete 20A

Grei flytur fikk vindusplass og og mr nobody ved min side. Begynte og bli sulten, kun KitKat her også. Men samtidig fikk jeg min 3 nye flyplass på denne turen.

Da jeg kom til Frankfurt ble det litt løping for en god avstand og lite tid til flyet jeg hadde standby på. Da jeg kom til gate, så sa damen i skranken at hun trolig ville kunne få meg på flyet. Men nå nærmet klokken seg 17 og jeg hadde ikke spist siden frokost. Og hadde heller ikke mye lyst på et midtsete. Så jeg forklarte situasjonen og spurte pent om hun kunne sette meg på kveldsflyet i stedet. Noe hun gjorde og ga meg og matkupong så jeg kunne gå og få meg middag. Fikk spist og spottet og tittet meg rundt.

Dato 16.1.17
Fra FRA 22.00
Til OSL 00.10
LH A321
Sete 27A

Flyet skulle lettet kl 2130, da flyet jeg skulle hatt fra MUC skulle lande på OSL. Boarding begynte da flyet egentlig skulle lette. Og flyet var ganske fult men ikke stappfult. Igjen fikk jeg Mr nobody i sete B veldig deilig. På denne flygningen fikk jeg faktisk en sandwich. Var helt mørkt men og helt klart så hadde kjempeutsikt oppover hele veien, det var utrolig kult. Fikk tatt siste flytog til Oslo S og taxi hjem derifra.

Om Lufthansa, jeg likte setene, de er tynne ja men gir samtidig god plass til setet foran. Er godt fornøyd med behandlingen jeg fikk da flyet mitt ble kanselert. Skal jeg sette fingeren på noe må det være at når det er servering inkl. kunne det godt vært litt mer enn bare sjokolade. Ihvertfall på lengre strekk ala OSL - MUC. Skjønner jo at det ikke er vits med det helt store på disse regional jet rutene. Men totalt sett meget godt fornøyd.

Og jeg hadde en fantastisk tur, selv om utforrennet ble avlyst. Høydepunktet var selvsagt seieren til spjælingen fra Rælingen i slalåm.

1 bilde er flyet jeg hadde fra BSL til FRA hadde en helt annen logo på halen enn den vanlige LH logoen.

2 bilde er tilsvarende fly som jeg hadde fra FRA til OSL.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1162861 (2).jpg
Views:	85
Size:	141.7 KB
ID:	41928   Click image for larger version

Name:	P1162863 (2).jpg
Views:	87
Size:	97.4 KB
ID:	41929  
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2017, 08:27   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Takk for rapport. BSL er ikke så ofte det kommer rapporter fra


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 03-02-2017, 01:40   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Superduper rapport!
Wengen er ikke hverdagskost. Veldig inspirerende, tross værbegrensninger og trøblete retur.
Tusen takk for at du deler
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2017, 10:59   #10
NorFlight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Takk for interessant lesing!
NorFlight is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2017, 13:08   #11
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Tur til Wengen med enkelte problemer

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Takk for rapport. BSL er ikke så ofte det kommer rapporter fra


Sent from my iPhone using Tapatalk
Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Superduper rapport!
Wengen er ikke hverdagskost. Veldig inspirerende, tross værbegrensninger og trøblete retur.
Tusen takk for at du deler
Quote:
Originally Posted by NorFlight View Post
Takk for interessant lesing!
Takker ble en kjempefin tur tross litt småproblemer. Ble desverre litt lite fra BSL da det ble veldig kort tid jeg fikk der.

Synes forøvrig MUC var en veldig fin flyplass. Likte meg godt der.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Driften til de enkelte lufthavnene i Avinor sukram Flyforum 19 29-11-2018 17:43
Tur til Wengen 2018 Norge Rundt På 14 Dager TripReports 21 25-01-2018 21:45
Dansk storavtale med enkelte overraskelser litt-amatør Flyforum 1 06-12-2006 17:13


All times are GMT +2. The time now is 19:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.